Bukefalos 28 år!

Valpar födda.

Narcissa

Trådstartare
Och vi har satt oss i kö. Fick precis reda på att det bara blev en tik i kullen så det blir hane för oss. Min sambo ville helst ha tik för han tror det blir jobbigt med hanar och tikar tillsammans under löp. Plus att han tror att tikar är mer samarbetsvilliga. Vad säger ni om detta? Jag kan absolut tänka mig en hane. Kan man göra en kemisk kastrering om det blir problem vid löp? Jag är helt förvirrad nu och så spänd på valpisarna!:love:
 
Sv: Valpar födda.

Vill man så går det :) Jag har haft hane och tik i flera år och det är inga problem. När tiken löper får hon åka till min pappa under den veckan det är som "värst". Hos mig är det tiken som är jobbigast och mest sugen under hela löpet. Min hane bryr sig bara under höglöper och då får tiken åka bort ett tag.

Jag tycker oftast att hanar är mycket mer samarbetsvilliga ät tikar. Jag gillar båda hanar och tikar men skulle jag vara tvungen att välja skulle det bli hanar, just för att de är lättare att jobba med. Alla kanske inte tycker så, men det är min åsikt.:)

Jag är inget fan av kemisk kastrering. Tycker det kan vara ett bra alternativ om man vill testa lite och se hur påverkad hunden blir av kastreringen innan man kastrerar på riktigt. Om om kastreringen kan lösa det tänkta problemet. Man kan ju också kastrera tiken om hon inte ska ha valpar.

Kul med valp:)
 
Sv: Valpar födda.

Helst hoppas vi såklart att han inte behövs kastreras men eftersom jag har tikar så vet man ju aldrig. Varför jag inte vill göra en fysisk kastrering är pga att jag vill ställa ut honom.
 
Sv: Valpar födda.

Tänk på att en kemisk kastrering ger karens på upp till ett halvår efter att chipet slutat verka. Sen diskuteras det att helt ta bort möjligheten att ställa kastrerad hund framöver (står i senaste dopingkommitens protokoll på skk). De som har hanhundar och tik verkar dock inte tycka att det är superjobbigt. Det blir ju en del passande, så det bästa är nog om man har möjlighet att lämna iväg den ena eller den andra under höglöpet åtminstone.
 
Sv: Valpar födda.

var kan man läsa mer om karens? Jag förstår inte vad som menas efter vad du har skrivit. :o
 
Sv: Valpar födda.

Karens är den tidsperioden du inte får tävla med hunden efter att den blivit behandlad med ett dopingklassat medel. Kemisk kastrering räknas som doping och du får därmed inte tävla (inklusive utställning) ett halvår efter att den kemiska kastreringen slutat verka (hur länge chipet verkar finns i FASS, man gör idag ingen skillnad på det lite svagare och det starkare chipet för övrigt). Finns mer att läsa i SKKs dopingreglemente som finns på skks hemsida. För att göra det ännu mer komplicerat så har dessutom jordbruksverket en egen dopinglista och egna dispenser samt karenstider, så du kan få olika dispensutlåtanden från JBV och SKK. Knepigt värre. :)

Senaste protokollet från DopK om någon var intresserad: http://www.skk.se/nyheter/2013/3/nytt-fran-dopingkommitten/
 
Sv: Valpar födda.

Dessutom minskar pungen ofta i storlek efter en kemisk kastrering, den kan bli ojämn och ibland nästan "försvinna" helt. Så även om det skulle gå att ställa så finns det risk för att man åker ut pga det...
 
Sv: Valpar födda.

Förutom karensen så är det inte bra att spruta/chippa en hund flera ggr.

kl
Jag har haft hanhundar i olika konstellation, ett par ggr 2 hanar o en tik, ingen erfarenhet av flera tikar o e hanhund.
Aldrig några problem, o aldrig lämnat bort pga löp, de har fått vara tillsammans under uppsikt. När man inte har koll, dusch/toabesök t ex. När an sover måste de vara onåbara för varandra.

Ni har kanonläge att fostra en valp till en äkta gentleman, än vuxen tik som kan hålla spolingen på mattan när det börjar lukta gott o ni själva måste inpränta i tikar är totalt TABU att nosa tikar i rumpan.
 
Sv: Valpar födda.

Jag skulle inte ta en hane bara för att det är det enda som erbjuds, om jag inte hade en plan för hur jag ska hantera löpen.
 
Sv: Valpar födda.

Nä givetvis. Det är därför jag frågar här. Jag är inte så orolig men min sambo är så det är ju inte 100 bestämt än att det blir en påg. Sen är det alltid en risk med att ta in en tik till då de kan slåss som besatta ibland.
Och möjligheten med en hane är ju alltid att kastrera. Men jag vill ju gärna ställa ut.
 
Sv: Valpar födda.

Hur kommer det sig att du inte kastrerar tiken/arna istället? Ingen av dem ska väl gå i avel?
 
Sv: Valpar födda.

Det går ju att kastrera både hanar och tikar. Även om jag personligen inte är jätteförtjust i den typen av "problemlösning"..
 
Sv: Valpar födda.

Jag tycker att det är ett för stort ingrepp i onödan sas. Min ena tik kan dessutom vara känslig för sövning och det är inget jag vill utsätta henne för i onödan.
 
Sv: Valpar födda.

kl
Jag har haft hanhundar i olika konstellation, ett par ggr 2 hanar o en tik, ingen erfarenhet av flera tikar o e hanhund.
Aldrig några problem, o aldrig lämnat bort pga löp, de har fått vara tillsammans under uppsikt. När man inte har koll, dusch/toabesök t ex. När an sover måste de vara onåbara för varandra.

Ni har kanonläge att fostra en valp till en äkta gentleman, än vuxen tik som kan hålla spolingen på mattan när det börjar lukta gott o ni själva måste inpränta i tikar är totalt TABU att nosa tikar i rumpan.

+1 på denna, har också både hane och tik här hemma, utan möjlighet att lämna iväg vid löp. Men det har aldrig varit något större problem, hanarna reagerar i stort sett bara precis vid höglöp.

/Camilla
 
Sv: Valpar födda.

Jag har en tik som är väldigt ojämn under sitt löp och skendräktighet, hon skulle inte kunna tävlas när hon är skendräktig, funkar inte alls. En hane är mer jämn under tävlingssäsongen. Jag har hane och tik, valde att kastrera hanen. Men jag kommer aldrig mer att ha olika kön, kommer aldrig att kastrera igen.
 
Sv: Valpar födda.

Nä givetvis. Det är därför jag frågar här. Jag är inte så orolig men min sambo är så det är ju inte 100 bestämt än att det blir en påg. Sen är det alltid en risk med att ta in en tik till då de kan slåss som besatta ibland.
Och möjligheten med en hane är ju alltid att kastrera. Men jag vill ju gärna ställa ut.

Vi har 8 tikar. Aldrig att det är slagsmål. Fattar inte varför många tror att tikar jämt slåss. De slåss inte mer än vad hanar gör. Om de nu överhuvudtaget slåss.
Sen kan det självklart hända att två individer inte gillar varandra, men så är det ju med allt..


Ang kastrering. Kommit fram mycket ny fakta ang kastrera hanar. Googla och läs.
Jag vet flera som fått hanar som mår sämre, blivit mer aggresiva osv.. Tikar verkar tydligen fixa kastration bättre, mentalt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har fött upp tre valpar, en tik och två hanar. Den ena hanen bor kvar absolut inga problem, tiken bor hos min mamma. Problemet...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Jedima
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 847
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 377
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp