Bukefalos 28 år!

Valp som knappt äter.

När du säger att Tonto bara äter 2dl torrfoder under en dag, räknar du även med allt det gottigt han får under dagen vid träning?

Varför jag försöker lugna dig i att sluta oroa dig för vikten är dels för att du oroade dig över Rollos vikt och att han inte åt upp all mat som fodertillverkarna rekommenderade från första början trots att han varit rund hela tiden och inte mager alls.
Nu säger du att denna valp svälter och är så mager att skelettet känns. Trots att Tonto viktmässigt ligger på en normal vikt för Aussies i den åldern. Och hans syskon ligger på samma viktspann. Och Tonto går upp i vikt.

Att veterinären säger att han är för mager tror jag beror på som bulldozer säger, att veterinärerna är mer vana idag av runda valpar än normalviktiga.
Aussies och border Collies ligger i det viktspannet vid valpar. Skulle alla dessa vara så svårt magra och svälta ihjäl då?

Jag förringar inte alls att Tonto legat inne med drop för uttorkning, det är allvarligt i sig.
Jag säger heller inte att det är normalt att valpen matvägrar mat i skålen. Utan där har ni stora problem som jag tror ni orsakat själva genom
oro och genom att smaksätta maten med allt gottigt. Där tror jag att ni genom förändrade vanor kan rätta till problemet så att Tonto fortsättningsvis äter mer. Men räkna inte med att han ska äta upp exakt samma mängd som fodertillverkarna rekommenderar, då kommer han mer att vandra åt det runda hållet.

Jag försöker alltså lugna din oro över valparnas vikt.
 
När du säger att Tonto bara äter 2dl torrfoder under en dag, räknar du även med allt det gottigt han får under dagen vid träning?

Varför jag försöker lugna dig i att sluta oroa dig för vikten är dels för att du oroade dig över Rollos vikt och att han inte åt upp all mat som fodertillverkarna rekommenderade från första början trots att han varit rund hela tiden och inte mager alls.
Nu säger du att denna valp svälter och är så mager att skelettet känns. Trots att Tonto viktmässigt ligger på en normal vikt för Aussies i den åldern. Och hans syskon ligger på samma viktspann. Och Tonto går upp i vikt.

Att veterinären säger att han är för mager tror jag beror på som bulldozer säger, att veterinärerna är mer vana idag av runda valpar än normalviktiga.
Aussies och border Collies ligger i det viktspannet vid valpar. Skulle alla dessa vara så svårt magra och svälta ihjäl då?

Jag förringar inte alls att Tonto legat inne med drop för uttorkning, det är allvarligt i sig.
Jag säger heller inte att det är normalt att valpen matvägrar mat i skålen. Utan där har ni stora problem som jag tror ni orsakat själva genom
oro och genom att smaksätta maten med allt gottigt. Där tror jag att ni genom förändrade vanor kan rätta till problemet så att Tonto fortsättningsvis äter mer. Men räkna inte med att han ska äta upp exakt samma mängd som fodertillverkarna rekommenderar, då kommer han mer att vandra åt det runda hållet.

Jag försöker alltså lugna din oro över valparnas vikt.

Jag skriver om och om igen att jag oroade mig i onödan för den andra hunden och att han äter allt numera men att det är stor skillnad mellan honom och den nya.

Ja, får han inget annat så äter han max 0.5 dl vid varje utfodring (4ggr per dag). Och det är om man trugar. Om man inte trugar så svälter han sig helt. (Det var då vi fick åka in Olheden sa att man absolut inte skulle låta valparna svälta sig, att det är en gammal metod som man frångår mer och mer.)

Veterinären tyckte att han var mager då hon tyckte att han kändes som ett litet skelett. Det är inget jag hittat på. Hon sa att även om valpar ska vara slanka så är han för mager. Jag säger inte att andra valpar av samma vikt är magra, jag vet däremot att veterinären ville sätta honom på veterinärfoder för att han var för mager enligt henne (akutbesöks vet tyckte också att han var mager, så det är två stycken veterinärer som sagt samma sak)

(Förövrigt så har han ätit 100g fruset färskfoder i en skål idag. :eek: Att ändra utfodringsmiljön har fungerat bra i två dagar nu. Säkert nyhetens behag...)
 
Just nu RC exigent för "små kräsna hundar":angel::laugh::cautious::o (jag skäms!). Köpte som träningsgodis eftersom hon gillade dem då en kompis gav henne en. Jag tänker söka fram ett bra foder med rätt hög energihalt bara vi kommer igång. Hon verkar älska allt som jag lovat att aldrig ge min hund. Hög spannmålshalt? Oh yeah...

Just nu har hon ätit en dagsranson av den maten, plus drygt 200g musch nötmix. Inte illa alls. Hon stod nyss och kollade på den tomma koppen, helt förvånad (hah! Jag tänker INTE fylla på förrän imorgon bitti!) Och det kliar i mina fingrar. Nu då hon ser hungrig ut hade jag så gärna velat tuta i henne allt vad det går, men jag ska hålla mig.


(När blev jag en sånhär mes?):banghead:

:up: Låter bra. Tonto har också ätit idag och förföljer mig med hungriga ögon men han får bara bestämd mängd varje gång han ska få mat.

Han åt till och med 100 g färskfoder som var fruset. :eek:
 
Sitter och skriver på mobilen, så jag får be om ursäkt för alla fel och stavfel. Autocorrect...
 
Jag kom och tänka på den här tråden när jag läste en annan om nojiga hästägare.


http://www.bukefalos.com/threads/hasthypokondriker.1329337/

Jag tror man måste rannsaka sig själv. Min hund är 13,5 och jag vet att jag måste fatta ett beslut närmsta veckorna. Det är urjobbigt, men jag märker ju att jag studerar hunden sjukligt intensivt stundtals. Jag vill inte riskera att hon lider, men jag måste ju låta henne härja lite. Det är lätt att fastna i att leta fel, det finns några bukeanvändare jag reflekterat över genom åren, det är alltid fel på deras djur, det går inte att hitta sadlar, allergier, eksem och magsår. Absolut ska man vara observant, men ibland tror jag folk lider av Münchhausen by proxy när det kommer till djuren. Observera att jag inte säger att det är så här, men det är lätt att skena iväg ibland.
 
Jag kom och tänka på den här tråden när jag läste en annan om nojiga hästägare.


http://www.bukefalos.com/threads/hasthypokondriker.1329337/

Jag tror man måste rannsaka sig själv. Min hund är 13,5 och jag vet att jag måste fatta ett beslut närmsta veckorna. Det är urjobbigt, men jag märker ju att jag studerar hunden sjukligt intensivt stundtals. Jag vill inte riskera att hon lider, men jag måste ju låta henne härja lite. Det är lätt att fastna i att leta fel, det finns några bukeanvändare jag reflekterat över genom åren, det är alltid fel på deras djur, det går inte att hitta sadlar, allergier, eksem och magsår. Absolut ska man vara observant, men ibland tror jag folk lider av Münchhausen by proxy när det kommer till djuren. Observera att jag inte säger att det är så här, men det är lätt att skena iväg ibland.

Min förra ponny var klantig och gjorde illa hela tiden, hennes unge är frisk utom lite småskavanker. Så himla skönt att inte behöva oroa sig konstant över henne. (Hon går på en ö utan staket till och med. :rofl:)

Men ja, man får rannsaka sig själv.
 
Jag kom och tänka på den här tråden när jag läste en annan om nojiga hästägare.


http://www.bukefalos.com/threads/hasthypokondriker.1329337/

Jag tror man måste rannsaka sig själv. Min hund är 13,5 och jag vet att jag måste fatta ett beslut närmsta veckorna. Det är urjobbigt, men jag märker ju att jag studerar hunden sjukligt intensivt stundtals. Jag vill inte riskera att hon lider, men jag måste ju låta henne härja lite. Det är lätt att fastna i att leta fel, det finns några bukeanvändare jag reflekterat över genom åren, det är alltid fel på deras djur, det går inte att hitta sadlar, allergier, eksem och magsår. Absolut ska man vara observant, men ibland tror jag folk lider av Münchhausen by proxy när det kommer till djuren. Observera att jag inte säger att det är så här, men det är lätt att skena iväg ibland.

Jag hänger inte alls med i hur du tänker här, och jag tycker det är konstigt att du inte har några större betänkligheter mot att sätta diagnosen MBP på folk. Jag kan ta mig själv som exempel, i onsdag var jag hos veterinären för 19:e gången i år (har haft tre hundar, nu har jag två) vilket jag vet är sjukt många gånger, men om någon skulle antyda att den trodde jag led av MBP skulle jag bli helt knäckt.
 
Jag hänger inte alls med i hur du tänker här, och jag tycker det är konstigt att du inte har några större betänkligheter mot att sätta diagnosen MBP på folk. Jag kan ta mig själv som exempel, i onsdag var jag hos veterinären för 19:e gången i år (har haft tre hundar, nu har jag två) vilket jag vet är sjukt många gånger, men om någon skulle antyda att den trodde jag led av MBP skulle jag bli helt knäckt.
Håller med dig där,att ställa en sådan diagnos på människor på ett forum är rent gräsligt MBP är en totalt "vidrig" diagnos
 
Håller med dig där,att ställa en sådan diagnos på människor på ett forum är rent gräsligt MBP är en totalt "vidrig" diagnos
Diagnosen ställdes ju knappast, det var mer ett resonemang där diagnosen nämndes.

För övrigt tycker jag att @Hyacinth har en poäng. Mina djur är absolut friskare sen jag slutade nojja över allt och min standardkommentar numera är "avvakta". En av mina bästa vänner är veterinär, med tanke på vilka sjukdomsbilder hennes kunder kan ringa henne mitt i natten för så kan jag antingen anta att folk är fruktansvärt okunniga eller nojiga.
 
Diagnosen ställdes ju knappast, det var mer ett resonemang där diagnosen nämndes.

För övrigt tycker jag att @Hyacinth har en poäng. Mina djur är absolut friskare sen jag slutade nojja över allt och min standardkommentar numera är "avvakta". En av mina bästa vänner är veterinär, med tanke på vilka sjukdomsbilder hennes kunder kan ringa henne mitt i natten för så kan jag antingen anta att folk är fruktansvärt okunniga eller nojiga.
Ja, noja över djuren gör säkert dom flesta (ofta är det säkert obefogat)
Steget därifrån (lite noja) till MBP är gigantiskt.
 
Ja, noja över djuren gör säkert dom flesta (ofta är det säkert obefogat)
Steget därifrån (lite noja) till MBP är gigantiskt.

Sant, men jag tycker att en del är smått maniska i jakten på nya diagnoser på sina djur. Det är alltid något. Sen kan man ha otur och få ett exemplar som är sjukdomsdrabbat och däremellan snubblar på allt. Men en normal formkurva går lite upp och ner. Vissa dagar är man pigg, andra trött. Jag ringer inte bagarmossen och diverse andra om min hund är lite trött en dag eller ger massa tillskott eller byter foder. Hon kan ju ha sovit dåligt eller så är det varmt. Jag tycker att lite is i magen är bra att ha. Jag har stått i samma stall som en tjej vars häst hade stora magproblem. Tro fasen det när man byter foder konstant för att hitta problemet. Hon kunde bara inte vänta ut ett par veckor, utan satsade stort på homeopater, hästpratare och ett antal veterinärundersökningar. När veterinären inte kunde hitta fysiska fel så bytte hon veterinär. Jag hävdar envist att ägaren åstadkom problemen, om än inte med vilje. MBP är starkt, men osunt är det definitivt.
 
Ja, noja över djuren gör säkert dom flesta (ofta är det säkert obefogat)
Steget därifrån (lite noja) till MBP är gigantiskt.

Ja, men @Hyacinth har heller inte sagt att lite noja är detsamma som mbp, om man läser vad det står så ser man "ibland tror jag folk lider av Münchhausen by proxy när det kommer till djuren"... Har ni aldrig träffat på en ägare där alla djuren alltid är sjuka, år efter år, och tänkt tanken att de snarare är "sjuka" pga ägarens uppmärksamhetsbehov?

Ja, mbp är minst sagt otrevligt. Men det händer ju faktiskt att proxyn är djur. O_o
Att "diagnosticera" det över ett forum går såklart inte, men det har inte Hyacinth gjort heller...
 
Sant, men jag tycker att en del är smått maniska i jakten på nya diagnoser på sina djur. Det är alltid något. Sen kan man ha otur och få ett exemplar som är sjukdomsdrabbat och däremellan snubblar på allt. Men en normal formkurva går lite upp och ner. Vissa dagar är man pigg, andra trött. Jag ringer inte bagarmossen och diverse andra om min hund är lite trött en dag eller ger massa tillskott eller byter foder. Hon kan ju ha sovit dåligt eller så är det varmt. Jag tycker att lite is i magen är bra att ha. Jag har stått i samma stall som en tjej vars häst hade stora magproblem. Tro fasen det när man byter foder konstant för att hitta problemet. Hon kunde bara inte vänta ut ett par veckor, utan satsade stort på homeopater, hästpratare och ett antal veterinärundersökningar. När veterinären inte kunde hitta fysiska fel så bytte hon veterinär. Jag hävdar envist att ägaren åstadkom problemen, om än inte med vilje. MBP är starkt, men osunt är det definitivt.
Håller med om att detta letandet efter sjukdomar och brister hos djuren har nått bortom all rim och reson. Jag vet själv att jag måste lägga band på mig, för att inte ringa vetrinären. Tur att jag har sambo som bromsar :)
Viljan att ständigt försöka göra rätt, förvärrar säkert bara problemet många ggr.
Foderbyten kan slå ut vilken mage som helst.
Trådar och råd på nätet kan nog också ha en bidragande orsak till att många reagerar för snabbt. På nätet kan man googla den ena sjukdomen värre än den andra....och så är det igång.

Hypokondri riktat mot djuren skulle jag hellre vilja likna denna hysterin som finns.
 
Ja, men @Hyacinth har heller inte sagt att lite noja är detsamma som mbp, om man läser vad det står så ser man "ibland tror jag folk lider av Münchhausen by proxy när det kommer till djuren"... Har ni aldrig träffat på en ägare där alla djuren alltid är sjuka, år efter år, och tänkt tanken att de snarare är "sjuka" pga ägarens uppmärksamhetsbehov?

Ja, mbp är minst sagt otrevligt. Men det händer ju faktiskt att proxyn är djur. O_o
Att "diagnosticera" det över ett forum går såklart inte, men det har inte Hyacinth gjort heller...
Visst kan det vara ett sätt att få uppmärksamhet om någons djur ständigt är sjuka och det är olika från dag till dag. Nu har jag inte sett någon som gör så här på forumet.

Mbp vill jag inte ens andas i en tråd, där någon har det jobbigt med mat/hull på en valp. Om någon hade nämnt det i min tråd hade jag nog blivit ledsen
Hypokondriska när det gäller våra djur är vi nog lite till mans :) på ena eller andra sättet
 
Vi har numera kört med typ samma diet som @em-pirre kör med. Har ändrat utfodringsrutiner och foder, Har fodrat utomhus (utom just vid det här tillfället för det spöregnade och hundarna ville helt enkelt inte äta ute.) och det har fungerat mycket bättre. Men någon skål äter han inte ur, men på plastlock går det bra. Vi kör på fryst (är det upptinat så äter han ej) färskfoder, torrfoder när han vill ha och rått kött.

Han är fortfarande jävligt kräsen, men jag är glad att han äter lite så det bryr jag mig inte om just nu.

Jag fokuserar själv på att inte stressa upp mig över maten, jag vet inte om det hjälpt eller inte, men det är väl nyttigt för mig att stressa ner.

Titta så duktiga dom är!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 903
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 435
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 336
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp