Valp med dålig aptit

bananabambi

Trådstartare
Min boxervalp på tio veckor äter dåligt. Hon ska äta ca 6 dl RC Maxi Baby Dog om (fördelat på 4 gånger) dagen, men hon äter som mest 3, kanske 4 dl (två gånger, de andra gångerna äter hon inte alls när vi ställer fram maten).

Hon kan äta några fler tuggor om jag sitter bredvid, och tjatar. Vi har lekt, och busat, och tränat lite sitt och ligg, och då har hon fått frolic som belöning, och är det godis så går det bra. Kattmaten älskar hon, men det får hon inte äta.

Hon växer bra, men jag tycker att hon är lite för tunn, i vissa viklar ser man revbenen ordentligt, men dock i andra vinklar se hon sådär babyrund ut. Svårt.

Nu fick jag tips av våra hundvana grannar om att ge lite filmjölk till henne. Glömde fråga om det skulle blandas i maten, eller om det skulle ges bara filmjölk, men jag blandade i några matskedar, och frukosten, som annars inte äts förrän vid 12-13 på dagen :crazy: , åkte ner utan protest! :banana:

Nu måste jag bara fråga er, är det okey att ge filmjölk?

Sv: Valp med dålig aptit

Ja, det är ingen fara att ge filmjölk, men jag tycker det är onödigt.

Hon behöver kanske inte ha så mkt som 6 dl torrfoder. Låt henne äta den mängden hon vill ha. Äter hon inte så äter hon inte, sitt inte och truga och gör så stor sak av det.

Dra ner och ge henne 3 ggr om dagen istället. Det finns så mkt annat att utforska i världen än syssla med ätandet, så ge det tid.

Hon äter när hon är hungrig och mer än så behöver hon inte ha. Du märker om hon blir väldigt smal, då är det dags att hitta någon lösning.

Jag har bara trugat i henne en gång, när hon inte ville ha frukosten ens vid 15. Det är lätt att bli lite överbeskyddande :crazy:

6 dl var vad uppfödaren sa att hon skulle äta när vi hämtade henne, men nu väger hon ju många mer kilon än då, så jag tycker att de där 6 dl borde gå ner.

Varje hund är en individ. Att en hund ska äta 6 dl om dagen är det ingen uppfödare i världen som kan avgöra.
Alla hundar har olika stort intresse för maten, olika stort behov av näring och fysisk möjlighet att kunna ta till sig näring.

Min schäfertik åt endast 6 dl om dagen och det var när hon var 5 månader. Hanen åt 12 dl om dagen när han var 5 mån. Skillnaden kan var jättestor på vad de behöver.

Tiken hade många dagar som valp då hon inte åt något alls ibland gick det 2-4 dagar utan att äta alls, medans hanen knappt överlevde om han fick maten 5 min för sent.

Man får även ha i åtanke att försöka hitta när de vill ha mat. Att säga att kl 08.00, 12.00, 17.00 och 21.00 ska de äta anser jag vara väldigt galet. Det är hunden som ska få avgöra när de är hungriga. Själv tog det tid för mig innan jag förstod hur min tik ville göra. Hon äter sin frukost vid 13.00, nu under sommaren och det är varmt väntar hon ofta till 16.00. Sedan äter hon kvällsmålet under natten vid 02.00.
Hanen äter 08.00 och 20.00. Honom kan man ställa fröken ur efter. Han missar inte sin frukost med 1 minut. Får han ingen mat så beter han sig som ett frimärke tills man gett honom. Tiken säger aldrig till om att hon är hungrig. Henne kan man glömma bort i flera dagar innan hon troligen skulle påpeka något.

Jag har även haft en hane som bara ätit varannan dag under hela sitt liv. Dock är det ju egentligen olagligt, men vad gör man. Hunden vill ju inte äta oftare.

Senast ändrad av en moderator:

Min valp är också knepig med maten....ibland äter han bara en gång om dan...ALL annan mat än den som erbjuds går ner, men jag har ingen lust att tillslut fodra med oxfile:D
Han ser ju skaplig ut i hullet, inga revben men något uppdragen...har köpt lite kafomavit tbl som han får eftersom han inte får fullt i fodret...men en del dagar så äter han mycket också...jag har bestämt att han får bestämma själv....om han är hungrig så finns maten.....

Det var väl mer en riktlinje han ville ge oss, det där med 6 dl.

Vi har försökt ge henne frukost vid sex-tiden, men det vill hon inte ha. Inte heller någon gång under förmiddagen, utan kanske strax efter lunch. Och sedan får hon någon gång vid 17-18-tiden, och sedan en gång till sent på kvällen. Men det är inte alltid hon äter upp allt, ibland vill hon inte ens smaka.

Hon växer och blir större, och hon är glad och jättebusig, skulle hon svälta och må dåligt så skulle man väl (förhoppningsvis) se det.

Så det är det väl jag som får försöka tagga ner nu då.

Så det är det väl jag som får försöka tagga ner nu då.
:D Ha ha, ja gör så! :D

Så länge hunden är pigg och glad så behöver Du inte oroa Dig. Hon får i sig det hon behöver.

bananabambi skrev:
Min boxervalp på tio veckor äter dåligt. Hon ska äta ca 6 dl RC Maxi Baby Dog om (fördelat på 4 gånger) dagen, men hon äter som mest 3, kanske 4 dl (två gånger, de andra gångerna äter hon inte alls när vi ställer fram maten).

Hon kan äta några fler tuggor om jag sitter bredvid, och tjatar. Vi har lekt, och busat, och tränat lite sitt och ligg, och då har hon fått frolic som belöning, och är det godis så går det bra. Kattmaten älskar hon, men det får hon inte äta.

Hon växer bra, men jag tycker att hon är lite för tunn, i vissa viklar ser man revbenen ordentligt, men dock i andra vinklar se hon sådär babyrund ut. Svårt.

Nu fick jag tips av våra hundvana grannar om att ge lite filmjölk till henne. Glömde fråga om det skulle blandas i maten, eller om det skulle ges bara filmjölk, men jag blandade i några matskedar, och frukosten, som annars inte äts förrän vid 12-13 på dagen :crazy: , åkte ner utan protest! :banana:

Nu måste jag bara fråga er, är det okey att ge filmjölk?

Jag hade problem men min ettåriga kille... Han åt dåligt och var ofta lös i magen. Jag fick rådet av en bekant att ge filmjölk men det blev dock inte bättre. Fick ta honom till veterinären och hon frågade om jag brukade ge honom filmjölk. O det va tydligen inte alls bra, hundar kan tydligen vara väldigt känsliga för laktos dock inte alla. Så om din vovve blir dålig i magen så kan det bero på filmjölken. Som tur är så finns det ju laktosfri fil. Mums....

Jaha, bra att veta.

Dock har jag ju inte gett några mängder, utan typ 2-3 matskedar. Men det kanske räcker för att de ska bli "rejsiga" i magen.

Min valp som nu är inne på sin 14:e vecka är ett riktigt matvrak istället. Han kastar sig över maten och det har t.o.m. blivit så att jag ger honom lite extra eftersom han verkar vara så hungrig. Han äter upp allt i ett nafs.
Tiken däremot som är lite över året har nu börjat matvägra. Allt annat utom hundmaten går ner så hon är inte sjuk. Men jag ställer ner maten till frukost och vill hon inte ha då så ställer jag ner den till middagen i stället och fyller bara på det hon ska ha. Hon äter helst bara 1 gång om dagen och jag låter henne göra det även om många tycker det är dumt. Jag kan ju inte tvinga henne att äta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 047
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 126
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 320
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka