Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har precis haft vårt första dygn utan olyckor inne.. hon är snart fem månader och jag känner mig som en usel valpägare. 🙄

Men man kan inte vara bäst på allt antar jag och hon är söt iaf. ❤️

cED2YUf.jpg
 
Vi har precis haft vårt första dygn utan olyckor inne.. hon är snart fem månader och jag känner mig som en usel valpägare. 🙄

Men man kan inte vara bäst på allt antar jag och hon är söt iaf. ❤️

cED2YUf.jpg
Vissa hundar tar lång tid på sig.
Jag har inte gjort någon skillnad på denna och tidigare, när förra var runt året var hon 90% rumsren.
Denna är 14 veckor på tisdag och de senaste två veckorna kan jag räkna på en hand hur många olyckor som hänt. 🤷🏼‍♀️
 
I mitt fall var detta första natten jag inte behövde gå upp och rasta valpis under natten efter att jag somnat :D Vi får se om det bara var något som råkade hända eller om det håller i sig, hon är bara 10 veckor än så länge.

Hon är väldigt mycket fullt ös medvetslös - antingen är hon helt igång och ska busa och leka och fara runt och vill inte gosa eller ta det lugnt, eller så är hon helt däckad och bryr sig inte om vad som händer kring henne. Fast det är kanske normalt för små valpar?

Själva midsommarmiddagen igår var under en av hennes "medvetslös" perioder, vilket var smidigt ;)

IMG_20220624_153831_401.jpg
 
Vissa hundar tar lång tid på sig.
Jag har inte gjort någon skillnad på denna och tidigare, när förra var runt året var hon 90% rumsren.
Denna är 14 veckor på tisdag och de senaste två veckorna kan jag räkna på en hand hur många olyckor som hänt. 🤷🏼‍♀️
Jo, jag vet. 😅 Men hennes mamma var i princip rumsren efter två veckor så jag hade hoppats på att det skulle nedärvas. 😁

Men det får ta den tid det tar. Räknar ändå med bakslag när jag börjar jobba igen..
 
När lillhusse är hemma i några dagar så kan allt kul hända :laugh:
Båda hundarna har varit som ett plåster på honom :heart
Wallan älskar honom!! Äntligen en människa som man kan få bita i hur mycket man vill och som leker extra mycket. Tonåringar är tåliga och roliga:)
B9A53AB0-C036-4987-9766-8031C549C185.jpeg
 
Rosa tycker det är alldeles för varmt för att träna eller vara inomhus. Verkar vara mer känslig för värme än kyla vilket kanske är positivt om man tänker på var vi bor 😅

Har matat på henne mer och nu ser hon fin ut i kroppen igen, borde väll inte ha någon jätte växtspurt kvar då hon snart är 7mån och ser rätt jämn ut tycker jag.
141C04D3-3F86-4BD7-9C15-B57613F30420.jpeg
 
Spock var på valpkurs igår, väldigt spännande för honom. Han reagerar väldigt starkt på andra hundar som skäller och gör utfall mot honom men i övrigt var han lugn. Det var väldigt mycket teori men det var bra då valparna fick passivitets träning. Trevlig kursledare med vettigt tänk, många upplevde problem med hundmöten, ensamträning och skällande/larmande med sina valpar. Husse var med och fick träna kontakt och ge godisövningarna med Spock vilket inte var några som helst problem.
Sista kvällspromenaden som var märmare midnatt åkte vi iväg och hundarna fick bada lite, Spock fullständigt älskar vatten och plaskade runt så glatt ❤.
Idag blir det valpkurs igen då det är en intensiv kurs.

20220627_165643.jpg
 
Duktiga lilla valpis :heart
Vi var på besök på brukshundklubben för första gången igår och det var ingen som helst tvekan kring att gå in i tunnel, stå på bord, klättra över saker etc. Hon fick också besöka ett hundbadställe för första gången, vilket var lite mindre kul - hon älskar att leka i vatten med framtassarna, men hon verkar inte gilla att få baktassarna blöta :p Idag var första gången hon fick vara "ensam" hemma när jag åkte iväg för att handla en halvtimme, och det var inte heller några problem. Hon och den äldsta hunden fick varsitt ben, och sedan satte jag igång datorn på videosamtal så jag kunde se och höra om hon började gnälla eller så. Hon skötte sig utmärkt :heart Mellanhunden, som är en tjuv och en gnällis, fick dock vara ute för att inte lära valpis saker som jag inte vill att hon ska lära sig ;) Mellanhunden föredrar också hundgården, medan den äldsta föredrar att ligga i kökssoffan inne.
IMG_20220626_124257_333.jpg
 
Igår var vi på valpkurs igen, på två tillfällen har vi fått till riktigt bra filträning med all teori så passade jag på träna det under tiden. Vi hade ju inte kommit igång alls med det innan fast jag tänkt att jag skulle göra det hemma. Så nu lägger han sig på filten med hakan i golvet och ser avslappnad ut.
Idag tränade vi lite hemma på skiften och han är jätteduktig och himla snabb på att lära sig. Har ju tränar väldigt lite övningar eller målinriktat utan hitintills har träningen bestått av belöningslekar och att träna in saker man kan ha nytta av i framtida träning (som target och klicker).
Imorgon är det sista tillfället på intensivkursen så det blir kul, han har hittills snappat upp övningarna superfort och haft himla bra fokus trots störning runt sig.

Han är en himla glädjespridare lilla Spock och är duktig på att hitta på hyss här hemma ❤.
20220623_140207.jpg
 
Lily börjar helt klart kännas unghundig nu :p Det är spännande. Helt plötsligt kan en buske på en parkering vara jättekonsig, för att en halv sekund senare ha förvandlats tillbaka till en vanlig buske. Några dagar gick hon och kissade på samma kissfläckar som Ebrah, men det har hon helt slutat med nu. För det mesta uppför hon sig fint, men häromdagen fick hon för sig att leva rövare och riva runt i hela mitt sovrum under tiden jag var till affären för att handla lite mat (i vanliga fall sover hon lugnt även om jag är borta 4-5 timmar för jobb så...).

Hon är dock fortfarande otroligt glad, har blivit om möjligt ännu mer lätthanterlig, uppför sig för det mesta utmärkt, går fint i koppel och är lätt att få tag på när hon är lös (vilket bara blir i inhägnader men ändå). Hon har en miljard idéer om allt, hittar på otroligt mycket roligheter hela tiden och är bara helt fantastisk. Tänk vilken fin valp jag fick ändå!
 
Valpen är gjord av socker och säger att hon smälter bort när det regnar på henne. Det blev en lång klagovisa när jag tvingade henne att vara ute i snöre tills alla behov var uträttade. Utan koppel sprang hon bara till trappan och grät. :heart "Men jag vill bajsa INNE idag, matte!" :cry:
IMG_20220701_075234336_HDR.jpg
 
Valpen är gjord av socker och säger att hon smälter bort när det regnar på henne. Det blev en lång klagovisa när jag tvingade henne att vara ute i snöre tills alla behov var uträttade. Utan koppel sprang hon bara till trappan och grät. :heart "Men jag vill bajsa INNE idag, matte!" :cry:
Visa bifogad fil 94160
Oj oj, stackars valp! Du får helt enkelt bygga ett litet utedass till henne som hon kan använda och slippa bli blöt :D
 
Valpen är gjord av socker och säger att hon smälter bort när det regnar på henne. Det blev en lång klagovisa när jag tvingade henne att vara ute i snöre tills alla behov var uträttade. Utan koppel sprang hon bara till trappan och grät. :heart "Men jag vill bajsa INNE idag, matte!" :cry:
Visa bifogad fil 94160
Hög igenkänning från mina två. Den äldre blir som ett ankare. Och får han regntäcke så blir han som en staty😫
 
Spock kom hem dyngsur från morgonpromenaden med husse, husse muttrade nåt om att han skulle plaska i varenda vattenpöl på vägen 🤣. Jag satte mig i soffan en stund efter att ha röjt här hemma och tar mig inte upp nu då det ligger en valp och sover på mig 🥰.

20220701_103721.jpg
 
Hög igenkänning från mina två. Den äldre blir som ett ankare. Och får han regntäcke så blir han som en staty😫

När min sista shih-tzu levde genomgick hon en operation vid 12 års ålder. Kom hem och framåt kvällen trodde jag på riktigt att hon var döende - hade inte gjort ifrån sig, vägrade röra sig. Bara låg helt stel i soffan.

Visade sig vara den "medicinska bodyn" som de envisats med att dra på henne som tydligen orsakade rigor mortis i levande läge... :cautious:
 
Oj oj, stackars valp! Du får helt enkelt bygga ett litet utedass till henne som hon kan använda och slippa bli blöt :D
Klart att prinsessan måste få ett utedass! Tack för tipset. :D
Nä, men hon har nästan ett sådant. Ibland bajsar hon under "lådan" till luftvärmepumpen. Idag ville hon bara gömma sig där och gråta. Tillslut fick jag henne att gå (med godis framför näsan) till ett ställe där en stor ek skyddar lite. Då kunde hon inte hålla sig längre. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 674
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp