Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har trimraser, när brukar ni klippa första gången? Roxys päls är redan jättelång (ca 5-6cm) och den bara drar ju till sig smuts, samtidigt som det är svårt att upptäcka fästingar och dylikt. Funderar därför på att klippa henne om någon vecka (hon är nu 12 veckor). Jag har klippt tassar med maskin och klippt runt ögonen och rumpa med sax redan och det har gått bra, så jag tror inte att det kommer att vara några problem att klippa hela kroppen så sett. Hade ni ändå väntat ett tag till?
 
Ni som har trimraser, när brukar ni klippa första gången? Roxys päls är redan jättelång (ca 5-6cm) och den bara drar ju till sig smuts, samtidigt som det är svårt att upptäcka fästingar och dylikt. Funderar därför på att klippa henne om någon vecka (hon är nu 12 veckor). Jag har klippt tassar med maskin och klippt runt ögonen och rumpa med sax redan och det har gått bra, så jag tror inte att det kommer att vara några problem att klippa hela kroppen så sett. Hade ni ändå väntat ett tag till?
Beror på vad som menas med trimras. Jag har ju inga trimraser på så sätt, men springer och flat rakas/klipps ju iallafall till viss del. Flattarna klipper jag första gången när det behövs. Springers brukar uppfödarna raka redan runt 6 veckor typ. Ser inte varför man ska vänta? Tar man det lite då och då, korta stunder när valpen är trött så blir det en mysig stund istället. Hantering är ju alltid bra att träna tidigt i livet. Men såklart helt utan press!
 
Beror på vad som menas med trimras. Jag har ju inga trimraser på så sätt, men springer och flat rakas/klipps ju iallafall till viss del. Flattarna klipper jag första gången när det behövs. Springers brukar uppfödarna raka redan runt 6 veckor typ. Ser inte varför man ska vänta? Tar man det lite då och då, korta stunder när valpen är trött så blir det en mysig stund istället. Hantering är ju alltid bra att träna tidigt i livet. Men såklart helt utan press!
Ja självklart! Jag har läst att vissa tycker att man ska vänta tills de är minst 4 månader, men vet inte varför. Andra säger klipp när du vill.

Hon är redan nu lite frusen, speciellt när det blåser, men det är inte så konstigt för hennes päls lägger sig med vinden så att det blåser rakt på huden på henne. Så eventuellt får jag skaffa ett täcke så småningom oavsett om hon klipps eller ej, det börjar ju ändå bli lite kallare ute snart.
 
Ni som har trimraser, när brukar ni klippa första gången? Roxys päls är redan jättelång (ca 5-6cm) och den bara drar ju till sig smuts, samtidigt som det är svårt att upptäcka fästingar och dylikt. Funderar därför på att klippa henne om någon vecka (hon är nu 12 veckor). Jag har klippt tassar med maskin och klippt runt ögonen och rumpa med sax redan och det har gått bra, så jag tror inte att det kommer att vara några problem att klippa hela kroppen så sett. Hade ni ändå väntat ett tag till?
Det beror ju helt på ras. När du menar långhårig så antar jag att du menar klippa/raka och inte trimma dvs rycka pälsen?
Jag hade frågat uppfödaren när första pälsvården ska ske.
Min ras är en trimras och trimmas första gången precis innan leverans vid 8 veckor, och sen runt 14-16 veckor. Därefter ca var 8:e-10:e vecka eller oftare beroende på om en rullande päls önskas eller inte.
 
Nog växer hon lilla taxfröken 😍 Så underbar och så snäll och lättsam! Blir någon bajsolycka inne ibland för hon har lite bråttom in igen vissa ggr och kissar bara istället för att göra klart allt😅 Är fortfarande ute och kissar en gång per natt, längtar tills hon slutar med det.

Annars så hänger hon med oss på allt vi gör ute på gården. Går lös jämt både hemma och på promenader. Borde snart börja koppelträna dock 😅 Hon är duktig på att lyssna på ”nej” och biter sällan i sånt hon inte får och är inte värst bitig på oss heller. Har dragit en rådjursklöv några meter ett par ggr och hon älskar det och tar doften direkt! Det bådar gott inför mera seriös jaktträning:D
Ligger i mitt knä när jag jobbar om dagarna 😂
28A5A157-649F-451B-BEF5-5540379A93F8.jpeg

Hon blir 14 veckor nu på lördag.
 
Nu vågar jag mig på att skriva här för nu börjar det närma sig. Om knappt tre veckor hämtar vi hem vår nya lilla valp. Jag har haft hund stora delar av mitt liv och för lite drygt en månad blev vi tvugna att avliva vår cockerspaniel då hon snabbt blev väldigt sjuk. Från att på kvällen må toppen och vara som vanligt till att nästa dag vara avlivad pga långt framskriden cancer som inte visat sig förrän hon blev akut sjuk. Chocken är hemsk men jag tog snabbt beslut om att kontakta hennes uppfödare och ställa oss i kö för ny hund. Rätt eller fel men det ger något att se fram emot när det känns tungt. Och nu är det snart dags att hämta hem honom. En underbart söt liten cockerspaniel hane blir det denna gång. Vår förra hund var en vuxen omplacering så jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att ha en valp för första gången på... ja jag vet inte ens :) Länge är det i alla fall.
 
Det beror ju helt på ras. När du menar långhårig så antar jag att du menar klippa/raka och inte trimma dvs rycka pälsen?
Jag hade frågat uppfödaren när första pälsvården ska ske.
Min ras är en trimras och trimmas första gången precis innan leverans vid 8 veckor, och sen runt 14-16 veckor. Därefter ca var 8:e-10:e vecka eller oftare beroende på om en rullande päls önskas eller inte.
Ja, förlåt, menar såklart klippa. Tänkte trimma som i hundtrim, blev lite fel kanske... Uppfödaren sa inte något om det, hon hade råd om det mesta annars. Efter lite mer läsning känns det dock som att jag borde kunna klippa henne snart.
 
Ja, förlåt, menar såklart klippa. Tänkte trimma som i hundtrim, blev lite fel kanske... Uppfödaren sa inte något om det, hon hade råd om det mesta annars. Efter lite mer läsning känns det dock som att jag borde kunna klippa henne snart.

Har trimras, strävhårig tax, och blev lite förskräckt när du skrev om klippa innan jag insåg att det nog inte va den typen av trimning du menade 😅
 
Nya valpen, Pebbles, är så himla kul! Utom när hon stjäl saker, gräver, gnager på inredning.. 😬😂 Hon är verkligen MYCKET! Jäääätteglad, jättepussig, jättetrött eller jättearg! När ILY springer ifrån henne vid bus morrar och fräser hon. Samma när de leker och hon snear till om ILY varit lite tuff eller hon inte får tag i henne. Hon kan hugga tag när de leker och bara hänga i ILY. 😂 Hon är väldigt snackig och låter mkt med olika ljud.
Vi kallar henne bowlingklotet. Hon är så grov och är som ett litet klot. Och hon rör sig som ett bowlingklot. Hon sätter fart och bowlar sig in i ILY utan någon form av broms innan inpact. 💣
Idag gjorde hon det två ggr så ILY välte innan ett tredje försök gjorde att ILY fångade in henne med frambenen, vände henne på rygg och höll den fräsande valpen tills hon blev lugn.
ILY har verkligen mognat enormt på de här dagarna. Det är som att man adderat en ny programvara. ILYs mamma är otroligt mild. Och nu kommer de egenskaperna fram i ILY. Hon har jordens tålamod och är mkt försiktig. Men sätter stopp vid behov. Häftigt att se hur hon växer!❤️

Familjen busbralla där mini just hämtat sin vattenskål. Den var full med vatten.. Var som i dåtid..
418383CF-5508-4114-A40D-ED84946D95E3.jpeg
 
Nya valpen, Pebbles, är så himla kul! Utom när hon stjäl saker, gräver, gnager på inredning.. 😬😂 Hon är verkligen MYCKET! Jäääätteglad, jättepussig, jättetrött eller jättearg! När ILY springer ifrån henne vid bus morrar och fräser hon. Samma när de leker och hon snear till om ILY varit lite tuff eller hon inte får tag i henne. Hon kan hugga tag när de leker och bara hänga i ILY. 😂 Hon är väldigt snackig och låter mkt med olika ljud.
Vi kallar henne bowlingklotet. Hon är så grov och är som ett litet klot. Och hon rör sig som ett bowlingklot. Hon sätter fart och bowlar sig in i ILY utan någon form av broms innan inpact. 💣
Idag gjorde hon det två ggr så ILY välte innan ett tredje försök gjorde att ILY fångade in henne med frambenen, vände henne på rygg och höll den fräsande valpen tills hon blev lugn.
ILY har verkligen mognat enormt på de här dagarna. Det är som att man adderat en ny programvara. ILYs mamma är otroligt mild. Och nu kommer de egenskaperna fram i ILY. Hon har jordens tålamod och är mkt försiktig. Men sätter stopp vid behov. Häftigt att se hur hon växer!❤️

Familjen busbralla där mini just hämtat sin vattenskål. Den var full med vatten.. Var som i dåtid..
Visa bifogad fil 76976

Hahaha! Minen på Pebbles :D
 
Skåda! En som äntligen sovit hela natten! Eller, inte behövt tas ut för att kissa i alla fall. Vaknar gör han ju av och till för att byta position. En av favoriterna är att ligga sen en pälsmössa högst upp på kudden. Kan bli intressant om han vill fortsätta när han väger närmare 25 kg :cautious:
DSC_0896.JPG
 
Hade inte tänkt gå någon valpkurs för den jag gick med andra hunden var värdelös, men funderar ändå på att kanske gå nu :)

Jag tycker valpkurs är kul! Alltid bra att få chans att öva på kontakt med störningar i form av ny plats, andra valpar som lever om, människor etc. Själva kvaliteten på kursen eller vad en "lär sig" tycker jag spelar mindre roll om det inte när en tävlingsinriktad valpkurs.
 
Jag tycker valpkurs är kul! Alltid bra att få chans att öva på kontakt med störningar i form av ny plats, andra valpar som lever om, människor etc. Själva kvaliteten på kursen eller vad en "lär sig" tycker jag spelar mindre roll om det inte när en tävlingsinriktad valpkurs.

Vi var två st på den kursen jag gick med andra hunden, det gav oss typ ingenting. Är det fler med förstår jag absolut att det är bra träning. Men jag är väl lite negativt inställd just pga att det var kasst sist. Sen så vill jag ju känna att jag får ut nåt av det jag betalar för.
 
Vi var två st på den kursen jag gick med andra hunden, det gav oss typ ingenting. Är det fler med förstår jag absolut att det är bra träning. Men jag är väl lite negativt inställd just pga att det var kasst sist. Sen så vill jag ju känna att jag får ut nåt av det jag betalar för.
Nej, det är ju tråkigt om gruppen är för liten (eller för stor). Jag tror att har en haft några hundar och har erfarenhet av hundträning så kan en nog inte räkna med så mycket nya insikter under en valpkurs tyvärr (förutom då om den är tävlingsinriktad eller så), utan det blir mer positiva bieffekter som passivitet, störningsträning, vänja sig vid miljön på brukshundklubben, leka i nya miljöer, etc. Kanske går det att dra ihop ett gäng valpar/unghundar där ni bor och öva på att vara störning för varandra?
 
Nej, det är ju tråkigt om gruppen är för liten (eller för stor). Jag tror att har en haft några hundar och har erfarenhet av hundträning så kan en nog inte räkna med så mycket nya insikter under en valpkurs tyvärr (förutom då om den är tävlingsinriktad eller så), utan det blir mer positiva bieffekter som passivitet, störningsträning, vänja sig vid miljön på brukshundklubben, leka i nya miljöer, etc. Kanske går det att dra ihop ett gäng valpar/unghundar där ni bor och öva på att vara störning för varandra?

Ja jag anser mig ju ha hyfsat bra koll själv på grundträning så det kan också vara en anledning till att en valpkurs känns överflödig. Men jag ska isåfall gå hos någon som är mest inriktad på jakthundar. Att ha egen jakthund är ju ändå något nytt för mig :)
 
På tal om valpkurser har jag just anmält mig till en. Roxy kan redan sitt och ligg och inkallning i hemmiljö, men det kommer vara supernyttigt att träna med andra valpar runtomkring. Hon behöver verkligen det, hon vill hälsa på allt och alla och tappar då lätt fokus på mig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 615
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp