Bukefalos 30 år!

Detta är något jag tänkt på då och då sedan vi skaffade hund. Både jag och sambon har haft en liten dröm om att ha en skotsk hjorthund och de är ju STORA, sen hade vi väl mer eller mindre landat i en labbe men sen blev det ju som det blev och nu med facit i hand så kanske nästa hund blir en annan ras men jag är mer inne på småhundar nu.

Jag köpte precis en säck vuxenfoder jag ska börja blanda med valpfodret, 14 kg knappt 800 kr. Den kommer räcka bra länge.. Tänker ofta när jag lägger upp mat på hur mycket det hade varit i skopan om det var en eller två stora hundar vi haft istället. Det blir ju en enorm skillnad i matbudget.
För många år sedan när jag hade min ceskyterrier så jobbade jag tillsammans med en kvinna som hade en Grand danois. När jag sa att en fodersäck räckte ett halvår till min hund fick hon en sån chock-skrattattack - hennes hund åt en säck i månaden :laugh: Man fattar ju såklart att en stor hund äter mer än vad en liten hund gör men när man får såna tydliga exempel kan man ändå bli förvånad 😅

Senast ändrad:
För många år sedan när jag hade min ceskyterrier så jobbade jag tillsammans med en kvinna som hade en Grand danois. När jag sa att en fodersäck räckte ett halvår till min hund fick hon en sån chock-skrattattack - hennes hund åt en säck i månaden :laugh: Man fattar ju såklart att en stor hund äter mer än vad en liten hund gör men när man får såna tydliga exempel kan man ändå bli förvånad 😅
Ja det är det och bajspåsarna!

Jag tänkte i början att gud varför är så många påsar så onödigt stora? Men sen har jag ju (tyvärr) sett på promenad vilka rejäla laddningar vissa kan lämna efter sig så ja, större påse behövs såklart med större hund..

Det bor en GD i närheten här och jag misstänker att några av de oupplockade högarna jag ser tillhör den för det är ju nästan så att man så att säga skulle behöva ta omtag 😅 för övrigt ett jävla oskick att så många här inte plockar upp efter sig så fort det ligger längre än 15 cm in i "terrängen", det suger enormt när man har en bajsätare..

Ja det är det och bajspåsarna!

Jag tänkte i början att gud varför är så många påsar så onödigt stora? Men sen har jag ju (tyvärr) sett på promenad vilka rejäla laddningar vissa kan lämna efter sig så ja, större påse behövs såklart med större hund..

Det bor en GD i närheten här och jag misstänker att några av de oupplockade högarna jag ser tillhör den för det är ju nästan så att man så att säga skulle behöva ta omtag 😅 för övrigt ett jävla oskick att så många här inte plockar upp efter sig så fort det ligger längre än 15 cm in i "terrängen", det suger enormt när man har en bajsätare..
Storleken på högarna har jättemycket att görs med foder också, min 16 kg hund bajsar lika mycket som en medelstor katt. Tycker också det känns onödigt med stora påsar 😅

Storleken på högarna har jättemycket att görs med foder också, min 16 kg hund bajsar lika mycket som en medelstor katt. Tycker också det känns onödigt med stora påsar 😅
Det var intressant, men mer volym i ett kalorifattigare foder borde ju ge mer restprodukt. Jag tänkte ett tag rätt mycket på min hunds bajs om storlek, konsistens osv (orolig för att något ska vara fel) men jag har släppt det lite när jag försökt överföra samma tankesätt på mig själv, det är ju liksom inte exakt samma varje gång och exakt samma klockslag varje dag för mig så varför skulle det vara annorlunda för hunden..

Men känns bra att kunna ha små påsar, om inte annat gillar jag de där minirullarna som får plats så bra i fickan istället för de som är i storlek som en rulle med plastpåsar till köket typ, tar sån plats.

Gott nytt år alla valpar med familjer! Hoppas aftonen blev behaglig för samtliga. Vi åkte ut på landsbygden men kom inte undan, tydligen inte smällt så mycket som inatt på flera år. Puck sov igenom det medan vi vaknade. Några grannar sköt tidigt och då gjorde hon heller ingen grej av det även om hon märkte av ljuden och boffade på dörren.

I år hoppas jag på mycket fin tid i skogarna, att kunna delta på jakt som hundförare på en bekants jaktmarker, viltspårkurs och ett VG på officiell utställning.

Tänk att hon varit så här liten och inte känt sig hemma här än :heart
1000016871.webp

Gott nytt år alla valpar med familjer! Hoppas aftonen blev behaglig för samtliga. Vi åkte ut på landsbygden men kom inte undan, tydligen inte smällt så mycket som inatt på flera år. Puck sov igenom det medan vi vaknade. Några grannar sköt tidigt och då gjorde hon heller ingen grej av det även om hon märkte av ljuden och boffade på dörren.

I år hoppas jag på mycket fin tid i skogarna, att kunna delta på jakt som hundförare på en bekants jaktmarker, viltspårkurs och ett VG på officiell utställning.

Tänk att hon varit så här liten och inte känt sig hemma här än :heart
Visa bifogad fil 179283
Gott nytt år!

Här smällde det en del också men Ruff verkade inte ens notera det ens när vi var utomhus så känns skönt att han inte verkar vara det minsta skotträdd :)

Nu har vi varit hos tandveterinären för koll och samtliga 4 mjölktänder behöver dras. De nya tänderna växer oerhört fort enligt mig så skönt med bedömning idag och att vi fick en återbudstid nu på måndag. Vi blev informerad av veterinären att man inte ska vika på dessa mjölktänder då de kan gå av...

Gällande nyår gick det bra även här. Jag tyckte att det var betydligt mer fyrverkerier i år jämfört med de senaste åren. Det började redan vid 13 tiden på dagen, vilket jag verkligen inte förstår. Sen mer från 16 och från 18 och framåt var de väldigt mycket enligt mig. Dock helt tyst vid ca ett på natten.

Hade verkligen önskat att fyrverkerier var förbjuda att köpa för privatpersoner och att endast tex en organisation i varje kommun eller så fick skjuta fyrverkerier och då endast på tillåtna tider.

Nu har vi varit hos tandveterinären för koll och samtliga 4 mjölktänder behöver dras. De nya tänderna växer oerhört fort enligt mig så skönt med bedömning idag och att vi fick en återbudstid nu på måndag. Vi blev informerad av veterinären att man inte ska vika på dessa mjölktänder då de kan gå av...
Vad skönt att ni fick tid så fort! Man kan vicka men såklart försiktigt och inte med kraft. Mjölktänder är sköra. Det är alltid bättre att vara snabb med åtgärd än vänta och riskera permanent bettfel.

Gällande nyår gick det bra även här. Jag tyckte att det var betydligt mer fyrverkerier i år jämfört med de senaste åren. Det började redan vid 13 tiden på dagen, vilket jag verkligen inte förstår. Sen mer från 16 och från 18 och framåt var de väldigt mycket enligt mig. Dock helt tyst vid ca ett på natten.

Hade verkligen önskat att fyrverkerier var förbjuda att köpa för privatpersoner och att endast tex en organisation i varje kommun eller så fick skjuta fyrverkerier och då endast på tillåtna tider.
Här började de också med fyrverkerier svintidigt. Vad är poängen?? Man ser väl ingenting när det är ljust ute ändå?

Vad skönt att ni fick tid så fort! Man kan vicka men såklart försiktigt och inte med kraft. Mjölktänder är sköra. Det är alltid bättre att vara snabb med åtgärd än vänta och riskera permanent bettfel.
Jaa, jag är så glad att vi fick tid så snabbt! Både tiden idag och operationstiden då tänderna har vuxit en hel del. Glad att jag ringde två gånger till Vetathome då jag först i måndags ombads boka tid online och där var det först nästa vecka jag kunde få tid för bedömning. Ringde i tisdags igen och fick då tiden idag (kanske även det en återbudstid).

Ok, tack! Bra att veta :).

Senast ändrad:
Här började de också med fyrverkerier svintidigt. Vad är poängen?? Man ser väl ingenting när det är ljust ute ändå?
Exakt, man kan ju inte se något. När vi gick vår långpromenad mellan typ 12.30-14.15 så hörde vi ju fyrverkerierna men såg inget.

Jag tror även jag borde kontakta veterinär om tänderna den närmsta månaden iaf, har har tre kvar och jag tycker inte de känns lösa alls. Från en som aldrig gjort detta, är det något man ska prata med försäkringsbolaget om? Eller är det bara vid olyckor och sådant?

Jag tror även jag borde kontakta veterinär om tänderna den närmsta månaden iaf, har har tre kvar och jag tycker inte de känns lösa alls. Från en som aldrig gjort detta, är det något man ska prata med försäkringsbolaget om? Eller är det bara vid olyckor och sådant?
Du kan reglera i efterhand, men du kan börja med att kolla i villkoren om de ersätter utdragning av mjölktänder då inte alla bolag gör detta. Så du måste inte kontakta bolaget innan.

Du kan reglera i efterhand, men du kan börja med att kolla i villkoren om de ersätter utdragning av mjölktänder då inte alla bolag gör detta. Så du måste inte kontakta bolaget innan.
Tack! Bara haft ett försäkringsärende innan, då var det bilen som fått en skada och bolaget blev lagom glada att jag hörde av mig efter skadan var fixad så tänkte inte göra om det misstaget 😅

@Exile Som jag fattat det brukar försäkringen täcka mjölktänder, min gjorde det iallafall. Fick prisuppgift på 12 000 för att dra två, men en klinik jag frågade tyckte jag kunde avvakta ett par månader så jag valde att gå på det. Dagen därpå lossnade näst sista, trots att jag tyckte den satt ordentligt! Den allra sista tog längre tid på sig, ramlade ur för en dryg månad sedan kanske, och även den var inte direkt rörlig innan den lossnade. Det var hörntänderna i överkäken.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn