Bukefalos 30 år!

Eftersom han närmar sig könsmognaden, verkar ha en grundläggande förståelse för att behov görs ute så skulle jag faktiskt börja tala om att det inte ok att göra ifrån sig inne.
Nästan samtliga hanhundar jag haft har varit rumsrena (hyfsat) men vid könsmognaden testat att lyfta benet ( från kring halvåret och efter) och blivit varse om att det är absolut förbjudet inomhus.
Det behöver inte bli världens grej heller, jag säger åt dom på skarpen och tar omedelbart ut dem och berömmer sen när de gör behoven ute.

Alternativet är att ha skvättskydd på inne om ni inte kan ha koll på honom.
Jag skulle inte tala om för en 5 månaders att det inte är okej, eftersom det inte är onormalt att inte vara helt rumsren vid den åldern.
Jag tror knappast hunden kommer lära sig något förutom att det påverkar relationen till ägaren negativt. 5 månader är också lite tidigt för könsmognad, jag misstänker att hunden inte ens lyfter på benet ännu.

Jag glömde att jag kunde tappa henne och sabba allt
Ett tips för att bära små är att alltid ha halsband eller sele på så kan man stoppa in några fingrar där under. Om hunden sprattlar eller hoppar till för att ta sig ned från famnen har man i alla fall någon typ av säkerhet när man håller fast där.
Ja och sen såklart aldrig låta ett barn bära men det har du nog inte tänkt heller ☺️

Eftersom han närmar sig könsmognaden, verkar ha en grundläggande förståelse för att behov görs ute så skulle jag faktiskt börja tala om att det inte ok att göra ifrån sig inne.
Nästan samtliga hanhundar jag haft har varit rumsrena (hyfsat) men vid könsmognaden testat att lyfta benet ( från kring halvåret och efter) och blivit varse om att det är absolut förbjudet inomhus.
Det behöver inte bli världens grej heller, jag säger åt dom på skarpen och tar omedelbart ut dem och berömmer sen när de gör behoven ute.

Alternativet är att ha skvättskydd på inne om ni inte kan ha koll på honom.
Han är så liten och snabb (och tyst!) att det är väldigt svårt att ta honom på bar gärning, det är ju sällan man har 100% uppsikt och det räcker med kanske 10 sekunder så är det för sent.

Han lyfter inte på benet än men ibland ställer han sig liksom lite lutande typ som hästar gärna gör när de kissar, ibland kan man se nån liten ryckning i ena bakbenet men oftast står han bara still.

Vissa dagar kan han ha att han kissar små, små pölar med täta mellanrum men det tror jag mer har att göra med att han är väldigt uppspelt den dagen eller druckit mer än vanligt (pga uppspelt med lek) :)

Han är ju inte så gammal så bara fortsätt vara i samma rum så kommer det säkert med åldern :)

Iza var också rätt nonchalant med var hon satte sig. Hon gjorde gärna ute men gick inte till dörren för att visa att hon vill ut heller utan blev man nödig så kissade/bajsade hon. Poletten trillade ner runt 4,5 månader och sen har hon inte gjort inne. Hon säger dock inte till, utan jag ser på henne att hon inte kommer till ro och då går vi ut. Mina schäfrar har ju gått till dörren typ direkt 😅
5 månader är ju ungt! Jag trodde vi pratade om typ en 1-åring här. Jag har haft två hundar (eller tre egentligen men den visade sig inte vara frisk) som inte blivit rumsrena förrän runt 6-7 månaders ålder. Och då har en olycka fortfarande kunnat ske på främmande plats om man inte haft stenkoll.
Så det är inte konstigt alls. Vissa individer fattar mycket tidigare än så och för andra tar det längre tid.
Fortsätt som ni gjort men gränsa av lite mer hemma så att han inte kan slinka undan och kissa. Samt ta ut honom så fort han verkar vilja ”gå undan”.

Ja men precis, han verkar liksom nonchalant för hur det blir. Trevligt att göra ifrån sig ute för då får man belöning men inte värt att hålla sig för det ungefär.

Men tack för svaren, då sitter vi lugnt i båten bara och hoppas att det bättrar på sig med åldern. Det är väldigt typiskt mig att börja oroa mig för att något ska vara fel vid minsta lilla så det är skönt att höra att det är helt normalt :)

@Exile - ej rumsren vid fem månader är helt normalt. Min nuvarande hade nollkoll vid fyra månader, någonstans vid fem fattade hon och vid ett halvår var hon rumsren. Men det kan ta längre tid. Och kortare. Bara mal på!

Är man van vid katt kan det bli en omställning. Jag har inte haft katt på flera år och inte kattunge på tjugo år när jag nyligen tog hand om fem kattungar jag hittade i en låda på semester i Egypten. Från det att de började kunna göra ifrån sig själva och låda sattes in skedde TVÅ olyckor på alla fem. Sen var de rumsrena. Vid 4-5 veckors ålder.

@Exile - ej rumsren vid fem månader är helt normalt. Min nuvarande hade nollkoll vid fyra månader, någonstans vid fem fattade hon och vid ett halvår var hon rumsren. Men det kan ta längre tid. Och kortare. Bara mal på!

Är man van vid katt kan det bli en omställning. Jag har inte haft katt på flera år och inte kattunge på tjugo år när jag nyligen tog hand om fem kattungar jag hittade i en låda på semester i Egypten. Från det att de började kunna göra ifrån sig själva och låda sattes in skedde TVÅ olyckor på alla fem. Sen var de rumsrena. Vid 4-5 veckors ålder.
Katt känns inte riktigt som samma sak. Jag är uppvuxen med katter och antar att det är deras instinkt att gräva som gör att alla mer eller mindre direkt gått på lådan om de inte går ute. En katt som gör ifrån sig på annat ställe än lådan brukar det vara något fel på.

Men som sagt, skönt att jag kan slappna av lite och återuppta den bollen om några månader. Han förstår som sagt att det är bra att kissa ute. Han kommer som sagt och sätter sig så fint framför och väntar på belöningen så fort han är klar, det är rätt gulligt :D

På lite annat tema så insåg jag igår att jag har många timmar framför mig i livet med att torka blöt hund, framförallt om vädret ska vara så här.

Ruff älskar snö tydligen, vilket är kul. Men igår var det töväder och kramsnö. Han vill gärna köra ansiktet i backen och ploga sig fram, alternativt rulla och det är ganska exakt samma effekt som när man ska rulla en snögubbe med hans päls..

Vi ska ner till Göteborg i jul och då ska min svärmor få lära mig hur man använder trimmer, det ser jag fram emot :D

Han är så liten och snabb (och tyst!) att det är väldigt svårt att ta honom på bar gärning, det är ju sällan man har 100% uppsikt och det räcker med kanske 10 sekunder så är det för sent.

Han lyfter inte på benet än men ibland ställer han sig liksom lite lutande typ som hästar gärna gör när de kissar, ibland kan man se nån liten ryckning i ena bakbenet men oftast står han bara still.

Vissa dagar kan han ha att han kissar små, små pölar med täta mellanrum men det tror jag mer har att göra med att han är väldigt uppspelt den dagen eller druckit mer än vanligt (pga uppspelt med lek) :)

Ja men precis, han verkar liksom nonchalant för hur det blir. Trevligt att göra ifrån sig ute för då får man belöning men inte värt att hålla sig för det ungefär.

Men tack för svaren, då sitter vi lugnt i båten bara och hoppas att det bättrar på sig med åldern. Det är väldigt typiskt mig att börja oroa mig för att något ska vara fel vid minsta lilla så det är skönt att höra att det är helt normalt :)

Små hundar kan ta rätt lång tid på sig. Mina små var betydligt trögare att få rumsrena än schäfrarna. Tror dom var rumsrena runt 8-10 mån ålder. Inte för att det hände olyckor ofta men sådär så dom verkligen ville undvika att göra inne.

Så icke rumsren runt 5 månader är helt normalt :)

Iza var i onsdags för första gången I hundhall och skötte sig bättre än vad jag trodde 😅 inte för att hon brukar bli störd jättelätt men hon har varit lite osäker på andra hundar en period.

Hon gick bara rätt in och konstaterade att jaha, hundar, folk och ny miljö 🤷‍♀️ och sen lekte och tränade vi utan konstigheter direkt 😍

Var ändå ca 10-11 bilar där förutom oss.

Liten bild på stjärnan 😍

(Och juste, jag gav upp utställningsplanerna och klippte ner henne 🫢)
Screenshot_20251128_184748_Gallery.webp

Kan det vara en idé att under några dagar att tex gå ut varje halvtimme för att verkligen försöka hindra att det sker olyckor? Såklart jobbigt, särskilt om man bor i lgh.

Med Otis gjorde jag för några veckor sen, när det råkade bli lite olyckor, att jag började timma varje kisstillfälle, och då såklart både de som skedde utomhus och olyckorna. Detta för att få en känsla hur länge han kunde hålla sig. Just då visade det sig vara ca 1 timme. Det hjälpte mig att reducera olyckorna. Kan nämnas att han även då sällan hade bråttom ut på morgonen medan det ibland under dagen kunde vara riktigt bråttom efter en knapp timme.

Gällande att markera för att gå ut så kan det bara komma plötsligt. Otis börjad markera för att gå ut från en dag till en annan.

Kan det vara en idé att under några dagar att tex gå ut varje halvtimme för att verkligen försöka hindra att det sker olyckor? Såklart jobbigt, särskilt om man bor i lgh.

Med Otis gjorde jag för några veckor sen, när det råkade bli lite olyckor, att jag började timma varje kisstillfälle, och då såklart både de som skedde utomhus och olyckorna. Detta för att få en känsla hur länge han kunde hålla sig. Just då visade det sig vara ca 1 timme. Det hjälpte mig att reducera olyckorna. Kan nämnas att han även då sällan hade bråttom ut på morgonen medan det ibland under dagen kunde vara riktigt bråttom efter en knapp timme.

Gällande att markera för att gå ut så kan det bara komma plötsligt. Otis börjad markera för att gå ut från en dag till en annan.
Jag vet inte om det är det som är problemet för han förstår som sagt att vi gillar när han kissar ute och han kan ju hålla sig när han liksom märker att vi är "påväg ut", det är so matt det är själva biten med att faktiskt vilja kissa ut och säga till om det som saknas, men förhoppningsvis kommer det bara en vacker dag :)

Han kan hålla sig i flera timmar om han typ ligger och slappar, vi har försökt hålla ett schema på max 2,5 timme men ibland får man nästan släpa ut honom, känns ibland onödigt att väcka honom också om han sover utan då går vi ut direkt när han vaknar till istället.

Har för mig hans födelsedag är i slutet av juni så typ 5 månader.

Om vi stänger in honom med oss i samma rum är det aldrig några problem och på morgonen väntar han brevid mig medan jag tar på mig ytterkläder. då har han ganska "bråttom" ut när vi är i trapphuset så han kan ju vara kissnödig och hålla sig i viss mån. Han verkar alltså veta om att man ska kissa ute och att vi tycker om när han gör det men det är liksom som att han skiter i det egentligen så har han tillfälle att göra inne istället så gör han det.

Jag vet inte om det är något som naturligt kommer bli bättre eller om vi måste träna på något annat sätt. Nu är han ju inte ens ett halvår så nu är det ju okej men jag oroar mig mer för framtiden, det känns ju ohållbart att ha en hund som aldrig blir rumsren oavsett ålder så det känns liksom lite oroväckande att det inte är några framsteg alls.
Jag tror att det kommer. Min hund är av ras där många är svåra att få rumsrena så jag tänkte att jag ger det ett år innan jag deppar ihop.

Men plötsligt vid fem månader så trillade polletten ner för henne. Jag tror egentligen inte att hon fattade att man inte ska kissa och bajsa inne, det hon fattade var att när man kommer ut, det är då man gör det. Möjligen är det för att hon vill ha det rent omkring sig, numera kissar hon (tyvärr) inte ens på tomten, det hade ju varit bekvämt både morgon och kväll.

Innan hon blev rumsren visade jag aldrig någonsin missnöje med det, jag bara torkade upp och fortsatte hålla hökögat på henne så fort hon gick mot ställen där hon gjort nåt tidigare.

Puck fick gå ett "skarpt" eftersök idag. Vid morgonrastning uppdagades att ett djur blivit taget på tomten, precis utanför huset. En del snö så tydligt med blod och kamp/spår. Efter 80 meter hittade hon ett rådjur som verkar ha blivit lodjursmat. Men någon jakt blev det inte, för dåligt underlag. Det verkar inte bekymra den här kelgrisen, sålänge det finns en soffa och man får en puss nu och då är livet en fest. Ikväll tv med lillhusse som har det lite kämpigt. Då är en drever den bästa vän en grabb kan ha :heart
1000018305.webp

Den lille lämmeln är fortfarande igång. Jag rensar och sätter för. Nu när det inte finns så mycket annat att klänga på har det blivit personligt. Hon klättrar på mig. Jag har två problem som jag skulle vilja ha input på:
  • ute är läskigt - nu går vi ut bara utanför huset och med henne sittande innanför min jacka
  • hon har tänder - finns något tugg som små valpar kan få? Jag fick tips om revben, men veterinären röstade emot eftersom de kan få lös bitar

Den lille lämmeln är fortfarande igång. Jag rensar och sätter för. Nu när det inte finns så mycket annat att klänga på har det blivit personligt. Hon klättrar på mig. Jag har två problem som jag skulle vilja ha input på:
  • ute är läskigt - nu går vi ut bara utanför huset och med henne sittande innanför min jacka
  • hon har tänder - finns något tugg som små valpar kan få? Jag fick tips om revben, men veterinären röstade emot eftersom de kan få lös bitar
Gällande tugg, funkar inte ben från tex Rauh? Eller vill du ha tips på råa ben?

Jag har gett mina valpar allt möjligt, fri tillgång till "tråkigare" ben och revben och märgben under uppsikt då kan man plocka bort dem innan de flisar sönder dem. Kycklinghals, kaninöron, grissvans o tryne mfl?

På det temat, är det någon som har ett bra tips på något gott man kan ge som räcker en stund som inte kräver uppsikt? Vi har tänkt ensamträna lite samt bilträna så vi kan ju inte hålla koll men samtidigt behöver vi liksom något gott att avleda med under tiden.

För tugg har vi gett sånadär små tvinnade pinnar av råhud som är drygt en dm långa men de fåt han inte längre då han har en tendens att liksom tugga "lodrätt". För någon vecka sedan hade han en som hna nyss påbörjat, var kanske 75% kvar, jag bytte rum i mindre än en halv minut för att ställa ett glas i diskmaskinen och då hade han svalt den.. Han andades normalt men gjorde sådana "kräk-hostningar" några gånger under den kommande halvtimmen så det var sista gången han fick sådana 😰

På det temat, är det någon som har ett bra tips på något gott man kan ge som räcker en stund som inte kräver uppsikt? Vi har tänkt ensamträna lite samt bilträna så vi kan ju inte hålla koll men samtidigt behöver vi liksom något gott att avleda med under tiden.

För tugg har vi gett sånadär små tvinnade pinnar av råhud som är drygt en dm långa men de fåt han inte längre då han har en tendens att liksom tugga "lodrätt". För någon vecka sedan hade han en som hna nyss påbörjat, var kanske 75% kvar, jag bytte rum i mindre än en halv minut för att ställa ett glas i diskmaskinen och då hade han svalt den.. Han andades normalt men gjorde sådana "kräk-hostningar" några gånger under den kommande halvtimmen så det var sista gången han fick sådana 😰

Jag tycker det funkar bäst att frysa in mat på slickplatta eller i kong t.ex :)

Bambuben från Arken zoo gillar vi här. Bonus att de är kladdfria och håller en evighet men ändå är roliga.

Att ute är läskigt- hon fryser inte? Upplever att småhundar är frimodigare med varma kläder på vintertid.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat