Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här har jag funderat lite över ibland. Hur vet en i vilka affärer det är okej att ta med hund? Frågar du i kassan eller står det någonstans? Eller provar du dig fram? 😊

Det var så många år sedan jag hade hund och då fick de inte komma med någonstans i princip. Nu finns ju hotell, fik och allt möjligt som är hundvänliga men trodde butiker var lite förbjudet?

Hon är väldigt söt 😍.
På Bauhaus får man ha hund, det visste jag sedan innan. Står det ingen förbudsskylt på dörren brukar det vara tillåtet. Djuraffärer tillåter nästan alltid hund, men vissa kräver kisskydd på hanar.
Många gallerier i innerstaden (Sthlm) tillåter också hund och även NK. Vad gäller fik, restauranger och boende brukar jag kolla om det står något på deras hemsida eller sociala medier och annars fråga bara :) Finns även sidor på nätet som listar hundvänliga inrättningar.
Min frisör tjatar till exempel alltid på mig att jag ska ta med hundarna när jag kommer. Kommer ta med valpen när jag ska gå nästa gång, blir bra miljö-, social och passivitetsträning för henne 😊
 
På Bauhaus får man ha hund, det visste jag sedan innan. Står det ingen förbudsskylt på dörren brukar det vara tillåtet. Djuraffärer tillåter nästan alltid hund, men vissa kräver kisskydd på hanar.
Många gallerier i innerstaden (Sthlm) tillåter också hund och även NK. Vad gäller fik, restauranger och boende brukar jag kolla om det står något på deras hemsida eller sociala medier och annars fråga bara :) Finns även sidor på nätet som listar hundvänliga inrättningar.
Min frisör tjatar till exempel alltid på mig att jag ska ta med hundarna när jag kommer. Kommer ta med valpen när jag ska gå nästa gång, blir bra miljö-, social och passivitetsträning för henne 😊
Tack. Ja jag tänkte mest på typ Bauhaus och liknande affärskedjor, Åhléns och sånt. Sällan jag går i affärer, oavsett pandemi, men tänkte precis som du på mest på att det kan vara bra miljöträning.

Hittade precis några lokala Göteborg-hundsidor på facebook (ja, jag har gått med nu☺️) där allt sånt går att få reda på vid behov.
 
Tack. Ja jag tänkte mest på typ Bauhaus och liknande affärskedjor, Åhléns och sånt. Sällan jag går i affärer, oavsett pandemi, men tänkte precis som du på mest på att det kan vara bra miljöträning.

Hittade precis några lokala Göteborg-hundsidor på facebook (ja, jag har gått med nu☺️) där allt sånt går att få reda på vid behov.

Men bor du i Göteborg måste du ju följa Dogenburg. Hon är bäst! Hon har en himla koll på var man får ta med hunden och inte (plus är väldigt trevlig!).
 
Herregud så konstigt det känns att vara på den andra sidan i hundköpar/säljarsvängen!!
Nu förstår jag hur alla mina valpköpare kände sig :crazy:
Helt plötsligt känner jag mig helt novis och undrar "jösses ska jag verkligen klara av att förvalta en valp från någon annan"
Har hjärnspöken om jag verkligen duger som valpköpare och allt möjligt 🙈

Jag har fått ett fantastiskt fint erbjudande om studier av min chef. Jag kommer troligtvis under ett år med start i höst läsa 50% på distans med en skoldag i veckan. Kommer jobba kvar mina helger samt lite under lov/storhelger på ca 25%. Men då är sambon hemma och han kan jobba hemmifrån när jag har skoltid.
Detta blir isf ett guldläge för att skaffa valp. Men jag vill helst vänta till tidigast årsslutet så det blir nog en 2022 valp.
Om inte rätt kombo dyker upp förstås.
 
IMG_3336.jpg


Svansen, attityden, underkäken, jag orkar inte... ! :love:
 
Pratade idag med chefen och då blev det även prat om min semester. Jag sa att jag inte alls vill ha semster i sommar när "alla" ska ha semester. Han såg lite bekymrad ut när jag istället pratade om hösten, men efter att ha pratat lite om när på hösten så konstaterade han att det borde gå att lösa och skulle kolla upp det hela. Så bökigt att behöva få klart med semster osv innan det ens går att veta om det finns valpar eller inte :/
 
7CB7D6E8-A56E-4B69-AC7C-5BB371FD600A.jpeg

Snart blir hon redan 11 veckor!
Hon är omöjlig att ha i soffan eller sängen om hon inte sover för annars biter hon på allt som en galning.
Hon har varit med en del på jobbet och varit väldigt duktig. Nya miljöer och människor är inga problem, hon går fram och hälsar nyfiket på alla och har varit själv med dom stora hundarna på kontoret. Hon sover bara och har inte tjutit eller så utan verkar rätt trygg.

Dock gillar hon inte andra hundar (förutom dom hon bor med). Hon tycker alla är läskiga och kan till och med skrika om en annan hund vill nosa på henne även om den andra hunden är jättelugn och försiktig. Hon har en valpkompis på jobbet i samma storlek som hon lekt lite med men ibland verkar hon tycka att hon är konstig också. Jag funderar lite på vad som är bäst att göra i det här läget, jag vill ju ha en hund som kan vara trygg runt andra hundar då jag vill träna och tävla. Ignorera? Undvika andra hundar? Jag har jättemånga kollegor med hundar av olika typer och storlek som jag kan träffa och exempelvis gå en promenad med men det kanske är för mycket just nu. Vill inte göra någon situation värre än vad den är.

Snart börjar vi valpkurs också så jag hoppas att det kommer vara en positiv grej för henne!
 
@Malibu_Stacy Tay var också lite osäker på andra hundar i början men det har släppt mer och mer. Vi började med en bekants hund som är väldigt snäll och försiktig och inte så på och sen syrrans hund som är ganska på men snäll och ett måste att komma överens med då hon är hundvakt. Han får hälsa och leka med trevliga hundar även om jag egentligen inte tycker att de behöver leka med andra hundar men för att få en positiv upplevelse av hundar utanför flocken. Det har fungerat bra för oss då vi också vill ha en hund som fungerar runt andra hundar så får vi jobba lite mer på att han inte ska koppla andra hundar till lek men det blir automatiskt då vi tränar och går på kurser.
 
En av uppfödarens hundar fyllde 15 år idag, och på bilderna hon la upp från hans födelsedagsfirande så ser han väldigt fin och välmående ut! Som en riktigt klok och trevlig senior. Blir så glad av att se både att de faktiskt blir gamla, och att de blir väl omhändertagna. Har sett så många uppfödare som har äldre hundar, som mest blir gamla för att de inte får somna in i tid... Jag vill tveklöst köpa från någon som har hundar som får vara fräscha och fina länge :) (Kan tillägga att det alltså inte är helt ovanligt att vissa uppfödares hundar ser skruttiga och gamla ut redan vid 9 års ålder och dör vid typ 10-11 års ålder)
 
C518AADD-5128-4F82-871D-B5ECA47AC670.jpeg

Igår blev hon 10 veckor :love: Längtar ihjäl mig! Väntar på att få nya bilder, på dessa är hon ju bara 7 veckor :eek: skulle ha fått i helgen men pga dödsfall i deras familj så var det inte direkt läge.

Fnular på namn.. Hon kanske ska heta Siri? Min sambo tycker Bonnie och jag är beredd att hålla med om att det passar henne.. I stamtavlan heter hon Pina Colada (passar med mina andra som kallas Bira och (Ägg)Toddy :angel:).
 
Visa bifogad fil 68214
Igår blev hon 10 veckor :love: Längtar ihjäl mig! Väntar på att få nya bilder, på dessa är hon ju bara 7 veckor :eek: skulle ha fått i helgen men pga dödsfall i deras familj så var det inte direkt läge.

Fnular på namn.. Hon kanske ska heta Siri? Min sambo tycker Bonnie och jag är beredd att hålla med om att det passar henne.. I stamtavlan heter hon Pina Colada (passar med mina andra som kallas Bira och (Ägg)Toddy :angel:).

Hon är olagligt söt. :heart Bonnie tycker jag är väldigt fint, hade det på min lista med tiknamn. Annars en liten (Rom)Russin kanske?
 
Hon är olagligt söt. :heart Bonnie tycker jag är väldigt fint, hade det på min lista med tiknamn. Annars en liten (Rom)Russin kanske?
Lite partisk är jag kanske, med är beredd att hålla med :love: jag blev dock helt såld på din lille också när du presenterade bilder på honom :love:

Ja, Bonnie är fint! Känns som det lutar åt det faktiskt.. Russin är också fint! Jag läspar dock och försöker därför undvika så mycket S.. :angel: S i början på namnen går hyfsat, jag har ju en Segra. Men förut hade jag en Paxa, visserligen X men det funkade riktigt dåligt:D
 
Lite partisk är jag kanske, med är beredd att hålla med :love: jag blev dock helt såld på din lille också när du presenterade bilder på honom :love:

Ja, Bonnie är fint! Känns som det lutar åt det faktiskt.. Russin är också fint! Jag läspar dock och försöker därför undvika så mycket S.. :angel: S i början på namnen går hyfsat, jag har ju en Segra. Men förut hade jag en Paxa, visserligen X men det funkade riktigt dåligt:D
Tack! :heart Jag tycker han liksom har sån häftig närvaro, hur en nu kan se det bara genom bilder och film men ja... :heart

Bonnie passar hon superbra i! Då förstår jag att du undviker mitten-S. :D Pina känns ju inte så kul att heta, en vill ju vara en glädje att leva med, inte en pina... :cool::D

Själv klurar jag på Darcy, Gatsby (tungvrickar-varning), Disney (för mjukt?), Jagger, Lotus (lite för vanligt), Castor och Knox (lite kul att det bygger på hans stamtavlenamn och gillar det mer och mer). Dottern röstar på Max och Elsa (hm), partner tycker Lotus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp