Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit tre tillfällen på valpkurs nu. Fram till igår var det inte några nyheter inlärningsmässigt men känner absolut nytta av att träna med andra valpar omkring :) Vi har svårt att få till den möjligheten annars. Igår tränade vi att komma in i position brevid, sättande vid sidan och då fick vi som har lite tävlingsambitioner extra tips som jag absolut har nytta av. Men som sagt, mest har det varit för miljöträning och det förstår jag inte blir någon höjdare med bara två deltagare.
 
Ja jag anser mig ju ha hyfsat bra koll själv på grundträning så det kan också vara en anledning till att en valpkurs känns överflödig. Men jag ska isåfall gå hos någon som är mest inriktad på jakthundar. Att ha egen jakthund är ju ändå något nytt för mig :)
Var noggrann med vad du väljer när det kommer till jaktkurser för hund. För drivande hundar finns ingen specifik kurs där jag bor, utan det som finns är inriktat på apporterande hundar. Till slut hittade jag en valpkurs för alla jakthundar hos en mycket erkänd aktör som jag trodde skulle vara bra. Jag upplevde att det var mycket ”gammal jägare-mentalitet” och instruktören förespråkade bl.a. stryplänk i metall på fyra månaders-valpar (hen hade med sig sådana som hen uppmanade alla att ha på sina valpar). En av övningarna för följsamhet var att man skulle rycka till i stryplänken när valpen inte ville följa med. Jag kan säga att varenda hund hen visade detta med blev rädd för hen sen (hen fick självklart inte visa något med min hund eller ta dens koppel). Tillfället efter bad hen om ursäkt för hen insåg att hen hade varit för hård … Att jag hade sele på min hund var bland det första som ifrågasattes av hen. Det var så sorgligt för jag såg flera saker som var direkt fel. T.ex. fanns där en osäker valp som morrade när hen skulle gå fram till den. Istället för att ignorera valpen och t.ex. kasta korv när man går ifrån den med ryggen mot, så gick hen rakt på och gav den korv. Sen uppmanades vi andra i gruppen att göra likadant mot den hunden. Hunden var ju såklart väldigt obekväm med situationen.

En annan jägare på kursen hade världens ljuvligaste tik, väldigt undergiven och genomsnäll, snäll mot precis allt och alla, ni vet en sån som nästan kissar på sig när man säger ett hårt ord. Denna hund uppmanades också till strypkedja med ryck när den inte följde efter. Det var så sorgligt att se.

En av deltagarna frågade också om man skulle kasta hunden i backen eller slå den med koppel över nosen när den gjorde fel. Som tur var, var instruktören iaf mer kunnig än så och sa att det gör man inte. Tack och lov.

Jag gick två gånger sen slutade jag gå. Mina mest bortkastade pengar någonsin ..
 
Var noggrann med vad du väljer när det kommer till jaktkurser för hund. För drivande hundar finns ingen specifik kurs där jag bor, utan det som finns är inriktat på apporterande hundar. Till slut hittade jag en valpkurs för alla jakthundar hos en mycket erkänd aktör som jag trodde skulle vara bra. Jag upplevde att det var mycket ”gammal jägare-mentalitet” och instruktören förespråkade bl.a. stryplänk i metall på fyra månaders-valpar (hen hade med sig sådana som hen uppmanade alla att ha på sina valpar). En av övningarna för följsamhet var att man skulle rycka till i stryplänken när valpen inte ville följa med. Jag kan säga att varenda hund hen visade detta med blev rädd för hen sen (hen fick självklart inte visa något med min hund eller ta dens koppel). Tillfället efter bad hen om ursäkt för hen insåg att hen hade varit för hård … Att jag hade sele på min hund var bland det första som ifrågasattes av hen. Det var så sorgligt för jag såg flera saker som var direkt fel. T.ex. fanns där en osäker valp som morrade när hen skulle gå fram till den. Istället för att ignorera valpen och t.ex. kasta korv när man går ifrån den med ryggen mot, så gick hen rakt på och gav den korv. Sen uppmanades vi andra i gruppen att göra likadant mot den hunden. Hunden var ju såklart väldigt obekväm med situationen.

En annan jägare på kursen hade världens ljuvligaste tik, väldigt undergiven och genomsnäll, snäll mot precis allt och alla, ni vet en sån som nästan kissar på sig när man säger ett hårt ord. Denna hund uppmanades också till strypkedja med ryck när den inte följde efter. Det var så sorgligt att se.

En av deltagarna frågade också om man skulle kasta hunden i backen eller slå den med koppel över nosen när den gjorde fel. Som tur var, var instruktören iaf mer kunnig än så och sa att det gör man inte. Tack och lov.

Jag gick två gånger sen slutade jag gå. Mina mest bortkastade pengar någonsin ..

Usch så tråkigt att höra. Tyvärr verkar det leva kvar en del avarter inom jakthundsträningen på vissa ställen.
 
Hexa är väldigt miljöstark och är så duktig med de mesta. Är snäll mot katterna, äter som hon ska, sover som hon ska och hat minskat sitt bitande.
Är inte hemma lika mycket just nu, då jag är ute på praktik på förskola 8 h om dagen. Min mamma är hemma och umgås med henne, vilket går bra.

Hon tar ensamhetsträningen med en klackspark och lägger sig och sover 👌. Väldigt enkel valp hittills 😊.
 

Bifogade filer

  • 20210917_183112.jpg
    20210917_183112.jpg
    413,3 KB · Visningar: 117
06F3CD22-DCE2-47F2-BEE0-56366C9DDA81.jpeg


Det går bra med Essa. Hon har hunnit bli 4 månader. Är så gott som helt rumsren sen ett par veckor tillbaka. Poletten trillade ner över en natt. Nu speinger hon till dörren och kraffsar lite om hon vill ut.

Sover i vår säng om nätterna nu. Kanske inte helt mitt önskemål, men sambon gillar det. Går väl an nu när hon är förhållandevis liten. Men hon breder ut sig rätt bra.

I övrigt… en skitkul hund! Stor personlighet, full fart, är högt och lågt. En sånn hund som förmodligen kommer stå på bordet i jul och äta upp julmaten. :D
 
Visa bifogad fil 77135

Det går bra med Essa. Hon har hunnit bli 4 månader. Är så gott som helt rumsren sen ett par veckor tillbaka. Poletten trillade ner över en natt. Nu speinger hon till dörren och kraffsar lite om hon vill ut.

Sover i vår säng om nätterna nu. Kanske inte helt mitt önskemål, men sambon gillar det. Går väl an nu när hon är förhållandevis liten. Men hon breder ut sig rätt bra.

I övrigt… en skitkul hund! Stor personlighet, full fart, är högt och lågt. En sånn hund som förmodligen kommer stå på bordet i jul och äta upp julmaten. :D
Jag är så glad att jag har pappisar när det kommer till dela säng. Mina tränare gick från 2 pappisar till 1 pappi och 2 Cane Corso. Alla i samma säng. Kvinnan i familjen lade sig först med alla hundar. Någon h senare kom maken och skulle åla sig in någonstans. 😅
Han såg ut som en slutkörd småbarnspappa i 1 år. 😂
 
Här går det fortsatt bra med ILY. Hon har blivit så himla förändrad av att få en lillasyster. Allt det milda från hennes mamma har kommit fram. Och nu när hon kan röja runt med syrran och få utlopp för lek, rörelse och socialt mkt med syrran så blir det lite annan typ av interaktion med mig/sambo. Det är så fint att se dem ihop. 😍
Hon är så fantastiskt härlig individ! ❤️
Och i tv-soffan på kvällen vill hon upp och ligga på mitt bröst/ hals. Så mysigt! 😍

Man blir faktiskt trött av att ha en galen grävling till syrra!
1D0E187A-77F3-427D-9722-281E7BDB5BB0.jpeg
 
Pebbles går det också bra med. Men oj så olika de är! 😂
Pebbles är som en galen grävling utan spärrar korsat med ett bowlingklot och en kleptoman. ALLT görs med full kraft. Som en galoppör ur startbilen liksom. 😅 Och hon låter så himla mycket med knorrar och fräs. Hon är så otroligt självgående, obrydd och företagsam. Man får ha koll på henne av helt andra skäl än med ILY då hon var så liten.
Hon är jätteduktig på att tala om när hon vill ngt. Är hon hungrig, vill ut eller är trött kommunicerar hon det tydligt.
Hon är så himla rolig så man får astmaattacker. 🤣
Väldigt enkel hund hon med! Så glad att vi fått två så sunda, trygg, sociala och glada valpar!

Slutbusad tjej:
A98B17AB-606E-43B8-9DA9-7CE435D2001A.jpeg
 
Med drygt en vecka i ryggen är det ju inte utan att man känner sig lite som en sliten småbarnsförälder. Som jag misstänkte så upprepades inte staffens sköna sova-hela-nätter-från-dag-ett, utan lilla fröken vaknar i regel två gånger per natt och jag tar då ut henne för en kiss. Vad har ni för nattliga strategier? (det har säkert redan dryftats, men jag är lat och orkar inte läsa hela tråden..)

Liten kollega:
 

Bifogade filer

  • BAB0BA6D-7255-436D-8DFC-B90AA2E38EB1.jpeg
    BAB0BA6D-7255-436D-8DFC-B90AA2E38EB1.jpeg
    390,6 KB · Visningar: 76
Med drygt en vecka i ryggen är det ju inte utan att man känner sig lite som en sliten småbarnsförälder. Som jag misstänkte så upprepades inte staffens sköna sova-hela-nätter-från-dag-ett, utan lilla fröken vaknar i regel två gånger per natt och jag tar då ut henne för en kiss. Vad har ni för nattliga strategier? (det har säkert redan dryftats, men jag är lat och orkar inte läsa hela tråden..)

Liten kollega:
Så söt! 😍

Ja, man är inte direkt jättepigg när man sover så illa. 😅
Jag har kroniska svåra sömnstörningar och har kunnat ta ut valpen då jag iaf vaknar ca 2 ggr/natt. Men ibland sammanfaller inte mina uppvak med valpens. Utan hon kan väcka mig utöver detta.
Nu är hon ju 5 månader och kan hålla tätt betydligt längre. Jätteskönt!
Men nya valpen är ju bara drygt 9 v. Så den måste ut mer. Men det får sambon ta. Nu sover han och den valpen i ena sovrummet. Och jag och den äldre i det andra sovrummet. Då kan jag få sova lite mer trots att den valpen ska ut.
Nästa v åker sambo bort och jag ska sköta hans valp. Ser inte fram emot nätterna nu när jag just gått igenom det med min valp. 😅:cautious:
 
Izor Tjuvidor har lyckats igen. Igår var slutsumman en halv banan (med skalet på), en halv ugnsform med shakshouka (kryddig tomatsås, bakade ägg och cheddarost) samt fyra äpplen. :meh: Han kan alltså klättra upp både på spisen och på köksbänken trots att vi ställer in alla stolar så att han inte ska få en smidig trappa att använda sig av. Suck. Har aldrig haft en hund som stulit på detta sätt. I helgen var vi på besök hos en annan uppfödare, och då stal han en macka med prosciutto från hennes hand, medan hon höll på att äta den (!). Jag tror vi måste börja gillra fällor för detta går inte... varje gång han lyckas, hur mycket skäll han än får efteråt, så fylls det ju tyvärr på på fel konto.
 
Längtar efter att få skriva mer i den här tråden :) Nu är det mindre än två veckor kvar tills vi får hämta hem vår lilla plutt och jag följer honom med spänning på FB där uppfödaren är duktig på att lägga upp filmer. Nu har de börjat gå ut och upptäcka världen och det är tydligen väldigt läskigt. Men söt är han:
1632210277111.png
 
Iris är anmäld till sin första ringträning och sin första inoff-utställning. Vi har anmält till en fysisk valpkurs utöver de digitala (som vi ännu inte påbörjat) som börjar i oktober. Det känns som att jag är "sent ute" med denna valp när jag jämför med mina andra två (och "alla andra" som verkar träna med sina valpar hejvilt). Måste ständigt påminna mig om att livet ser annorlunda ut nu än vad det gjorde med de andra två och att det kommer att bli hund av den här valpen också, minsann. :p
 
Izor Tjuvidor har lyckats igen. Igår var slutsumman en halv banan (med skalet på), en halv ugnsform med shakshouka (kryddig tomatsås, bakade ägg och cheddarost) samt fyra äpplen. :meh: Han kan alltså klättra upp både på spisen och på köksbänken trots att vi ställer in alla stolar så att han inte ska få en smidig trappa att använda sig av. Suck. Har aldrig haft en hund som stulit på detta sätt. I helgen var vi på besök hos en annan uppfödare, och då stal han en macka med prosciutto från hennes hand, medan hon höll på att äta den (!). Jag tror vi måste börja gillra fällor för detta går inte... varje gång han lyckas, hur mycket skäll han än får efteråt, så fylls det ju tyvärr på på fel konto.
Nu vet du hur livet med retriever är :cool::angel:

Fast här hemma är min dalmatinerhane värst. Han är hemsk, igår åt han upp all vår sallad som vi skulle ha till middagen för husse hade ställt fram den på köksbordet bakom sig när han lagade klart maten på spisen. Alltså, sallad.

Fröken flat stjäl bara om det står på soffbordet, i lagom höjd. Lite mer bekväm av sig. När vi var i skogen i söndags så vräkte hon i sig trattkantareller direkt ur påsen som vi plockade i när vi ställde ner den på marken :angel:

De får mat, jag lovar. De svälter inte.
 
Nu vet du hur livet med retriever är :cool::angel:

Fast här hemma är min dalmatinerhane värst. Han är hemsk, igår åt han upp all vår sallad som vi skulle ha till middagen för husse hade ställt fram den på köksbordet bakom sig när han lagade klart maten på spisen. Alltså, sallad.

Fröken flat stjäl bara om det står på soffbordet, i lagom höjd. Lite mer bekväm av sig. När vi var i skogen i söndags så vräkte hon i sig trattkantareller direkt ur påsen som vi plockade i när vi ställde ner den på marken :angel:

De får mat, jag lovar. De svälter inte.

Asså det är ju vidrigt jobbigt! Och farligt! Jag låg inatt och hade ångest över all löken som var i tomatsåsen och om hundjäkeln skulle bli sjuk och vart skulle vi då kunna åka akut... han däremot mådde hur fint som helst, låg upp och ner i sängen och hade det gött. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 757
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp