Valp som bara vill bita oss!

Nu har alla andra redan sagt det mesta, men kortfattat är det så att det hunden tycker lönar sig - funkar. På gott och på ont.

Sedan måste även djurungar lära sig impulskontroll, kommunikation och tålamod precis som alla andra 'barn', det är inte medfött. För att kunna använda ett stoppkommando eller en tillsägelse måste ju valpen förstå vad du önskar av den först, och det måste löna sig att lyssna dessutom!

Så ja, det du bekriver är fortfarande fullt normalt, TS. :) Skönt med en valphage i alla fall, så kan ni ta en paus när det blir för mycket!
 
Alltså valpen kommer ju inte att sluta bara för att man säger åt den. Den har typ noll impulskontroll. Det som funkar kommer att funka först sen. Nu gäller det att vara konsekvent och inte hatta av och an.

Med pirayor har jag inte tjatat utan brutit situationen genom att byta omgivning (gå ut, åka bil eller nåt) eller göra nåt som hunden fokuserar på istället.

Men det går över.

Mvh hatar valptiden
 
Sådär som en passus är det egentligen rätt otroligt hur mycket information hundar förväntas (och kan!) ta in när de är så unga, och på så kort tid.
Exakt.

Bara för att vi vet exakt vad vi menar med ett kommando så betyder det inte att hunden föstår. De är inga tankeläsare.

Dessutom förstår de kanske andra saker än man själv. Min egen pappskalle har fattat att mitt pekfinger i luften betyder sitt. Jag använde handen utan att tänka samtidigt som jag sa sitt. Nu kan jag sätta honom med pekfingret. Det var inte meningen men har visat sig praktiskt.
Han är liten så är jag övat inkallning har jag böjt mig ner med godisen i handen. Numera kommer han inte om jag ropar hit om jag inte böjer mig ner. Han gör sig beredd när jag stoppar handen i fickan dessutom ;)

Ens eget kroppsspråk är viktigare än man kanske tror.
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
Hon är en liten valp. Hon är inte född med förståelse för vad du säger.

Säg inte vad hon INTE ska göra - visa vad hon kan göra ISTÄLLET. Vill hon leka genom att bita i din arm så ta en leksak och håll i som hon kan bita i istället. Så kan ni kampa och bråka om den. Jättekul. Styr om den henne till det hon får göra. Hon har fullt med behov hon behöver få tillfredsställda. (Och det här är bara början.) Det kliar i tänderna och hon behöver gnaga och bita i nåt. Hon vill busa och bråka och brottas och bitas som valpar gör; hitta sätt att leka med henne som fungerar för dig.

Sen har valpar en mat- och sovklocka, precis som barn. Se till att hon får sova ifred utan att bli störd. Lär dig hålla koll på när det börjar bli dags att vila. Ibland, särskilt framåt kvällen eller om hon inte fått sova som hon ska på dagarna, så kan hon bli övertrött. Då snurrar allt fortare och hon varvar upp istället för att sova när hon är trött. Då kan hon bli extra bitig. Då behöver hon hjälp att varva ner. Precis som småbarn, alltså. Då är det inte läge att kasta leksaker eller busa, utan leka nåt lugnt en stund. Söka godisar eller tugga tuggben. Kanske sitta i famnen lite och andas ihop.

Utgå ifrån hennes syn på saken, så förstår du henne bättre.
 
Jag vet inte om jag instämmer om valet av första bilden, men... :D
1615756804880.png
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!

I böcker jag läser står det om att agera nonchalant, stå still, använda stoppord etc. Vi har testat allt men ingenting fungerar. Tur att hon är väldigt charmig och fin mellan dessa sessioner där hon bara går på...

Det är fullt normalt att en valp (speciellt brukshund) snarare går igång av tillsägelser och blir värre än att de slutar :)
Ta fram en leksak, droppa ett par godisar samtidigt som du säger hennes namn glatt, håll henne tills hon lugnar ner sig om hon är övertrött, sätt henne i hagen med ben/tuggvänlig leksak tills hon lugnat ner sig, gå ut en sväng och lek/kolla omgivning. Tänk samarbete och vad du vill att hon ska göra och motivera henne till det istället för att tänka på allt hon inte får göra :)

Min schäfervalp höll jag i min famn/uppepå bröstet nästan varje natt de första veckorna. Hon blev piraya så då höll jag henne så tills hon lugnade ner sig. Man får ju hålla på ett sätt så valpen inte kommer åt en :D Då lärde hon sig också att det är lugn och ro när matte håller om henne.
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
Titta på valpen som ett barn och använd dina erfarenheter som förälder. Du kommer snart kunna jämföra med dina barn i olika åldrar och ha lättare att förstå varför den beter sig som den gör.
 
Titta på valpen som ett barn och använd dina erfarenheter som förälder. Du kommer snart kunna jämföra med dina barn i olika åldrar och ha lättare att förstå varför den beter sig som den gör.
Det får mig att komma u ihåg Loppans "tonårstid" herre min je.. Folk som inte hade hund kommenterade att de riktigt kunde se henne smälla med dörrarna och skrika "jag hatar dig" 🤣 det var så fruktansvärt tydligt. Hon skulle alltid ha sista ordet när hon blev tillsagd 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 410
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 828
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Drago
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 200
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp