Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, ingenting är ju en garanti - men det är ju större chans att de klarar sig med vaccin iaf.
Vad är riskerna?

Jag vet hanhundsägare som inte vill para om tiken inte vaccineras och jag börjar känna lite samma om jag skulle få förfrågan, det är ju trots allt nästan alltid hanen som får skulden om det händer något.

Jag tycker jag hört om risker att kullen resorberas i magen, men det vet nog @Malibu_Stacy mer om än jag gör.
 
Jag hade själv en hemsk primär herpesinfektion förra hösten, och med tanke på att det kan tvinga en uppfödare till att se sina valpar tyna bort en efter en... Nej det blir herpesvaccination. Det är en sak om det inte blir några valpar pga resorbation, men att se dem födas och sen behöva se dem dö en efter en eller ta bort alla.. Nej.
 
Jag fick ju grav ångest nu.. min är inte vaccinerad.

Hon är dock fyra år och har varit på utställningar i halva Europa sen hon var valp så risken borde vara liten eller? 😰
 
Jag fick ju grav ångest nu.. min är inte vaccinerad.

Hon är dock fyra år och har varit på utställningar i halva Europa sen hon var valp så risken borde vara liten eller? 😰
Min uppfödare vaccinerar aldrig.. Samma ras som det inlägget som startade upp hela diskussionen. Min uppfödare åker Europa runt på utställningar i princip varje helg och har närmare 10 kullar per år, har aldrig hört att någon av hennes tikar har förlorat valpar i herpes. Inte har hon några värmelampor heller.
 
Jag fick ju grav ångest nu.. min är inte vaccinerad.

Hon är dock fyra år och har varit på utställningar i halva Europa sen hon var valp så risken borde vara liten eller? 😰
Ja, risken är liten! Se till att ha det varmt hos valparna, låg omgivningstemperatur (och därmed låg kroppstemperatur hos valparna) är den absolut viktigaste faktorn att ta hänsyn till de första två veckorna. De nyfödda har inte förmåga att reglera sin kroppstemperatur själv de flesta veckorna. Och självklart inte låta andra hundar hälsa på de nyfödda.
 
Valpkurs igen med Sparven ikväll, och det är så kul att se hur han växer i sig själv varje vecka :) Tror han börjar komma ur den första rädslofasen då han hälsade på både hundar och instruktörerna mer än han brukar göra. Kändes mer självsäker vilket var kul att se!

Växer fortfarande som ogräs dock. 4,5 månad och är nu lite högre än min vuxna hund 🙈
 
Ja, risken är liten! Se till att ha det varmt hos valparna, låg omgivningstemperatur (och därmed låg kroppstemperatur hos valparna) är den absolut viktigaste faktorn att ta hänsyn till de första två veckorna. De nyfödda har inte förmåga att reglera sin kroppstemperatur själv de flesta veckorna. Och självklart inte låta andra hundar hälsa på de nyfödda.
Tack! Ska tänka på det! Värmelampa är dock inget tiken skulle uppskatta. 😅 Men min uppfödare har koll så jag får lita på henne känner jag.
 
Nu är de här! 😍 Det började enligt skolboken men tyvärr så slutade det med kejsarsnitt då den första valpen fastnade påväg ut. Men två starka små pojkar blev det och alla tre mår bra! ❤️

snQZfAM.jpg


qTY3JmV.jpg
 
Jag funderar lite angående herpesvirus. Jag har jobbat med virusserologi på humansidan och där testas det ju för antikroppar, både IgG och IgM. Någon som vet om det även finns för hundar?
 
Jag funderar lite angående herpesvirus. Jag har jobbat med virusserologi på humansidan och där testas det ju för antikroppar, både IgG och IgM. Någon som vet om det även finns för hundar?
Ja du kan kolla serologi för CHV-1, finns även PCR-test vid misstanke om aktiv infektion.
I USA rek test av avelsdjur för att se om de har antikroppar, är de negativa behöver försiktighetsåtgärder och isolering av tiken ske för att undvika smitta under dräktighet.
Det finns inget vaccin där.
De flesta hundar i sverige är seropositiva för CHV-1, och har en tik förlorat en kull valpar en gång kommer hon ha antikroppar för resten av livet och behöver därför inte vaccineras.
Ett alternativ till vaccination (som i många fall alltså inte behövs) är alltså att kolla antikroppar på sin tilltänkta avelstik innan parning. Har hon antikroppar krävs alltså ingen vaccination.
 
Ja du kan kolla serologi för CHV-1, finns även PCR-test vid misstanke om aktiv infektion.
I USA rek test av avelsdjur för att se om de har antikroppar, är de negativa behöver försiktighetsåtgärder och isolering av tiken ske för att undvika smitta under dräktighet.
Det finns inget vaccin där.
De flesta hundar i sverige är seropositiva för CHV-1, och har en tik förlorat en kull valpar en gång kommer hon ha antikroppar för resten av livet och behöver därför inte vaccineras.
Ett alternativ till vaccination (som i många fall alltså inte behövs) är alltså att kolla antikroppar på sin tilltänkta avelstik innan parning. Har hon antikroppar krävs alltså ingen vaccination.
Tack för utförligt svar!
 
F0B9BF60-BE0C-49A8-B943-E2BAAE174521.jpeg

Vår lilla Freja börjar bli en stor tjej! Vi har gått klart vår första valpkurs och ska börja unghundskurs i juni. Hon pendlar verkligen från att vara helt underbar till en riktigt monster. Men så länge vi håller oss till rutiner med aktivering/stimulering så verkar hon hålla sig lugn. Hon börjar få mer och mer personlighet vilket är så himla kul! Längtar så till att få se vad hon blir för en filur.

Uppdatering om allergiproblemen som jag och min sambo upplevt: Det är hanterbart! Sambon gjorde ett allergitest som visade allergi mot hundmjäll. Jag själv är bara allergisk mot saliv och jag känner att lite hudutslag kan jag leva med så länge jag uppleva lyckan med hund. Men sambons snuva och astma är ju det största problemet. Som jag nämnde sist har vi ett luftfilter som går på högvarv i sovrummet. Än så länge sover hon fortfarande på vårt rum men inte i sängen i alla fall. Jag har tvättat sängkläder, dammsugit (med ny dammsugare med HEPA-filter) och dammat varje söndag. På söndagar och onsdagar schamponerar vi henne med allergischampoo. I bland jag när vi inte hunnit med schamponeringen så märks det efter några dagar att vi fuskat på min sambos symptom. Han äter också allergimedicin varje morgon. Vi luftar ur lägenhet ofta också, vi bor på 160 kvadrat där vovven är så det blir inte så koncentrerat med hundmjäll på liten yta. Det har blivit bättre när hon bytte från valppäls! Så nu går jag inte längre runt med ångesten att vi måste lämna bort henne längre tack och lov, jag var riktigt orolig för ett tag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 615
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp