Bukefalos 28 år!

Valp 2023 -den andra

Idag var vi till fåren igen. Vad kul det är att börja träning med en hund som är lyhörd! Har bara försökt träna Floki, och Floki hade så sjukt mycket stress att jag inte existerade, grät mig nog igenom varje pass jag vallade med honom. (Stackars lilla Floki.)

Men tredje passet med Bog och kan ha honom lös och han lyssnar på när jag säger att man inte får busa med fåren, han är inte helt tänd än, så ibland blir det svans upp och lite för mycket fart när han får gå runt. 😅 Men det fantastiska är att jag kan säga "Stopp, tänk efter, lugna ner dig" och han lyssnar! 🥹 Lilla bubben.
Det måste inte vara kamp när man börjar valla ❤️
 
Var länge sedan jag uppdaterade något om min gangster!

Harrisson har just fyllt ett och det enda molnet på himlen (pepparpeppar) är hantering efter trauma med öroninflammation och svamp i öronen. Har kontakt med privat hundträning och tränar på frivillig hantering, vilket inte fungerar ännu…. Men det blir bättre och bättre!
IMG_3054.jpeg
 
Idag träffade Diva fåren för andra gången och idag visade hon mer intresse och kunde fokusera små, små stunder och börja förstå meningen med livet. Körde bara 2 korta pass och sen var fick det räcka. Var väldigt trevligt och intressant att se hur hon och tre av hennes bröder började förstå vad de ska göra med fåren, få fokus och intresse. De är fortfarande små och vi tar det väldigt lugnt och kontrollerat. Sjukt svårt men roligt! :D
 
IMG_4707.jpeg


Stor på riktigt nu för idag klarade vi av tävlingsdebuten med dubbla startklasser!
Vi är egentligen inte färdiga men jag ville lite grann få det gjort och dessutom känna lite på honom hur han är i tävlingssituationen.
Förutom att han var tvungen att kolla in en kon och lyssnade mycket ingående på vad TL sa ibland (bla satt han läääänge och tittade på henne vid hoppet i sista klassen innan han fokuserade på mej igen och jag ”kunde” kommendera) så var han med mej genom hela programmen.
Så nöjd med lillkillen och jag fick se några saker vi behöver jobba mer på men ännu fler bra saker bekräftat inför framtiden!
 
Visa bifogad fil 140751

Stor på riktigt nu för idag klarade vi av tävlingsdebuten med dubbla startklasser!
Vi är egentligen inte färdiga men jag ville lite grann få det gjort och dessutom känna lite på honom hur han är i tävlingssituationen.
Förutom att han var tvungen att kolla in en kon och lyssnade mycket ingående på vad TL sa ibland (bla satt han läääänge och tittade på henne vid hoppet i sista klassen innan han fokuserade på mej igen och jag ”kunde” kommendera) så var han med mej genom hela programmen.
Så nöjd med lillkillen och jag fick se några saker vi behöver jobba mer på men ännu fler bra saker bekräftat inför framtiden!
Tycker att han är så otroligt tjusig. 😍
 
Bog har lite vilohelg. På måndag och tisdag blir det till fåren igen och på onsdag ska han till tandläkaren för att kolla så att hans lagningar är okej. Hoppas verkligen det. Tror att dom behöver fila till en lagning lite då det fastnar skit på den, men förhoppningsvis behöver inget göras om. Han ska bara sövas för röntgen i alla fall, så ingen narkos denna gången.
 
Är det nån som har testat Adaptil, eller annat likvärdigt?

Harry blev helt förstörd när barnet hade kräksjuka. Låg och skakade i badrummet.

Nästa sjukdom var lite hosta då och då där han reagerade likadant. Var mer hanterbart, det gick att avleda en del i och med att det inte var så ofta. Barnet var egentligen inte sjuksjuk heller, utan var på förskola som vanligt.

Nu har barnet feber, 38, och är som vanligt men mer stillsam. Inga symptom som hosta eller nysningar. Enda anledningen till att jag tog febern på barnet var faktiskt för att Harry ligger och skakar.

Fick tips att testa Adaptil, men ville höra lite erfarenheter och/eller kanske lite andra tips?

Ska kanske tillägga att han inte är rädd för barnet, tar godis och ligger bredvid.
 
Lagom till koppeltvånget började så blev Toke riktig tonåring med massa knäck i öronen, så nu blir det koppelpromenader för honom för första gången i livet 😅 så nu måste jag tillgodose hans springbehov på annat sätt. Apporteringsträningen fungerar klockrent, då är han på jobbet och inget annat existerar, fullt fokus. Så lägger mycket långa linjer där han får blåsa ur sig ordentligt. Men har även tänkt ta tag i det här med cyklingen :nailbiting:
Vet inte om jag bara ska träna in att ha honom bredvid cykeln eller om jag ska inhandla dragsele och dom andra tillbehören och lära honom att dra. Han är så jäkla brötig, jättestark, jättesnabb och älskar att springa och jag har ungefär 0% äventyrare i mig :nailbiting::eek: funderar på hur jag slår ihjäl mig minst 😂
 
Lagom till koppeltvånget började så blev Toke riktig tonåring med massa knäck i öronen, så nu blir det koppelpromenader för honom för första gången i livet 😅 så nu måste jag tillgodose hans springbehov på annat sätt. Apporteringsträningen fungerar klockrent, då är han på jobbet och inget annat existerar, fullt fokus. Så lägger mycket långa linjer där han får blåsa ur sig ordentligt. Men har även tänkt ta tag i det här med cyklingen :nailbiting:
Vet inte om jag bara ska träna in att ha honom bredvid cykeln eller om jag ska inhandla dragsele och dom andra tillbehören och lära honom att dra. Han är så jäkla brötig, jättestark, jättesnabb och älskar att springa och jag har ungefär 0% äventyrare i mig :nailbiting::eek: funderar på hur jag slår ihjäl mig minst 😂
Jag har lärt in att springa bredvid cykeln då det känns mest tillämpligt i vardagen för mig. Tänker skaffa utrustning och jogga ”Sen” 😅😂
 
Så tufft du har det! Förstår delvis känslan, Bog äter också så mycket skräp/skit. Måste hela tiden tänka på att han inte kan få tag på snören för det är hans favorit att äta upp och vi har inga barn som kan glömma saker. Ute äter han träbitar... Sen så går jag konstant och letar efter hältor på hundarna. Oron kan verkligen tära på en.
Ja verkligen :down: känner ju det också att om jag gör ett misstag och han får tag i en strumpa och den fastnar i magen så han måste opereras alternativt inte ens överlever så är ju det mitt fel :crazy: idag skulle jag ha ett par tunna vantar på mig som jag hade senast för en vecka sen, nu hittar jag bara den ena. Är den andra i hans mage? Eller tappade jag bara bort den på träningen förra helgen? Blir så stor grej av en ynklig liten borttappad vante...
 
Tror det är lite hormonstorm här.. Typ omöjligt att få kontakt med mitt lilla djur när vi är ute. Lyckades till slut på promenad
idag några meter när han faktiskt tittade på mig och lyssnade. Försöker jobba med positiv förstärkning så när han tittar på mig får han beröm och godis. Men är ju svårt när han har fokus på allt utom mig.. Efter ett hundmöte blev allt fullständigt kaos men då var han trött i huvudet också.

Han äter sämre nu med. God aptit på godis men vanliga maten är inye så populär, inte ens mushen.
 
Så tufft du har det! Förstår delvis känslan, Bog äter också så mycket skräp/skit. Måste hela tiden tänka på att han inte kan få tag på snören för det är hans favorit att äta upp och vi har inga barn som kan glömma saker. Ute äter han träbitar... Sen så går jag konstant och letar efter hältor på hundarna. Oron kan verkligen tära på en.
Man får nästan som någon slags PTSD efter att ha haft sjuka hundar. Jag kollar istället efter kiss (större mängd än vanligt, utspätt) och törst (dricker mer än vanligt) eftersom jag haft en med akut njursvikt (frisk nu) och en med kronisk njursvikt (avlivad).
 
Man får nästan som någon slags PTSD efter att ha haft sjuka hundar. Jag kollar istället efter kiss (större mängd än vanligt, utspätt) och törst (dricker mer än vanligt) eftersom jag haft en med akut njursvikt (frisk nu) och en med kronisk njursvikt (avlivad).
Ja verkligen, man är helt trasig i huvudet. :nailbiting:
 
Igår och idag var vi till fåren! Idag kunde jag släppa lös honom i den större hagen och skicka honom på fåren åt båda hållen. Fortfarande inte helt tänd, blev ett eller två tillfällen där han åt bajs och så blev det lite bus med svansen upp någon gång, men lyssnade direkt när man sa till! Duktig liten unge. :love:

Fåren var också jättebusiga och superpigga och hade fart i benen, så jag blev själv helt flåsig av att hålla mig på rätt ställe. 😄
 
Tandläkarbesök idag, han är inlämnad och dom skulle börja med honom idag så sitter och väntar. Hoppas verkligen att lagningarna har hållit okej och inte irriterat tänderna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 127
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 020
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 406
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 268
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp