Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snart har vi haft lilla Chia hemma i en vecka :)
Hon är busig, kontaktsökande, smart och tuff. Även vi har struntat i komposthage (förutom på natten) och det funkar toppen. Vi kör ryggsäcken när hon blir för intensiv och det funkar riktigt bra! När hon vilar passar jag på att städa och fixa i andra rum och hon bryr sig verkligen inte, så jag tror att hon blir rätt lätt att ensamträna.
Hon somnar tryggt i ens famn när vi sitter ute och charmar alla vi möter. Sen har hon dessutom en stor blåsa och kan vara vaken rätt långa stunder utan att det är panik att springa ut. Och det är ju tacksamt! :p

Är ryggsäcken en riktigt ryggsäck eller ett annat ord för någon träningsmetod? 😄
 
Han heter Spock, är en bc valp på 9 veckor och är väldigt trevlig. Tay och han har en "broohmance" och gillade varann från första stund medans Nike är lite mer svårflörtad.

20220519_080504.jpg


Han var med ute vid agilityplan igår och hade sitt första "pass" med husse, några minuters lek och kamp men framförallt att bara vara med och chilla när de andra hundarna tränades.

Vi får se vad det blir av den här lilla killen, för tillfället har luften gått ur mig pga min hunds hastiga död så vi hänger mest och tar det lugnt. Jag har inte fått en natts sömn senaste veckan men det inte på grund av honom, han har sovit som en ängel från ca 22 till 05 sen första natten.
 
Nu har Lily sett får och getter för första gången. Väldigt konstigt tyckte hon, och jag passade på att ge godisar eftersom hon var duktig nog att inte vilja äta upp fåren :p Fåren var måttligt intresserade, först brydde de sig inte alls, sedan tittade de lite och så knatade de vidare och betade i sin hage. Getterna var lite mer nyfikna, men höll sig bakom fåren.
280980642_751094329222546_5168083497874118858_n.jpg

(Jag är alltid noga med att hålla oss på sådant avstånd att djuren inte blir stressade när vi tränar på att inte bry oss om dem och så håller vi oss såklart utanför hagen hur lugna djuren än verkar vara.)
 
Jag har egentligen paus från Hund men på förekommen anledning så vill jag bolla en fråga - hur länge ni tycker det är rimligt att vänta på svar från en uppfödare, alt hur lång tid tog det för de hundar ni har? Det gäller alltså en första presentation, en kull är planerad i år men inget är spikat ännu av hemsidan att döma. Jag hade hoppats att det skulle ge ett positivt intryck att visa intresse redan innan några valpar är födda, men det är verkligen noll respons. Tankeverkstaden jobbar såklart övertid pga detta så det vore trevligt med några lugnande besked.
 
Jag har egentligen paus från Hund men på förekommen anledning så vill jag bolla en fråga - hur länge ni tycker det är rimligt att vänta på svar från en uppfödare, alt hur lång tid tog det för de hundar ni har? Det gäller alltså en första presentation, en kull är planerad i år men inget är spikat ännu av hemsidan att döma. Jag hade hoppats att det skulle ge ett positivt intryck att visa intresse redan innan några valpar är födda, men det är verkligen noll respons. Tankeverkstaden jobbar såklart övertid pga detta så det vore trevligt med några lugnande besked.
Om det inte är en parning som inte är gjord än och det är till en dedikerad kennelmail så kan det ta lång tid hos vissa uppf. Vet flera som bara kollar sporadiskt innan parningar är gjorda.
 
Jag har egentligen paus från Hund men på förekommen anledning så vill jag bolla en fråga - hur länge ni tycker det är rimligt att vänta på svar från en uppfödare, alt hur lång tid tog det för de hundar ni har? Det gäller alltså en första presentation, en kull är planerad i år men inget är spikat ännu av hemsidan att döma. Jag hade hoppats att det skulle ge ett positivt intryck att visa intresse redan innan några valpar är födda, men det är verkligen noll respons. Tankeverkstaden jobbar såklart övertid pga detta så det vore trevligt med några lugnande besked.
En uppfödare jag mailade fick jag svar av typ 2 år senare att de skulle ha en kull, så det kan ta tid. Vissa svarar direkt, andra efter några månader.
 
En uppfödare jag mailade fick jag svar av typ 2 år senare att de skulle ha en kull, så det kan ta tid. Vissa svarar direkt, andra efter några månader.
Jag har precis samma uppfattning, har de inte en valp till en så är det inte säkert de hör av sig med ett nej, jag har däremot fått förfrågan vid nästa kull om man är fortsatt intresserad av en valp.
 
Nu har Lily sett får och getter för första gången. Väldigt konstigt tyckte hon, och jag passade på att ge godisar eftersom hon var duktig nog att inte vilja äta upp fåren :p Fåren var måttligt intresserade, först brydde de sig inte alls, sedan tittade de lite och så knatade de vidare och betade i sin hage. Getterna var lite mer nyfikna, men höll sig bakom fåren.
280980642_751094329222546_5168083497874118858_n.jpg

(Jag är alltid noga med att hålla oss på sådant avstånd att djuren inte blir stressade när vi tränar på att inte bry oss om dem och så håller vi oss såklart utanför hagen hur lugna djuren än verkar vara.)
Jättebra! :heart
Jag ser många som tvunget vill att deras hundar ska nosa på mule och ur får-/ hästägares synpunkt är det en stor och onödig skaderisk, framförallt när det är rädda hundar som "tvingas".
Dessutom ger det lika mycket om inte mer bara att lära hunden ignorera/ tolerare andra djur.
Det är liksom good enough för många hundar kommer ändå inte röra sig bland får/hästar på annat vis.
Sorry för runt, men någon annan som läser här och inte gör som du får sig kanske en tankeställare!
Kan få riktig ågren när jag ser lösa hundar utanför min fårhage, känner mer än en som har fått hundrivna får.
 
Jättebra! :heart
Jag ser många som tvunget vill att deras hundar ska nosa på mule och ur får-/ hästägares synpunkt är det en stor och onödig skaderisk, framförallt när det är rädda hundar som "tvingas".
Dessutom ger det lika mycket om inte mer bara att lära hunden ignorera/ tolerare andra djur.
Det är liksom good enough för många hundar kommer ändå inte röra sig bland får/hästar på annat vis.
Sorry för runt, men någon annan som läser här och inte gör som du får sig kanske en tankeställare!
Kan få riktig ågren när jag ser lösa hundar utanför min fårhage, känner mer än en som har fått hundrivna får.
Ja fy, jag har också sett sådant (och sagt till några att det inte är lämpligt). Jag tänker att det är utmärkt för oss att börja träna på "tama" djur som inte är speciellt hundrädda, så är det enklare sedan med vilt. Men oavsett vad vi möter så vill jag helst att hundarna är obrydda och framförallt att det fortfarande går att få kontakt med dem.

Nu ville Lily gärna gå fram en bit och så länge hon inte stack huvudet genom staketet (hon försökte det en gång) så lät jag henne hållas, just för att djuren var så lugna. Jag tänker att det är ett bra sätt att till en början avdramatisera saker för henne, att hon får titta och själv komma fram till att det inte var så jäkla spännande. Annars om jag märker att de tex börjar vifta mycket med öronen (utan att det är flugor där) eller tar ett steg bak från oss, då backar jag istället och ger dem mer utrymme.
 
Om det inte är en parning som inte är gjord än och det är till en dedikerad kennelmail så kan det ta lång tid hos vissa uppf. Vet flera som bara kollar sporadiskt innan parningar är gjorda.
En uppfödare jag mailade fick jag svar av typ 2 år senare att de skulle ha en kull, så det kan ta tid. Vissa svarar direkt, andra efter några månader.
Jag har precis samma uppfattning, har de inte en valp till en så är det inte säkert de hör av sig med ett nej, jag har däremot fått förfrågan vid nästa kull om man är fortsatt intresserad av en valp.

Okej... Jag känner mig inte ett dugg lugnare, men nu har jag i alla fall lite mer hum om vad jag kan förvänta mig. Jag har hela tiden haft en känsla av att det är onödig stress att maila uppfödare om det inte redan finns valpar, och är det vanligt att det tar så lång tid att få svar så tja... då hade jag tydligen rätt. Det verkar inte bättre än att det till stor del blir slumpen som avgör om och när det blir valp, för ovissheten i att slänga ut trådar till ett gäng uppfödare och hoppas på det bästa funkar verkligen inte för mig. :( Tack för svar i alla fall, nu tillbaka till pausläge för min del.
 
Jag har precis samma uppfattning, har de inte en valp till en så är det inte säkert de hör av sig med ett nej, jag har däremot fått förfrågan vid nästa kull om man är fortsatt intresserad av en valp.
Ja precis. I mitt fall så hade uppfödaren ingen kull planerad när jag mailade utan jag mailade och frågade om vilka planer hen hade och hen mailade när det var aktuellt med en kull.
 
Jag har egentligen paus från Hund men på förekommen anledning så vill jag bolla en fråga - hur länge ni tycker det är rimligt att vänta på svar från en uppfödare, alt hur lång tid tog det för de hundar ni har? Det gäller alltså en första presentation, en kull är planerad i år men inget är spikat ännu av hemsidan att döma. Jag hade hoppats att det skulle ge ett positivt intryck att visa intresse redan innan några valpar är födda, men det är verkligen noll respons. Tankeverkstaden jobbar såklart övertid pga detta så det vore trevligt med några lugnande besked.
Jag valde ut 4-5 uppfödare och frågade om de hade en planerad kull under den tidsperiod som passade oss bäst. Väljer hellre att skicka meddelande på kennelns Facebook än att maila och jag har fått snabba svar från samtliga :)
 
I går åkte Wallan tåg för första gången. Jag är så impad av henne.
För att komma till perongen så måste man gå i en glasgång över motorvägen. Det ekar rätt friskt där inne av trafiken och kompisarnas hund vägrar gå in där. Men Wallan traskade på som om hon gick på vilken vanlig väg som helst.
När vi stod på perongen dundrade ett godståg förbi. Och bara tittade på det. Inte ett halvsteg att hon backade ens. När det åkt förbi ville hon fram till kanten och titta efter det.

Vi gick på restaurang och hon sov gott under bordet. Sen gick vi vidare till en mysig bar där vi och vänner avrundade med att spela lite sällskapsspel.
Det var mycket folk i rörelse pga Göteborgsvarvet men hela kvällen tacklade hon hur värlsvant som helst :heart
 
I går åkte Wallan tåg för första gången. Jag är så impad av henne.
För att komma till perongen så måste man gå i en glasgång över motorvägen. Det ekar rätt friskt där inne av trafiken och kompisarnas hund vägrar gå in där. Men Wallan traskade på som om hon gick på vilken vanlig väg som helst.
När vi stod på perongen dundrade ett godståg förbi. Och bara tittade på det. Inte ett halvsteg att hon backade ens. När det åkt förbi ville hon fram till kanten och titta efter det.

Vi gick på restaurang och hon sov gott under bordet. Sen gick vi vidare till en mysig bar där vi och vänner avrundade med att spela lite sällskapsspel.
Det var mycket folk i rörelse pga Göteborgsvarvet men hela kvällen tacklade hon hur värlsvant som helst :heart
Dvärgschnauzer alltså! Så enkla att ha med överallt :love:
 
Dvärgschnauzer alltså! Så enkla att ha med överallt :love:
Verkligen!
Det är sååå skönt med hundar som passar rakt in i ens liv. Jag saknar verkligen inte det med de stora hundarna, att man behövde kompromissa och planera så mycket.
I går hade vi med tre hundar med våra två och kompisarnas och inte ens att boka en Uber som tar med hela gänget är svårt.
 
Verkligen!
Det är sååå skönt med hundar som passar rakt in i ens liv. Jag saknar verkligen inte det med de stora hundarna, att man behövde kompromissa och planera så mycket.
I går hade vi med tre hundar med våra två och kompisarnas och inte ens att boka en Uber som tar med hela gänget är svårt.
Ja vi har behövt åka taxi ibland men brukar boka ”vanlig” taxi då med våra fyra. Whippeten brukar då åka i bagageutrymmet, jag har två skägg i knäet och sambon ett skägg i knäet 😂 Vi lyckades även knöla in alla fyra hundar vid två säten vid nyår när vi tåg tåget till Gbg.

Med fyra stora schäfrar hade det inte varit lika enkelt.
 
Jag tror Wally börjar bli tam! :)
Det har blivit mycket bättre med bitandet i hanteringen🙏 Både klo och pälsvård går bättre nu.
Hon och husse har börjat på valpkurs vilket går jättebra. Jag har istället börjat med lite nosövningar och hon fattar snabbt och tycker det är kul.

F266AF81-3925-4397-ABD7-DAC6E5A9DB20.jpeg
 
Nu är Chia 9 veckor. Inatt sov hon mellan 23-06 :up:
I veckan ska hon miljötränas ett par gånger, jag funderar på en sväng till centrum + att åka tunnelbana. Hon hatar att åka bil så det ska vi öva på också :angel:
Barn, cyklar, bilar, sopbilar, hundar och katter ser och hör hon på daglig basis.
Håller koll på tidiga tendenser till vallning när vi är ute och så ensamtränar vi lite smått hemma. Idag fick hon ligga i sin hage i ett annat rum medan jag tog ett glas vin på balkongen i eftermiddagssolen och det gick toppen :)
 

Bifogade filer

  • E7F827F7-45D4-4BE6-B23D-A52398006F16.jpeg
    E7F827F7-45D4-4BE6-B23D-A52398006F16.jpeg
    169,3 KB · Visningar: 30
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 329
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 916
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 138
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 858
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp