Jag vet att du har björnkoll på det mesta. Men påminner bara - att det inte är tillåtet med lösa hundar i skogen under den här årstiden.
:heart
Det är visst tillåtet, den ska dock vara under sån kontroll som att den hade ett osynligt koppel.
Naturvårdsverkets tolkning är att den ska vara nån meter runt dig, men det är inte testat rättsligt vad jag vet. Då borde även långlina och flexi vara olagligt under denna period.

Det är visst tillåtet, den ska dock vara under sån kontroll som att den hade ett osynligt koppel.
Naturvårdsverkets tolkning är att den ska vara nån meter runt dig, men det är inte testat rättsligt vad jag vet. Då borde även långlina och flexi vara olagligt under denna period.
Jag vet det.
Tänker bara att en glad och ostyrig valp sälan är under 100% koll.

Jag vet att du har björnkoll på det mesta. Men påminner bara - att det inte är tillåtet med lösa hundar i skogen under den här årstiden.
Jag har tänkt på det jag med. Speciellt med att alltid ha Milour kopplad så han inte stör andra djur. Men du har helt rätt, får hitta ett annat ställe att träna på, blev inspirerad av alla råd

Jag vet det.
Tänker bara att en glad och ostyrig valp sälan är under 100% koll.

De flesta små valpar håller stenkoll på en och springer en i hasorna. Dessutom är de inte snabba eller har drifter eller reflexer att utgöra hot för vilda djur och som matte kan man oftast plocka upp dem. Har haft en enda valp som fått koppel på sig direkt då den gick sina egna vägar annars har de gått lösa. Sen hänger man på kopplet när intresset för omvärlden börjar komma men oftast har jag kunnat ha de lösa ungefär tills halvåret utan att de varit ett hot mot vilt vissa kortare vissa längre.

Jo det är det om du har samma koll på hunden som om den var kopplad och valpen är typ 12 v stor som 2 tändsticksaskar, vad kan han ställa till?

Precis! 8m flexi ställer till det värre än vad min gångvägs/stig hund gör + att hon inte jagar heller (ja jag tillåter henne kasta sig i kanalen efter änder när dom inte har bebisar)

Och vad gör din hund när du går hem o han kommer efter 15-30 min, även vid bäcken?
Det där var helt klart en stor sten i glashuset
Tror du inte jag skäms?
Han är aldrig lös med vilje. Alltid kopplad. Utom vid de tillfällen han överlistar mig.

Det händer nån gång om året och alla gånger hitills är det mitt fel. Igår missbedömde jag. Kommer inte att hända igen.

Nu har vi hämtat hem en liten My. 😍
Gick jättebra att köra, hon var såklart lite ledsen i perioder men inte värre än att vi kunde köra de ca 2 timmarna utan stopp. Har letat igenom hela huset efter andra hundar, tycker det är lite läskigt att vara ensam hund men har nu somnat i soffan.

Bifogade filer

• 20250502_153001.webp
    20250502_153001.webp
    269,8 KB · Visningar: 86
Nu har Trassels väska fått pensioneras, kvar är istället korta rundor utifrån Trassels behov och någon liten promenad och så får jag och Milou anpassa oss. Trassel växer nämligen som ogräs och passar inte riktigt i väskan. Tror han har fördubblat sig:laugh:

Och jag förundras över en valp som inte är rädd för något. Hoppas han tar med sig det självförtroende vidare i livet

IMG_4304.webp

Nu har vi hämtat hem en liten My. 😍
Gick jättebra att köra, hon var såklart lite ledsen i perioder men inte värre än att vi kunde köra de ca 2 timmarna utan stopp. Har letat igenom hela huset efter andra hundar, tycker det är lite läskigt att vara ensam hund men har nu somnat i soffan.
SÅ GULLIG! 😍

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 748
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur