Status
Stängd för vidare inlägg.
Lily har börjat intressera sig lite för kissfläckar och har några gånger valt att kissa på samma ställe som Ebrah. Känns som ett oväntat vuxenbeteende från min lilla valp :p Undrar om hon tänker löpa snart... Det är så spännande det där. Mina andra har inte intresserat sig för andras kissfläckar förrän de löpt åtminstone 2-3 gånger och då varit ca 2 år gamla. Lily har massor av småsaker som skiljer sig rejält från mina tidigare salukis. Inget negativt alls, utan bara... annorlunda. Det är oerhört intressant.
 
Min lilla skrutt har nu börjat vänja sig mer vid hemmet och fått mer mod. Det gör också att hon mer och mer vill dra igång de vuxna hundarna i lek, vilket de inte alltid vill - och då har hon börjat skälla när hon försöker dra igång dem. Det var väldigt tydligt nu när hon träffade min mammas hund för första gången, som inte vågar säga till när hon tycker valpen är störig, vilket gjorde att valpen skällde ganska länge.
Hur ska man hantera det, så att hon inte stressar upp sig och så att hon inte lär sig att skälla en massa för att försöka få igång de andra?
 
Screenshot_20220620-160204.png

Prinsessan på ärten.

Hon är jättetrött efter en dag med shopping. Den flytväst som satt bäst, var en sådan med remmar runt magen, så det fick bli en sådan. Hon har nog snart vuxit ur den ändå och då kanske en sån som är bred runt bröstkorgen. De var för långa (hundvarianten) alternativt för trånga i halsen (kattvarianten). Hon är så himla liten. 😍 Men nu ska vi mest vara på grunt vatten, så jag tänker att jag inte behöver lyfta henne i västen annat än om hon försöker dränka sig själv/ramlar i från bryggan. Vi har ingen båtutflykt eller liknande planerat. Bara att hon ska få lära sig att simma utan att riskera att sjunka/bli rädd. 🥰
 
Lova vill förresten tipsa om godiset Raw for paw. Frystorkat, svenskt kött. Inget annat. Det är som små pellets som är lätta att dela i mindre bitar och som inte kladdar. Ganska dyrt, men det är drygt och inga skumma saker i. Den vi köpte idag var renkött. Det fanns hjort, älg, vildsvin och något mer också. Hon älskar allt ätbart, men det här blev hon helt tokig av! :love:
 
4AF7073D-86A7-49E5-92E2-FB307BDA26EA.jpeg

Idag är våra valpar, vår första kull, sex månader 🥰 Heli, som vi behöll, är en go o glad tjej 💖 Väldigt enkel och nöjd med tillvaron. Vad vi hör från våra köpare så är de mer än nöjda med sina valpar, och det känns fantastiskt bra ❤️
 
Har hittat en valpkurs intensiv som går nästa vecka och det passar bra då jag har semester :). Han har för närvarande slaktat tre biabäddar, en sko, gnagt lite på köksväggen som inte återställts efter Tays piraya-period, ett koppel och så en hel del annat. Det är kli i gaddarna och trots rikligt med tuggisar ska man testa att tugga på allt.


Spock idag
20220621_092041.jpg
 
Har hittat en valpkurs intensiv som går nästa vecka och det passar bra då jag har semester :). Han har för närvarande slaktat tre biabäddar, en sko, gnagt lite på köksväggen som inte återställts efter Tays piraya-period, ett koppel och så en hel del annat. Det är kli i gaddarna och trots rikligt med tuggisar ska man testa att tugga på allt.


Spock idag
Visa bifogad fil 93470

Så söta öron 😍

(Men fasiken vad frustrerande med en tuggare, så glad att Rosa inte haft intresse av att tugga sönder saker 🙏)
 
Lova vill förresten tipsa om godiset Raw for paw. Frystorkat, svenskt kött. Inget annat. Det är som små pellets som är lätta att dela i mindre bitar och som inte kladdar. Ganska dyrt, men det är drygt och inga skumma saker i. Den vi köpte idag var renkött. Det fanns hjort, älg, vildsvin och något mer också. Hon älskar allt ätbart, men det här blev hon helt tokig av! :love:
Åh, tack för tips! Letar gott godis till vår kräsna valp som hittills tycker att de sorter vi provat varit "ok" men inte mer än så. Hon är glad ändå och tar dem oftast som belöning vid träning, men det vore käckt med något hon tycker är *riktigt* gott inför kommande valpkurs etc.
 
Har hittat en valpkurs intensiv som går nästa vecka och det passar bra då jag har semester :). Han har för närvarande slaktat tre biabäddar, en sko, gnagt lite på köksväggen som inte återställts efter Tays piraya-period, ett koppel och så en hel del annat. Det är kli i gaddarna och trots rikligt med tuggisar ska man testa att tugga på allt.


Spock idag
Visa bifogad fil 93470

Alltså när jag börjar fundera på vad hon tuggat på ligger hon på jäkla minus.

På någon höger kom hon åt att sätta tänderna i fårskinnen.

Gnaggt av färg på en av väggarna.

Tuggar på soffan var och varannan dag, men jag hade redan beställt en ny som sätts upp när hon går att lita.
Soffan var förövrigt en av mina få förbudssaker, nu har jag gått över till att hon inte får vara i fönsterkarmen. :cautious:

Sen har hon lärt sig att är man snabb och sätter en tass i temuggen, då hinner man sörpla te med mjölk från golvet innan matte lyfter bort en.
(Det här gör mig orimligt :rage: då jag har en katt som gör exakt samma sak. :banghead:
Det börjar kännas som en konspiration.)

Jag blir dock sällan arg, hon är så liten att det är mitt fel att jag inte tänker steget före.

@Embe har du en kräsen valp rekommenderar jag mjuka saker.
Jag har köpt färdig svensk "pizzaskinka" . Mycket smak och lukt, som jag tycker kräsna går igång på.
Jag gillar frystorkat men det luktar nästan för lite.
Även tex räkost på tub är en hit.
 
Åh, tack för tips! Letar gott godis till vår kräsna valp som hittills tycker att de sorter vi provat varit "ok" men inte mer än så. Hon är glad ändå och tar dem oftast som belöning vid träning, men det vore käckt med något hon tycker är *riktigt* gott inför kommande valpkurs etc.
Har ni testat lammchips? (finns från lite olika tillverkare). De luktar inte så trevligt enligt mig, men fantastiskt enligt mina hundar och även Lily som inte är speciellt glupsk är tokig i sådant. Däremot Raw For Paw som nämndes innan här var hon inte så brydd om även om hon absolut tog det.
 
Har ni testat lammchips? (finns från lite olika tillverkare). De luktar inte så trevligt enligt mig, men fantastiskt enligt mina hundar och även Lily som inte är speciellt glupsk är tokig i sådant. Däremot Raw For Paw som nämndes innan här var hon inte så brydd om även om hon absolut tog det.
Tack för tips! Har inte testat det! Bara Lamb Cubes från Four Friends, de är det mest populära godiset hittills, så ska absolut prova lammchips :)
 
Min lilla skrutt har nu börjat vänja sig mer vid hemmet och fått mer mod. Det gör också att hon mer och mer vill dra igång de vuxna hundarna i lek, vilket de inte alltid vill - och då har hon börjat skälla när hon försöker dra igång dem. Det var väldigt tydligt nu när hon träffade min mammas hund för första gången, som inte vågar säga till när hon tycker valpen är störig, vilket gjorde att valpen skällde ganska länge.
Hur ska man hantera det, så att hon inte stressar upp sig och så att hon inte lär sig att skälla en massa för att försöka få igång de andra?
Haha jag låter som en trasig skiva, men har ni provat övningen ryggsäcken? :)
 
Wallan är nu 4,5 månad.
Hon har fått 5 nya tänder, gått färdigt valpkurs och fått sommarlov:p
Vi tränar dock vidare här hemma och har kunna bygga vidare på de grunder som hon lärt sig med mer komandon och större krav. Hon är mycket positiv och kvick i träning vilket gör henne så himla rolig!
Både jag och sambon är supertaggade inför höstens olika kurser.
Om knappt två veckor ger vi oss ut med husvagn en sväng. Det ska bli kul att se hur hon hanterar campinglivet. Sen blir det Danmark. Så de kommande veckorna blir det mycket miljöträning.
49A06800-CD7B-43D8-8B69-D48295EC64F3.jpeg
 
Valpen har varit med mina föräldrar ett par dagar, de hade med henne på allt möjligt så massa miljöträning och passivitetsträning 👍 Väldigt tacksamt! Känns som hon växt massor under tiden de hade henne 😅

Hon fortsätter hantera kompostgaller med bravur och det är verkligen ett riktigt bra valphack att kunna stänga in henne där när hon ska sova eller behöver varva ner.
 
Idag har jag och husse tagit två promenader ihop där vi sen gått åt skilda håll, första gången var det en hel del protester från Spock. På kvällspromenaden så var det betydligt mindre när husse och Tay gick åt annat håll.

Spock har väldigt svårt att acceptera att sitta brevid när vi tränar de andra hundarna, han protesterar högljutt även där. Handen på hjärtat så har vi inte haft ork att knappt träna hund så det har inte blivit den träningen jag lagt ner med tidigare valpar i vardagen med att sitta och vänta på sin tur. Det är som det är, det löser sig säkert när man väl har ork att ta tag i det, just nu kör vi avstånd, avledning och visuell blockering som lösning tills orken och andan faller på att ta tag i det. Det inget jätteproblem men senaste hundarna har ju suttit som tända ljus på sin plats från det att de varit små men det har ju liksom tränats mer hund då..

20220622_161914.jpg
 
Lilla valp har kopplat på hjärnan mer den senaste veckan, hon har även börjat intressera sig mer för fåren.
Jag hade tänkt introducera på fåren idag, men hon hann före!

Ett litet gäng lamm rymde och när jag skulle flytta tillbaka dem så tog hon sig ut ur trädgården.
Vi hjälptes åt att valla in dem i stallet och in i en box.
Väl där inne fick hon testa flytta dem med hjälp från mig. Det märktes att hennes självförtroende växte rejält.

😍😍😍😍
Så himla kul tyckte både hon och jag!
 
Igår var en heldag för Spock, vi åkte och tränade på morgonen på klubben innan det hann bli så varmt. Han tränade bara kamp och att springa efter leksak, han är ganska duktig på att komma tillbaka med dom också. På eftermiddagen åkte vi till sjön och promenerade då det var så varmt ville vi att vovvarna skulle ha en chans att svalka sig. Spock var helt tokig och skulle anfalla vågorna 😂..
Efter det åkte vi till syster för midsommar- middag och Spock fick följa med, det var barn, vuxna och hundar men han hade jättekul.
Dagen avslutades med en kvällspromenad vid bk där husse och Tay vände tillbaka för att träna lite och Spock reagerade öht inte alls på att vi gick skilda vägar.

Spock
20220624_152550.jpg
 
20220624_143242.jpg

Bilden visar öronsituationen väldigt bra just nu.

I förrgår fick hon träffa lammen igen i knappt 2 minuter. Jag vill mest se om hon hade samma sug, det hade hon!
Sjukt häftigt att se hur hela hon bara -det är det här jag ska göra.
Helt fokuserad på att läsa lamm och den kocken hon får när hon märker att hon kan få dem att flytta på sig.

Nu nöjer vi oss med det på ett tag. 🙂

Igår hade vi playdate med en kompis bcvalp som bara är 9 veckor. Väldigt kul med en kompis som bara har några veckor i åldersskillnad, det växer han ju snart ikapp.

Sen blev det ett revben att smaska på hemma. Ska snart skicka baggar på slakt, så hundarna får lite smått och gott från frysen, som egentligen är "för fint" för att göra plats.
Sen blir det tuppslakt i slutet av sommaren, då blir det ännu mer godsaker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp