Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte tänkt så här från början utan vi har ju varit inställda på en import det sista året, för att återställa flocken till två efter Breezes bortgång. Men det har inte varit det lättaste att få tag på och istället har vi idag välkomnat hem Engelaiz Lancelot, halvbror till vår Winter.

220702_190413_CR6_2182.jpg
 
Lily fortsätter vara väldigt mycket unghund...
Helt plötsligt betyder kloklippning att jag ska hugga av hela tassarna, sedan ska hon riva sönder underlakan i sängen och varannan hund vi möter ska hon vråla på (varannan skiter hon i) :cautious:

Bara den här veckan har två underlakan gått sönder. Och en sele. Och i morse tryckte hon ner hela jäkla huvudet i BAJS. Sedan låg hon bedrövad i soffan i någon timme. Världen slutade nämligen vara rolig när hon blev tvingad att duscha och tvätta huvudet. Sedan försökte hon rulla sig i mer bajs nästa gång vi skulle ut. Äckelvalp.

Men, söt är hon. Och snäll. Och snabb som sjutton. Och för det allra mesta uppför hon sig fortfarande hur bra som helst. Hon har kommit på igen att det är en bra idé att sova när jag lämnar henne hemma och allt är totalt sett lugnt.

Det var annars lite kul när vi mötte en bekant häromdagen. Bekantingen har en något mindre hund, inte så krävande men väldigt skällig. Den skällde på allt och lite till. Bekanting konstaterade snabbt att Lily verkade ha mycket energi och efter att vi pratat om hur våra hundar vill ha det med motion osv så var hon glad åt att inte ha en hund som Lily, för Lily var för mycket. Jag å andra sidan var glad åt att ha just Lily och inte en hund som hennes, eftersom jag hann bli tokig på skällandet :p

Det är tur ändå att det finns så många olika raser och att man kan skaffa den ras som passar en bäst.
 
Det var annars lite kul när vi mötte en bekant häromdagen. Bekantingen har en något mindre hund, inte så krävande men väldigt skällig. Den skällde på allt och lite till. Bekanting konstaterade snabbt att Lily verkade ha mycket energi och efter att vi pratat om hur våra hundar vill ha det med motion osv så var hon glad åt att inte ha en hund som Lily, för Lily var för mycket. Jag å andra sidan var glad åt att ha just Lily och inte en hund som hennes, eftersom jag hann bli tokig på skällandet :p

Det är tur ändå att det finns så många olika raser och att man kan skaffa den ras som passar en bäst.

Ja men visst är det! :) Och så underbart när man hittat ”sin” ras (även om de för all del ändå kan ha sidor som driver en halv till vansinne emellanåt :meh: )
 
Jag har varit bortrest några dagar och hundarna fått vara hemma med mamma.
Kom hem med världens förkylning, sådär så hela kroppen värker. Två hundar som bara har skrotat på gården vilket innebär att det är mycket energi just nu.
Så när de busar kan det gå vilt till.
Jag satt i gungstolen igår och drack cola för halsens skull, när valp bestämmer sig för att kasta sig upp i soffan mellanlanda på sidobord för att sluta i mitt knä. Eftersom jag håller i ett fullt glas med cola lyfter jag upp det för att hon inte ska välta ut det och lyckas istället hälla ut det på min rygg. :cautious: :cautious: :cautious:


Vi har skaffat en lite plaskpool som jag slänger ut en handfull pellets i på varma dagar, det märks att det svalkar även om hon knappt blir blöt på magen.
Jag ställer mig själv gärna där för att kyla fötterna.
Dumt att det ska vara tjorvigt med att lägga upp film här.

Eftersom jag är sjuk så blir det väldigt lite träning, men börjat med "sök" efter leksak, vi har tränat utgångsposition och börjat lägga till backa med hjälp av vägg.


Screenshot_20220702-235244_Gallery.jpg
 
Ja men visst är det! :) Och så underbart när man hittat ”sin” ras (även om de för all del ändå kan ha sidor som driver en halv till vansinne emellanåt :meh: )
Verkligen! Även nu när Lily är unghundig så är hon, för mig, väldigt enkel totalt sett och jag är SÅ glad varje dag åt att det är just hon som är hos mig och Ebrah. Samtidigt vet jag att hon inte hade passat in i många andra hem, precis som att många andra hundar inte hade passat bra här.

Senast igår satt jag och pratade med uppfödaren om hur lycklig jag är åt att ha just Lily, och hon är lika lycklig åt att Lily hamnade i precis rätt hem. Det är också fint. När inte bara hunden passar en bra utan även uppfödaren gör det. Hon berättar så mycket, lär mig så mycket och är väldigt mån om att jag ska ha koll på hela Lilys historia. Det känns bara så otroligt bra allting.

(Fast Lily får gärna sluta med sin bajsfetich...)
 
Igår åkte vi iväg och strosade på Drottningholm, bara jag och Spock. Initialt var det lite läskigt med alla människor och hundar när man är på egen tass men det släppte rätt fort.
Hans öron har senaste dagarna varit fixerade, ena ligger som ett labbeöra och det andra står upp 😝...

Idag ska vi hänga på husse och Tay på agilitytävling.

20220702_132053.jpg
 
Valpis är såå glad och duktig för det mesta, visst, en del pirajabett blir det ju och lite kvällsryck innan läggdags. Största problemet just nu är dock åksjuka. Mår illa och kräks efter bara ett par kilometer. Så just nu försöker jag åka 1-2 km och gå prommis och sen hem igen, så ofta det går. Undviker att åka i ca 30˚ värme, men tänkte försöka ta en sväng om dagen när det går. Måste åka ett par mil och vaccinera på onsdag, men tänkte ge postafen innan, hoppas det hjälper den här gången! Provade vid ett tillfälle tidigare, men det kan hända att det inte hann verka den gången.
 
IMG_20220703_200731.jpg

Stilstudie från dagens bad! Hon föredrar helt klart att bada utan flytväst, märkte vi när vi glömde den hemma... Nu hoppade hon i frivilligt, men för att gå ut lite längre och ta några "simtag" så krävs det fortfarande köttbullar.
Sambon retar henne när hon är blöt och säger att "det där är inte min hund. Min hund är inte sådär ful!" Det ser onekligen lite roligt ut när benfluffet är dyngsurt och benen ser ut som små tandpetare. 😁😍
 
Chia har nu blivit 15 veckor! Börjar bli ”storvalp” nu med betydligt mer energi och kraft i kroppen än den lilla fluffiga limpan vi fick hem :) Ensamträningen går fortsatt toppen, inkallningen är helt okej, och hon fullkomligt älskar alla människor så vi tränar fortfarande på att bara gå förbi. Att ha henne i sociala miljöer är dock en helt annan grej för så fort hon fått hälsa blir hon lugn som en filbunke!
Cyklar och motorfordon i snabb rörelse är läskiga att gå nära, och det är väl att föredra mot att hon ska valla dom om jag ska vara positiv😂
Bild på här om dagen när vi var i skogen bara hon och jag. Tränade inkallning, att ha koll på mig, la ett godisspår och åt blåbär för första gången.
F193825F-0608-4A71-8F2B-3B441AF41B2C.jpeg
 
Chia har nu blivit 15 veckor! Börjar bli ”storvalp” nu med betydligt mer energi och kraft i kroppen än den lilla fluffiga limpan vi fick hem :) Ensamträningen går fortsatt toppen, inkallningen är helt okej, och hon fullkomligt älskar alla människor så vi tränar fortfarande på att bara gå förbi. Att ha henne i sociala miljöer är dock en helt annan grej för så fort hon fått hälsa blir hon lugn som en filbunke!
Cyklar och motorfordon i snabb rörelse är läskiga att gå nära, och det är väl att föredra mot att hon ska valla dom om jag ska vara positiv😂
Bild på här om dagen när vi var i skogen bara hon och jag. Tränade inkallning, att ha koll på mig, la ett godisspår och åt blåbär för första gången.
Visa bifogad fil 94490

Corgivalpar är det sötaste som finns!!!
 
Lily har en ny hobby. Förstöra underlakan :banghead::banghead::banghead:
Hon föser bort täckena, hugger tag mitt i underlakanet och rycker till. Vips är det en stor jävla reva på det. Hon har haft sönder TRE underlakan på två veckor nu (och nej, det är inte så enkelt att hålla henne från sängen heller. Jag har inte lyxen att bo stort nog för det) :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Lova har lärt sig att det är SÅ roligt med skor. Hon plockar ur innesulorna ur dem, om det inte bara är mina tofflor hon får tag på. Jag hade lite roligt åt svärmor i helgen. Hon hade foppatofflor med en sula i och trodde att de skulle få vara ifred om hon la dem uppochner. Ha! Ingen match för den här valpen! 😂
Ganska ofta har jag fått gå ut på gräsmattan för att leta skor när jag ska någonstans. Snabb som attan är hon och hon vet preciiiis när vi inte har fullt fokus på henne så hon kan passa på att dra iväg med grejer.
 
I dag krokade vi på husvagnen och drog till Varberg. Wallans första husvagnstripp. Hon har brytt sig typ noll. Blev mest glad över att få träffa kompisarnas tik igen och de har busat halva kvällen i förtältet.
Hon är en ypperlig campingvovve 😊
 
Provade med en halv postafen idag när vi var tvungna att åka ett par mil för att vaccinera och det fungerade alldeles utmärkt. Knappt något dregel alls och inget kräks. Tidigare har valpis kräkts efter typ 1,5 km…
 
Provade med en halv postafen idag när vi var tvungna att åka ett par mil för att vaccinera och det fungerade alldeles utmärkt. Knappt något dregel alls och inget kräks. Tidigare har valpis kräkts efter typ 1,5 km…
Och så var det jättekul att vaccineras! Det gjordes i en foderbutik och det fanns både roliga barn som ville busa och en massa goda godisdofter, lite hundar och hästar att titta på utanför dessutom, blev nog en ok upplevelse! Sticket i nacken missade han helt 🥹
 
Hur skulle ni gjort om ni var ute med er valp och det plötsligt kom fram en främmande lös hund? Misstänker att jag snart kommer hamna där pga en snubbe i området som verkar tycka att koppel är överskattat 🙈 Min valp är fortfarande såpass att jag skulle kunna lyfta upp henne, men är det dumt att göra det? Samtidigt vill jag ju inte att hon ska få en dålig upplevelse av att träffa andra hundar beroende på hur den andra hunden agerar när den väl kommer fram…
 
Hur skulle ni gjort om ni var ute med er valp och det plötsligt kom fram en främmande lös hund? Misstänker att jag snart kommer hamna där pga en snubbe i området som verkar tycka att koppel är överskattat 🙈 Min valp är fortfarande såpass att jag skulle kunna lyfta upp henne, men är det dumt att göra det? Samtidigt vill jag ju inte att hon ska få en dålig upplevelse av att träffa andra hundar beroende på hur den andra hunden agerar när den väl kommer fram…
Har du anledning att tro att hunden är farlig? Då hade jag lyft, men försökt tänka på att signalera nått kul, inte "oj liten nu ska jag rädda dig".
 
Hur skulle ni gjort om ni var ute med er valp och det plötsligt kom fram en främmande lös hund? Misstänker att jag snart kommer hamna där pga en snubbe i området som verkar tycka att koppel är överskattat 🙈 Min valp är fortfarande såpass att jag skulle kunna lyfta upp henne, men är det dumt att göra det? Samtidigt vill jag ju inte att hon ska få en dålig upplevelse av att träffa andra hundar beroende på hur den andra hunden agerar när den väl kommer fram…
Hellre lyft än att skrämma bort den andra hunden om den kommer fram tex. Men gjort som föregående skrev.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 677
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp