Valp 2023 -den andra

Igår hade vi gång nr 3 på NW kursen.
Utomhussök i stadsmiljö vid en tågstation där det rörde sig mycket folk och en hel del tåg rullade förbi.

Yoshi klarade detta över förväntan, trodde han skulle vara mer brydd på tågen, och alla ljud dessa gör.

Blev även åka hiss och gå i massa trappor.

1a april ska vi på utställning, rasklubben håller en open show.

9 april är röntgen bokad.
 
Sixten har lekt med en av ridlärarnas hundar idag. En rätt stor doodlenånting. Hon är väldigt snäll men också den första som bjudit upp till en lek som Sixten verkligen gillade! Massa spring och han fick hänga i öronen hur mycket han ville😅.

Screenshot_20240313_153435_Gallery.jpg


Sen är han svår med skallet, för så länge jag håller i honom/har honom kopplad är det rent ut ett jla oväsen när han aer/hör annan hund. Men så fort jag släpper är han tyst och leker tyst samtidigt som han faktiskt kommer på inkallning. Vet inte alls hur jag ska jobba med skallet.
 
Nu märks det att jag faktiskt tagit tag i lite mer träning! Han var så mycket bättre idag med kontakten, inget drag i koppel och kunde hålla hyfsat fokus trots att en annan hund gick bakom oss.
 
Sixten har lekt med en av ridlärarnas hundar idag. En rätt stor doodlenånting. Hon är väldigt snäll men också den första som bjudit upp till en lek som Sixten verkligen gillade! Massa spring och han fick hänga i öronen hur mycket han ville😅.

Visa bifogad fil 140985

Sen är han svår med skallet, för så länge jag håller i honom/har honom kopplad är det rent ut ett jla oväsen när han aer/hör annan hund. Men så fort jag släpper är han tyst och leker tyst samtidigt som han faktiskt kommer på inkallning. Vet inte alls hur jag ska jobba med skallet.

Vattenspruta. :laugh: Nej, finns säkert en hel del metoder, men det är jättesvårt när dom verkligen vill skälla tycker jag.

Tonto var helt jävla hopplös, han älskar att skälla och var helt omöjlig att träna, verkligen av modellen där inget påverkar honom, inte motiverad av något osv. enda lösningen med honom var vattenspruta. :banghead:
 
Vattenspruta. :laugh: Nej, finns säkert en hel del metoder, men det är jättesvårt när dom verkligen vill skälla tycker jag.

Tonto var helt jävla hopplös, han älskar att skälla och var helt omöjlig att träna, verkligen av modellen där inget påverkar honom, inte motiverad av något osv. enda lösningen med honom var vattenspruta. :banghead:
Kan du föreställa dig reaktionen hos folk om jag hade en vattenspruta med mig på utställning 🙈😅😂! Jag hoppas att ännu mer distraktionsträning och så ska jag testa mjukost på tub fungerar för oss. Men tvivlar lite eftersom han är en väldigt verbal liten hund🙉.
 
Idag är det dags att valla igen. :) Ska bli jätteroligt.

Bog sövdes på onsdagen för sina tänder, så han fick ta det lite lugnt torsdag och fredag. I helgen har vi sprungit med dragselen, bara någon km åt gången, men det har gått bra. Problemet är bara att matte har blivit tjock och otränad under valptid + skadad vuxen hund. :laugh: Så jag springer mycket långsammare än innan och Bog kan ibland vända sig om när vi springer, ungefär som att han undrar varför det går så långsamt.

Den 10 April blir han ett år och det riktigt kliar i fingrarna att boka tid för HD, men uppfödaren vill gärna att man väntar några månader extra så att har chansen att muskla på sig lite extra över sommaren. Gissar dock på att Bog kommer få C höfter då det inte såg ut som en A eller B höft på högre sidan när han röntgades vid fyra månader.
 
Vi har haft en sjukt jobbig period här. Den 4e mars blev vi anfallna av två lösa herdehundar (kangaler tror jag). De hade alltså rymt från ”sina” får. Min lilla tjej blev riktigt illa biten (tror hennes ganska rejäla neoprenregntäcke räddade livet på henne). Den ena hundjäkeln släppte inte förrän jag fick tag på en lång gren som jag lyckades banka i huvudet på den. Lilla tjejen hade hål både in i thorax och i buken och var riktigt illa ute. Det gick som tur var bra tillslut och läkningen har hittills gått jättebra. Hon måste dock ta det lugnt i en månad till… Hela händelsen var ruskigt traumatisk på så många olika sätt. De där hundarna kan ju dessutom vara rejält farliga för människor. Jag har dessutom en annan hundattack i bagaget (med ungefär samma utfall - min hund blev svårt skadad men överlevde) och det här kommer bli svårt att bearbeta för oss alla tror jag… :cry:

Här är min fina långnäsa iallafall:
IMG_5118.jpeg
 
Vi har haft en sjukt jobbig period här. Den 4e mars blev vi anfallna av två lösa herdehundar (kangaler tror jag). De hade alltså rymt från ”sina” får. Min lilla tjej blev riktigt illa biten (tror hennes ganska rejäla neoprenregntäcke räddade livet på henne). Den ena hundjäkeln släppte inte förrän jag fick tag på en lång gren som jag lyckades banka i huvudet på den. Lilla tjejen hade hål både in i thorax och i buken och var riktigt illa ute. Det gick som tur var bra tillslut och läkningen har hittills gått jättebra. Hon måste dock ta det lugnt i en månad till… Hela händelsen var ruskigt traumatisk på så många olika sätt. De där hundarna kan ju dessutom vara rejält farliga för människor. Jag har dessutom en annan hundattack (med ungefär samma utfall - min hund blev svårt skadad men överlevde) och det här kommer bli svårt att bearbeta för oss alla tror jag… :cry:

Här är min fina långnäsa iallafall:
Visa bifogad fil 141441

Men herregud så hemskt! Stackars lilla tjejen och stackars dig, vilken fruktansvärt upplevelse! Tur att det gick så pass bra som det ändå gjorde. Och att du ska behöva råka ut för det för andra gången... helt sjukt.

Hoppas att ni båda kan bearbeta det. :heart
 
Vi har haft en sjukt jobbig period här. Den 4e mars blev vi anfallna av två lösa herdehundar (kangaler tror jag). De hade alltså rymt från ”sina” får. Min lilla tjej blev riktigt illa biten (tror hennes ganska rejäla neoprenregntäcke räddade livet på henne). Den ena hundjäkeln släppte inte förrän jag fick tag på en lång gren som jag lyckades banka i huvudet på den. Lilla tjejen hade hål både in i thorax och i buken och var riktigt illa ute. Det gick som tur var bra tillslut och läkningen har hittills gått jättebra. Hon måste dock ta det lugnt i en månad till… Hela händelsen var ruskigt traumatisk på så många olika sätt. De där hundarna kan ju dessutom vara rejält farliga för människor. Jag har dessutom en annan hundattack i bagaget (med ungefär samma utfall - min hund blev svårt skadad men överlevde) och det här kommer bli svårt att bearbeta för oss alla tror jag… :cry:

Här är min fina långnäsa iallafall:
Visa bifogad fil 141441
Vilken otrolig mardröm! Känner så med er 😭!

Hoppas läkningen går bra och att ni kan bearbeta det traumatiska tillsammans så snabbt och bra det går ❤️‍🩹
 
Vi har haft en sjukt jobbig period här. Den 4e mars blev vi anfallna av två lösa herdehundar (kangaler tror jag). De hade alltså rymt från ”sina” får. Min lilla tjej blev riktigt illa biten (tror hennes ganska rejäla neoprenregntäcke räddade livet på henne). Den ena hundjäkeln släppte inte förrän jag fick tag på en lång gren som jag lyckades banka i huvudet på den. Lilla tjejen hade hål både in i thorax och i buken och var riktigt illa ute. Det gick som tur var bra tillslut och läkningen har hittills gått jättebra. Hon måste dock ta det lugnt i en månad till… Hela händelsen var ruskigt traumatisk på så många olika sätt. De där hundarna kan ju dessutom vara rejält farliga för människor. Jag har dessutom en annan hundattack i bagaget (med ungefär samma utfall - min hund blev svårt skadad men överlevde) och det här kommer bli svårt att bearbeta för oss alla tror jag… :cry:

Här är min fina långnäsa iallafall:
Visa bifogad fil 141441

Men gud, så sjukt! Förstår verkligen att det var en traumatisk upplevelse :(
Vilken tur i oturen att hon överlevde ❤️ hoppas att ni båda kommer hämta er från detta ❤️
 
@Iamia Fy vilken obehaglig upplevelse. Stackars er. Ingen ska ju behöva utsättas för det. Högst oansvarigt att ägarna att inte se till att de kan ta sig ut.

Hoppas på snabb återhämtning och att ni båda kan få hjälp med de psykiska ärren efter detta
 
Vi har haft en sjukt jobbig period här. Den 4e mars blev vi anfallna av två lösa herdehundar (kangaler tror jag). De hade alltså rymt från ”sina” får. Min lilla tjej blev riktigt illa biten (tror hennes ganska rejäla neoprenregntäcke räddade livet på henne). Den ena hundjäkeln släppte inte förrän jag fick tag på en lång gren som jag lyckades banka i huvudet på den. Lilla tjejen hade hål både in i thorax och i buken och var riktigt illa ute. Det gick som tur var bra tillslut och läkningen har hittills gått jättebra. Hon måste dock ta det lugnt i en månad till… Hela händelsen var ruskigt traumatisk på så många olika sätt. De där hundarna kan ju dessutom vara rejält farliga för människor. Jag har dessutom en annan hundattack i bagaget (med ungefär samma utfall - min hund blev svårt skadad men överlevde) och det här kommer bli svårt att bearbeta för oss alla tror jag… :cry:

Här är min fina långnäsa iallafall:
Visa bifogad fil 141441
Åh himmel så otäckt! Det är min skräck... Hoppas lilla långnos fortsätter läka fint🩷.
 
Inställd noseworkträning igår, så det fick bli annan typ av uppletande.

Ursäktar redan nu min okunskap i denna typ av träning, men Yoshi vet ju ändå inte hur det "ska vara"

Lägger ut dummie, ej synlig. Yoshi sitter kvar, trotts långa avstånd och drivet över att få leta upp. Impulskontroll har infunnit sig.
Första filmen är lite lång, men det är lite för att visa att han sitter fint kvar
Film nr 2, har jag lagt dummien ganska nära oss, jag började gå åt det hållet, och kom tillbaks vägen Yoshi väljer att börja med.
Riktigt roligt att se hur kul han tycker det är. Något jag gärna skulle vilja jobba vidare med. Saknar dock lite var och hur...
https://youtu.be/jnkK1srqFiU?si=2LDZVrbPNVbFEBxJ
https://youtu.be/VqZRXovSBtQ?si=h4TRIzt0Tb2aPzo_
 
Här är det full on spökålder. Nog för att Sixten hela tiden varit verbal men nu är skällandet upphöjt till 10. Är som att han själv inte vet varför han skäller men kan dom inte låta bli🙄. Tur att han är så himla söt😅.
 
Alltså jag känner mig så himla kass som hundägare nu. Sixten far runt som en galning vid både hund och människomöten och s k ä l l e r. Ni vet så där som små hundar gör och som alla hatar🙄. Gör verkligen mitt yttersta med tålamod, godis och försöker distrahera honom. Kan få honom tystish med mjukost precis vid möten men sen går han och smågläfser en bra stund efteråt.

Utan distraktioner är han väldigt duktig. Fokus kan vara bättre men det är enorm skillnad. Han går lös i skogen och är super på inkallningar❤️. Även i stallet fungerar inkallningarna för det mesta bra också. Han vill hemskt gärna kolla nya människor när de kommer på gården men kommer sen direkt. Kan väl ändå tycka det är rimligt även om det inte är perfekt.

Men ja. Från min gamla hund som alltid var stensäker vid möten till den här lilla vanten som far utan hejd🙈.
 
Diva blir om 6 månader om fem dagar :D. Tiden verkligen springer iväg :heart.

Vi gör inte allt för mycket mer än träffat fåren 2 gånger och gått valpkurs.
 

Bifogade filer

  • 431243237_2370179649834903_1785999844677909661_n (1) ny.jpg
    431243237_2370179649834903_1785999844677909661_n (1) ny.jpg
    599,2 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 029
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 787
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 056
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp