Bukefalos 30 år!

Lämmel är fortfarande liten (<1,5 kg :( ). Hon är enormt atletisk men i mini-format och fortsätter lämla sig.

Jag springer runt i lägenheten som King Kong och jagar en råtta. Hon vägrar att låta mig sätta på henne selen. Hon vägrar att följa med ut. Hon vrider sig ur mina händer. Far runt i lägenheten som en tankad pingpongboll.

Träna inkallning, säger mina vänner. När och hur? När vi inte ska någonstans hänger hon gärna med mig, ligger tätt, tjatar om att bli buren, bli kelad. Sitter jag med selen i ena handen och en köttbulle i andra sträcker hon ut sin ormhals, nappar köttbullen och drar iväg.

(Hon brukade komma direkt om man sa hennes namn)

Idag kunde jag inte åka till jobbet - för jag fick inte tag i min hund. Efter en dryg halvtimme blev jag arg och gick ut genom dörren själv. När jag kom tillbaka smiter odjuret ut i trapphuset och börjar söka. Noga, systematiskt. Naturligtvis måste jag ju gjort ett sökproblem åt henne! :heart (det hade jag inte, men även tomsök måste belönas)

Lämmel är fortfarande liten (<1,5 kg :( ). Hon är enormt atletisk men i mini-format och fortsätter lämla sig.

Jag springer runt i lägenheten som King Kong och jagar en råtta. Hon vägrar att låta mig sätta på henne selen. Hon vägrar att följa med ut. Hon vrider sig ur mina händer. Far runt i lägenheten som en tankad pingpongboll.

Träna inkallning, säger mina vänner. När och hur? När vi inte ska någonstans hänger hon gärna med mig, ligger tätt, tjatar om att bli buren, bli kelad. Sitter jag med selen i ena handen och en köttbulle i andra sträcker hon ut sin ormhals, nappar köttbullen och drar iväg.

(Hon brukade komma direkt om man sa hennes namn)

Idag kunde jag inte åka till jobbet - för jag fick inte tag i min hund. Efter en dryg halvtimme blev jag arg och gick ut genom dörren själv. När jag kom tillbaka smiter odjuret ut i trapphuset och börjar söka. Noga, systematiskt. Naturligtvis måste jag ju gjort ett sökproblem åt henne! :heart (det hade jag inte, men även tomsök måste belönas)
Begränsa utrymmet/valla in hunden med kompostgaller. Det blir för självbelönande att smita och ett väldigt tråkigt och farligt beteende om det händer utomhus. Jag belönar massor när hunden kommer, inkallning kan också tränas inne. T ex genom att du kallar in med kopplet i handen eller vilken nivå som nu är lagom svårt. Men smiter de blir jag en ond drake. Det är INTE okej och det måste även små hundar lära sig.

Hon är så liten. Problemet med det är att jag inte "ser" hur ung hon är. En fyra-fem månaders schäfervalp ser inte ut som en schäfer. Den ser ut som en valp. Jag glömmer ibland att hon bara är ett litet barn
Fast schäfervalpar bits så hårt att de fostras trots att de bara är 4-5 mån ;). Vänta inte tills hunden är halvvuxen innan du lär den vad som är rätt och fel, men naturligtvis kan man inte ställa orimliga krav på koncentrationsförmåga och uthållighet på småvalpar. Kelpies ser också väldigt färdiga ut i kroppen när de är små. Vid 8 v ålder är de snabba nog att springa ifrån sin människa på nolltid.

Begränsa utrymmet/valla in hunden med kompostgaller. Det blir för självbelönande att smita och ett väldigt tråkigt och farligt beteende om det händer utomhus. Jag belönar massor när hunden kommer, inkallning kan också tränas inne. T ex genom att du kallar in med kopplet i handen eller vilken nivå som nu är lagom svårt. Men smiter de blir jag en ond drake. Det är INTE okej och det måste även små hundar lära sig.
Jag tror jag måste jobba på två fronter - dels att inte låta henne smita undan, dels vad som händer när jag får fast henne och vi går ut (och det är här det gäller att komma ihåg hennes ålder och brist på tidig miljöträning. Är det bara läskigt att gå ut lär hon sig inte rätt saker)

Det är annorlunda med en så här liten hund. Skörare (tänk skillnaden mellan att ta tag i armen på en vuxen och ett barn). Känsligare för kyla. Betydligt kvikare på korta avstånd. Märkbart mindre svängradie. Långt ner för tant att nå

Hon gör stunt som skulle vara löjliga om man skalade upp dem.

Jag tror jag måste jobba på två fronter - dels att inte låta henne smita undan, dels vad som händer när jag får fast henne och vi går ut (och det är här det gäller att komma ihåg hennes ålder och brist på tidig miljöträning. Är det bara läskigt att gå ut lär hon sig inte rätt saker)

Det är annorlunda med en så här liten hund. Skörare (tänk skillnaden mellan att ta tag i armen på en vuxen och ett barn). Känsligare för kyla. Betydligt kvikare på korta avstånd. Märkbart mindre svängradie. Långt ner för tant att nå

Lilla M har också varit hopplös att fånga in i halsbandet en period. Blev träning flera pass om dagen ett tag att bara sätta på/ta av halsband utan att gå ut för att belöna upp själva grejen att ta på halsband. Numera dyker hon in i det men det var en väg dit eftersom hon är huvudskygg i grunden. Sen har jag grind i hallen så jag brukade stänga till där innan jag förberedde för att gå ut så att ytan att få tag i hund är mindre..

Jag tror att ni båda har en del att vinna på att du behandlar hunden som en vanlig hund. Med vissa anpassningar såklart, som att den behöver ett täcke på sig ute. Men i huvudet är den ju ingen porslinsprydnad utan behöver få lära sig skillnaden mellan rätt och fel. Hur man korrigerar (fysiskt eller socialt) är mer beroende på hunden än på dess storlek. För många hundar är det en rätt kraftig korrigering att luta sig framåt och ryta till, andra inser först då att man faktiskt menar vad man säger.

I dag satt någon i famn och träde själv benen genom jackan

(PS om någon för två månader sedan sagt att det var annorlunda med så här små hundar, hade jag trott att den hade hål i huvudet, men det är det)
Så gör jag med Gissa när hon ska ha overall, samma som på barn.
Ska hon bara ha tröja/jacka så står hon kvar på golvet o jag trär in huvudet o sen tar mina händer genom ärmöppningarna o hämtar hennes framben, nu kan hon det utantill så det räcker att jag trär huvudet o fångar fötterna när hon reser sig upp på bakbenen.

Messenger_creation_49BF05B7-84C4-47B7-9FE3-EAE96E85E441.webp

10 månader nu, fortfarande väldigt långbent men blir nog rätt fin att se på när hon är klar. Jag är fortfarande toknöjd!

Vaknade vid strax efter 01 i natt av att hunden hade diarre.. inte toppen, framförallt inte eftersom det är heltäckningsmatta i sovrummet. Men på plussidan har jag nu använt detta som en ursäkt till att äntligen beställa en sån spot-cleaner för mattor och möbler som jag funderat på bra länge.

Annars skulle jag säga att han är rumsren nu. Han håller sig hela nätterna, gör inget inne trots att han är "obevakad" i upp emot 5 timmar. En olycka har hänt inne senaste veckorna med kiss på mattan och det berodde på en kommunikationsmiss mellan mig och sambon som ledde till att han inte fick gå ut på över 6 timmar så det var inte hans fel.

Men det är ju det med att han inte säger till om han behöver gå ut, är det något ni upplever brukar komma "automatiskt" senare eller är det något man måste aktivt träna på?

Vaknade vid strax efter 01 i natt av att hunden hade diarre.. inte toppen, framförallt inte eftersom det är heltäckningsmatta i sovrummet. Men på plussidan har jag nu använt detta som en ursäkt till att äntligen beställa en sån spot-cleaner för mattor och möbler som jag funderat på bra länge.

Annars skulle jag säga att han är rumsren nu. Han håller sig hela nätterna, gör inget inne trots att han är "obevakad" i upp emot 5 timmar. En olycka har hänt inne senaste veckorna med kiss på mattan och det berodde på en kommunikationsmiss mellan mig och sambon som ledde till att han inte fick gå ut på över 6 timmar så det var inte hans fel.

Men det är ju det med att han inte säger till om han behöver gå ut, är det något ni upplever brukar komma "automatiskt" senare eller är det något man måste aktivt träna på?
Min är över ett år nu och säger fortfarande inte till 😅 men han är rumsren, han håller sig bara i 100 år om man inte självmant tar ut honom. Tror mest han är bekväm och vill slippa vintern.

Min är över ett år nu och säger fortfarande inte till 😅 men han är rumsren, han håller sig bara i 100 år om man inte självmant tar ut honom. Tror mest han är bekväm och vill slippa vintern.
Min gillar utomhus även när det varit över 25 grader kallt här så tror inte det är ett problem. Han håller ju sig så det verkar som att tillfällena han gör ifrån sig inne är när han typ inte förväntar sig att få gå ut? jag vet inte riktigt men skulle ju som sagt gärna se att han meddelade på något sätt om det är akut.

Mina hundar har alla själva, utan träning, sagt till när de behöver gå ut från det att de har blivit rumsrenhena (från det att de har förstått att man gör behov utomhus). Otis började säga till när lite innan han var 4 månader.

Men hundar kan säkert vara olika. Har sett klipp på Instagram på hundar som har blivit lärda att slå på en slags bjällra när de behöver gå ut. Så det går ju också att lära :)

Nu har Lämmeln fyllt fem månader.

Hon väger över 1,5 kilo

Hon satt vid diskbänken och grät. Ovan på diskbänken låg mitt promenad-kit för nosework - dvs en stängd liten flaska inuti en likaledes stängd plastlåda. Hemska matte gav ingen godis när Lämmel hittade Lukten. Hemska matte. Felet är avhjälpt nu och snart kanske även förlåtet

Hon är väldigt snabb i huvudet (ibland). Hon lärde sig tasstarget genom att titta på de andra på valpkursen. Men viktigast av allt - hon verkar tycka om att gå kurs

Ni med medelstora raser, tänker i storlek som retrivers eller liknande, hur mycket mer på höjden (manken) och längden (ryggen) växte de efter 7 månader?

Hoppas lite att Otis i princip har växt färdigt på höjden :p . Mäte honom häromdagen om fick hans mankhöjd till 58 cm, men jag kan absolut ha mätt fel. Tycker just mankhöjden är svår att mäta. Viktmässigt väger han 26,2 kg och han är slank... så jag tror han blir i det större spannet. Min förhoppning att han skulle väga 30 kg som vuxen lär inte infalla. Lillen blir 7 månader på fredag :).

Bild från i helgen
20260214_151540.webp

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund