Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu ser läget fortsatt hopplöst ut för min del. De flesta seriösa uppfödare av sällskapsraser (eller ja, de sällskapsraser jag kan tänka mig i alla fall) är fullbokade sedan länge och många mottar inte ens nya intresseanmälningar. :( Den ras som blev kvar på listan ur en annan rasgrupp har efter lite efterforskningar visat sig ofta vara mer ljudlig än jag mäktar med, så den får nog också strykas.

De raser jag annars gillar är generellt sett mer krävande än jag litar på att jag klarar av, så jag känner mig väldigt kluven. Ge upp eller leta omplacering typ, var man nu ska hitta en vettig. Jag har provat att annonsera en gång förut och folk läste knappt vad som stod innan de kastade sig över mailknappen, så det är inte lockande att göra om.
 
Just nu ser läget fortsatt hopplöst ut för min del. De flesta seriösa uppfödare av sällskapsraser (eller ja, de sällskapsraser jag kan tänka mig i alla fall) är fullbokade sedan länge och många mottar inte ens nya intresseanmälningar. :( Den ras som blev kvar på listan ur en annan rasgrupp har efter lite efterforskningar visat sig ofta vara mer ljudlig än jag mäktar med, så den får nog också strykas.

De raser jag annars gillar är generellt sett mer krävande än jag litar på att jag klarar av, så jag känner mig väldigt kluven. Ge upp eller leta omplacering typ, var man nu ska hitta en vettig. Jag har provat att annonsera en gång förut och folk läste knappt vad som stod innan de kastade sig över mailknappen, så det är inte lockande att göra om.
Har du kollat Hundstallet? De har ju lite allt möjligt, och även om trycket på dem säkerligen också är högt i dessa tider så verkar de ju vara väldigt noga med vart hundarna hamnar :) Kanske kan du erbjuda rätt hem för någon av dem?
 
Har du kollat Hundstallet? De har ju lite allt möjligt, och även om trycket på dem säkerligen också är högt i dessa tider så verkar de ju vara väldigt noga med vart hundarna hamnar :) Kanske kan du erbjuda rätt hem för någon av dem?

Nej, jag är geografiskt begränsad av olika anledningar så det har aldrig varit ett alternativ. Dessutom verkar det ovanligt att deras hundar kan bo med katt, och det är inget jag kan kompromissa med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Pratade med den svenska uppfödaren jag skrev om för några inlägg sen. Först när hon svarade så lät hon måttlig intresserad, typ ”jaa det har varit väldigt många valpintressenter i år så vi får se..” tills jag förklarade vem jag var/vilket mail jag hade skrivit, då blev hon plötsligt eld och lågor :D Så det verkade ju väldigt positivt! Hon skulle skriva ut mitt mail och spara så det inte försvann i mängden. Vi skulle höras framöver, tiken har ju inte ens börja löpa än, så får vi se hur det blir. Hon sa iallafall att hon har en tidigare valpköpare som också ställer ut som ska ha en tik, så ”ni får väl slåss om tikarna”. Lät ju toppen :up:

Börjar dock bli mer och mer sugen på den tyska kullen också. Så vi får se hur det blir. Känns kul att ha två intressanta kullar där uppfödarna är villiga att sälja till mig, då har man lite att välja på.
 
Pratade med den svenska uppfödaren jag skrev om för några inlägg sen. Först när hon svarade så lät hon måttlig intresserad, typ ”jaa det har varit väldigt många valpintressenter i år så vi får se..” tills jag förklarade vem jag var/vilket mail jag hade skrivit, då blev hon plötsligt eld och lågor :D Så det verkade ju väldigt positivt! Hon skulle skriva ut mitt mail och spara så det inte försvann i mängden. Vi skulle höras framöver, tiken har ju inte ens börja löpa än, så får vi se hur det blir. Hon sa iallafall att hon har en tidigare valpköpare som också ställer ut som ska ha en tik, så ”ni får väl slåss om tikarna”. Lät ju toppen :up:

Börjar dock bli mer och mer sugen på den tyska kullen också. Så vi får se hur det blir. Känns kul att ha två intressanta kullar där uppfödarna är villiga att sälja till mig, då har man lite att välja på.
Plus större chans att få en tik! 😄
 
Just nu ser läget fortsatt hopplöst ut för min del. De flesta seriösa uppfödare av sällskapsraser (eller ja, de sällskapsraser jag kan tänka mig i alla fall) är fullbokade sedan länge och många mottar inte ens nya intresseanmälningar. :( Den ras som blev kvar på listan ur en annan rasgrupp har efter lite efterforskningar visat sig ofta vara mer ljudlig än jag mäktar med, så den får nog också strykas.

De raser jag annars gillar är generellt sett mer krävande än jag litar på att jag klarar av, så jag känner mig väldigt kluven. Ge upp eller leta omplacering typ, var man nu ska hitta en vettig. Jag har provat att annonsera en gång förut och folk läste knappt vad som stod innan de kastade sig över mailknappen, så det är inte lockande att göra om.
Jag har inte hängt med i din ras-research:) och undrar därför - om du först och främst vill ha en sällskapshund, har du kollat på vinthundar (grupp 10)?

Jag har bara haft borzoi själv och levde med sådana i många år. Jag tycker att de verkligen var suveräna som sällskapshundar. Våra ville springa fritt regelbundet, annars krävde de inte så mycket men var med på allt möjligt. Med olika entusiasm beroende på personlighet. Vi hade en som hängde med i cockrarnas apporterings- och viltspårträning med stor glädje. Sen testade vi lure-coursing med henne och ställde ut. Enkel pälsvård, skäller inte speciellt mycket. Ofta stora personligheter med humor. Har även träffat på whippets som gått viltspår och en del blandade vinthundar som tränat lydnad.
 
Jag har inte hängt med i din ras-research:) och undrar därför - om du först och främst vill ha en sällskapshund, har du kollat på vinthundar (grupp 10)?

De har föreslagits förut men i och med mängden jaktinstinkt i dem så vågar jag inte testa att ha med katt. Min tar sig gärna en rusch ute på tomten och jag vill inte behöva leva i 10+ år med att passa varenda sekund så att hunden inte taggar till och rusar efter. Sen tror jag att jag också vill ha något mer will to please än vinthundarna i regel har, just det där med katt i hundkostym känns inte som vad jag letar efter just nu. Nog för att hunden främst ska vara till sällskap men lite hundsporter vill jag ändå testa utan alltför mycket uppförsbacke.
 
De har föreslagits förut men i och med mängden jaktinstinkt i dem så vågar jag inte testa att ha med katt. Min tar sig gärna en rusch ute på tomten och jag vill inte behöva leva i 10+ år med att passa varenda sekund så att hunden inte taggar till och rusar efter. Sen tror jag att jag också vill ha något mer will to please än vinthundarna i regel har, just det där med katt i hundkostym känns inte som vad jag letar efter just nu. Nog för att hunden främst ska vara till sällskap men lite hundsporter vill jag ändå testa utan alltför mycket uppförsbacke.
Jag glömde skriva att jag hade katter tillsammans med borzoierna i alla år . Visst kan de springa efter, men det kan nog väldigt många hundar (inklusive min cocker som jag kunde stoppa från att dra på hare). Tanken att våra borzoier skulle skada eller döda katter i det egna hushållet var avlägsen. Ofta såg det ut som på bilden. Men jag upplever det som viktigt att hunden lär sig från valpstadiet och sedan måste katten vara lämpad för att bo med hund om den är vuxen när hunden kommer. Två av våra borzoier kom från ett hem med katter. Den tredje gjorde det inte, men det funkade med henne med.

SparrisoLishka.jpg


Beträffande will to please så är det ett uttryck som inte kopplas ihop med vinthundar, men det innebär inte att alla raser är likadana. Jag har ju bara haft borzoi och är ingen hundsportare. Mina erfarenheter av whippet är dock att de kan vara hyfsat föriga och tittar jag på Whippetklubbens hemsida finns det gott om listor i alla möjliga sporter, dvs folk aktiverar sina whippar. Sedan tror jag att om man ska generalisera när det gäller träning av vinthundar är det att det är omväxling, korta pass och mjuka metoder som gäller. Jag kan tänka mig att mer fartfyllda sporter är att föredra också, som rallylydnad och agility. Detta är bara mina intryck efter att ha träffat en del whippets. Det finns ju folk på forumet som har rasen om information med djupare kunskapsbas är intressant.

Jag är inte ute efter att försöka övertyga dig mot din vilja, men eftersom det är svårt att hitta valp tänker jag att det är onödigt att utesluta raser som kanske ändå kan vara ett alternativ om man synar dem lite närmare och hittar bra uppfödare.
 
Jag hoppas på en liten valp från försvarsmakten i år men det är ju ett något osäkert kort. Eftersom jag inte vet var jag kommer jobba efter studier osv så känns en fodervärdsvalp smartast :-)
 
Nu har jag pratat även med Humlas uppfödare om planerade kullar :) Hon hoppas på att kunna para ganska snart, så skickade massa frågor om tiken och började chatta lite med en som har en avkomma :D
Hoppas på att kunna få pratat med fodervärden som har hanhunden med :bump:
 
Jag önskar att 2021 blir året då det blir valp för min del, men än så länge ser chanserna ganska små ut. Jag vet inte hur jag ska lösa valp-tiden tills den kan vara själv i hundgården (när lämnar ni era i hundgård?) och iom corona är ju tjänstledigt från jobbet för att passa valp inte att tänka på...ja också den lilla detaljen att det ska dyka upp en intressant kull också! Men jag fortsätter hoppas..
 
De har föreslagits förut men i och med mängden jaktinstinkt i dem så vågar jag inte testa att ha med katt. Min tar sig gärna en rusch ute på tomten och jag vill inte behöva leva i 10+ år med att passa varenda sekund så att hunden inte taggar till och rusar efter. Sen tror jag att jag också vill ha något mer will to please än vinthundarna i regel har, just det där med katt i hundkostym känns inte som vad jag letar efter just nu. Nog för att hunden främst ska vara till sällskap men lite hundsporter vill jag ändå testa utan alltför mycket uppförsbacke.
Italiensk vinthund lär annars vara ett säkert kort när det gäller "leva med katter", ofta jagar de knappt ens när de får så... Dessutom är de ju inte jättemycket större än en katt. Brukar inte rekommendera dem, men det kanske skulle vara en ras för dig att fundera lite på? :)
 
Italiensk vinthund lär annars vara ett säkert kort när det gäller "leva med katter", ofta jagar de knappt ens när de får så... Dessutom är de ju inte jättemycket större än en katt. Brukar inte rekommendera dem, men det kanske skulle vara en ras för dig att fundera lite på? :)

Nja, det jag har sett av dem har inte gett mig ett speciellt positivt intryck, tyvärr. Då ligger whippet faktiskt snäppet bättre till, fast vinthund överhuvudtaget inte känns som min typ av hund.
 
peggy1_210105.jpg

Hon föddes förvisso redan 28 december 2020, men det är ju under 2021 som hon kommer att utvecklas och växa upp. Gurkans Plötsligt Händer Det kallas för Peggy och kommer stanna hos oss. På bilden är hon 8 dygn. Det ska bli såååå roligt med en ny valp och äntligen en egenuppfödd igen!!!!!
 
Här ska vi leta efter en svart mopsvalp (nej jag har inte valt den för färgen,men dom är enkelpälsade o jag är allergiker) och Gissa är rasist o gillar inte fawn mopsar, då Gissas mops ska flytta över regnbågsbron.

Och jag vill ff ha en dobbis, för typ 5e året i rad,men dom är fan så svåra att hitta.
Svarta mopsar är ju ljuvliga! Jag har en svart och en fawn.
hekla_albus2_190410.jpg
 
Jag önskar att 2021 blir året då det blir valp för min del, men än så länge ser chanserna ganska små ut. Jag vet inte hur jag ska lösa valp-tiden tills den kan vara själv i hundgården (när lämnar ni era i hundgård?) och iom corona är ju tjänstledigt från jobbet för att passa valp inte att tänka på...ja också den lilla detaljen att det ska dyka upp en intressant kull också! Men jag fortsätter hoppas..
Hör inte riktigt till denna tråden men hoppar in ändå.

Jag fick hem min valp när han var 4 månader, hade 4 veckors semester och sen var han på hunddagis om dagarna i ca 1,5 månad innan han var redo att vara i hundgården en hel arbetsdag med labben som sällskap, så då var han väl ca 6,5 månader. Då började vi träna hundgård i princip direkt när han kom. Tror vi var där ute tillsammans första gången efter 2-3 dagar och övade sen dagligen. Ju tidigare man börjar desto bättre.
 
Vi står äntligen, efter tre hundlösa år, i kö! Tiken i fråga tog sig inte i höstas, så vi hoppas på bättre lycka vid nästa löp i vår (mars). Min sambo har fram till nu egentligen inte varit helt redo för ny hund, men till slutet av sommaren känner även han att det känns rätt. Så, för vår del blev det alldeles perfekt :D (Om det nu tar sig och blir en valp till oss vill säga ;))

Det blir en för oss ny ras; storpudel :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 401
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 711
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp