Valp eller vuxen?

unki

Trådstartare
Jag har ända sedan jag fick Maja sagt att nästa gång ska jag ha en valp.
Jag är supernöjd med Maja och ångrar absolut inte att jag tog henne men känner att jag vill vara med från början nästa gång.

Men det bra tillfället för att skaffa en valp dyker aldrig upp, nu har jag börjat läsa på högskolan så jag har inte möjlighet att vara hemma med en valp någon längre tid. Men jag skulle så gärna vilja ha en hund till och har tid och pengar till det nu bara att jag inte kan vara hemma på heltid så länge med en valp.

Så dök jag på en annons om omplacering av en 2,5 årig tik, superfin och verkar väldigt trevlig på beskrivningen. Det blir svårt att motstå, antingen så blir det en vuxen hund nu eller en valp om absolut tidigast ett år.

Vad har ni för tankar och idéer? Vad ser ni för för och nackdelar med att ta en vuxen hund istället för en valp?

Sv: Valp eller vuxen?

Fördelen med en valp är ju att du får fostra den som du vill ha den och sätta upp de regler som gäller hos dig. Nackdelen blir att du får en hel del jobb framför dig.
Med en vuxen hund får du antingen ta bort olater och börja om från noll eller så får du en färdigtränad hund.

Jag köpte min första hund när han var 2 år. Hade haft 5 hem redan och var helt förstörd mentalt.
Jag tog efter nästan ett års kamp beslutet att ta bort honom, av de skälen att problemen blev för stora men att jag inte ville att han skulle ha ett hem till, jag hade aldrig velat leva med det.

Min nästa hund blev min nuvarande St:Bernhards tik som är 6 år. Köptes som 13 v valp. Hon har varit en jävel rent ut sagt i sina unga år.. men oj vad mkt kärlek..... Är en enligt mig perfekt gårdsvar.. Lätt att arbeta med i den mån en Bernhard vill arbeta heh he

Så utav mig kan man kanske tro att det blir en valp nästa gång igen. Men nej............

Min mor är inne på sin andra omplacering (båda schäfrar) och jag och hon finner mkt nöje att ha tagit hand om en äldre hund. Mammas båda har varit ca 6 år när hon tagit dem.
Själv så ser jag charmen i en vuxen hund. Men.... ta reda på allt om individen, bra och dåliga saker..... bättre att veta att hunden i förra hemmet tex fått sova i sängen och arbeta bort "problemet" sakta och konsikvent än att storm skälla på den nya förvirrade vovven som precis blivigt av med sin flock.

Min nästa vovve blir absolut en vuxen....

Go for it...

Det var nog lite det jag behövde höra.
Jag tycker jag och Maja har kommit väldigt närma varann trots att hon var 3 år när jag tog henne. Tog väl nån månad men sen hade vi stenkoll på varann och jag tycker om henne precis lika mycket som jag skulle ha gjort om jag tagit henne som valp är jag helt övertygad om.

Det som jag mest skulle vilja ha en valp för är nog att dom är så söta och goa, är så avis på alla som skaffar söta valpar hit och dit. :angel:
Också just det att vara med från början och fostra valpen så som man vill, fast jag tycker Maja är precis som jag vill ha henne ändå. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att hon är lite osäker ibland, men jag vet ju inte om jag hade kunnat få henne nå tryggare heller. Hon kanske rentav är bättre än hon hade varit om jag hade haft henne från valp. Det får jag ju aldrig veta men det jag försöker komma fram till är att jag tycker det gick jättebra att forma henne som jag vill ha henne trots att hon var 3 år.

Den här hunden kommer direkt från uppfödaren, hon hade nog tänkt ha henne till avel men har bytt ras och ska därför inte ha henne kvar. Så hon har inte så mycket historia iaf. Men jag ska ta reda på allt jag kan om henne ändå så får vi se hur det blir.:)

:eek: Valpar goa? Det måste vara världens största myt.
För dom är hemska, bitiga och och totalt hemska. Dom är bara söta och goa på bild. :D

Om jag skaffar en ny hund i framtiden, då blir det en som är minst 6-8 månader eller äldre. Vill inte ha något litet bitmonster som ska passas dygnet runt och som ska ut varje kvart.

*skakar på huvudet*

Nu blir jag väl halshuggen för att jag är så hemsk. :angel:

Hahaha :D

Då kanske jag ska nöja mig med att titta på söta valpar på bild o ha vuxna hundar själv i fortsättningen också då ;)

Det tycker jag är en bra idé. Men min personliga uppfattning,:D du får testa en valp och se vad du tycker själv.

Ambra hade vi väldigt roligt åt när hon skaffade sin yngsta, hon kom raglandes över gatan med en tokglad liten jycke, matte hade tröjan ut och in och bak och fram. :rofl:
Det lilla yrvädret tog jag hand om på dagarna tills hon blev nästan 1½ år, tror jag, lite trött i huvudet just nu.
Hon var ett hemskt litet troll, precis som min var när han var valp.
Men gudomligt söt, man vill bara pussa på dom, men det är då man riskerar hälsan och näsan. :cool:

Men man måste nästan uppleva känslan och möjligheten att uppfostra en valp innan man kan säga ifrån helt. Det är roligt mellan allt rännande in och ut och bitande och tokande. Jobbigt som sjutton men väl värt det när man har en hund som är två år och som man har format själv och är kanske helt underbar.

Men jag står fast vid att nästa blir över halvåret, inga valpar här tack.

När min hund som nu är 10 månader började nå 6-7 månaders ålder så där tänkte jag "guuu vad skööönt, aldrig mer valp!" ungefär. :D Eller ja, inte valp förrän jag bor på första våning med egen trädgård alt. i hus. Man blir ju dessutom fast hemma och kan ingenting göra om inte valp kan följa med, och mina hundvakter är bra men långt borta.

Men.. eh.. ja.. Man glömmer så snabbt det där jobbiga, bitiga, kissiga. Och sitter och tittar på valpbilder när han var bebis. Och nu går jag redan och funderar på när det blir bra att skaffa en till valp. Han var ju så liiiiten. Och den tiden går så snabbt. Och är egentligen så värt det. Man blir bara lite trött just då, mitt i allt spring hit och dit och bitande och fixande och trixande.

Känns som hundra år sedan jag hämtade honom.
52942_1203323557.jpg

Nu är han redan en stor kille.
IMG_3785.jpg

Tiden går snabbt. Men jag skulle inte byta bort valptiden ändå, trots allt det jobbiga. Å andra sidan har jag redan tagit en vuxen omplacering som jag haft väldigt mycket jobb med. Så jag njuter av att få forma från början helt enkelt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 866
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 780
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för... 2
Svar
37
· Visningar
6 631
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka