Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två byxben på två olika byxor har gått åt! Hon har även lärt sig att hon kan nå saker på soffbordet, och drog precis ner en hårddisk i golvet på kontoret.

Den här perioden där man mest springer efter valp för att se till att den överhuvudtaget överlever är så jäkla överskattad. :p

Haha ja fyfan.

Barnen ojjar sig om hur söt Pepper var som valp och att de vill att han ska bli valp igen...

Jag bara "nej tack!!", och då var han inte ens speciellt jobbig för att vara valp. :P
 
Haha ja fyfan.

Barnen ojjar sig om hur söt Pepper var som valp och att de vill att han ska bli valp igen...

Jag bara "nej tack!!", och då var han inte ens speciellt jobbig för att vara valp. :P

Hahaha exakt! Fick besök i helgen och alla ojar sig över hur söt valpen är och att hon inte får växa mer, medan en annan bara FYFAN väx upp så fort du bara kan ditt vassa envisa lilla helvete! :arghh::rofl:
 
Jag ÄLSKAR valptiden 😍
Efter weimaraner så är alla andra valpar lugna och lätta 😂

Jag har haft boxer och där var det bokstavligt talat blod, svett och tårar cirka varannan dag och till och med en undran om jag skulle behöva lämna tillbaka henne. Allt är enkelt efter det! Men nja, jag tycker ju den bästa tiden är när de börjar få fokus och man kan jobba och formas tillsammans. Den här första tiden när man mest springer efter, plockar ut saker ur käften, ropar för döva öron, bannar hönsjagandet, lider av ständig sömnlöshet och torkar kiss om vartannat - hujeda mig alltså.
 
Jag har haft boxer och där var det bokstavligt talat blod, svett och tårar cirka varannan dag och till och med en undran om jag skulle behöva lämna tillbaka henne. Allt är enkelt efter det! Men nja, jag tycker ju den bästa tiden är när de börjar få fokus och man kan jobba och formas tillsammans. Den här första tiden när man mest springer efter, plockar ut saker ur käften, ropar för döva öron, bannar hönsjagandet, lider av ständig sömnlöshet och torkar kiss om vartannat - hujeda mig alltså.

Jag håller med dig. Valptiden suger. Ge mig en 7 månaders slyngel istället 😁
 
C9035BBB-1D79-44A4-8153-88A3AAC0C0FF.jpeg


Denna bild illustrerar Nike rätt bra. Satan vad hon bits! Och hon biter i allt. Häromdan gick jag och sambon till affären med hundarna. På vägen hem gick sambon med en papperskasse och Nike medan jag höll de stora hundarna. Skrattade så jag nästan kissade på mig hela vägen hem för min sambo hade stor problem med att Nike skulle bita i kassen heeela tiden :angel: 😂

Igår blev hon 6 månader och hon är till 99% rumsren nu.

Jag har en hatkärlek till valptiden. Den senaste dalmatinervalpen jag hade var vidrig. Nike är faktiskt en enkel valp, flatten var enkel och dalmatinern innan var rätt enkel också (tex helt rumsren vid leverans). Älskar valpar, det är så roligt att se dem utforska världen och bygga en personlighet osv. Men det är fan vidrigt att behöva torka kiss konstant och aldrig få sova ut. Därför uppskattar jag importer, det går lite fortare innan de blir rumsrena osv :D
 
Två byxben på två olika byxor har gått åt! Hon har även lärt sig att hon kan nå saker på soffbordet, och drog precis ner en hårddisk i golvet på kontoret.

Den här perioden där man mest springer efter valp för att se till att den överhuvudtaget överlever är så jäkla överskattad. :p
Här har valp kommit på att om man drar i bordstabletterna på köksbordet så kan det trilla ner spännande (och ibland blöta!) saker :meh: Och nej; hela familjen har inte fått in vanan att se till att inte lämna något kvar... Idag tog jag bort dem helt.
 
"Valpen" är 8 månader nu och över 50 cm hög och nästan 20kg tung.. Det händer inte så himla mycket just nu, vallar en gång i veckan ungefär och ska börja köra lite oftare i höst.
Husse kör sina agilityövningar och de ska hoppa på en unghunds agility kurs nu i veckan. Vi har ju gjort mycket med hundarna nu under semestern, Tay har varit på kennelläger, valläger på nöt, hängt med på rallytävling och så tränar vi en hel del med hundarna och Tay är med på ett hörn men just nu så har vi inte fokus på så mycket mer än vallningen och agilityn med honom. Funderar på om jag ska ta tag i att börja träna lite tävlingslydnad med gossen men har fokuserat på Nessie och Nano som ska tävla snart.
Inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi ha två löptikar och hormonstinn unghane här hemma så vi får väl se hur det blir men det ska mycket till för att han ska slå Nike (vår numera kastrerade äldsta tik) i olidlighet :meh:.

Vi har typ haft en valp om året de senaste sex åren + en valpkull så jag är måttligt road av valptiden, nu börjar det äntligen bli hund av Tay!

Tay till vänster
tayall.jpg
 
20210809_135840.jpg


Idag har vi plockat blåbär! Tog med mig gänget ut i skogen nån timme. Beväpnade Iris/Britt-Marie med kattbjällra och mig själv med godis och körde lite spontana inkallningar då och då.

Kom på mig själv efteråt med att jag möjligen INTE ska börja vänja in henne på inkallning med hennes smeknamn som för nuvarande främst är "Tuttan" och "Tuttfis"... :o:banghead:
 
Jag tycker jag haft tur i valplotteriet. Lille ILY är så himla enkel, tycker jag. Det värsta hon gör är väl att hon ibland äter någon harplutt eller ngt löv. Och ja.. springa ifrån husse ibland förvisso. 😅
Visst kan hon testa bita på saker och kroppsdelar. :laugh: Men slutar om man säger till. Hon har saker hon får bita på och gör främst det. Hon är ju inte rumsren än. Men om man är ute med henne ofta så är det extremt sällan hon gör inne.
Hon är ju så liten att hon inte når att stjäla saker som är över 30 cm upp typ. Och den lilla hunden kan ju inte direkt sabba saker lika lätt som en Cane Corso tex.

Ikväll var vi ute och vildsvin gruffade runt just utanför tomten då vi kom ut. Det tyckte hon var lite obehagligt och ville gärna trava iväg mot ytterdörren för att komma in. Men ropar man kommer hon ju och följer en, även om vi fick vandra runt rätt länge innan hon kunde slappna av och gå på toa.

Så ja, jag tycker nog att valptiden är rätt ok. Även om hon kräver sitt hon med, det lilla bomullsknytet som sticks ibland. 🦈

Sambon sa ju att hans valp skulle hämtas snart. Jag skulle ringa uppfödaren åt honom då han var i DK för att bestämma när denna v vi skulle hämta. Hon asgarvade och meddelade att det var nästa månad. Så nu hinner han preppa lite och träna på att "göra rätt" med min valp som jag kan städa upp missar med. 😅
Med tanke på lynne på föräldrar så kan hans bli värre än min. Min har en väldigt mild mamma. De har samma pappa och sambons valp har en riktig clown till morsa också. 🤡
 
Assar 8 månader hade sitt 2,a skyddspass idag och tja, man ryser i kroppen när hunden verkligen går in för det den är avlad för.
Jag är glad att vi har lagt så mycket energi på lydnaden än skyddsbitarna för fyfan vad ful han blir när han är sugen även om han lyssnar. :angel:
Känns så kul att äntligen ha en hund med en del potential, så länge matte förvaltar den potentialen rätt så att säga. :nailbiting:
20210810_211036.jpg
 
Assar 8 månader hade sitt 2,a skyddspass idag och tja, man ryser i kroppen när hunden verkligen går in för det den är avlad för.
Jag är glad att vi har lagt så mycket energi på lydnaden än skyddsbitarna för fyfan vad ful han blir när han är sugen även om han lyssnar. :angel:
Känns så kul att äntligen ha en hund med en del potential, så länge matte förvaltar den potentialen rätt så att säga. :nailbiting:
Visa bifogad fil 75151
Vem kör ni för? :D
 
Känner att det är både lättare och svårare än jag trodde att ha valp.. 😅 Lättare tanke på rumsrenheten, hon är verkligen så duktig!!! Kommer inte ens ihåg när hon kissade inne senast och bajsat inne har hon aldrig gjort.. Hon sover dessutom jättebra på nätterna! 🙌

Men detta bitande och tuggande på precis allt, ätandet av äckliga grejer ute och hennes gälla frustrationsskall.. 🙉😅

Älskar hennes ohämmade nyfikenhet och galenhet men ser fram emot när hon blir lite äldre, så vi kan gå långa skogsturer, träna med lite mer fokus och att hon lärt sig att inte tugga sönder precis allt! :heart

Ska inte klaga, hon är verkligen underbar och oj så duktig hon var när vi åkte iväg till ett stort fika/lekställe.. Hon älskar verkligen människor och speciellt barn som leker, men efter ett tag kunde hon lägga sig ner och koppla av.. Älskade hund! Märks dock att passivitet är något vi verkligen behöver träna på.. Hon gillar fart och fläkt! 😅
Gillar också att klättra på allt.. 🤷‍♀️
Screenshot_20210810-215828_Gallery.jpg
 
Bara PMa när det passar ^__^

Inte på rak arm, jag har aldrig gått någon 😂 Men jag gillar Lund som klubb, så kolla där kanske? Vet inte vem som brukar hålla i dem dock.
Ska definitivt skicka iväg ett PM i dagarna, hade varit kul att träffas även om det bara blir en liten sväng!
Hörde med Lund men de hade inga direkta planer än.. 🤷‍♀️
 
Ska definitivt skicka iväg ett PM i dagarna, hade varit kul att träffas även om det bara blir en liten sväng!
Hörde med Lund men de hade inga direkta planer än.. 🤷‍♀️
Jaa, hade varit superskoj!

Ah, nej misstänkte att det kunde vara så. Är som sagt inte så mkt i kurssvängen längre (tränar själv och för Ammos uppf), och jag tycker det verkar vara så mkt konstiga privattränare ute så hade nog satsat på en sbk kurs iaf. Vet inte hur Lommas klubb är, har bara varit på MH/tävling där.
 
Jag har fått veta vilken tik som ska följa med mig hem nästa vecka 😁😍.
Det är en av tikarna som jag först fick upp ögonen för när hon var 2 veckor. Men har försökt vara neutral då jag inte vetat vilken av tikarna som skulle bli min 🥰.

Litar 100 % på uppfödaren om vilken valp hon tror passar mig som förstagångs ägare av aussie.

Här är hon iallafall, Arrowtails Hexed Eclipse, aka "Hexa" ❤

Foto av: Jalma Ingman
 

Bifogade filer

  • DSC_4646.jpg
    DSC_4646.jpg
    153,7 KB · Visningar: 81
Nu har lilla Cindy bott hos oss några dagar och har börjat bo in sig och blir mer och mer busig :D Men jag tycker vi har fått en otroligt trevlig valp! Hon är glad, kontaktsökande, nyfiken, orädd och sjukt söt :love: Det går himla bra ihop med Chess också. Chess bara "jaha då ska den där bo här" och då var det bara självklart. Dom försöker börja leka lite så det släpper nog snart. Chess är ju typ en miljon ggr större så hon kan inte leka som hon gör med sina kompisar 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 091
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 507
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 622
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 923
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp