Bukefalos 28 Ă„r!

Valp 2021 - del 2

Visst Ă€r hon 😍 Ă„h har du ocksĂ„ en? Vad kul 😊

Ja, en jÀttehÀrlig kille som blir 14 mÄnader denna veckan. Första men sÀkert inte sista whippeten hos oss, sÄ trevlig ras!
 

Bifogade filer

  • 2021-07-03 18.51.11.jpg
    2021-07-03 18.51.11.jpg
    400 KB · Visningar: 78
Hon ser sĂ„ söt och snĂ€ll ut hĂ€r men skenet bedrar
 öppnar jag ett skĂ„p sĂ„ Ă€r hela valpen inne i det för att undersöka innan jag hinner blinka och fyller sedan munnen med det som gĂ„r in. StĂ€ller man nĂ„got Ă€tbart pĂ„ soffbordet sĂ„ inhalerar hon och hoppar upp samtidigt. Hon har 27000 leksaker men ska Ă€nda kampa med filten i soffan, barnens skor eller nĂ„got frĂ„n tvĂ€ttkorgen. Innan idag hittade jag min ena toffla i vattenskĂ„len, valpen tyckte tydligen att den var smutsig :meh: Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag mer Ă€n nöjd, Ă€ven om jag nog kommer dra mig i hĂ„ret bĂ„de en och tvĂ„ gĂ„nger över henne:DVisa bifogad fil 78444
Jag mÄste ha galler sÄ Jixen inte kommer in i hallen, för skor, koppel, allt man inte fÄr tugga pÄ Àr ju sÄklart det absolut bÀsta :p
 
Sedan tvÄ dagar bor det en liten valp hos oss, en labbetik :heart Det Àr första hunden för oss men Àn sÄ lÀnge gÄr det himla bra. SvÄrast Àr att hantera barnen som Àr jÀtteglada för valpen och vill vara nÀra hela tiden men tycker hon blir lite otÀck nÀr hon busar med dem. Det ger sig nog med tiden.

Lovis 2.jpg
 
Det vĂ€rmer ett mattehjĂ€rta att Ivar och Kryza kommer sĂ„ bra överens, speciellt nĂ€r han vĂ€xte upp med en sĂ„n knepig hund som Doris. IgĂ„r hĂ€mtade han sitt horn och la sig bredvid Kryza och tuggade tillsammans 😍

FcsT1rJ.jpg


I helgen var syster och syskonbarn hÀr, första dagen tyckte Kryza barnen var lÀskiga men andra dagen var det som bortblÄst och hon kröp upp i famnen pÄ dem.

DĂ€remot gĂ„r det ett steg framĂ„t, tvĂ„ steg bakĂ„t med rumsrenheten. Hon Ă€r totalt likgiltig att göra ifrĂ„n sig inne, speciellt nĂ€r det Ă€r dĂ„ligt vĂ€der ute. Varför gĂ„ ut och bli blöt nĂ€r man kan sĂ€tta sig i ett badrum med golvvĂ€rme liksom đŸ€·â€â™€ïžđŸ’©
 
6C52A747-3457-4D90-8735-39B6FBC4ACE0.jpeg

Pebban har nu vĂ€gt in pĂ„ 2,2 kg. 😳 Redan liksom. Undrar vad hon landar pĂ„..

Hon börjar bli mer förtjust i nĂ€rhet och vara i knĂ€t. Och hon gĂ„r att resonera med pĂ„ ett annat sĂ€tt nu. Hon driver fortfarande med sin husse ibland. Men det börjar bli bĂ€ttre. 😅
Hon Ă€r sĂ„ vansinnigt rolig. Det Ă€r fullt ös medvetslös vad det Ă€n Ă€r. Hon Ă€lskar att slicka folk pĂ„/i/runt öronen. Det gör hon helhjĂ€rtat och i ljusets hastighet som med allt annat. Sambon sa att det kĂ€ndes som han dykt i en pool efterĂ„t. 😂
Hon har alltid varit hyfsat enkel att lÀmna sjÀlv ett tag. EnsamhetstrÀning blir nog lÀtt med den sjÀlvstÀndiga tjejen.
Vad som inte Ă€r helt lĂ€tt Ă€r att fĂ„ henne att inte stjĂ€la allt frĂ„n ILY och lugna sig nĂ€r ILY inte vill leka mer/Pebban spĂ„rat ur för mkt. Galna, roliga lĂ€mmel pĂ„ speed.. đŸ˜…â€ïž
Det Ă€r alltsĂ„ ILYs hus och leksaker pĂ„ bilden.. 🙄
Pebban Àr som Gollum.
 
C439BCA3-6444-436F-887B-41B4CE192852.jpeg

ILY Ă€r fortsatt en Ă€ngel och vĂ€rldens enklaste, vĂ€nligaste, gosigaste och kuliga hund. ❀
Inget Ă€r nĂ„gonsin nĂ„gra problem typ. Eller ja, hon kan skoja med husse och Ă€ta mossa eller sĂ„. Men that’s it.
Skulle önska, för hennes skull, att hon sa ifrÄn mot Pebban mer. Oftast har de ju bara kul och mysigt ihop. Men Pebban armbÄgar sig genom livet. Och ILY Àr mer en som vÀntar pÄ sin tur. DÄlig kombo IOM att det dÄ inte blir hennes tur. SÄ vi har fredat soffan till ILY. DÄ kan hon hoppa upp dÀr om hon behöver vara ifred.
Och sÄ försöker vi fÄ ILY att kÀmpa mer. Och hjÀlper henne med att fÄ Pebbles att backa ibland. Har t.o.m. gett ILY godis nÀr hon lagt ner Pebbles och stÄr över henne och frÀser. För Pebban mÄste lÀra sig backa av. NÀr hon antagligen kommer bli sÄ mkt större Àn ILY kÀnns det extra viktigt.

KÀnns hÀrligt att de kan vara med pÄ jobbet. ILY ska bli lagerarbetare!
Vi bor ju med stora ytor för dem att busa runt pĂ„. Men lagret Ă€r sĂ„ klart mkt rymligare. De Ă€lskar att brĂ€nna runt dĂ€r inne. đŸ¶đŸŽâ€ïž
 
Glömde ju sÀga att sagda galler mÄste vara tÀckt av en handduk för annars sÀtter hon tassarna i hÄlen och klÀttrar över :devil:
Pebban högg tag i gallret och drog/lyfte/ruskade för att fÄ det att hoppa ur krokarna vi fÀst det med.
Tack och lov har hon slutat med det nu. Fattar inte hur en sĂ„n liten parvel kan vara sĂ„ jĂ€vla stark i nacke etc. Hon Ă€r som en mini-krokodil med sina death-rolls. 😅
 
Pebban högg tag i gallret och drog/lyfte/ruskade för att fÄ det att hoppa ur krokarna vi fÀst det med.
Tack och lov har hon slutat med det nu. Fattar inte hur en sĂ„n liten parvel kan vara sĂ„ jĂ€vla stark i nacke etc. Hon Ă€r som en mini-krokodil med sina death-rolls. 😅
Jix kör gÀrna pÄ den metoden ocksÄ, och att bulldozra sig igenom, luta sig mot det tills det ramlar, trycka upp det om det finns en minsta springa och trycka sig igenom som om hon inte hade ett enda ben i kroppen :meh::p
 
HÀr hjÀlper inte kompostgaller, med eller utan handduk. Vida trycker sig igenom, hoppar tills det ramlar, klÀttrar eller typ teleporterar sig till andra sidan :D
Jag tror att hade det inte varit för att hallen Àr trÄkig (klÀdkammare egentligen till sidan av entrén) eftersom jag i princip aldrig Àr dÀr inne sÄ hade nog inte kompostgaller med handduk funkat :p

Men sÄ Àr hon ju valpen som klÀttrade över kompostgallret och upp i min sÀng, antingen via hopp eller nattduksbordet... FrÄn knappt 5 veckors Älder :cautious: Gick inte ens att ha henne i valphagen utomhus efter 5 veckor, helt plötsligt klÀttrade hon ur och drog pÄ egna Àventyr :devil:
 
Izor Ă€r nog iofs ganska redo att byta ut sin matte ocksĂ„... Hans energi sprutar ur öronen medan mattes energinivĂ„er Ă€r ungefĂ€r i nivĂ„ med trösklarna, i bĂ€sta fall. Ingen orkar duscha tvĂ„ lĂ„nghĂ„riga hundar flera gĂ„nger per dag, dessutom jobbar jag ju mot deadline under dygnets ljusa timmar sĂ„ lösspring i skogen blir det bara pĂ„ helger. Är för trött i skallen för att fĂ„ till microtrĂ€ning Ă€ven om jag vet att det Ă€r vĂ€ldigt effektivt - jag behöver liksom lite inspiration tror jag. IgĂ„r pallrade vi oss ivĂ€g till öppentrĂ€ningen men dĂ„ har jag ingen plan alls utan vimsar mest omkring och gör dumma saker som att försöka sĂ€tta ihop en inkallning med fart (fint!) med en hel ingĂ„ng (varför?! :banghead:) och annat tok. Hunden var glad och lekte och hade fint fokus pĂ„ mig trots en massa andra hundar och inkallningen och fria följet hade jag egentligen kunnat göra lös (hade en lina pĂ„ som sĂ€kerhetesbĂ€lte men han hade noll tanke pĂ„ att smita frĂ„n mig, min fina :love:). SĂ„, dĂ„lig matte men duktig valp, kan en sammanfatta. LĂ€ngtar tills vĂ„r tĂ€vlingskurs drar igĂ„ng...
 
Lillasyster Ă€r INTE som storasyster var nĂ€r hon var valp 🙈 Mitt mantra för dagen Ă€r "jag utvecklas som hundtrĂ€nare av det hĂ€r, jag utvecklas som hundtrĂ€nare av det hĂ€r, jag utv... AJ! jag utvecklas som hundtrĂ€nare av det hĂ€r..."

Storasyster har underbart fokus nĂ€r hon fĂ„r göra aktiviteter för vuxna hundar. Not so much i vardagslydnaden just nu. Med mattes fokus pĂ„ att fĂ„ valp att överleva sin egen valptid sĂ„ kan syster undersöka om alla vĂ„ra överenskommelser fortfarande Ă€r giltiga 🙈🙃
 

Liknande trÄdar

HundtrĂ€ning Kommer hĂ€r med ny frĂ„ga! LĂ€nge sen jag hade valp...😅 VĂ„r valp Ă€r 6,5 mĂ„nader Har slutat bita i vĂ„ra hĂ€nder Ă„ fötter oftast men Ă€nnu...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (LĂ€ngre inlĂ€gg) Jag har i mĂ„nga Ă„r lĂ€ngtat efter en hund men har pga omstĂ€ndigheter inte haft den möjligheten förrĂ€n ett Ă„r...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 963
Senast: Mabuse
·
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag lĂ€st pĂ„ om nĂ„gra raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 679
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag lĂ€ngtar tills de kommer hem en valp och smĂ„tt handlar pĂ„ mig en del saker. SĂ„ kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Lyan
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Hur valde ni uppfödare?

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp