Valp med anmärkningar vid besiktning

Juwlss

Trådstartare
Jag har köpt en valp som vid besiktningen vid 7 veckor var u.a, men nu valde jag att själv göra en ny besiktning på honom (10 veckor gammal) hos min veterinär. Då hittar hon ett bettfel, och även att ena kulan inte är nere.

Är det här något som borde påverka priset? Angående bettfelet så står det i besiktningspapperna "Kanintänderna i underkäken går upp mot hårda gommen i överkäken". Veterinären sa att det kan bli bättre när hans riktiga tänder kommer fram, men det fanns inga garantier alls för det. Är det här något som borde påverka priset? Och dumt nog så glömde jag ställa en del frågor hos veterinären, som hur det här kommer påverka bettet, och vad som kommer göras åt bettet om det fortsätter vara felande. Operation, dras tänderna ut? Vad gör man åt ett sådant bettfel?

Angående kulorna så funderar jag även över priset där. Förvisso är hunden en blandras och är därför inte tänkt till avel eller utställning, men en testikel på fel ställe innebär dyrare kastrering och även en ökad risk för cancer om jag har förstått det rätt?
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Bettfelet skulle jag absolut kontakta uppfödaren om. Tyvärr är det väl ganska stor risk att det är en oseriös blandrasproducent, och då är du ganska rättslös.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Har varit lite i kontakt med uppfödaren, och enligt henne ska det vara något som täcks av dolda fel försäkringen. Är det så? Det borde väl inte räknas som ett dolt fel när det finns med i besiktningen...

Nu är inte pengarna det viktigaste, men om ni skulle kräva tillbaka pengar vid ett sånt här bettfel, vad handlar det om för summor då?
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Tveksamt om bettfel går på dolda fel. Oavsett så är det uppfödarens jobb att fixa det, det är till henne bolaget ska betala ut.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Bettfelet är ju inte dolt då det redan har anmärkts av veterinär och uppfödaren känner till det. Summan för dolt fel baseras annars på inköpspriset vilket jag antar inte är så stort med tanke på att det är en blandras.

I dina kläder så hade jag pratat med veterinären igen om vad detta kan spela för roll i framtiden. Finns det risker för dyra kostnader och problem med tänder och bett i framtiden hade jag lämnat tillbaka valpen och köpt en annan med bättre förutsättningar. Blandisar brukar inte ha de bästa förmånerna när det gäller försäkringar så vovven kan bli rätt dyr med tiden om du har otur.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Det var som jag trodde då, eftersom att jag vet om felet är det ju inte dolt. Så det bästa jag kan göra är att ringa veterinären imorgon och se vad hon säger, vad som kan hända och sedan kan jag prata med uppfödaren igen...

Men om vi säger att det här bettfelet kan hjälpas genom att dra tänderna, så är det en veterinärkostnad på ca 3000-4000kr, är det något jag kan begära tillbaka från uppfödaren?
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Sannolikheten för att det skiter sig med kastrering är större än sannolikheten att det utvecklas cancer.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Då behöver jag inte bry mig så mycket om testikeln som inte är nere? Han ska ju inte användas i avel eller något sådant. Så länge det är ofarligt och inte påverkar honom i övrigt så spelar det ju ingen roll för mig.

Vi ska tillbaka för vaccination om några veckor och då skulle hon kolla testiklarna igen.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Du har fått bra tips om tänderna men ville bara påpeka att kulorna kan åka lite hiss, det är helt normalt :). Är de inte nere innan ca 6-8 månaders ålder är det dock osannolikt att att de trillar ner senare. När det gäller kastreringens vara eller icke vara finns det delade meningar (Vallhund tillhör motståndarsidan). Jag tycker att det gör man om man tycker det behövs, dvs hunden måste vara vuxen och ha tydliga problem med hormonerna. De ska trots allt stympa hunden. Men det är inget som man behöver undvika till varje pris. Biverkningar av det allvarligare slaget är mycket sällsynta.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Men om vi säger att det här bettfelet kan hjälpas genom att dra tänderna, så är det en veterinärkostnad på ca 3000-4000kr, är det något jag kan begära tillbaka från uppfödaren?

Du kan försöka. Det är liksom det som är grejen med att köpa blandras mot att betala mer för renrasig hund med kontrollerad avelshistorik....man får vad man betalar för. Jag har själv haft blandraser och fått erfara att det är inte många garantier och försäkringsrättigheter man har tillträde till och tyvärr så är blandraskullar oftast bara lätta slantar för uppfödarna. Jag hoppas du har en som tar sitt ansvar....De är inte så vanliga.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

När det gäller bettet är det såklart trist med bettfel, speciellt om hunden ska användas till utställning. Men då det är en blandras är ju så inte fallet.
Vet flertalet hundar som lever med inverted canines där tänderna inte medför några problem för hunden och de inte behövt dras eller åtgärdas.
Har den inverted på valptänderna är sannorlikheten stor att den kommer att få det senare också då den förmodligen är trång i underkäken, men det är absolut ingen garanti och det kan utvecklas till korrekt bett.
Min kompis Hund är dessutom en sån där solskenshistoria där hunden hade inverted tills den var 1,5 år men sen nån gång mellan 1,5 och 2 år hade bettet rättat till sig och hunden har nu korrekt bett. Men DET hör nog till onvanligheterna. ;)
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Ja det är ju en av alla nackdelar med att köpa blandras, jag har ju dock varit medveten om riskerna så nu är det väl bara att stå sitt kast. Lite trist är det ju dock att första besiktningen var ua, medans den här besiktningen inte var det. Att kulorna kanske var på plats vid förra besiktningen kan kanske stämma, om de som Cillamuffins säger, kan åka lite hiss.

Jag kan ju alltid hoppas på en solskenshistoria som i Aningsfulls fall! ;) Så lär det ju inte bli, men jag ska ringa upp veterinären imorgon igen och höra vad hon tror om bettfelet... Kanske även ringa till andra veterinärer och fråga.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Jag hade väntat. Tänder kan växa olika under en ganska lång tid. Underkäken växer längre tid än överkäken. Kulorna kan också åka upp och ner.

Nu hade du pratat med uppfödaren. Men hade jag varit er två hade jag bestämt att du ska återkomma när hunden är 6 månader, men att ni gör upp nu hur det blir om något fel finns vid 6 månaders ålder.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Bettfelet skulle jag absolut kontakta uppfödaren om. Tyvärr är det väl ganska stor risk att det är en oseriös blandrasproducent, och då är du ganska rättslös.

Varför utgår du alltid från att det är oseriösa o oärliga människor som säljer blandraser ?
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Bettfelet är inget som du kan kräva uppfödaren några som helst pengar för. Det är sånt som händer tyvärr. Dock är det väldigt vanligt att kanintänderna går upp i käken tills de är bytta och käken vuxit färdigt och sedan när allt är klart har valpen perfekt bett.
Har hunden problem att äta? Om inte så skulle jag inte dra upp himmel och jord för detta.

Ang testiklarna är det praxis inom skk att uppfödaren ska betala tillbaka 10% av inköpspriset (detta för att slippa bekosta en operation) om hunden fortf är krypt vid 1 års ålder.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Min hund (renrasig) hade bettfel som liten. I besiktningsprotokollet står det"lindrigt bettfel" om jag minns rätt. Det låter som att det är liknande din hund har. Canintänderna gick upp i gommen. Han hafe aldrig ont och vid tandbytet försvann det. Jag blev tipsad om att hålla koll när de nya tänderna kom, om de kom på "insidan" var det lugnt men om de kom utanför mjölktänderna och dessa satt kvar skulle jag vara snabb att dra dem så att inte tänderna skulle"puttas" mer fel.
Han är köpt till ordinarie pris.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Tesiklarna kan som någon annan sagt åka upp och ner så länge passagen är stor nog så att de kan passera utan problem. Man kan prova att massera ner den/dem flera gånger varje dag. Det kan bli så att om man har tur att när passagen blir för trång så sitter båda nere. Förutsättningen för detta är förståss att den sitter såpass att det går att få fram den vid massage.
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Jag har också en hund med bettfel, men det är ingenting som jag försökt få tillbaka pengar på.
Uppfödaren ringde några dagar innan jag skulle hämta min valp och berättade att han bara hade en kula nere på besiktningen. Det var ingenting jag tvekade inför just då eftersom han bara var 7 veckor.
Kulan ramlade ned ett par veckor senare och istället fick hunden ett rejält överbett. Jag hoppades länge på att det skulle rätta till sig, för precis som Grana säger växer underkäken långsammare. Har fått lägga utställningarna på hyllan, men har ändå världens bästa hund som jag kan göra annat med.

I somras köpte min sambo en hund. Han hade ett litet navelbråck på besiktningen (som snart växte ihop) och som inte hindrade oss från att köpa valpen. På vägen hem i bilen upptäcker min sambo att hunden har kroksvans som de missat på besiktningen. Vi har mailat uppfödaren som först erbjöd en summa pengar tillbaka, men som verkar ha ångrat sig. Vi ställde ut hunden i valpklass och domaren kände kroken väl. Mailade kritiken och sedan dess har vi bemötts med tystnad.
Hunden är köpt till jakt och är en trevlig familjehund, det är det viktigaste.

Har ingen aning om hur dolda fel-försäkringarna fungerar. Är det någon som fått tillbaka några pengar på en sådan?
 
Sv: Valp med anmärkningar vid besiktning

Dolda fel-förskringen är ju egentligen inte för valpköparens skull utan för uppfödarens. Om valpen har ett dolt fel skall uppfödaren betala ersättning oavsett om hen har försäkring eller inte.
Dock påverkar det valpköparen i alla fall ifall uppfödaren inte har pengar att betala ut.
*KL*
Min första hund (rerasig) hade bettfel vid köpet, uppf drog då av 10% på priset.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Paus1234
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 722
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 374
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp