Valp frågor

Jag tror tvärtom det är bra om hunden lär sig sådant hyfsat tidigt. Det blir svårt om hunden nästan är vuxen och aldrig lärt sig hur man gör. Däremot får man ju såklart vara med och hålla koll i början tills valpen lärt sig hålla koll på benen. Vi har nog spärrat av trappan första månaden ungefär, den är brant och hal och lätt att stå på näsan i om man inte vet vilken hastighet som är lämplig. Mindre trappor på 3-5 steg har de fått gå från dag 1.

Rent motionsmässigt tänker jag att det är som med barn och unghästar; man ska inte fysträna hårt eller bära ryttare innan kroppen är färdigutveckad, men gärna vara aktiv och prova på de rörelser man sedan ska kunna som vuxen.
Okej ja det låter ju bra!
 
Jag tror tvärtom det är bra om hunden lär sig sådant hyfsat tidigt. Det blir svårt om hunden nästan är vuxen och aldrig lärt sig hur man gör. Däremot får man ju såklart vara med och hålla koll i början tills valpen lärt sig hålla koll på benen. Vi har nog spärrat av trappan första månaden ungefär, den är brant och hal och lätt att stå på näsan i om man inte vet vilken hastighet som är lämplig. Mindre trappor på 3-5 steg har de fått gå från dag 1.

Rent motionsmässigt tänker jag att det är som med barn och unghästar; man ska inte fysträna hårt eller bära ryttare innan kroppen är färdigutveckad, men gärna vara aktiv och prova på de rörelser man sedan ska kunna som vuxen.

Precis!
De stora raserna som har storst problem med knan och hofter har man inget val annat an att lara dem ga i trappor. At, till exempel, bara en grand danois valp pa ungefar 15 kilo vid 8 veckor gor man inte mer an nagra dagar. Men alla valpar behover lara sig att ga "ordentligt" i trappor innan de far ga losa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
579
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 921
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 437
Senast: WildWilma
·
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp