Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick uppdatering av uppfödaren idag och tiken verkar dräktig! Ska till vet och kollas om nån vecka och sen är det bara att hålla tummarna för att det finns någon till oss när valparna kommit. Jag hoppas, jättemycket, men vågar ändå inte hoppas för mycket. Kanske får vi vänta på nästa kull till hösten eller leta på annat håll :)
 
Jag önskar att 2021 blir året då det blir valp för min del, men än så länge ser chanserna ganska små ut. Jag vet inte hur jag ska lösa valp-tiden tills den kan vara själv i hundgården (när lämnar ni era i hundgård?) och iom corona är ju tjänstledigt från jobbet för att passa valp inte att tänka på...ja också den lilla detaljen att det ska dyka upp en intressant kull också! Men jag fortsätter hoppas..
Den jag hämtade vid 8 v började jag lämna i hundgård vid 12 v ålder ihop med min tik Impa som älskar valpar. Den jag har nu som är egenuppfödd har jag börjat lämna ihop med sin mamma Impa redan vid 9 v ålder.

Hade det inte varit för Impa hade jag aldrig börjat lämna en valp så tidigt i hundgård. Impa själv var 5-6 månader när jag började lämna henne i hundgård men då hade hon sällskap av min hane.
 
Den jag hämtade vid 8 v började jag lämna i hundgård vid 12 v ålder ihop med min tik Impa som älskar valpar. Den jag har nu som är egenuppfödd har jag börjat lämna ihop med sin mamma Impa redan vid 9 v ålder.

Hade det inte varit för Impa hade jag aldrig börjat lämna en valp så tidigt i hundgård. Impa själv var 5-6 månader när jag började lämna henne i hundgård men då hade hon sällskap av min hane.
Jag har ju 3 stycken vuxna varav iaf den ena tycker mycket om valpar, men gillar inte hundgården så värst istället. 🙄 Men kanske det kan gå att lämna tidigare än jag trott ändå iom att den inte blir ensam.
 
Syrran ska hämta en valp i början av februari. Tur hon bor drygt 1 timme från oss så man inte blir alltför valpsjuk om det skulle visa sig att vi får vänta till hösten på vår valp 😅
Typ ALLA mina träningskompisar har utökat sitt hundbestånd med valp den sista tiden och jag är så löjligt valpsugen :love: När de längtar efter att valpen ska växa till sig och bli redo för "vuxen"-träning längtar jag efter all rolig grundträning man kan göra med valp :heart Tur min egen unghund är en stjärna i träning (och tävling. Och vardag.), det lindrar lite grann. Gammelhunden vill mest ligga på soffan och käka praliner... men hon är söt ändå!
 
Typ ALLA mina träningskompisar har utökat sitt hundbestånd med valp den sista tiden och jag är så löjligt valpsugen :love: När de längtar efter att valpen ska växa till sig och bli redo för "vuxen"-träning längtar jag efter all rolig grundträning man kan göra med valp :heart Tur min egen unghund är en stjärna i träning (och tävling. Och vardag.), det lindrar lite grann. Gammelhunden vill mest ligga på soffan och käka praliner... men hon är söt ändå!

Haha ja! Mamma och pappa har också en valp, som nog kanske snart mer räknas som unghund, och en till som är unghund. Så det är faktiskt min tur nu 😅 Hunden vi har sen innan är 5,5 år och jag har velat ha två hundar länge, det är maken som stoppat mig.... Men nu har jag fått honom att inse att det är en jättebra idé med en till hund :D
 
Hoppas på ännu en tollarvalp slutet av sommaren 2021 :love: Min nuvarande är 1 år, kommer alltså vara drygt 1,5 när valpis kommer :heart Valp kommer att vara systerdotter till min förra älskade tollare så det kommer bli underbart! Hoppas bara det blir några tikar :D
 
Den med ansvar för fodervärdshundar för FMs räkning har tagit första kontakten. Det rör sig!

Är pepp på en terrorist, ett projekt som involverar rörelse och tankeverksamhet utanför skolan är precis vad jag behöver 😍
Är FM's hundar bättre nu för tiden? Har träffat ett antal kasserade FM-schäfrar och det är inte hundar jag skulle vilja ha om jag så fick betalt. Får mig att undra över om de som de sparar är speciellt mycket bättre.
 
Är FM's hundar bättre nu för tiden? Har träffat ett antal kasserade FM-schäfrar och det är inte hundar jag skulle vilja ha om jag så fick betalt. Får mig att undra över om de som de sparar är speciellt mycket bättre.

Det är ju inga ”genomsnittshundar” men det lilla antalet jag har träffat har varit ungefär som jag tänker mig, väldigt intensiva och behöver arbeta med kropp och knopp för att fungera.

Sist jag bodde i familj med valp från FM så blev det världens (dum)snällaste nallebjörn, som såklart inte blev tjänstehund.

Att jag söker en FM-valp är just för att jag inte kommer kunna ha hund när jag är klar med utbildningen så 12-18 månader är perfekt :) Mycket stöttning, uppgifter och gruppträffar är en bonus 😊
 
Det är ju inga ”genomsnittshundar” men det lilla antalet jag har träffat har varit ungefär som jag tänker mig, väldigt intensiva och behöver arbeta med kropp och knopp för att fungera.

Sist jag bodde i familj med valp från FM så blev det världens (dum)snällaste nallebjörn, som såklart inte blev tjänstehund.

Att jag söker en FM-valp är just för att jag inte kommer kunna ha hund när jag är klar med utbildningen så 12-18 månader är perfekt :) Mycket stöttning, uppgifter och gruppträffar är en bonus 😊
De jag träffat har inte varit dumsnälla, utan snarare helt oförmögna till att hantera sina egna drifter. Nerviga hundar som agerar, inte jättekul.

Skulle det inte vara lättare med att till exempel vara fosterhem och utbilda en ledarhund, vilket ofta är labrador?
 
Det är ju inga ”genomsnittshundar” men det lilla antalet jag har träffat har varit ungefär som jag tänker mig, väldigt intensiva och behöver arbeta med kropp och knopp för att fungera.

Sist jag bodde i familj med valp från FM så blev det världens (dum)snällaste nallebjörn, som såklart inte blev tjänstehund.

Att jag söker en FM-valp är just för att jag inte kommer kunna ha hund när jag är klar med utbildningen så 12-18 månader är perfekt :) Mycket stöttning, uppgifter och gruppträffar är en bonus 😊
Är det inte tänkt att hundarna som inte platsar för tjänst ska stanna i fodervärdshemmet? Kan minnas fel, men hade för mig att det var så :)
 
Är det inte tänkt att hundarna som inte platsar för tjänst ska stanna i fodervärdshemmet? Kan minnas fel, men hade för mig att det var så :)

Vad jag vet är det inte ett absolut krav, men som fodervärd har man såklart första tjing på hunden om den inte håller måttet för tjänst.
 
Enligt dottern så blir FM hundarna som kasseras rätt knäppa ju längre de sitter och väntar på nytt hem. De får ju inte längre nån riktad träning utan bara rastning och mat och blir rätt understimulerad och mer och mer svårhanterliga om de sitter kvar länge (och då också svårare att placera).
Hon jobbar extra där så hon har alltid nån stackare hon skulle vilja ta med hem..
 
Det är ju inga ”genomsnittshundar” men det lilla antalet jag har träffat har varit ungefär som jag tänker mig, väldigt intensiva och behöver arbeta med kropp och knopp för att fungera.

Sist jag bodde i familj med valp från FM så blev det världens (dum)snällaste nallebjörn, som såklart inte blev tjänstehund.

Att jag söker en FM-valp är just för att jag inte kommer kunna ha hund när jag är klar med utbildningen så 12-18 månader är perfekt :) Mycket stöttning, uppgifter och gruppträffar är en bonus 😊
Jag har haft en tik från FM och intensiv är bara förnamnet. Hon var hyperkänslig för minsta lilla signal och innan jag själv visste om att jag spänt mig, tex när vi mötte ett stökigt killgäng ute sent en kväll, så slog hon om på sekunden till att skydda mig till varje pris. Sen vet jag inte om hon skulle stå pall ifall de gjorde något mer än att bara gå förbi, det hände aldrig.
Nu är det några år sedan också men då rekommenderades man att ha en hundvakt som tog hunden någon/några dagar emellanåt - för att man själv skulle kunna orka med hunden.

Fantastisk arbetshund men inte rolig att leva med. Har du tur så får du en kontaktperson du trivs med och det kan hjälpa förstås 🙂 Jag och min kontaktperson hade lite olika åsikter om hundhantering så den stöttningen gav inte mig så mycket. Jag hoppas det blir bra för dig med en av deras hundar, mycket kan ju ha ändrats på de här åren 🙂

Jag hör egentligen inte till tråden, har ingen hund i dagsläget även om jag hoppas kunna skaffa en inom några år. Men tänkte jag skulle flika in lite då det är FMs hundar du är inne på.
 
Jag har haft en tik från FM och intensiv är bara förnamnet. Hon var hyperkänslig för minsta lilla signal och innan jag själv visste om att jag spänt mig, tex när vi mötte ett stökigt killgäng ute sent en kväll, så slog hon om på sekunden till att skydda mig till varje pris. Sen vet jag inte om hon skulle stå pall ifall de gjorde något mer än att bara gå förbi, det hände aldrig.
Nu är det några år sedan också men då rekommenderades man att ha en hundvakt som tog hunden någon/några dagar emellanåt - för att man själv skulle kunna orka med hunden.

Fantastisk arbetshund men inte rolig att leva med. Har du tur så får du en kontaktperson du trivs med och det kan hjälpa förstås 🙂 Jag och min kontaktperson hade lite olika åsikter om hundhantering så den stöttningen gav inte mig så mycket. Jag hoppas det blir bra för dig med en av deras hundar, mycket kan ju ha ändrats på de här åren 🙂

Jag hör egentligen inte till tråden, har ingen hund i dagsläget även om jag hoppas kunna skaffa en inom några år. Men tänkte jag skulle flika in lite då det är FMs hundar du är inne på.

Kontaktpersonen har jag faktiskt tidigare kännedom om, från tidigare schäfrar bla när jag var häst/barnflicka. Den ena hunden vi/de hade då var en fullfjädrad ”tjänstehundstyp” och krävde massor av arbete medan den andra som sagt var en soffpotatis.

Vi är två vuxna här också, även om det i huvudsak är ”mitt” projekt. Och har god kontakt med hundskolan som ligger på promenadavstånd från mitt hus.

Men sen kan det ju också sluta med ingen hund alls, de har kö och jag har en relativt snäv tidsram att förhålla mig till 😅

Det är bra med alla ”tänk efter före” 😊
 
De jag träffat har inte varit dumsnälla, utan snarare helt oförmögna till att hantera sina egna drifter. Nerviga hundar som agerar, inte jättekul.

Skulle det inte vara lättare med att till exempel vara fosterhem och utbilda en ledarhund, vilket ofta är labrador?
Tänker samma. Jag har träffat några schäfrar från FM, bland annat bott granne med en, och alltså... Jag tycker synd om personerna som haft hundarna, och tyckt synd om hundarna. De har varit överallt och ingenstans, inte kopplat av ens i hemmet och det har rent allmänt varit kaos. (och ja, även när hundarna blivit vuxna, så inte bara unghundsfasoner)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp