Bukefalos 30 år!

Min är lika liten som din (kanske mindre, tror han var runt 2,5kg när vi drog ut tänderna) och vi fick strikta instruktioner att han inte fick tugga på någonting(!) i två veckor efter operationen. Absolut tortyr när man har en utkorsning chihuahua x piraya 🫣 vi fick en flaska bakteriedödande att spruta i munnen också.

Det kanske bara är olika veterinärer som tycker olika?
Så kan det såklart vara. 5,4 kg vägde han nu. Jag frågade om hullet också och veterinären tyckte att något hekto till skulle inte skada, tror det kommer reda sig nu när han får 50/50 valp och vuxenmat.

Jag frågade som sagt och både tugg och blötläggning, frågade också om smärtlindring men de sa att inget skulle behövas. Samma dag fick han blötmat för vi hade lite sånt hemma men sen har vi fortsatt med kulorna utan att blötlägga. Samma dag på EM gnydde han lite vid ett par tillfällen så kanske var han lite öm i munnen då men dagen efter var det som sagt full fart. Jag har tänkt att om det gjorde ont att gnaga på leksaker så hade han låtit bli och vore det "farligt" så hade nog veterinären avrått också.

Kanske har med ingreppet att göra också hur "komplicerat" det blir? Jag fick inga superdetaljer men de sa att hans mjölktänder var väldigt långa men ganska smala så de kanske var väldigt enkla att ta bort utan att det blev så invasivt.

Ruffs operation för att ta bort tre mjölktänder i fredags gick bra! Vi åkte in på morgonen vid 8 och fick sitta med honom tills han somnade av medlet och hämtade honom sedan vid 11. Han sov rätt djupt i bilen hem och var sedan lite seg resten av dagen men som vanlig sedan dagen efter. Han var rakad på båda frambenen, misstänker att det kanske är drop under operationen men blev ändå lite nyfiken på varför båda benen, men han kanske bara är svårstucken som matte :D

Jag frågade om tuggleksaker, blötläggning av mat osv efter att ha läst vad @Acto hade fått för rekommendationer men veterinären sa att det behövdes inte utan han kunde både leka och äta som vanligt. Det kanske har med ras/storlek på hund att göra?

Sen hade ju jag räknat med en ganska saftig faktura men den var inte alls farlig heller, lite drygt 5000 kr totalt och slutade på 3900 efter direktreglering mot Folksam (vilket klinken också bara tog 125 kr för att göra) så det kändes skönt.

I helgen var vi bortbjudna på middag med massa tjoiga barn vilket gick toppen. Han blir inte gärna klappad och drar sig undan om någon försöker gå fram men är nyfiken och vill vara med. Vid matbordet går han gärna runt till folk, tror det känns lite tryggare om folk sitter ner så det liksom är på hans premisser.

Även hundmöten går mycket bättre nu, han tittar och drar sig lite bakom mig om det är stora hundar men han säger inget så det känns bra. Ju mer jag tänker på det också så känns det ändå ganska skönt att ha en hund som är lite mer reserverad än en som kan göra utfall och försvara sig om någon annan hund kommer för nära.

Det kommer också en hel del snö här fortfarande. Igår kväll kastade han sig ner i ett dike som var lite djupare än han tänkt så han fick kämpa bra för att ta sig upp igen. Ett tag var jag orolig för att jag faktiskt skulle behöva gå ner och hjälpa honom och då är det inte säkert att matte tagit sig upp heller så glad för att jag slapp det.. 😅
Vad skönt att det gick bra! Och bra pris! Tror en del av priset beror på hundens storlek (påverkar sövning och så). För vår del landade det på ca 17000 och efter försäkring bör det bli lite under 3000 kr.

Intressant att vissa av oss får instruktioner att inte ha tugg, leksaker, apportera, kampa etc. Men det finns säkert en anledning.

Otis haltar lätt på höger fram efter vila :cry: . Kom hem från vår långpromenad, Otis la sig för att vila men kom in till mig i köket efter kanske 15 min och då haltar han lätt på höger frambenen. Hältan avtar rätt snabbt men återkommer igen efter vila :cry: (avtar sen snabbt igen). Har känt igenom benet och tassen och tycker inte att jag får någon reaktion. Såg inget under promenaden eller tidigare idag.

Pratade med Anicura och lyckades få tid till ortoped på tisdag. Vågar inte avvakta med valp.

Å hoppas verkligen det inte är något.
Var hos ortopeden imorse och hon tyckte allt såg och kändes bra. Vi fick gå fram och tillbaka i skritt och trav och sen kände hon noga igenom honom och allt kändes bra. :heart :heart: :heart

Jag tyckte inte jag såg någon hälta senare på söndag kväll efter vila och vi har heller inte sett det under måndagen. Men tycker hälta är svårt så ville oavsett träffa ortopeden. Nu håller vi tummar och tassar att det inte kommer tillbaka.

Vad skönt att det gick bra! Och bra pris! Tror en del av priset beror på hundens storlek (påverkar sövning och så). För vår del landade det på ca 17000 och efter försäkring bör det bli lite under 3000 kr.

Intressant att vissa av oss får instruktioner att inte ha tugg, leksaker, apportera, kampa etc. Men det finns säkert en anledning.
Det kanske är samma anledning där? Större ras kanske innebär både lite mer komplicerat ingrepp samt om hunden har större bettstyrka så kanske det blir viktigare att vara försiktig?

Det var uppspecat på fakturan själva borttagandet av tänderna och sedan tre rader med olika "injektionsvätskor" och mängder för dessa men dessa var 0 kr enligt fakturan, kostnad endast för själva dragningen. Men det kan ju såklart vara inbakat i en post oavsett.

Sen är detta en mindre, privat klinik, jag har förstått att priserna kan variera rätt kraftigt där också beroende på storlek och om de tillhör någon kedja eller så.

Lilla Lämmel var på en prova på och var jätteduktig. Nosework, men det är oviktigt. Det som vi övade var att vara i en miljö med andra hundar och vänta medan vi fick instruktioner. Det var nyttigt att se henne ur andras ögon. Jag glömmer hur ung hon är och hur omogen hon är för sin ålder pga sin start.

Hon har dubblerat sin vikt sedan hon kom.

Jag får hjälp med barnpassningen av andra som också har hund från Hundstallet. Jag har ett fantastiskt nätverk där

Ingen olycka inne på ganska länge nu och det märks att han kan hålla sig då han inte alls är lika snabb med att kissa ute längre. Han vill ju gärna gå åt sidan och nu när det är en del snö måste han liksom hitta ett bra ställe där han kan ta sig över vallen men ändå en bit upp.. måste tydligen vara king of the hill för att kunna kissa.. :meh:

Men bra att han inte vill stanna alldeles utanför ingången längre iaf för vi har noterat att det kommit upp ett par nya skyltar på vårt hus om att man ej får rasta hunden där.. UNDRAR vem det kan vara riktat till.. (det är bara vi som har hund i huset). Vår styrelseordförande avskyr mig av någon anledning så jag misstänker ju var det kommer ifrån, ingen konfrontation än men jag är REDO att ta fighten om det kommer till det.

@Exile Vi hade samma bekymmer med nr 2, hon har alltid gått ut i diket/slyn och bajsat men nu när det kom över en meter snö på ett par dygn tog hon sig inte över vallarna trots idoga försök. Höll sig 26 h innan hon nedlät sig att skita på vägen 🥹

Men vad betyder en sån "rastning förbjuden" skylt egentligen? Ska man hindra hunden från att sätta sig och kissa också inom ett sånt område? Exet bodde i en brf som hade såna skyltar överallt på området, men det var ju omöjligt för alla hundägare att rusa 500 meter med hundarna innan de fick lov att pinka. Min hundvakt bor också i lägenhet i hundtätt område och får ibland förebyggande tillsägelser att hunden absolut inte får skita intill radhustomterna längre ner, det är minsann privat mark (en annan brf). Men nog måste väl hunden få göra ifrån sig om man plockar upp efter sig? Det går ju promenadstråk längsmed grönområdena.

@Exile Vi hade samma bekymmer med nr 2, hon har alltid gått ut i diket/slyn och bajsat men nu när det kom över en meter snö på ett par dygn tog hon sig inte över vallarna trots idoga försök. Höll sig 26 h innan hon nedlät sig att skita på vägen 🥹

Men vad betyder en sån "rastning förbjuden" skylt egentligen? Ska man hindra hunden från att sätta sig och kissa också inom ett sånt område? Exet bodde i en brf som hade såna skyltar överallt på området, men det var ju omöjligt för alla hundägare att rusa 500 meter med hundarna innan de fick lov att pinka. Min hundvakt bor också i lägenhet i hundtätt område och får ibland förebyggande tillsägelser att hunden absolut inte får skita intill radhustomterna längre ner, det är minsann privat mark (en annan brf). Men nog måste väl hunden få göra ifrån sig om man plockar upp efter sig? Det går ju promenadstråk längsmed grönområdena.
Ja jag menar det, vad ska jag göra liksom? Bära honom 300 meter tills vi är utom räckhåll?

Som sagt jag tror att det här är personligt agg från surgubben i styrelsen men jag har som sagt laddat för detta i iaf två år nu så ja.. Det står inget i stadgarna om att vi inte får ha husdjur på grönytorna så då ser jag inte problemet, skylt eller ej. Jag bor ju här och har samma rätt att nyttja ytorna som alla andra.

Dessutom har jag bott här i drygt fem år och jag har ALDRIG sett en enda boende någonsin vistas på gräsmattan om det inte var för att antingen klippa eller kratta den. Vi plockar såklart alltid upp efter hunden så det bör inte vara ett problem. Skyltarna har ju dock kommit nu efter snön, misstänker att de tycker det är fult/äckligt med gula fläckar men där känner jag bara att väx upp och titta bort då..

Lämmel! 🤬 Hör ett mysko ljud, springer ut till vardagsrummet. Odjuret har hoppat upp i soffan. Tar sats och flyger över armstödet. Landar mitt i rummet och galopperar i väg. 😵‍💫 vad åker ut soffan eller hunden? Mitt stackars hjärta!

Man kan bli tokig på dem…

B hoppade ner från vår körbrygga häromdagen. Rätt ut, drygt 2m fallhöjd. Galopperade nöjt vidare när hon landat, lämnade matten där uppe med hjärtinfarkt.

Lämmel! 🤬 Hör ett mysko ljud, springer ut till vardagsrummet. Odjuret har hoppat upp i soffan. Tar sats och flyger över armstödet. Landar mitt i rummet och galopperar i väg. 😵‍💫 vad åker ut soffan eller hunden? Mitt stackars hjärta!
Vincent har gjort samma, om kortaste vägen ner är över armstödet så gasar han bara på 😅 nu skäller jag ut honom så fort han hoppar upp och han börjar äntligen fatta…

Jag har faktiskt inte sett en hund hoppa så. Hon slängde sig iväg som vore det Becher's brook.

Nessie (min corgi) som valp/unghund roade sig med att hoppa upp på stol och så upp på matbord och därefter hoppa ner på golvet.. Tydligen gång efter annan.. Hur länge hon roat sig med den "leken" är oklart då jag upptäckte det av en slump en dag när jag stod i köket och hörde dunsar från vardagsrummet 😝.

IMG_2272.webp
Tio månader igår 🥰 Mini börjar bli stor!

Sån stiltje på motionsfronten. Idag är det -27 hos mig och jag klarar inte någon längre tur. Puck verkar inte direkt berörd av kylan, aldrig sett henne lyfta tassarna eller huttra men jag klär ju på henne förebyggande rätt bra också. Hon är sansad även i tråkiga perioder men det känns ju inte kul, måtte det bli varmare snart. Första löpet är igång också, hoppas hon får vara oberörd av skendräktigheten.
1000022698.webp

Mosiga myskorven :love:

Sån stiltje på motionsfronten. Idag är det -27 hos mig och jag klarar inte någon längre tur. Puck verkar inte direkt berörd av kylan, aldrig sett henne lyfta tassarna eller huttra men jag klär ju på henne förebyggande rätt bra också. Hon är sansad även i tråkiga perioder men det känns ju inte kul, måtte det bli varmare snart. Första löpet är igång också, hoppas hon får vara oberörd av skendräktigheten.
Visa bifogad fil 180781
Mosiga myskorven :love:
-27 🥶 Tycker vi har det kallt här med -5 och blåst 💨

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII