Valp som bara vill bita oss!

Vad väl ingen nämnt är att en så liten valp ska sova ca 20 timmar på ett dygn. Det tycker jag är så skönt att höra när en är mitt i valptiden. En hinner glömma det mellan gångerna.
Så lite lek, lite kontaktövningar, sova, äta, kissa, bajsa. Ingen AKTIVERING. Ingen MOTION.
Bara gå ut en stund och umgås. Det räcker så bra.
 
De vassaste och bästa hundarna från min uppfödning var tikar. Bara en hane gick till tjänst ;)
Personligen gillar jag tikarna mest. De är på ett sätt mildare och följsammare men är samtidigt vassare när det gäller.

Min erfarenhet från egna rasen. Tikarna har varit betydligt vassare, de enda vi på riktigt haft problem med var smarta tikar som valde sina fajter. Vilket ju är en kul utmaning. Ibland.

(det var ju f ö en tiks äventyr som startade den roliga Buke-historien där jag blev anklagad för jaktbrott)
 
Senast ändrad:
Rottweilertiken tog ner en vigg ur luften, när den (viggen) lyfte ur kräftdammen i trädgården. Bukefalos hävdade som en hen att detta utgjorde jaktbrott. Jag tog med (resterna av) viggen till polisstationen där de fortfarande pratar om galenskapen i att hunden (eller jag) skulle haft uppsåt.

Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställt mig att en rottweiler kunde flyga. Tiken vägrade sedan hårdnackat att släppa sitt byte till husse, som annars kunde ta det mesta från henne. Det var hård byteshandel innan leverpastejen utgjorde högre valuta än egenfångad vigg. Hon var stenhård när hon ville, den tiken. Annars snäll som ett lamm, jag hade kunnat släppa spädbarn med henne, spädbarnet hade också kunnat ta viggen av henne. Men svår brist på spädbarn vid jakttillfället gjorde att husse fick rycka till förhandlingsbordet.
 
Rottweilertiken tog ner en vigg ur luften, när den (viggen) lyfte ur kräftdammen i trädgården. Bukefalos hävdade som en hen att detta utgjorde jaktbrott. Jag tog med (resterna av) viggen till polisstationen där de fortfarande pratar om galenskapen i att hunden (eller jag) skulle haft uppsåt.

Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställt mig att en rottweiler kunde flyga. Tiken vägrade sedan hårdnackat att släppa sitt byte till husse, som annars kunde ta det mesta från henne. Det var hård byteshandel innan leverpastejen utgjorde högre valuta än egenfångad vigg. Hon var stenhård när hon ville, den tiken. Annars snäll som ett lamm, jag hade kunnat släppa spädbarn med henne, spädbarnet hade också kunnat ta viggen av henne. Men svår brist på spädbarn vid jakttillfället gjorde att husse fick rycka till förhandlingsbordet.
Det här blir betydlig lustigare om man (som jag) känner till en 'vigg' som en särskild typ av insekt (broms) som bits och är formad som ett viggenplan.
"Resterna av viggen" liksom hur mycket kan det bli kvar?! Jaktbrott?! :rofl:
 
(detta är en helt annan, till brottet orelaterad, fågel)

1615661717569.jpeg
 
Vår hund "morrar" när hon tycker ngt är mysigt. 🙄
Känner man henne väl så hör man skillnad på mysmorr (vi kallar det gnorr) och riktigt morr. Men det är många som blir lite oroliga när de kliar henne och hon sätter igång även folk som är vana vid hund. 🙈

Rottweilers har nagot som kallas for "Rottweiler Purr" har i landet i Vast. Det oversatts med ett "purr" nar de blir kliade riktigt bra.:love:

De vassaste och bästa hundarna från min uppfödning var tikar. Bara en hane gick till tjänst ;)
Personligen gillar jag tikarna mest. De är på ett sätt mildare och följsammare men är samtidigt vassare när det gäller.

Yes! Precis sa. Min gamla rottis tik var oerhort foljsam, men ocksa vass som fa. Det som kunde vara en smula besvarande var att det absolut inte gick att uppna den lydnad (blind lydnad) man ibland behovde med henne. Om hon ansag att en situation var "farlig" och att hon behovde stiga in for att forsvara hem och familj gjorde hon det. Period. :cautious:

Hon steg in framfor mig och tydligt visade grannen's hund att det faktum att den upptradde mycket aggresivt mot mig inte var uppskattat ... och absolut vagrade lata mig ta tag i henne. Hon var standigt en meter framfor mig. Oavsett vad jag sa ... Hon attakerade inte grannen's hund, som i mina ogon kom rusande mycket aggressivt for att attakera mig. Miss Mandy var pa andra sidan av huset, men kom sa fort hon kunde och uppenbarligen holl hon med om min uppfattning.
Det tog narmare en halvtimma att fa ut hunden fran var mark. Mandy tva steg framfor mig, och tva steg fran grannen's hund ... i ungefar 5 hektar. Det gick inte fort da grannen's hund inte kunde vanda sig om och ga som en hund, forran den kunde springa under staketet ... och Miss Mandy uppenbarligen kande sig som harskarinnan nummer ett och mycket nojd med sig sjalv nar den slank ivag.

Rottweilertiken tog ner en vigg ur luften, när den (viggen) lyfte ur kräftdammen i trädgården. Bukefalos hävdade som en hen att detta utgjorde jaktbrott. Jag tog med (resterna av) viggen till polisstationen där de fortfarande pratar om galenskapen i att hunden (eller jag) skulle haft uppsåt.

Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställt mig att en rottweiler kunde flyga. Tiken vägrade sedan hårdnackat att släppa sitt byte till husse, som annars kunde ta det mesta från henne. Det var hård byteshandel innan leverpastejen utgjorde högre valuta än egenfångad vigg. Hon var stenhård när hon ville, den tiken. Annars snäll som ett lamm, jag hade kunnat släppa spädbarn med henne, spädbarnet hade också kunnat ta viggen av henne. Men svår brist på spädbarn vid jakttillfället gjorde att husse fick rycka till förhandlingsbordet.

:rofl:
 
Skönt att maken är med på tåget - kan ni dessutom få uppfödaren som stöd kanske det känns ännu bättre för dig? Samt om du kan ta till dig att det du beskriver låter som fullkomligt normalt valpbeteende för så många av oss.
Är uppfödaren vettig vill hen inget annat än att en valpköpare med problem hör av sig så fort som möjligt.
Hoppas du fortsätter uppdatera. :)
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
I böcker jag läser står det om att agera nonchalant, stå still, använda stoppord etc. Vi har testat allt men ingenting fungerar. Tur att hon är väldigt charmig och fin mellan dessa sessioner där hon bara går på...
 
I böcker jag läser står det om att agera nonchalant, stå still, använda stoppord etc. Vi har testat allt men ingenting fungerar. Tur att hon är väldigt charmig och fin mellan dessa sessioner där hon bara går på...
Men hon är ju extremt liten fortfarande. Om ni hunnit testa allt på så kort tid så tror jag det valp är mer än lovligt förvirrad, utöver att den är bebis då.

Du har ju barn. Hur bra var de på att lyssna kring 1-2 års åldern? 😉
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
Ja om den inte vet vad tillsägelserna betyder så är även en vuxen hund döv för detta.
Vet inte hur många gånger jag sett folk stå och vråla hit till sina hundar som inte har en aning om vad det betyder eller vad dom får för att lyda.
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!
Man måste jobba mycket på kontaktövningar för att hunden ska förstå att när man säger något så startar en kommunikation.

Hur mycket tid lägger du idag på kontaktövningar och vilka gör du?
 
Hej igen!
Är det lika normalt med en valp som är helt döv för alla typer av tillsägelser och istället envist kör på i evigheter? Jag har som tur är äntligen fått tag på en valphage så jag hoppas den skall ge oss den vila jag tror båda parter kan behöva!

Hon har inte hunnit lära sig stoppord än. Det tar tid. Och ni måste vara konsekventa och inte prova en miljard olika saker, det blir svårt för henne att fatta galoppen då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 409
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 827
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Drago
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 200
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp