Valpen äter smågrus, vad göra?

B

BeastieBabe

Valpen är 11 veckor nu och smågrusätandet har verkligen tagit fart, vi städar undan grus i hallen i princip efter varje gång någon gått genom dörren, men hunden måste ju ut och rastas och ute är det ju trilliarder gruskorn bara inom 10 m från dörren..
dessutom är det ju en liten mellanpudelvalp som bara har 8 cm från nosen till marken och han har tillochmed börjat äta gruskornen när han kisar för då kan jag ju inte ta i kopplet för att korrigera grusätandet :crazy: jag vill inte korrigera honom när han kissar utomhus ..

han äter även lättbetong från väggarna och krafsar och slickar på fogen mellan kakelplattorna i badrummen.. jag har inte hittat nån förklaring till det,om han har nån mineralbrist eller så.. han får tuggben berikade med extra Ca som han glatt trycker i sig, men det har inte blivit nån förändring i "stenkosten"..

så vad har ni för råd till mig? munkorg? det känns inte passande men är det enda utvägen just nu? gruset ute kan vi inte ta bort då det är snöröjningoch grusning av hela området det gäller, vi kan ju inte halka och bryta benen av oss för att hunden inte ska äta grus :crazy:
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

ingen som kan hjälpa mig? :(
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Kollat halsen? Låter lite väl mycket för att bara vara lite valptugg.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

vad kan det vara för fel på halsen då?
vi ska in till vet för 3månsprutan den 20/2 så vet kan kolla då..

men tills dess vill vi ju inte att han äter massa smågrus :(
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Tonsillit tänker jag på.

För det låter väldigt extremt att valpen tuggar grus när den kissar.

Har valpen börjat tappa tänder?
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

ja, jo han snappar ju upp gruskorn hela tiden, allt har hittils kommit ut i den andra ändan men det är ju inte bra ändå..

han har inte börjat tappa tänder ännu, tuggtänderna längst in har inte kommit fram helt, bara småtaggar längst mot tungan..
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag hade tagit upp detta med veterinären iallafall, för det låter knepigt med sånt stort intresse på grus.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

jao, tonsillit är det inte iallafall, inget av symptomen stämmer..

och eftersom att jag skrev i inlägg #4 att "vi ska in till vet för 3månsprutan den 20/2 så vet kan kolla då.." så tyckte jag inte att jag behövde förtydliga det och skriva exakt samma sak även i inlägg #6..


förrstens så googlade jag och hittade en diskussion om just grusätande på vovve.net, tydligen så kan det vara en övergångsfas, valapr gillar att smaka på saker och man kan försöka förhindra det med avledande manöver och att fya när valpen äter gruset, fortsätter den får man prova munkorg, så jag kommer att köra på det..
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag har sett att du skrivit om veterinärbesök. Jag menar bara att du kan ta upp det när du är där.

Och övergångsfas visst, men när hunden inte ens kan göra sina behov utan att äta grus låter det konstigt.

Jag har själv haft hundar med tonsillit flertal gånger och symtomen på dom har varit liknande. Dom har tuggat på saker, slickat på grus, ätit sand, sväljt gräs osv. Med andra ord så finns det många symtom.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag har sett att du skrivit om veterinärbesök. Jag menar bara att du kan ta upp det när du är där.

Och övergångsfas visst, men när hunden inte ens kan göra sina behov utan att äta grus låter det konstigt.

Jag har själv haft hundar med tonsillit flertal gånger och symtomen på dom har varit liknande. Dom har tuggat på saker, slickat på grus, ätit sand, sväljt gräs osv. Med andra ord så finns det många symtom.

ja jag skrev även att jag skulle ta upp det med vet, jag trodde inte jag behövde upprepa det heller men det måste jag tydligen ännu en gång, JA jag ska höra med vet om varför valpen äter grus.

och att han tar grus även när han kissar har ju inget med kissandet att göra, han äter grus hela tiden bara.. och tar chansen exakt precis närsomhelst han kan att äta grus.. lyckligtvis verkar allt komma ut iallafall, väger honom 2-3 ggr per dag för att vara säker.. går han upp 300 g på en eftermiddag måste nåt ha fastnat och man kan vara snabb på att hjälpa honom..
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Trevlig attityd du har. Lycka till med valpen som äter grus.


du skrev i TRE inlägg att jag skulle fråga veterinären och jag svarade redan första gången med att jag skulle göra det..

varför fortsätter du att upprepa samma sak? du retar verkligen gallfeber på folk med att tjata, tjata, tjata om en och samma sak i inlägg efter inlägg efter inlägg, jag sa det redan när du upprepade att jag skulle prata med vet att du redan sagt det en gång.. så varför skriva det ännu än gång? det du skrivit finns liksom kvar
i tråden, varför upprepa? vemsomhelst blir galen..

varför?



Hursomhelst hade det inte med någon mineralbrist eller sjukdom att göra, helt enkelt en ovana han fått för sig bara, vi använder munkorg på promenaderna och det fungerar fint.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag har skrivit det i ett inlägg. "Kollat halsen", innebär att du kan titta i halsen SJÄLV.

Och med din pissiga attityd när man försöker grubbla och hjälpa dig så är det ett under att jag är så trevlig som jag ändå är :eek:
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

jag skulle inte väntat så länge med att ta valpen till vet, Jag får hålla med att det kan vara en tonsillit som antingen är pågång eller har blommat upp, Hur vet du att det inte är det ?
Det kan vara väldigt svårt at upptäcka på valpar av småväxt ras .

Idén med munkorg tycker jag är lite väl ! Hellre ett extra vet besök !! Hellre gå en gång för mycket än en gång för lite !

Tesora
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag har skrivit det i ett inlägg. "Kollat halsen", innebär att du kan titta i halsen SJÄLV.

Och med din pissiga attityd när man försöker grubbla och hjälpa dig så är det ett under att jag är så trevlig som jag ändå är :eek:

Halsen såg för mig inte konstig ut, jag kan ju heller inte ha ihjäl valpen för att få honom att ligga blickstilla och lysa ännu längre ner i strupen med ficklampa, därav sa jag att jag skulle ta det med vet, för mig är ett veterinärbesök synonymt med att man frågar och kollar upp saker som kan tänkas vara fel och då ta upp teorier, därav ansång inte jag att jag skulle behöva göra flera veterinärbesök för att kolla olika teorier utan menade att jag tar upp allt på en gång.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

jag skulle inte väntat så länge med att ta valpen till vet, Jag får hålla med att det kan vara en tonsillit som antingen är pågång eller har blommat upp, Hur vet du att det inte är det ?
Det kan vara väldigt svårt at upptäcka på valpar av småväxt ras .

Idén med munkorg tycker jag är lite väl ! Hellre ett extra vet besök !! Hellre gå en gång för mycket än en gång för lite !

Tesora

av mina inlägg att döma var vi till veterinären redan den 17 februari och veterinären hittade inget som kunde vara fel med halsen eller näringsintaget utan bedömde det som en ovana.

vad har du för andra förslag till mig istället för munkorg (som förövrigt fungerar mycket bra, han bryr sig inte om själva munkorgen utan är lika glad som vanligt, han får bara inte i sig massor av grus.)
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Ja, men du kan inte anta saker och ting. Läs vad som står istället.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

av mina inlägg att döma var vi till veterinären redan den 17 februari och veterinären hittade inget som kunde vara fel med halsen eller näringsintaget utan bedömde det som en ovana.


Jag hade bokat ett besök för speciell koll av hals, dvs förmodligen ger dom en lätt narkos för att kunna kolla hur själva tonsillerna ser ut inuti fickorna - vilket inte syns vid en koll från utsidan.

Dom kan vara röda, irriterade och fula även fast dom fortfarande ligger på insidan.

/Lillj som ska på specialkoll av tonsiller på sin ena hund till veckan.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag hade bokat ett besök för speciell koll av hals, dvs förmodligen ger dom en lätt narkos för att kunna kolla hur själva tonsillerna ser ut inuti fickorna - vilket inte syns vid en koll från utsidan.

Dom kan vara röda, irriterade och fula även fast dom fortfarande ligger på insidan.

/Lillj som ska på specialkoll av tonsiller på sin ena hund till veckan.

och enda symptomet för tonsillit hos hund är grusätning? finns det inga andra symptom?
och grusätning, är det alltid symptom på tonsillit?

jag tycker att det låter aningens hypokondriskt om man ska dra till med att söva en liten valp för att rågräva efter tecken på tonsillit pga att han äter grus om han får, han äter inte grus om han leker eller går där det inte finns grus eller man tar kontakt med honom.. alla valpar tuggar väl på saker och smakar på allt möjligt, småstenen är väl bara vassa och känns sköna att "klia" tandköttet med..
eller är det helt omöjligt att det är så?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Våran lilla kille äter dåligt tycker jag,får i sig kanske hälften av vad han ska äta.. :crazy: Han är inte mager,men skulle vilja ha...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
Övr. Hund Har ju min 18-veckors leonbergertik som i perioder får förstörelseryck, kanske var 3e gång man lämnar henne ensam så ryker det möblemang...
Svar
12
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp