Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon var trött idag. Hon sov från kl 21 till 05.30. Var med mig i stallet i någon timme och fick umgås med min medryttare medan jag gick ut med hästar. Varje gång någon häst frustade, hoppade hon högt, men verkade ändå lite mer bekväm där nu när hon varit med ett par gånger. Det var iaf hårt arbete för en liten snuzze, för sen har hon sovit nästan hela dagen. Nyss vaknade hon av en kraftig åskknall, åt en godis jag lagt framför henne (som ett experiment för att se om hon vaknade av lukten. Det gjorde hon inte) och sen somnade hon om direkt. :heart
 
Igår testade jag att cykla med Lily för första gången. Inget avancerat såklart, men vi gick en kvart med cykeln för att komma till grusväg, sedan cyklade vi typ 200-300m och vände. Hela tiden i så lågt tempo att hon precis kom upp i trav bredvid mig, dvs inte mer ansträngande än en vanlig koppelpromenad (det var bara jag som kunde lata mig och sitta på cykel istället för att gå :D ). Det blev ett flertal stopp också, tex när vi såg annan hund, när hon fick för sig att dra iväg åt något håll osv.

Den korta utflykten tog därför låång tid och efteråt var hon vansinnigt trött. Inte trött fysiskt såklart, så idag for hon runt som en galen tornado i soffan så att kuddar flög upp mot väggen och alla filtar ner på golvet... En tur till rastgården där hon fick leka med Ebrah gjorde det hela betydligt mer harmoniskt hemma.

På söndag ska vi till kappbanan för andra gången! Jag hoppas verkligen att det blir en lyckad och inte allt för regnig dag.
 
Jag har beställt olika kampleksaker från jami, det är aldrig billigt med saker till hundar men jag tycker ändå att de hade rimliga priser.

Fick även nytt foder jag beställt, tänkte testa samma märke som för den vuxna av praktiska skäl.
Blev lite besviken på att kroketter var så stora, visst att det är för "stora" hundar, men de är ju ändå valpar ett tag.

Igår simmade valpen för första gången! 😍
Vi var även på valpkurs.

Annars rullar det bara på, visa dagar är det kaos och andra dagar går det fint.
 
Snääälla matte säg ’Ja!’ 😁
519F3498-53C0-42E8-BE5B-2F3BFD2AE78F.jpeg
 
Idag var valpen hemma själv i 45 minuter utan problem! Hon hade härjat precis hela morgonen så det kändes ganska odramatiskt att lämna henne själv såpass länge ändå. Och mycket riktigt så sov hon precis hela tiden, kom inte ens och mötte mig utan jag hörde bara hur svansen slog i soffan när hon viftade på den när jag kom hem 😂

Nu badar hon i en av barnens badbaljor ute på gräsmattan 😁
 
Igår hängde vi vid vattnet hela dagen och det var supermysigt. Valpen har på senaste fått betydligt mer lust att röra på sig, och hon sover inte lika bra på mornarna som tidigare - tyvärr 😄 Vi fortsätter miljöträna och öva på passivitet samt kontakt ute. Det finns mycket konstigt ute i världen som man behöver vänja sig vid och det morras lite på det ena och det andra 🙂
I helgen blir hon 13 veckor och idag ska hon vaccineras.
0FCC0008-0F0D-4DA7-988D-940B712B8C96.jpeg
 
Idag var valpen hemma själv i 45 minuter utan problem! Hon hade härjat precis hela morgonen så det kändes ganska odramatiskt att lämna henne själv såpass länge ändå. Och mycket riktigt så sov hon precis hela tiden, kom inte ens och mötte mig utan jag hörde bara hur svansen slog i soffan när hon viftade på den när jag kom hem 😂

Nu badar hon i en av barnens badbaljor ute på gräsmattan 😁
Hon verkar vara en härlig tjej ❤️
 
Dagens misstag: testade att åka bilbur i värmen, inte populärt av valpis och resulterade dessutom i åksjuka på hemvägen 😔 Får väl försöka göra om och göra rätt en annan dag. Ibland är man ju bara lite dumihuvet…
 
Visa bifogad fil 93215
Tidigare har hon bara vågat dricka lite och doppa tårna. Med hemmagjorda köttbullar som muta, var det riktigt trevligt att bada. :D :love:
Ett tips är att köpa flytväst för att lära dom att det inte är läskigt att simma och för att få upp tekniken, och helst gå med dom ut i vattnet och simma själv, med roliga leksaker eller godis precis som du gjorde.

Har fått två av mina skägg att bli riktiga badhundar efter det. Nu kan båda simma med fin teknik utan flytväst, men tror den hjälpte dom som valpar att förstå att det inte är läskigt att simma, utan jäkligt kul faktiskt! Och dessutom underlätta i att träna upp en bra teknik.
Schnauzrar är ju annars inga direkta vattenhundar och kan vara rätt usla på att simma😄
 
Ett tips är att köpa flytväst för att lära dom att det inte är läskigt att simma och för att få upp tekniken, och helst gå med dom ut i vattnet och simma själv, med roliga leksaker eller godis precis som du gjorde.

Har fått två av mina skägg att bli riktiga badhundar efter det. Nu kan båda simma med fin teknik utan flytväst, men tror den hjälpte dom som valpar att förstå att det inte är läskigt att simma, utan jäkligt kul faktiskt! Och dessutom underlätta i att träna upp en bra teknik.
Schnauzrar är ju annars inga direkta vattenhundar och kan vara rätt usla på att simma😄
Vad bra att du skrev detta!
Hade helt glömt att det är inte helt fel att ta på flytvästen som jag faktiskt har, bortglömd i ett skåp! 🙃
 
I dag har Wallan tagit examen från valpskolan 😊
Kursen avslutades med liten miniagilitybana. Wallan fick följa mellan koner, komma på inkallning, testa tunnlar, kliva ner i djupt bollhav mm. Efteråt blev det lek med klasskompisarna:)

Hon ömsar tänder som bara den nu och har gluggar i munnen som en äkta förstaklassare. Det går bra med rumsrenheten också. Polletten verkar ha ramlat ner och kissolyckorna är få.
Hon bits inte alls som förr utan är jättetrevlig i hanteringen och har blivit riktigt gosig.
Vi är så otroligt nöjda med henne. Hon är en fantastisk Dvärgschnauzer. Modig, nyfiken, lyhörd, följsam, social, lekfull och chill med miljöer mm. Vad mer kan man önska egentligen?
B0DEA71C-1B62-444D-A835-64C2DEF2D1FE.jpeg
 
Ett tips är att köpa flytväst för att lära dom att det inte är läskigt att simma och för att få upp tekniken, och helst gå med dom ut i vattnet och simma själv, med roliga leksaker eller godis precis som du gjorde.

Har fått två av mina skägg att bli riktiga badhundar efter det. Nu kan båda simma med fin teknik utan flytväst, men tror den hjälpte dom som valpar att förstå att det inte är läskigt att simma, utan jäkligt kul faktiskt! Och dessutom underlätta i att träna upp en bra teknik.
Schnauzrar är ju annars inga direkta vattenhundar och kan vara rätt usla på att simma😄
Vi tänkte köpa flytväst kommande vecka. 😊 Jag blev förvånad över att hon ens gick ut så långt. Innan har hon som sagt bara doppat tårna. 😂 Jag hade uppvikta långbyxor, så jag ville inte gå ut längre denna gång. Två av uppfödarens andra valpar från kullen som bara är en vecka äldre, har varit ute och åkt SUP. 😂
 
Så himla glad över vår underbara valp idag! Träffade en kompis och lekte med hennes hund på förmiddagen och under eftermiddagen har vi varit på födelsedagskalas. Var lite tveksam till om vi skulle ta med henne eftersom vi inte riktigt kommit underfund med hur vi på bästa sätt kan hjälpa henne att slappna av men hon var SÅ duktig och överträffade alla förväntningar 😍 Nu ikväll har vi märkt hur trött hon varit vilket också bidragit till en liten valp som har kunnat sitta/ligga i trädgården och bara tagit det lugnt trots barn som leker och annat som händer. Känns som världens framsteg i passivitetsträningen överlag, mycket glad valpägare 🤩
 
Vi tänkte köpa flytväst kommande vecka. 😊 Jag blev förvånad över att hon ens gick ut så långt. Innan har hon som sagt bara doppat tårna. 😂 Jag hade uppvikta långbyxor, så jag ville inte gå ut längre denna gång. Två av uppfödarens andra valpar från kullen som bara är en vecka äldre, har varit ute och åkt SUP. 😂
Tips: de har rea på någon flytväst på Arken den här helgen. Vet inte om det är någon bra eller om det finns andra som är bättre/billigare, men det kanske kan vara värt att kika på iaf!
 
Vi tänkte köpa flytväst kommande vecka. 😊 Jag blev förvånad över att hon ens gick ut så långt. Innan har hon som sagt bara doppat tårna. 😂 Jag hade uppvikta långbyxor, så jag ville inte gå ut längre denna gång. Två av uppfödarens andra valpar från kullen som bara är en vecka äldre, har varit ute och åkt SUP. 😂
Ja SUP gillar mina med! Jag rekommenderar en flytväst som är bred under bröstkorgen och inte bara har smala remmar. Mycket bekvämare för hunden särskilt om den ska lyftas mycket, typ upp/ned för brygga eller båt.
 
Har tittat till fåren idag och Spock fick se kor med kalvar på säkert avstånd, kalvarna var himla nyfikna av sig. Imorgon ska vi hänga på agilitytävling med husse som ska tävla Tay.

Noterade nu på kvällspromenaden att han blev lite upprörd när vi gick åt skilda håll då husse skulle ta Tay på en längre promenad så det ska vi göra fler gånger så han blir okej med det.

Spock är typ 14 veckor och kan ingenting mer än kamplek och nosdutt. Ska börja lägga in filtträning och lite trick bara för att han ska få använda hjärnkontoret lite.

Spock idag
20220618_171851.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 153
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp