Valpen äter smågrus, vad göra?

Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Fäll in taggarna.

Om valpen nu bara äter när han får chansen så vad är det då du vill ha hjälp med när du själv säger att det förmodligen är pga tänderna?

Skapa inte en tråd och be om hjälp om du på ett otrevligt vis tänkt avfärda alla tips du får.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

och enda symptomet för tonsillit hos hund är grusätning? finns det inga andra symptom?
och grusätning, är det alltid symptom på tonsillit?

Jag vet ingenting om tonsillit, vare sig symptom eller annat så jag har ingen aning om din valp har det. Min valp käkade dock grus och småsten i mängder i just den åldern, 10-12 veckor. Jag tyckte det var riktigt jobbigt eftersom det inte precis är något man vill ska gå igenom tarmarna. Jag är dock inte helt säker på om han verkligen svalde eller bara tyckte om att ha det i munnen, hans vattenskål brukade t.ex. vara full av grus så det är möjligt att han spottade ut det igen. I alla fall så var jag smått förtvivlad ett tag eftersom vi har grusplan precis utanför huset där vi alltid gick och kissade, och precis som du skrev så vill man inte säga nej till en valp som kissar/bajsar, blir ju väldigt tokigt. Precis när jag började bli som mest förtvivlad och inte alls visste vad jag skulle ta mig till så insåg jag att han hade slutat göra så. Det rörde sig alltså om max två veckor och sedan försvann beteendet av sig själv.
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Fäll in taggarna.

Om valpen nu bara äter när han får chansen så vad är det då du vill ha hjälp med när du själv säger att det förmodligen är pga tänderna?

Skapa inte en tråd och be om hjälp om du på ett otrevligt vis tänkt avfärda alla tips du får.


men jag har ju varit hos veterinären! :( vad tycker du att jag ska göra mer?

efter första inlägget om problem med tonsillerna så tog jag till mig det och frågade vet, som i sin tur kollade halsen och sa att det är MYCKET vanligt att just valpar kan äta grus i den här åldern och att beteendet går över..

vad ska jag göra mer säger du? :(
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag vet ingenting om tonsillit, vare sig symptom eller annat så jag har ingen aning om din valp har det. Min valp käkade dock grus och småsten i mängder i just den åldern, 10-12 veckor. Jag tyckte det var riktigt jobbigt eftersom det inte precis är något man vill ska gå igenom tarmarna. Jag är dock inte helt säker på om han verkligen svalde eller bara tyckte om att ha det i munnen, hans vattenskål brukade t.ex. vara full av grus så det är möjligt att han spottade ut det igen. I alla fall så var jag smått förtvivlad ett tag eftersom vi har grusplan precis utanför huset där vi alltid gick och kissade, och precis som du skrev så vill man inte säga nej till en valp som kissar/bajsar, blir ju väldigt tokigt. Precis när jag började bli som mest förtvivlad och inte alls visste vad jag skulle ta mig till så insåg jag att han hade slutat göra så. Det rörde sig alltså om max två veckor och sedan försvann beteendet av sig själv.

ja, det låter troligt, vi har redan nu kunnat gå lite utan munkorgen, har den med i fickan utifall han skulle äta mer grus.. men han verkar ha fattat varför han får den på sig :crazy:
han har haft grus i bajset när han tuggade på grus men nu är det inget, så vi verkar ha fått stopp på det.. men vi får se, munkorgen får hänga med i fickan om han skulle börja ígen..
:)
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

men jag har ju varit hos veterinären! :( vad tycker du att jag ska göra mer?

efter första inlägget om problem med tonsillerna så tog jag till mig det och frågade vet, som i sin tur kollade halsen och sa att det är MYCKET vanligt att just valpar kan äta grus i den här åldern och att beteendet går över..

vad ska jag göra mer säger du? :(

Jag verkar inte få fram det jag vill ha sagt så du förstår.
Det jag menar är att OM din lilla valp har tonsillit så är det inte säkert man ser det genom att enbart ta en titt ner i halsen.
( mer finns att läsa här http://www.freewebs.com/tangotimes/tonsillit.htm )

Därav inte sagt att det lika gärna kan vara en ovana.
Men med ett antal veterinärhistorier på hundarna genom åren så vill jag alltid utesluta den biten först = mitt tips till dig.:)
 
Sv: Valpen äter smågrus, vad göra?

Jag verkar inte få fram det jag vill ha sagt så du förstår.
Det jag menar är att OM din lilla valp har tonsillit så är det inte säkert man ser det genom att enbart ta en titt ner i halsen.
( mer finns att läsa här http://www.freewebs.com/tangotimes/tonsillit.htm )

Därav inte sagt att det lika gärna kan vara en ovana.
Men med ett antal veterinärhistorier på hundarna genom åren så vill jag alltid utesluta den biten först = mitt tips till dig.:)

min valp har inga symptom på inflammerade tonsiller, jag har googlat och läst flertalet faktasidor och artiklar om ämnet sedan det dök upp i denna tråden.. jag förklarade situationen för veterinären och om tonsillerna kunde vara problemet, men han ansåg att det var onödigt att söva valpen för en djupare koll när det i 99% av fallen med 10-12 veckorsvalpar som äter smågrus så är det för att de äter i princip allt i den åldern och inte något halsproblem..

skulle han fortsätta med grusätandet längre eller visar andra symptom på inflammerade tonsiller eller sjukdomstillstånd som kan vara sammankopplade med inflammerade tonsiller kommer jag att söka vetvård för det..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Våran lilla kille äter dåligt tycker jag,får i sig kanske hälften av vad han ska äta.. :crazy: Han är inte mager,men skulle vilja ha...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
Övr. Hund Har ju min 18-veckors leonbergertik som i perioder får förstörelseryck, kanske var 3e gång man lämnar henne ensam så ryker det möblemang...
Svar
12
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp