Bukefalos 26 år!

Valp 2021 - del 2

Tävlingslydnad blir så förlåtande och lättsamt som man gör det. :) Bedömningarna är ju lika "hårda" som i övriga klasser, men är målet bara att starta en tävling så spelar ju inte bedömningen någon större roll. Se till att ni har roligt på banan och glöm inte att belöna hunden mellan momenten!

Jag kände mig modig efter gårdagens träning på klubben så har anmält oss till startklass lite så där spontant. MH och BH-prov vi anmält oss till är inte förräns i höst så jag tog och anmälde oss för att ha något mål att jobba på utöver all vardagslydnad. Apporten sitter inte alls idag så hoppas vi inte skämmer ut oss allt för mycket på tävlingsdagen :D

Det känns som att starklass ändå är ganska så förlåtande och lättsamt, eller?

Mål är att ha ett mål, våga, träna på att åka på tävling, hitta saker att jobba vidare på och ha kul!
Det blir lite vad du gör den till. Se det som träning och fokusera på teamwork och att både du och hunden ska ha en bra känsla genom hela dagen. Detaljerna behöver inte vara så viktiga den första tävlingen, och dessutom kan du stå över apportmomentet om det ändå inte är startklart.

Idag var vi på vår andra utställning, och fick ett VG. Vi bedömdes omkring 2 h efter beräknad tid, och det ösregnade och blåste. Åh — vi hade såklart inget tält eller annan typ av skydd heller, utan hasade runt i regnet och väntade och väntade 😂 Belsebub skötte sig dock frikkin excellent på området 🖤 Med flaxande tält, skällande hundar, trånga passager och doften av hamburgare.

Hon var lite hafsig och less när vi väl kom in i ringen, plus att hon såg ut som en blöt rugguggla. Så jag tror vi kan vara nöjda med betyget, och jag är också mycket nöjd över hur bra det gick att åka iväg ensam på stor utställning med en elvamånaders hoppjerka.

D6EA3EDC-911C-418D-99FD-2BE1D573DBAA.jpeg

Det blir lite vad du gör den till. Se det som träning och fokusera på teamwork och att både du och hunden ska ha en bra känsla genom hela dagen. Detaljerna behöver inte vara så viktiga den första tävlingen, och dessutom kan du stå över apportmomentet om det ändå inte är startklart.
Nä men precis. Målet är att komma iväg och ända kunna göra momenten utan allt för mycket fokus på annat och med bra energi. Freja är ju så otroligt smart det är bara matte som behöver styra henne rätt. Känner jag att något moment inte är helt klart, egentligen bara apportering, så hoppar vi det för att slippa onödig stress eller frustration 😊

Bra att vi pratar lite om lydnaden! Är också inställd på startklass men har alltid avskytt att tävla. Har massiva krav på mig själv och allt jag tar för mig. Hoppas att jag ändå kan tänka att det är bra träning för oss och släppa lite på kraven. Vi har ju trots allt en bra bit kvar innan (jag) tycker att vi är startklara. Kurs med mål att fixa startklassen är inplanerad i höst och privatträningar bokar vi in kontinuerligt fram till dess. Och så har vi vår webbkurs.
Utmaningen just nu blir att tänka lite utanför boxen träningsmässigt eftersom jag kraschade ordentligt i downhillspåret i torsdags. Har en trasig ac-led på ena sidan och ett trasigt långfinger på andra samt en lättare hjärnskakning. Midjebälte är nu beställt så att jag kan ha ungdomen kopplad när vi tränar på klubben 😅

Tilda har fått följa med ner till skåne igen. Blir tredje gången vi är hit, och hon har vart superduktig verkligen! Hon ville först inte sova nått trots hon var jättetrött, men efter ungefär halva vägen när vi passerat Mjölby så la hon sig äntligen och sov nästan hela de resterande 25-30 milen.
Min kusin har skaffat valp, så vi ska hälsa på dom under veckan, ska bli kul att se vad tilda tycker om det 😊

Snapchat-142596130.jpg

Att ha unghund är verkligen en berg- och dalbana 😅
Gick precis en promenad med fröken på min lunch, en timme var vi borta. Lägger alltid in lydnadspauser under promenaderna och jag jobbar aktivt med hennes reaktivitet som blivit sååå mycket enklare att hantera. Samtliga hundmöten gick skitbra. Tänk att tonåringen faktiskt lär sig nånting 🤪 Vi gick på lite nya ställen och hon fick se hästar på håll och bara ta in det, det blev nya intryck för henne utan att hon blev övertrött liksom.

Inomhus är något helt annat.. Enda sen hon var 8 veckor har hon velat röja runt i soffan. Alltså rusa fram och tillbaka i den, gräva ner sig mellan kuddarna, bita i allt hon får tag på och sedan köra oändligt många varv upp och ner från soffan. Ett klassiskt valpryck tänker man, men hundskrället gör fortfarande detta så fort hon får chansen oavsett hur trött/pigg hon är. Att säga åt henne gör det liksom bara värre, att försöka få tag på henne ser hon som en rolig lek och ropar jag på henne skiter hon fullständigt i det. Har försökt lösa det genom att banna henne från soffan men det har jag svårt att vara konsekvent i för då hoppar hon bara upp från andra änden av soffan (eller över soffbordet, hon har inga hämningar). Så nu har jag haft henne i koppel när hon inte är i hagen men då kan jag ju aldrig själv sitta i soffan för då hoppar hon upp i alla fall och försöka springa bakom mig som blir helt intrasslad i hennes koppel. Hon kan chilla i soffan i ca 5 minuter och är hur mysig som helst, men sen vaknar djävulskapen i henne och hon börjar bitas och rusa.
Sååå nu behöver jag att nån smart här som antingen frågar varför jag inte gör si eller så istället eller som säger att det går över med tiden, så jag och valpskrället kan leva lyckliga i alla våra dagar sen 😅

Kan lägga till att hon tränas strukturerat i lydnad, spår och skydd. Möjligen kanske hon hade behövt anstränga sig mer fysiskt men när vi gjort det har jag inte sett någon direkt skillnad i beteendet ändå. Tror det handlar om att hon tycker det är väldigt roligt och självbelönande och jag inte lyckas hitta ett bra sätt att kommunicera att det inte är okej :o

288325813_551436493317737_7577389683059174645_n.jpg

Att ha unghund är verkligen en berg- och dalbana 😅
Gick precis en promenad med fröken på min lunch, en timme var vi borta. Lägger alltid in lydnadspauser under promenaderna och jag jobbar aktivt med hennes reaktivitet som blivit sååå mycket enklare att hantera. Samtliga hundmöten gick skitbra. Tänk att tonåringen faktiskt lär sig nånting 🤪 Vi gick på lite nya ställen och hon fick se hästar på håll och bara ta in det, det blev nya intryck för henne utan att hon blev övertrött liksom.

Inomhus är något helt annat.. Enda sen hon var 8 veckor har hon velat röja runt i soffan. Alltså rusa fram och tillbaka i den, gräva ner sig mellan kuddarna, bita i allt hon får tag på och sedan köra oändligt många varv upp och ner från soffan. Ett klassiskt valpryck tänker man, men hundskrället gör fortfarande detta så fort hon får chansen oavsett hur trött/pigg hon är. Att säga åt henne gör det liksom bara värre, att försöka få tag på henne ser hon som en rolig lek och ropar jag på henne skiter hon fullständigt i det. Har försökt lösa det genom att banna henne från soffan men det har jag svårt att vara konsekvent i för då hoppar hon bara upp från andra änden av soffan (eller över soffbordet, hon har inga hämningar). Så nu har jag haft henne i koppel när hon inte är i hagen men då kan jag ju aldrig själv sitta i soffan för då hoppar hon upp i alla fall och försöka springa bakom mig som blir helt intrasslad i hennes koppel. Hon kan chilla i soffan i ca 5 minuter och är hur mysig som helst, men sen vaknar djävulskapen i henne och hon börjar bitas och rusa.
Sååå nu behöver jag att nån smart här som antingen frågar varför jag inte gör si eller så istället eller som säger att det går över med tiden, så jag och valpskrället kan leva lyckliga i alla våra dagar sen 😅

Kan lägga till att hon tränas strukturerat i lydnad, spår och skydd. Möjligen kanske hon hade behövt anstränga sig mer fysiskt men när vi gjort det har jag inte sett någon direkt skillnad i beteendet ändå. Tror det handlar om att hon tycker det är väldigt roligt och självbelönande och jag inte lyckas hitta ett bra sätt att kommunicera att det inte är okej :o

Visa bifogad fil 93511

”Smart” var ju ett laddat ord :D Men när min donna får sina ryck så är det avledning med leksaker och godis som funkar. Inte bannor, det får henne bara mer i gasen. Erbjuda något som är intressantare :) Och är det i vardagsrummet så stänger jag sen helt enkelt ute henne, då lägger hon sig.

Såå, med min hund hade jag helt enkelt lockat iväg henne från soffan med leksak eller godis, stängt dörren och kollat vidare på Netflix.

Idag fyller älskade Hexa hela 1 år och tiden har verkligen sprungit förbi. Hon är ett riktigt A-barn/ stjärna i allt vi tar för oss. Om det så är nosework, rallylydnad eller agility. Hon tar sig an allt med mod, smarthet och energi. Världens bästa lilla hexa ❤️.

Hon nu vid exakt 1 års ålder:
47 cm i mankhöjd och väger 15.5 kg 😊.

Bifogade filer

• 20000101000112_IMG_0141.JPG
    20000101000112_IMG_0141.JPG
    365,4 KB · Visningar: 37
Idag fyller älskade Hexa hela 1 år och tiden har verkligen sprungit förbi. Hon är ett riktigt A-barn/ stjärna i allt vi tar för oss. Om det så är nosework, rallylydnad eller agility. Hon tar sig an allt med mod, smarthet och energi. Världens bästa lilla hexa ❤️.

Hon nu vid exakt 1 års ålder:
47 cm i mankhöjd och väger 15.5 kg 😊.
Grattis på födelsedagen Hexa! 🥳

Då har vi kommit hem från Skåne. Tror Tilda är nöjd att vara hemma igen, hon följde villigt med hem från mamma efter att vi var in dit en sväng för att säga hej, annars brukar hon vilja stanna kvar och inte gå med frivilligt 😅
Hon var jätteduktig hela vägen hem också (förutom två tillfällen då hon började pipa och vi stannade för att hon skulle få göra ifrån sig, trots 10 min traskande I värmen dög det inte, så typ 10 min efter vi åkt igen började hon pipa jättehögt och ville ut igen och då dög det minsann 🤨) så det blev 4 stopp mer än de planerade 3.
Blir nog en tidig kväll för oss, om vi kan somna för det är fan dövarmt inne.

”Smart” var ju ett laddat ord :D Men när min donna får sina ryck så är det avledning med leksaker och godis som funkar. Inte bannor, det får henne bara mer i gasen. Erbjuda något som är intressantare :) Och är det i vardagsrummet så stänger jag sen helt enkelt ute henne, då lägger hon sig.

Såå, med min hund hade jag helt enkelt lockat iväg henne från soffan med leksak eller godis, stängt dörren och kollat vidare på Netflix.
Ja men det är precis sånt här man behöver höra ibland, saker behöver inte alltid vara så komplicerade liksom 😄

Liknande trådar

Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
477
Övr. Hund Nu är det bara två månader kvar av 2021 och det betyder att nu börjar tillverkningen av nästa årskull valpar :) Är det några som har...
46 47 48
Svar
946
· Visningar
86 629
Övr. Hund Snart är år 2021 slut, och vi går in i år 2022. Vi behöver ju en ny tråd för planer och mål :D Så, hur hoppas ni att ert kommande år...
2
Svar
35
· Visningar
2 157
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
2 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 26
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II