Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
10 veckor nu!
Milstolpar:
- kan nu åka bil utan stress
- förstår kommandon ”sitt”, ”ligg” och ”vänta”
- sover hela nätterna och vill ut vid 07


Jag märker absolut att hon är lite mer hund nu än för två veckor sen, det är små detaljer som att hon ser mer forskande på en för att förstå vad man menar, och att hon såklart är större rent fysiskt och mycket fastare i kroppen än den fluffiga mjuka larven som flyttade hit :D
Fortsätter lägga grunden för sånt jag tycker är viktigt, typ kontakt med störningar ute, att bli bunden och sitta fast medan jag tränar stora hunden en stund, hantering, koppelgående osv. Vi har väldigt kul!
 

Bifogade filer

  • DC79D612-52EC-4FC7-96DC-3BCBA2E74DB2.jpeg
    DC79D612-52EC-4FC7-96DC-3BCBA2E74DB2.jpeg
    387 KB · Visningar: 72
Nu är vi hemma igen efter vårt lilla äventyr! Skåne-dalarna-skåne på 60 timmar och vi hann även med en fest på ridskolan och träffa släkten. Vilken valp alltså! 🌟 Helt cool och bara sover sig genom en tågresa på 8h utan ett pip trots fullsatt, barn, andra hundar och katter. Tänk om hon kunde vara lika enkel här hemma! 😂❤️

a9DWGf8.jpg
 
I går klipptes äntligen allmänningen i vårt område så nu har vi en stor, nyklippt gräsmatta som ingen använder att träna på :p
Äntligen en bra yta att påbörja spår på där ingen har trampat runt….ännu.

Wallan har gjort mycket godissök hemma i berget och skogen som vi har på vår tomt. Så jag startade med det i morse så näsan skulle vara på.

La en ruta på 1x1 m uppe på allmäningen nu i kväll. Hon löste den fint 😊
Hon är så galet kul att träna med! Jag har fått sån blodad tand för hundträning igen. Dels att ha en kul hund men ffa att inte ha någon som dömmer, ifrågasätter, förlöjligar och kritiserar som mitt ex gjorde när jag hade min Schäfertik. Då var allt jag blev sugen på dåligt. Den tränare jag ville träna för kass. Min hund värdelös osv.

Nu har jag en bra hund (igen) tränar för tränaren jag ville träna för och gör de saker jag ville och det är SKITKUL och det går JÄTTEBRA 😍
Är förvånad över hur mycket Wallan redan kan och att jag inte är värdelös på att träna hund👊

I morgon börjar vi ringträning.
6A6634FC-2AD8-4CED-9255-051B44B35EAA.jpeg
 
I går klipptes äntligen allmänningen i vårt område så nu har vi en stor, nyklippt gräsmatta som ingen använder att träna på :p
Äntligen en bra yta att påbörja spår på där ingen har trampat runt….ännu.

Wallan har gjort mycket godissök hemma i berget och skogen som vi har på vår tomt. Så jag startade med det i morse så näsan skulle vara på.

La en ruta på 1x1 m uppe på allmäningen nu i kväll. Hon löste den fint 😊
Hon är så galet kul att träna med! Jag har fått sån blodad tand för hundträning igen. Dels att ha en kul hund men ffa att inte ha någon som dömmer, ifrågasätter, förlöjligar och kritiserar som mitt ex gjorde när jag hade min Schäfertik. Då var allt jag blev sugen på dåligt. Den tränare jag ville träna för kass. Min hund värdelös osv.

Nu har jag en bra hund (igen) tränar för tränaren jag ville träna för och gör de saker jag ville och det är SKITKUL och det går JÄTTEBRA 😍
Är förvånad över hur mycket Wallan redan kan och att jag inte är värdelös på att träna hund👊

I morgon börjar vi ringträning.
Visa bifogad fil 92035
Gud vilken härlig läsning 😍 Man blir glad både för din och Wallans skull! Vad roligt 🤩
 
Har begåvats med en morgonpigg valp 😴 Klockan fem ska vi upp och ut och sen tycker hon definitivt att det är dags för frukost. Hon sover numera oftast väldigt bra om nätterna och somnar redan runt 19-20, och tar ofta en kvällskiss innan vi lägger oss. Så jag antar att hon sovit klart kl 05 🙈 Har läst att man ska ignorera och inte ge frukost så tidigt men det känns ju verkligen inte snällt, eller? Hon är 12 veckor.
 
Har begåvats med en morgonpigg valp 😴 Klockan fem ska vi upp och ut och sen tycker hon definitivt att det är dags för frukost. Hon sover numera oftast väldigt bra om nätterna och somnar redan runt 19-20, och tar ofta en kvällskiss innan vi lägger oss. Så jag antar att hon sovit klart kl 05 🙈 Har läst att man ska ignorera och inte ge frukost så tidigt men det känns ju verkligen inte snällt, eller? Hon är 12 veckor.
Vi lägger oss igen, hon har ett ben och en leksak, efter 20- 30 min har hon somnat och så sover vi 1-2 h. 🙂
 
Vi lägger oss igen, hon har ett ben och en leksak, efter 20- 30 min har hon somnat och så sover vi 1-2 h. 🙂

Många gånger går vi och lägger oss igen och så somnar hon om men ibland kommer hon inte riktigt till ro och jag vill inte heller riskera att hon kanske behöver ut igen 😅 Så då blir det att vi går upp och ut igen och då blir hon såklart pigg.
 
Har begåvats med en morgonpigg valp 😴 Klockan fem ska vi upp och ut och sen tycker hon definitivt att det är dags för frukost. Hon sover numera oftast väldigt bra om nätterna och somnar redan runt 19-20, och tar ofta en kvällskiss innan vi lägger oss. Så jag antar att hon sovit klart kl 05 🙈 Har läst att man ska ignorera och inte ge frukost så tidigt men det känns ju verkligen inte snällt, eller? Hon är 12 veckor.
Jag ger sista målet så sent som möjligt så det är promenad sen sova. Då kan jag dra ut på morgonmålet för att inte få en valp som drar igång av hunger. Jag ger heller inget mål på exakt fasta tider för att slippa mathets eller stressad hund när klockan är en viss tid.

Wallan ville också gärna somna runt 20:00 så jag började lägga in lite småpyssel på kvällen. Tex kloklippning, pälsvård, extra utevistelse el liknande för att hålla henne vaken lite extra. Det funkade. Nu har hon anpassat sitt dygn till vårat. Hon är 15 v idag.
 
Många gånger går vi och lägger oss igen och så somnar hon om men ibland kommer hon inte riktigt till ro och jag vill inte heller riskera att hon kanske behöver ut igen 😅 Så då blir det att vi går upp och ut igen och då blir hon såklart pigg.
Jag förstår oron, jag kan gå ut en gång till sen får det vara nog.
Har hon gjort båda ute första gången så går jag inte ut igen, de lär ju sig fort också hur de får upp oss. :p

Min går aldrig och lägger sig för att bara ta det lungt, så tycker om inte annat att det är bra träning på att bara vara.
När vi väl stiger upp är vi uppe och ute en timme, sen hamnar hon i hage medan jag äter frukost och så håller vi på så.
 
Jag förstår oron, jag kan gå ut en gång till sen får det vara nog.
Har hon gjort båda ute första gången så går jag inte ut igen, de lär ju sig fort också hur de får upp oss. :p

Min går aldrig och lägger sig för att bara ta det lungt, så tycker om inte annat att det är bra träning på att bara vara.
När vi väl stiger upp är vi uppe och ute en timme, sen hamnar hon i hage medan jag äter frukost och så håller vi på så.
Vi har också hage. All vila sker där och hon somnar rätt snabbt när hon lägger sig.
Jag tycker hage är super för att få till vilan för valpar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 120
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 760
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp