Valp som plötsligt vägrar foder

Bukefalos 30 år!

MariaM

Trådstartare
Hej!
Har en 12 veckors yorkshire terrier valp som plötsligt slutat äta sitt foder. Han är oerhört matglad och vi har aldrig haft några bekymmer med aptiten förrän nu. Tre mål om dagen har fungerat bra och däremellan någon godisbit. Han älskar äpple och morötter vilket jag ibland också bjuder på istället för godis.
Jag har testat att blöta upp fodret och blanda i lite kokt kyckling, då äter han endast upp kycklingen men lämnar kvar fodret. Har jag varit för snabb med att introducera annan mat? Är det därför han helt tappat intresset för sitt foder? 😮‍💨

Tar tacksamt emot alla tips!

Min första amatörtanke vid plötslig matvägran är magen.
Ge lite probiotika och se om det är nån skillnad?

Hur mycket får han i sig?

Min första amatörtanke vid plötslig matvägran är magen.
Ge lite probiotika och se om det är nån skillnad?

Hur mycket får han i sig?
Tack för tipset!
Han får i sig knappt hälften av rekommenderat dagsintag. Han skulle glatt äta kokt kyckling om det serverades så aptiten i sig verkar det inte vara något fel på. Vill helst att han äter foder som är anpassat för just tillväxten.

Tack för tipset!
Han får i sig knappt hälften av rekommenderat dagsintag. Han skulle glatt äta kokt kyckling om det serverades så aptiten i sig verkar det inte vara något fel på. Vill helst att han äter foder som är anpassat för just tillväxten.
Och munnen är ordentligt kollad? Pinne, lös tand, något annat som irriterar och sitter fast. God mat slinker ju ofta ner ändå. Jag hade valp för många år sedan som fick rejält med mask trots grundavmaskning. Hon ville inte äta. Sen kräktes hon mask. Först då vi som ovana valpägare förstod.

Litet tillägg från en tant som tydligen är proffs i att skaffa kräsna hundar...

Det finns ju bevisligen jättekräsna valpar. Vet inte hur många sorters foder jag har testat genom åren.
Jag har helt enkelt köpt provpåsar av flera olika och hunden har fått testa sig fram. Eftersom jag har småhundar så har det tagit tid att ta sig igenom även en liten påse. Har testat att toppdressa med nått gott - det har funkat ett tag.

Min tröst är att det har gått över. Ihop med lite färskfoder ibland (Mush) äter min numera riktigt vettigt.

Huvudmålet är Magnussons ångkokta nöt plusen skål med torrfoder med fri tillgång. Torrfodret plockar han av på em-kväll

Hej!
Har en 12 veckors yorkshire terrier valp som plötsligt slutat äta sitt foder. Han är oerhört matglad och vi har aldrig haft några bekymmer med aptiten förrän nu. Tre mål om dagen har fungerat bra och däremellan någon godisbit. Han älskar äpple och morötter vilket jag ibland också bjuder på istället för godis.
Jag har testat att blöta upp fodret och blanda i lite kokt kyckling, då äter han endast upp kycklingen men lämnar kvar fodret. Har jag varit för snabb med att introducera annan mat? Är det därför han helt tappat intresset för sitt foder? 😮‍💨

Tar tacksamt emot alla tips!
Min hund var också superkräsen som liten, så jag bytte foder till ett han tyckte om. Han började få mush och jag har aldrig haft problem med maten efter det.

Det där med att hundar äter om man inte ger annat, det gäller inte alla. Min hund blev så tunn så jag var tvungen att byta till det han tyckte om helt enkelt.

Min lilla PK-hane har varit lite svår med mat i perioder. Fick prova mig fram och blev rekommenderad torrisar till små pudlar, för de är tydligen mer porösa bitar och lättuggade. Men jag gav uppblött rätt länge, tror han vara 16-20 veckor åtminstone. Numera äter han Smaak Active färskfoder (200gr/dag😅) och har fri tillgång på Smaak valp trots att han nu är två år. Han är en slimmad tvååring nu. Lever väldigt aktivt med många timmar läs igenom stallet varje dag.

Att valpar hamnar i kräsna perioder är vanligt.
Men att svälta sig går emot sunda hundars natur. De kommer äta tillslut.
Ta bort maten när den ratat den och ställ fram mat igen nästa mattid. Den kommer äta tillslut. Om inte valpen är väldigt unik.
Att börja trixa med nya foder varje gång de konstrar eller böja med extra smaskig topping är bara att skapa nya problem. För de flesta.

Självklart finns det hundar som har matproblematik men mycket av det skapas av oss ägare.

Litet tillägg från en tant som tydligen är proffs i att skaffa kräsna hundar...

Det finns ju bevisligen jättekräsna valpar. Vet inte hur många sorters foder jag har testat genom åren.
Jag har helt enkelt köpt provpåsar av flera olika och hunden har fått testa sig fram. Eftersom jag har småhundar så har det tagit tid att ta sig igenom även en liten påse. Har testat att toppdressa med nått gott - det har funkat ett tag.

Min tröst är att det har gått över. Ihop med lite färskfoder ibland (Mush) äter min numera riktigt vettigt.

Huvudmålet är Magnussons ångkokta nöt plusen skål med torrfoder med fri tillgång. Torrfodret plockar han av på em-kväll
Precis! Bra idé att toppa med något gott👍 man blir ju lätt orolig när dem äter dåligt men som du själv skriver så går det förhoppningsvis över. Vi var hos veterinären igår men allt såg fint ut. Jag får helt enkelt fortsätta hitta sätt att locka med foder😄

Att valpar hamnar i kräsna perioder är vanligt.
Men att svälta sig går emot sunda hundars natur. De kommer äta tillslut.
Ta bort maten när den ratat den och ställ fram mat igen nästa mattid. Den kommer äta tillslut. Om inte valpen är väldigt unik.
Att börja trixa med nya foder varje gång de konstrar eller böja med extra smaskig topping är bara att skapa nya problem. För de flesta.

Självklart finns det hundar som har matproblematik men mycket av det skapas av oss ägare.
Jag instämmer helt. Jag har tidigare hamnat i den fällan och bytt foder vilket såklart inte löste problemet. Kommer behålla detta foder och tänka att hunden kommer äta till slut👍

Liknande trådar

• Hills veterinär foder calm
  • Väldigt kräsen valp/unghund
  • Valp som blir dålig i magen efter kurs
  • Magproblem/tröttnar på foder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn