Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte hur man tänker generellt, men jag tänker som jag redovisat ovan. Samt att en skotträdd hund oavsett ras naturligtvis inte är avelsmaterial.

Beträffande tävlingar i övrigt har jag ingen aning. Den aktuella hunden jag skrivit om hade +10 förstapris i viltspår vilka alla togs efter att han gjort sitt MH. Som sagt, han är inte skotträdd men fick en 4:a på sitt MH. Vilket var en helt rimlig bedömning med tanke på hur det gick till vid testtillfället. Men det säger inget om skotträdsla hos individen.
Skulle nog säga att en 4a hos en hund som inte är körd i skydd/eller jakttränad men ändå helt oberörd av skott är tämligen ovanligt.
 
Skulle nog säga att en 4a hos en hund som inte är körd i skydd/eller jakttränad men ändå helt oberörd av skott är tämligen ovanligt.
Jag har stött på max 3 på skott hos högtempererade, skyddstränade hundar. Vet ingen uppfödare som skulle avla på 4 i skott hos bruksras.
 
Nej precis, för mig är det främmande att avla på en 4:a både hos brukshundar men också sällskapshundar.
De brukshundar jag sett som fått trea har upphört med leken och börjat titta efter figgen men pisken. De har mao velat ta sig TILL skottet så de har solklart inte varit rädd men de har snabbt riktat tillbaka fokuset till leken.
En hund som låser sig på skottet som i en fyra är en hund som tappar fokus vilket aldrig är bra. Även om det inte är rädsla.
 
Min första schipperke fick 3:a på skottet. Han var absolut inte rätt utan han avbröt leken för att springa och hälsa glatt på skytten och kom sen tillbaka.

Har figgat en hel del på MH och visst händer det att hundar som jakttränats avbryter vid skott och letar efter bytet. Det är inte säkert att hunden är rädd för att den får en 4:a. Men jag skulle vilja se hur det såg ut på film eller så om jag skulle vara ute efter valp.
 
E5BF7652-4938-489D-BB65-4B03F0064D92.jpeg

Nu är Freja 6 månader och det märks att hon börjar bli tonåring. Vi är inne i en väldigt jobbig fas där jag känner att mitt självförtroende sviktar.

Frejan är otroligt reaktiv på sin omgivning och har svårt att komma ner i varv när vi är på nya platser eller platser där det händer mycket. Hon gör utfall mot andra hundar och saker som kommer mot henne för snabbt (cyklar, bilar etc). Det är så kämpigt att jag ibland bara vill sätta mig ner och grina på backen efter att hon skällt ut en förbi passerande hund. När hon väl är nere i varv är hon helt fantastiskt att jobba med. Men när hon är uppe i rött så är det kämpigt. Jag vet att man inte ska, och att alla hundägare har sina egna problem de jobbar på men jag jämför mig så lätt med andra. Tex förbipasserande hundar som bara sneglar lite lätt på mig och min galning som skäller som om hon håller på att gå sönder.

Vi gör små framsteg hela tiden men det är så svårt att se dem när ens vardag är lite på spån och att hela tiden vara uppmärksam på promenaden efter andra hundar och försöka kontrollera sin omgivning. Jag gör mitt bästa men det känns inte alltid tillräckligt.

Som tur är får vi massor av hjälp från vår klubb. Vi går unghundskurs nu i juni där instruktören är van att jobba med reaktiva hundar och vi hade vår första privatlektion i går där vi egentligen bara övade på passivitet och få ner henne i varv. Det gav oss massa verktyg och vi ska uppföljning igen efter midsommar. Det kändes hoppfullt! Jag är besluten att göra allt jag kan för att lära mig hur jag ska göra för att hjälpa Frejan bli en fantastisk hund.

Kändes att jag behövde skriva av mig lite, hoppas om någon annan som har det tufft just nu kanske inte känner att den är helt ensam!
 
Visa bifogad fil 72099
Nu är Freja 6 månader och det märks att hon börjar bli tonåring. Vi är inne i en väldigt jobbig fas där jag känner att mitt självförtroende sviktar.

Frejan är otroligt reaktiv på sin omgivning och har svårt att komma ner i varv när vi är på nya platser eller platser där det händer mycket. Hon gör utfall mot andra hundar och saker som kommer mot henne för snabbt (cyklar, bilar etc). Det är så kämpigt att jag ibland bara vill sätta mig ner och grina på backen efter att hon skällt ut en förbi passerande hund. När hon väl är nere i varv är hon helt fantastiskt att jobba med. Men när hon är uppe i rött så är det kämpigt. Jag vet att man inte ska, och att alla hundägare har sina egna problem de jobbar på men jag jämför mig så lätt med andra. Tex förbipasserande hundar som bara sneglar lite lätt på mig och min galning som skäller som om hon håller på att gå sönder.

Vi gör små framsteg hela tiden men det är så svårt att se dem när ens vardag är lite på spån och att hela tiden vara uppmärksam på promenaden efter andra hundar och försöka kontrollera sin omgivning. Jag gör mitt bästa men det känns inte alltid tillräckligt.

Som tur är får vi massor av hjälp från vår klubb. Vi går unghundskurs nu i juni där instruktören är van att jobba med reaktiva hundar och vi hade vår första privatlektion i går där vi egentligen bara övade på passivitet och få ner henne i varv. Det gav oss massa verktyg och vi ska uppföljning igen efter midsommar. Det kändes hoppfullt! Jag är besluten att göra allt jag kan för att lära mig hur jag ska göra för att hjälpa Frejan bli en fantastisk hund.

Kändes att jag behövde skriva av mig lite, hoppas om någon annan som har det tufft just nu kanske inte känner att den är helt ensam!
Du har ingen kontakt med uppfödaren? Tänker att hen borde ha en hel del bra tips med iom att denne borde känna sina linjer och vad som brukar fungera.
 
Visa bifogad fil 72099
Nu är Freja 6 månader och det märks att hon börjar bli tonåring. Vi är inne i en väldigt jobbig fas där jag känner att mitt självförtroende sviktar.

Frejan är otroligt reaktiv på sin omgivning och har svårt att komma ner i varv när vi är på nya platser eller platser där det händer mycket. Hon gör utfall mot andra hundar och saker som kommer mot henne för snabbt (cyklar, bilar etc). Det är så kämpigt att jag ibland bara vill sätta mig ner och grina på backen efter att hon skällt ut en förbi passerande hund. När hon väl är nere i varv är hon helt fantastiskt att jobba med. Men när hon är uppe i rött så är det kämpigt. Jag vet att man inte ska, och att alla hundägare har sina egna problem de jobbar på men jag jämför mig så lätt med andra. Tex förbipasserande hundar som bara sneglar lite lätt på mig och min galning som skäller som om hon håller på att gå sönder.

Vi gör små framsteg hela tiden men det är så svårt att se dem när ens vardag är lite på spån och att hela tiden vara uppmärksam på promenaden efter andra hundar och försöka kontrollera sin omgivning. Jag gör mitt bästa men det känns inte alltid tillräckligt.

Som tur är får vi massor av hjälp från vår klubb. Vi går unghundskurs nu i juni där instruktören är van att jobba med reaktiva hundar och vi hade vår första privatlektion i går där vi egentligen bara övade på passivitet och få ner henne i varv. Det gav oss massa verktyg och vi ska uppföljning igen efter midsommar. Det kändes hoppfullt! Jag är besluten att göra allt jag kan för att lära mig hur jag ska göra för att hjälpa Frejan bli en fantastisk hund.

Kändes att jag behövde skriva av mig lite, hoppas om någon annan som har det tufft just nu kanske inte känner att den är helt ensam!

Det är skitjobbigt med valpar och unghundar till och från, speciellt brukshundar . Det finns en anledning till att många brukshundar eller bruksblandisar hamnar på Blocket när de är 6-18 månader.

Skönt att du får hjälp från klubben. Det är bra att ha stöd när man tar sig igenom jobbiga faser. Lycka till med din fina hund.
 
Visa bifogad fil 72099
Nu är Freja 6 månader och det märks att hon börjar bli tonåring. Vi är inne i en väldigt jobbig fas där jag känner att mitt självförtroende sviktar.

Frejan är otroligt reaktiv på sin omgivning och har svårt att komma ner i varv när vi är på nya platser eller platser där det händer mycket. Hon gör utfall mot andra hundar och saker som kommer mot henne för snabbt (cyklar, bilar etc). Det är så kämpigt att jag ibland bara vill sätta mig ner och grina på backen efter att hon skällt ut en förbi passerande hund. När hon väl är nere i varv är hon helt fantastiskt att jobba med. Men när hon är uppe i rött så är det kämpigt. Jag vet att man inte ska, och att alla hundägare har sina egna problem de jobbar på men jag jämför mig så lätt med andra. Tex förbipasserande hundar som bara sneglar lite lätt på mig och min galning som skäller som om hon håller på att gå sönder.

Vi gör små framsteg hela tiden men det är så svårt att se dem när ens vardag är lite på spån och att hela tiden vara uppmärksam på promenaden efter andra hundar och försöka kontrollera sin omgivning. Jag gör mitt bästa men det känns inte alltid tillräckligt.

Som tur är får vi massor av hjälp från vår klubb. Vi går unghundskurs nu i juni där instruktören är van att jobba med reaktiva hundar och vi hade vår första privatlektion i går där vi egentligen bara övade på passivitet och få ner henne i varv. Det gav oss massa verktyg och vi ska uppföljning igen efter midsommar. Det kändes hoppfullt! Jag är besluten att göra allt jag kan för att lära mig hur jag ska göra för att hjälpa Frejan bli en fantastisk hund.

Kändes att jag behövde skriva av mig lite, hoppas om någon annan som har det tufft just nu kanske inte känner att den är helt ensam!
Du är inte ensam!
Min som snart blir fem månader kämpar jag också med. Hon skäller mer än gärna ut hundar vi möter och kan även skälla på barn eller människa som plötsligt dyker upp och gör en konstig rörelse eller rör sig annorlunda. Hon är precis som din, väldigt lättlärd och kontaktsökande men när hon är uppe i varv och redan börjat skälla så hjälper det bara med att gå undan. Tyvärr har jag tre andra hundar också som gärna hänger på om en börjar skälla, så jag måste hela tiden ha koll på min omgivning och förekomma för att inte stå med en hel skällande, utåtagerande flock.
Jag försöker gå många ensamma tränignspromenader med henne och träna skvallerträning. Förekommer jag henne så kan hon stå lugnt och fint och ha kontakt med mig när en annan hund går förbi och på kurs har vi aldrig haft problem då hon har mycket fokus på mig och uppgiften då.
 
Hoppar in i tråden här. Skrev ju i början av året att vi kanske tänkte oss valp under året, men efter mkt funderande insåg vi att tiden att ha valp och i princip inte kunna lämna den alls inte skulle finnas på överskådlig framtid och började i stället se oss om efter en äldre valp/unghund eller yngre vuxen. Rasvalet snävades in till engelsk cocker (som vi hade tidigare och som är den ras som hela familjen var överens om) och utbudet av trevliga sådana i lagom ålder är ju såklart inte stort. Nu har vi i alla fall hittat en 7 mån hane som skulle ha blivit avelshane på men visade sig vara kryptokid, så omplaceras därför. Vi hämtar honom om drygt en vecka 😍. Mycket spännande, men säkert också en del utmaningar då vi får hem honom mitt i tonårstiden! Han verkande väldigt go, stabil och trevlig när vi träffade honom i alla fall, så jag hoppas och tror att det kan bli bra 😄.
 

Bifogade filer

  • 2B903B83-AD62-4A22-A6FA-2C3E24FBAC4F.jpeg
    2B903B83-AD62-4A22-A6FA-2C3E24FBAC4F.jpeg
    258,5 KB · Visningar: 56
Du har ingen kontakt med uppfödaren? Tänker att hen borde ha en hel del bra tips med iom att denne borde känna sina linjer och vad som brukar fungera.
Jo, det har vi så klart och vi har fått en del tips och hjälp. Tycker uppfödaren har varit riktigt bra I kontakt med oss och vi skickar film och bild på när vi tränar hemma lite då och då och får bra återkoppling, helt fantastiska! Hen anordnar också kurser själv och vi har varit iväg en gång men tyvärr är det 5h bort från oss. Men vi har tänkt vi ska ta oss dit någon mer gång i sommar, finns ett museum i samma stad jag gärna vill passa på att besöka hehe.

Det är skitjobbigt med valpar och unghundar till och från, speciellt brukshundar . Det finns en anledning till att många brukshundar eller bruksblandisar hamnar på Blocket när de är 6-18 månader.

Skönt att du får hjälp från klubben. Det är bra att ha stöd när man tar sig igenom jobbiga faser. Lycka till med din fina hund.

Tack! Får rysningar bara jag tänker på alla stackars hundar som hamnar där för att deras människor inte får rätt hjälp eller verktyg. Vi har ju varit inställda på att det är en hel del jobb som krävs, hoppas vi kan se tillbaka på den här tiden som en väldigt lärorik period.

Tack så mycket för svar med pepp och stöttning! Vi kämpar på vidare, i morgon är det unghundskurs igen och hoppas på lite mer kontakt den här gången.
 
IMG_20210622_162526_047.jpg

11 veckor idag :heart Växer så fort att jag tror mig kunna se skillnad från morgon till kväll ibland! Lär sig mycket snabbt, och verkar tycka att det är roligt att träna och lista ut vad som ger belöning :)

Han har fattat grejen med skvaller, som vi har kört (på typ allt, men mest på människor) sedan dag ett, men om någon människa kommer för nära så blir det för svårt och han vill helst slita sig och springa fram. För att han inte ska självbelöna sig med närgångna människor har jag börjat säga till folk som kommer för tight (och gärna ska smyghälsa sådär i farten utan att fråga :cautious: ) att han bits, för det är ju faktiskt sant :angel: Med min tillåtelse har han fått hälsa på barn, vuxna, och pensionärer helt problemfritt, men jag vill gärna att det fortsätter vara just med min tillåtelse snarare än på eget bevåg :laugh:


Extra spännande har det varit, och är fortfarande, att se hur han reagerar på saker som kan vara överraskande eller läskiga.

Han är lite försiktig vid vissa underlag, men har den senaste veckan gått obekymrat över dagvattenbrunnar, galler, ramper och trappor.

En kväll när vi var ute var det storm, vilket var lite konstigt men inte otäckt. Någon natt har vi hört mopeder köra runt; inga konstigheter. Jag har rasslat lite försiktigt med kedjorna i frisbeegolf-målen som står ute på området - första gången undrade han vad det var, men sedan har han inte ens reagerat.

På taken har vi låtsasfåglar i snören uppspända (för att avskräcka fiskmåsar som annars bygger bo där), dessa brukar Tengil stanna upp och titta på ett slag när han ser dem; nyfiket och intresserat (men lugnt och stilla, som vore han en farbror som flög drake :love:).

Enda gången jag sett honom riktigt överraskad var en gång då kopplet först fastnade kring en rejäl grästuva och sedan drogs över den så att hela tuvan ruskade till ganska häftigt. Tengil undrade vad fanken det var, gick fram och nosade, drog lite i grässtråna och sen gick han vidare. Inte det minsta berörd - kanske självklart med något så harmlöst, men av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid är helt självklart :p

Det blev visst en smärre roman :o Sammanfattning: fortsatt jättenöjd med den här underbara valpen! :heart
 
Idag hade vi avslutning på valpkursen, och jag anmälde mig direkt till en kurs i startklass tävlingslydnad för Michelle Holmlund med start i augusti 😃 Ser väldigt mycket fram emot det! Lola har utvecklats massor under kursens gång, och jag inser att jag fått en smart hund som har väldigt lätt för sig att lära

Kommer nog hoppa på fortsättningen på valpkursen också, som heter Unghund sikta mot stjärnorna då jag tycker att vi la så fina grunder under valpkursen att jag gärna jobbar vidare med det. Dock kan jag nog inte börja förrän den som startar i november då jag inte fick ihop det med mitt jobbschema innan det.

Älskar kurs! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 583
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 115
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 749
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp