Status
Stängd för vidare inlägg.
Kontaktpersonen har jag faktiskt tidigare kännedom om, från tidigare schäfrar bla när jag var häst/barnflicka. Den ena hunden vi/de hade då var en fullfjädrad ”tjänstehundstyp” och krävde massor av arbete medan den andra som sagt var en soffpotatis.

Vi är två vuxna här också, även om det i huvudsak är ”mitt” projekt. Och har god kontakt med hundskolan som ligger på promenadavstånd från mitt hus.

Men sen kan det ju också sluta med ingen hund alls, de har kö och jag har en relativt snäv tidsram att förhålla mig till 😅

Det är bra med alla ”tänk efter före” 😊
Då har ni ju bra förutsättningar iaf 🙂 Jag håller tummen 😃 Även om de är skitjobbiga så blev jag lite småkär ändå, rena drömmen jobba med damen :love: Det var bara den där detaljen att orka med ha ett liv utanför henne, typ jobb och sånt... :crazy::)
 
Då har ni ju bra förutsättningar iaf 🙂 Jag håller tummen 😃 Även om de är skitjobbiga så blev jag lite småkär ändå, rena drömmen jobba med damen :love: Det var bara den där detaljen att orka med ha ett liv utanför henne, typ jobb och sånt... :crazy::)

Ja och det är ju det jag inte har de närmsta två åren eller så, ett liv 😂😂
 
De jag träffat har inte varit dumsnälla, utan snarare helt oförmögna till att hantera sina egna drifter. Nerviga hundar som agerar, inte jättekul.

Skulle det inte vara lättare med att till exempel vara fosterhem och utbilda en ledarhund, vilket ofta är labrador?

Nu menade jag inte att de ratade i allmänhet var dumsnälla, utan att just den var det och det var väl ungefär den totala motsatsen till vad som var väntat. Han var enorm, så det var väl kanske lite tur i oturen han blev för mjuk/snäll/noll driv och inte ratad pga galen 🤪
 
Hela kullen gick igenom ua så på söndag hämtar vi en liten Tay ❤️. De senaste två veckorna har känts evighetslånga.

IMG_20210103_175723.jpg


Maken har redan anmält sig till "valpkurs för den blivande agilityhunden" 😁.
 
Hur gör ni som står i kö på flera kullar?

Humlas uppfödare ska para i nästa vecka, och där tror jag att jag får köpa en valp om hon får tillräckligt många tikar (om allt går som det ska)
Sen är det en kull som föds om en månad. Står bara på intresselistan där, men hoppas gå vidare till intervju och bli aktuell där med. Om hon ”godkänner mig” blir jag nervös över att hamna i konflikt och behöva välja. Båda kullarna är likvärdiga i den bedömning jag kunnat göra på avlesdata och genom att prata med de som har hundarna, men den senare kullen passar egentligen bättre i tid..

Hur resonerar ni och vad berättar ni för olika uppfödare om ert valpsökande?
 
Hur gör ni som står i kö på flera kullar?

Humlas uppfödare ska para i nästa vecka, och där tror jag att jag får köpa en valp om hon får tillräckligt många tikar (om allt går som det ska)
Sen är det en kull som föds om en månad. Står bara på intresselistan där, men hoppas gå vidare till intervju och bli aktuell där med. Om hon ”godkänner mig” blir jag nervös över att hamna i konflikt och behöva välja. Båda kullarna är likvärdiga i den bedömning jag kunnat göra på avlesdata och genom att prata med de som har hundarna, men den senare kullen passar egentligen bättre i tid..

Hur resonerar ni och vad berättar ni för olika uppfödare om ert valpsökande?
Jag känner att jag helst vill köpa av den uppfödare som fött upp/importerat de två hundar jag redan har. Mest för att vi tänker väldigt lika vad gäller avelsarbetet och jag gillar de linjer hon har och de hundar hon föder upp och vi har haft ett bra samarbete, även när det inte gick som vi tänkt med ena hunden (jag har varit fodervärdar åt båda mina). Så jag ser egentligen bara fördelar med att ta valp från samma uppfödare igen. Dock hindrar det mig inte alls från att kolla runt och se vilka andra parningar som planeras, jag är ute efter en hund med väldigt specifika egenskaper som kan passa det jag vill göra med den, samtidigt som jag har vissa exteriöra krav också och gärna vill vara fodervärd igen. Det gör ju att urvalet blir väldigt snävt för min del.

Men jag förstår såklart att inte alla har så god kontakt med sin uppfödare så jag kanske inte var den som kan komma med ett bra svar på din fråga 😁
 
Hur gör ni som står i kö på flera kullar?

Humlas uppfödare ska para i nästa vecka, och där tror jag att jag får köpa en valp om hon får tillräckligt många tikar (om allt går som det ska)
Sen är det en kull som föds om en månad. Står bara på intresselistan där, men hoppas gå vidare till intervju och bli aktuell där med. Om hon ”godkänner mig” blir jag nervös över att hamna i konflikt och behöva välja. Båda kullarna är likvärdiga i den bedömning jag kunnat göra på avlesdata och genom att prata med de som har hundarna, men den senare kullen passar egentligen bättre i tid..

Hur resonerar ni och vad berättar ni för olika uppfödare om ert valpsökande?
Som uppfödare vill jag gärna veta om jag är en av flera köparen är intresserad av, så jag vet om jag ska ha en "back up"-köpare. Har full förståelse för att man står i kö på flera kullar, men kan erkänna att om man köar på hundar aom akiljer sig väldigt från mina linjer så drar jag öronen åt mig... (sa nej till en köpare som i övrigt bara köade på merlekullar tex)
 
Jag känner att jag helst vill köpa av den uppfödare som fött upp/importerat de två hundar jag redan har. Mest för att vi tänker väldigt lika vad gäller avelsarbetet och jag gillar de linjer hon har och de hundar hon föder upp och vi har haft ett bra samarbete, även när det inte gick som vi tänkt med ena hunden (jag har varit fodervärdar åt båda mina). Så jag ser egentligen bara fördelar med att ta valp från samma uppfödare igen. Dock hindrar det mig inte alls från att kolla runt och se vilka andra parningar som planeras, jag är ute efter en hund med väldigt specifika egenskaper som kan passa det jag vill göra med den, samtidigt som jag har vissa exteriöra krav också och gärna vill vara fodervärd igen. Det gör ju att urvalet blir väldigt snävt för min del.

Men jag förstår såklart att inte alla har så god kontakt med sin uppfödare så jag kanske inte var den som kan komma med ett bra svar på din fråga 😁
Tack för bra input! Jag har hört mycket gott om den nya uppfödaren jag kontaktat, och hon som har fött upp Humla känner jag ju sen innan :) Den förre har jag ännu inte pratat med, mer än på Mail, så det är ju inte alls säkert att det är aktuellt om vi inte klickar båda två om vi väl kommer till samtal 😅 Får väl försöka ha lite is i magen och se om jag ”går vidare” till intervju till att börja med, men går gärna många steg i förväg i huvudet :p
Som uppfödare vill jag gärna veta om jag är en av flera köparen är intresserad av, så jag vet om jag ska ha en "back up"-köpare. Har full förståelse för att man står i kö på flera kullar, men kan erkänna att om man köar på hundar aom akiljer sig väldigt från mina linjer så drar jag öronen åt mig... (sa nej till en köpare som i övrigt bara köade på merlekullar tex)
Jättebra input! Om det blir aktuellt med den nya uppfödaren, men jag av någon anledning hellre vill ha från den andra kullen, så ska jag tänka på det :)
 
Apropå det här med vilken tid som passar bäst...
Det finns inte mycket att välja på för min del, men en kull som eventuellt kan vara intressant är planerad till hösten. Spontant tänker jag att det inte alls är en passande tid eftersom mitt mående alltid är som sämst under senhösten och hela vintern, men å andra sidan så känns det som att efterfrågan på valpar fortfarande är så stor att jag typ får hugga första bästa som inte ratar mig vid första kontakt. Väldigt kluven alltså. Jag vet ju själv hur svårt jag har för förändringar, även positiva, så att lägga den omställningen ovanpå säsongsdepp vore jävligt huvudlöst, men jag börjar bli desperat. :(

Ang att stå i kö på flera kullar samtidigt så skulle jag vara ärlig med det från början, i övrigt skulle jag nog gå mest på magkänslan kring vad som blir det slutgiltiga valet. Är två kullar helt likvärdiga på alla sätt och vis så skulle jag alla gånger välja den som passade bäst i tid, vilken lyx att ha det alternativet.
 
Tack för bra input! Jag har hört mycket gott om den nya uppfödaren jag kontaktat, och hon som har fött upp Humla känner jag ju sen innan :) Den förre har jag ännu inte pratat med, mer än på Mail, så det är ju inte alls säkert att det är aktuellt om vi inte klickar båda två om vi väl kommer till samtal 😅 Får väl försöka ha lite is i magen och se om jag ”går vidare” till intervju till att börja med, men går gärna många steg i förväg i huvudet :p

Jättebra input! Om det blir aktuellt med den nya uppfödaren, men jag av någon anledning hellre vill ha från den andra kullen, så ska jag tänka på det :)
Minns fortfarande glädjetjutet när jag ringde första reserv och meddelande att det fanns en valp till henne 😂😍

Alla vet att det är ett osäkert kort med valpkull, tror de allra flesta har förståelse att man står på flera kullar så länge kommunikationen är rak och ärlig!
 
Hur gör ni som står i kö på flera kullar?

Humlas uppfödare ska para i nästa vecka, och där tror jag att jag får köpa en valp om hon får tillräckligt många tikar (om allt går som det ska)
Sen är det en kull som föds om en månad. Står bara på intresselistan där, men hoppas gå vidare till intervju och bli aktuell där med. Om hon ”godkänner mig” blir jag nervös över att hamna i konflikt och behöva välja. Båda kullarna är likvärdiga i den bedömning jag kunnat göra på avlesdata och genom att prata med de som har hundarna, men den senare kullen passar egentligen bättre i tid..

Hur resonerar ni och vad berättar ni för olika uppfödare om ert valpsökande?
Jag har aldrig stått i kö på mer än en kull åt gången, utan endast på den kull jag helst vill ha valp ifrån. Däremot kan jag hålla ögonen öppna och kolla runt tills jag är säker på att det blir en valp av rätt kön (är bara intresserad av tik) till mig i kullen.
Risken är ju dock att man får vänta med valpköpet ett tag om det inte blir någon valp från kull 1, men har hittills haft tur i den frågan.
 
Ang att stå i kö på flera kullar samtidigt så skulle jag vara ärlig med det från början, i övrigt skulle jag nog gå mest på magkänslan kring vad som blir det slutgiltiga valet. Är två kullar helt likvärdiga på alla sätt och vis så skulle jag alla gånger välja den som passade bäst i tid, vilken lyx att ha det alternativet.
Problemet här är ju att den som passar bäst i tid inte kommer vara född när jag (teoretiskt) måste bestämma mig kring den första kullen 😅

Till alla:
Tack för goda tankar. Får väl se hur det går om jag får prata med uppfödaren till första kullen. Förhoppningsvis får jag kanske en känsla för vilken kull som jag är mest sugen på efter det :)
Ska prata med hon som har hanhunden som är aktuell för kull 2 imorgon med, ska bli kul!
 
Hämtade Tay i förmiddags efter att jag jobbat natt. Jag körde en timme på morgonen och sen fick maken ta resten av bilkörningen. Han fick kika runt hemma i lugn och ro och sen släppte vi ihop han med tjejerna en och en för att se vad de tyckte. Det var inga problem men de tycker gott att han kan hålla sig på sin kant. Nessie som annars brukar vara lektant och man fått passa på så hon inte blir för intensiv var ovanligt grinig (och därför funderar jag på om det är löp på G snart), Nike vill leka samtidigt som hon tycker att gossen ska veta hut och Nano försökte mest strunta i honom även om nyfikenheten ibland tog över.
Tay själv var mest intresserad av Nessie (kanske beror på att hon är mest lik kompisarna förutom de korta benen) och av Nanos svans som tydligen är oerhört spännande att försöka kampa med 😁. Nyfiken, glad och framåt valp men verkar också lyssna på tjejernas signaler så det var nog ett bra tillskott i flocken. Väldigt matglad också ska nämnas och har gjort alla sina behov ute idag. Så glad över valpen och maken är upp över öronen förälskad. Av praktiska skäl sover jag med valp i vardagsrummet inatt (nära att släppa ut om det behövs) så en av oss får sömn. Nu har det sällan varit nåt problem alls med valp på nätterna men jag sov nån timme på dan och har inget emot att ligga och slötitta på TV om jag inte somnar 😁. Valpen verkar ha tagit natt nu men vaknar den till nåt så får den en kvällskiss till.


IMG_20210117_193827.jpg
 
Hur gör ni som står i kö på flera kullar?

Humlas uppfödare ska para i nästa vecka, och där tror jag att jag får köpa en valp om hon får tillräckligt många tikar (om allt går som det ska)
Sen är det en kull som föds om en månad. Står bara på intresselistan där, men hoppas gå vidare till intervju och bli aktuell där med. Om hon ”godkänner mig” blir jag nervös över att hamna i konflikt och behöva välja. Båda kullarna är likvärdiga i den bedömning jag kunnat göra på avlesdata och genom att prata med de som har hundarna, men den senare kullen passar egentligen bättre i tid..

Hur resonerar ni och vad berättar ni för olika uppfödare om ert valpsökande?
De kullar jag blir intresserad av kommer inte så ofta att sådant blir aktuellt, men, de uppfödare jag vill köpa av blir jag såpass god vän med att om det inte blir att jag köper hund från dem så tipsar de om andra att köpa från. Tex hade jag gärna köpt valp förra året från en fantastisk kull, det blev inget med det, men uppfödaren sa sedan till mig att en vän till henne planerar kull till nästa sommar. Jag är bekant med den uppfödaren också sen innan och har tagit kontakt där nu. Så tja... :p

Men, oavsett så tänker jag att det viktigaste är att vara ärlig osv. Det är snopet att stå med valpar och vara säker på att de flyttar till vissa personer, och så slutar en plötsligt höra av sig, blir kontaktad och så får man veta att den köpt från annan uppfödare där den också stod på kö. (har hänt på kennel där jag hjälpt till mycket)
 
IMG_20210119_075135.jpg


Man får inte mycket gjort hemma när man har valp 😁. Så himla söt och det känns som om det blev rätt valp här hemma hos oss. Jag var egentligen väldigt förtjust i en annan i kullen som antagligen hade gett en gråa hår och troligen inte passat så bra för maken då den var lite tuffare. Det är trots allt makens hund är det sagt 🙃.
 
Angående FM-hundar så skeppade arbetsförmedlingen dit mig för ett gäng år sedan när jag var arbetslös, för de tyckte att med min bakgrund så vore det ett perfekt jobb för mig..

Min bild av att jag aldrig någonsin ever kan vara involverad i så kass avel blev en än mer cementerad övertygelse efter en "provdag" på avelsstationen.
Totalt ouppfostrade, i några fall väldigt aggressiva tikar som inte gick att gå in till för att ge mat (tänk att övervaka valpning med en sån tik...) tikar med allergier och generellt pissiga mentaliteter.

Skulle jag som skk-uppfödare avla på dylika eländen hade jag varit utesluten för länge sen.

Till trådens ämne; jag har satt upp mig som intressent på en briardvalp, tik givetvis och nu är det bara att invänta löp, parning och förhoppningsvis ett gäng valpar 🙂
 
Angående FM-hundar så skeppade arbetsförmedlingen dit mig för ett gäng år sedan när jag var arbetslös, för de tyckte att med min bakgrund så vore det ett perfekt jobb för mig..

Min bild av att jag aldrig någonsin ever kan vara involverad i så kass avel blev en än mer cementerad övertygelse efter en "provdag" på avelsstationen.
Totalt ouppfostrade, i några fall väldigt aggressiva tikar som inte gick att gå in till för att ge mat (tänk att övervaka valpning med en sån tik...) tikar med allergier och generellt pissiga mentaliteter.

Skulle jag som skk-uppfödare avla på dylika eländen hade jag varit utesluten för länge sen.

Till trådens ämne; jag har satt upp mig som intressent på en briardvalp, tik givetvis och nu är det bara att invänta löp, parning och förhoppningsvis ett gäng valpar 🙂
Jag har fått för mig att någon här (kan det varit @Fetaost ) skrivit aveln blivit mycket bättre där men kanske minns fel, jag är inte så insatt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 407
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 711
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp