Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur vågar uppfödaren ha annat att göra än att ta nya valpbilder, de senaste är från vecka 5 och de fyller faktiskt 7 veckor idag! :mad: :angel::nailbiting:

Nästa vecka får de andra hämta sina guldklimpar.... jag lider kraftigt av FOMO och undrar om jag verkligen fått rätt valp och tycker att det är fruktansvärt orättvist att jag typ har lika länge kvar att vänta som jag redan väntat... sen att jag gled in på ett bananskal när valparna redan var födda verkar min hjärna ha glömt bort helt. O_o
 
Men hur vågar uppfödaren ha annat att göra än att ta nya valpbilder, de senaste är från vecka 5 och de fyller faktiskt 7 veckor idag! :mad: :angel::nailbiting:

Nästa vecka får de andra hämta sina guldklimpar.... jag lider kraftigt av FOMO och undrar om jag verkligen fått rätt valp och tycker att det är fruktansvärt orättvist att jag typ har lika länge kvar att vänta som jag redan väntat... sen att jag gled in på ett bananskal när valparna redan var födda verkar min hjärna ha glömt bort helt. O_o
Hahaha eller hur! Jag vill ha bilder MINST(!) en gång i veckan, helst långa filmer varje dag! Nu är det typ en vecka sen jag fick bilder :eek: att dom vågar.. Jag vill också veta NU vilken dag valpen ska vaccineras (12 veckor på måndag:banana:) och när vi kan boka transport osv. Glad att de nya EU-reglerna sköts upp till Oktober, så slipper vi den osäkra delen om man verkligen har tolkat alla nya regler rätt :nailbiting:
 
Hahaha eller hur! Jag vill ha bilder MINST(!) en gång i veckan, helst långa filmer varje dag! Nu är det typ en vecka sen jag fick bilder :eek: att dom vågar.. Jag vill också veta NU vilken dag valpen ska vaccineras (12 veckor på måndag:banana:) och när vi kan boka transport osv. Glad att de nya EU-reglerna sköts upp till Oktober, så slipper vi den osäkra delen om man verkligen har tolkat alla nya regler rätt :nailbiting:

Ja, när det gått ett par dagar utan film eller bild så känns det som EONER av tid sen en fick se det lille knyttet! Din uppfödare har ju inget alls att skylla på, min har ju iaf 7 andra valpar som tar hennes fokus i en vecka till. :cautious::D

Åh, nya EU-regler? Skönt att jag också klarar mig innan dom... vad innebär förändringen (om det går att korta ner i några meningar alltså)?

Edit: aha, det är de nya reglerna kring uppfödning, då hade jag inte blivit berörd ändå.
 
Det är också FRUKTANSVÄRT orättvist att Norge har jäkla gräddfilsregler i jämförelse med andra EU-länder och inte kräver rabiesvaccination dvs folk får hämta sina ulliga 8-veckorsvalpar från Norge utan problem. :cautious:
 
Ja, när det gått ett par dagar utan film eller bild så känns det som EONER av tid sen en fick se det lille knyttet! Din uppfödare har ju inget alls att skylla på, min har ju iaf 7 andra valpar som tar hennes fokus i en vecka till. :cautious::D

Åh, nya EU-regler? Skönt att jag också klarar mig innan dom... vad innebär förändringen (om det går att korta ner i några meningar alltså)?

Edit: aha, det är de nya reglerna kring uppfödning, då hade jag inte blivit berörd ändå.
Hahaha men min uppfödare har flera valpar kvar som ska exporteras, + två yngre kullar hemma :D det är full rulle där kan jag tro! Och hennes partner har tydligen brutit ryggen mitt i allt :eek:

Ja men det är nya regler för export/import med transportör också, verkar dock inte skilja jättemycket från tidigare vad jag kunde se, men så har jag inte heller satt mig in i det helt och hållet eftersom det sköts upp.
 
Hahaha men min uppfödare har flera valpar kvar som ska exporteras, + två yngre kullar hemma :D det är full rulle där kan jag tro! Och hennes partner har tydligen brutit ryggen mitt i allt :eek:

Ja men det är nya regler för export/import med transportör också, verkar dock inte skilja jättemycket från tidigare vad jag kunde se, men så har jag inte heller satt mig in i det helt och hållet eftersom det sköts upp.

Men jösses, stackaren! Då har hen laga förfall att slarva lite med bilderna ändå. :eek:

Men det nya gäller väl bara uppfödare som importerar med transportör? Aja, inget av det rör mig ändå. :) Ibland är det skönt att bara vara helt vanlig valpköpare. :D
 
Men jösses, stackaren! Då har hen laga förfall att slarva lite med bilderna ändå. :eek:

Men det nya gäller väl bara uppfödare som importerar med transportör? Aja, inget av det rör mig ändå. :) Ibland är det skönt att bara vara helt vanlig valpköpare. :D
Haha japp, Jag vågar inte tjata på henne :D

Kanske? Haha jag vet inte som sagt. Jag tolkade det som att det gällde alla som importerade med transportör. Men som sagt, inte läst jättenoga utan skattade mig bara lycklig över att de sköt upp det så jag slapp sätta mig in i det :angel:
 
Jag håller på att inventera Malmös alla djuraffärer. Rekar grejer och koppel och halsband och prylar. Gör mitt bästa för att hålla mig sansad och inte gå på shopping spree. Går faktiskt ganska bra så här långt, om jag får säga det själv :D

Jag har (bland annat) varit på jakt efter ett läderkoppel. Ett sånt där långt och mjukt och precis lagom brett. Och så hittade jag det idag - det perfekta kopplet. Men så insåg jag att valpar biter väl i koppel? Kanske inte ett genidrag att köpa koppel för 400 spänn det första man gör då. :idea: Är det några fler sånna uppenbara fällor man som förstagångsvalpägare ska tänka på? Är det något man gärna köper men som sen aldrig kommer till användning? Eller tvärt om, något som man gärna missar och sen får panikhandla?

Tips från er som varit med förr mottages tacksamt :D
 
Hon har inte rört sig på en och en halv timme 😂😍
20210429_191936.jpg
 
Sparven är 4,5 månad och är lika hög som Humla redan 🙈 Undrar hur stor han tänker bli!
Rumsrenheten går framåt. Har hittat ett sätt att få honom att kissa när jag måste hinna rasta mellan två möten eller så, och det är att se till att tassarna blir blöta :rofl: Funkar superbra och han kissar nästan direkt :D
41230E8F-9EF7-4383-957A-B49A072656DE.jpeg
 
Går dåligt med mitt valpköpande. Kull 1 blev bara 2 valpar och ingen till mig, kull 2 hittade de bara en valp på ultraljudet och den behåller uppfödaren själv isåfall.
Är så sjukt valpsjuk men framförallt saknar jag en hund att jobba med 😫
Nuvarande hund var dessutom blockhalt några steg igår och imorse efter vila 😢

Tycker det är dåligt med intressanta planerade kullar också, på något sätt är det alltid så när man är på valpjakt, men när det inte är läge för valpköp då finns det såklart massor 🤨
 
Går dåligt med mitt valpköpande. Kull 1 blev bara 2 valpar och ingen till mig, kull 2 hittade de bara en valp på ultraljudet och den behåller uppfödaren själv isåfall.
Är så sjukt valpsjuk men framförallt saknar jag en hund att jobba med 😫
Nuvarande hund var dessutom blockhalt några steg igår och imorse efter vila 😢

Tycker det är dåligt med intressanta planerade kullar också, på något sätt är det alltid så när man är på valpjakt, men när det inte är läge för valpköp då finns det såklart massor 🤨
Jag märkte nu när vi letade valp att nästan inga uppfödare hade några kommande kullar eller valpplaner presenterade. Men när jag mailade runt så visade sig samtliga ha en eller tom 3 kullar i planerna. Antar att valphysterin gör att de inte lägger ut nått.
 
Jag håller på att inventera Malmös alla djuraffärer. Rekar grejer och koppel och halsband och prylar. Gör mitt bästa för att hålla mig sansad och inte gå på shopping spree. Går faktiskt ganska bra så här långt, om jag får säga det själv :D

Jag har (bland annat) varit på jakt efter ett läderkoppel. Ett sånt där långt och mjukt och precis lagom brett. Och så hittade jag det idag - det perfekta kopplet. Men så insåg jag att valpar biter väl i koppel? Kanske inte ett genidrag att köpa koppel för 400 spänn det första man gör då. :idea: Är det några fler sånna uppenbara fällor man som förstagångsvalpägare ska tänka på? Är det något man gärna köper men som sen aldrig kommer till användning? Eller tvärt om, något som man gärna missar och sen får panikhandla?

Tips från er som varit med förr mottages tacksamt :D
Jag köpte läderkoppel på väg till uppfödaren för att hämta. :) Ett lagom brett, mjukt och underbart att hålla i.
Torsten har inte fått bita på det och har inte varit speciellt intresserad av det heller. Trots att han är extremt oralt fixerad och tuggar tuggben som besatt och bara måste tugga på mig när jag klappar.

Min uppfödare avrådde bestämt från fast halsband och ville att jag skulle ha halvstryp. jag ignorerade och har inte haft några bekymmer med att han backat ur halsbandet.
 
Jag försöker ta mod till mig att maila en uppfödare och se hur det ser ut med planerad valpkull, men jag kör hela tiden fast i skrivandet. Jag har berättat lite om hur jag bor och hur min vardag ser ut, tidigare djurvana, vilken typ av egenskaper jag önskar i en hund - därav också varför rasen eventuellt är av intresse - och vilken typ av aktivering jag har tänkt erbjuda. Är det något mer livsviktigt som bör tas med eller överkomplicerar jag saker som vanligt? :nailbiting:
 
Är det några fler sånna uppenbara fällor man som förstagångsvalpägare ska tänka på? Är det något man gärna köper men som sen aldrig kommer till användning? Eller tvärt om, något som man gärna missar och sen får panikhandla?

Tips från er som varit med förr mottages tacksamt :D
Köp inte för fin säng, för den är perfekt att tugga på när valpen ligger och är trött. Så köp inte en stor, fin som valpen skall växa in i, för den finns nog inte kvar så länge ändå.
 
Jag försöker ta mod till mig att maila en uppfödare och se hur det ser ut med planerad valpkull, men jag kör hela tiden fast i skrivandet. Jag har berättat lite om hur jag bor och hur min vardag ser ut, tidigare djurvana, vilken typ av egenskaper jag önskar i en hund - därav också varför rasen eventuellt är av intresse - och vilken typ av aktivering jag har tänkt erbjuda. Är det något mer livsviktigt som bör tas med eller överkomplicerar jag saker som vanligt? :nailbiting:
Det var exakt innehållet i mitt valpmail och det verkar uppfödarna ha uppskattat! Jag passade också på att ställa lite frågor till uppfödaren typ "har uppfattat dina hundar så här, stämmer det med verkligheten?".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 176
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 711
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp