Valpen stressar pga barnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet här är väl inte minst att situationen är akut pga barnen. En omplacering måste hittas rätt omgående. Jag hade forskat och letat både länge och väl för att hitta ett lämpligt nytt hem åt hunden, och det är inte det lättaste med en problemhund. Den kunde mycket väl gå ner i stress hos ett riktigt lugnt hem hos en kunnig person, men hur hittar man det hemmet? Snabbt? En jättejobbig situation för alla. Jag vet inte.

Fast valpen är bara 5 månader. Kan man verkligen prata om problemhund när den fortfarande är så ung? När de är så unga kan det väl vända väldigt snabbt om den hamnar i rätt hem? Om den nu är fysiskt frisk, vilket känns osäkert tycker jag.

Jag har en vän som skaffade en omplaceringshund. Den omplacerades när den var mellan 6 mån och ett år för att familjen som ägde den sa att den inte alls funkade med deras barn, den var stressad och nervös. Det funkade inte alls. Min kompis som bor ensam och har haft hund i familjen under uppväxten men som inte är sån som tränar och tävlar nåt har inte haft nåt bekymmer alls med hunden! Jag som är uppvuxen med hundar (inkl. förälder som tränat och tävlat bruks) har träffat hunden flera gånger (både ute på promenad och i hemmet) och den är mycket trevlig, lugn och stabil. Jag får inte alls intrycket av att det skulle vara en nervös eller stressad hund. Tvärtom så verkar den lugn och stabil i psyket. Något min vän också bekräftar. Hon förstår inte alls hur förra ägaren kunde uppfatta hunden på det sättet.
 
Hundstallet hundfrämjandet eller liknande tror fortfarande det finns folk som kan ställa upp som jourhem.
Jag har väldigt svårt för det här att ta bort en 5 månader gammal valp för den bits och är lös i magen det är inte skäl nog.

Den har hela livet framför sig och det är inte alls säkert den blir sjuk i huvudet och kroppen som vuxen i en annan miljö.
Nu kunde Hundstallet inte ta den, enligt ts. Inte den andra organisationen heller. Hur hitta ett jourhem akut? I ts situation. Det är det som är del av problemet. Hitta rätt jourhem och situationen kan ändras helt, men hur?
 
Nu kunde Hundstallet inte ta den, enligt ts. Inte den andra organisationen heller. Hur hitta ett jourhem akut? I ts situation. Det är det som är del av problemet. Hitta rätt jourhem och situationen kan ändras helt, men hur?
Ja eller så tar ts sitt ansvar för hunden och delar upp huset och tiden mellan barn och hund tills rätt hem dyker upp.
Är det det nya hundägaresverige vi köpte fel hund därför avlivar vi den?
 
Hundstallet hundfrämjandet eller liknande tror fortfarande det finns folk som kan ställa upp som jourhem.
Jag har väldigt svårt för det här att ta bort en 5 månader gammal valp för den bits och är lös i magen det är inte skäl nog.

Den har hela livet framför sig och det är inte alls säkert den blir sjuk i huvudet och kroppen som vuxen i en annan miljö.
Det är så fel och orättvist mot denna stackars stressade valp. Den har inte något konstigt beteende alls, alla valpar som inte klarar av familjeliv som kräver mycket av en hund är inte problemhundar liksom. Att ta sig rätt att kasta bort en liten valps liv innan valpen ens fått en chans till ett bra liv och få känna glädje och trygghet så ska den tas bort för att familjen inte orkar med den.

Har man det tankesättet ska man aldrig skaffa valpar, då bör man ta vuxna omplaceringar som man vet passar in i ett familjeliv och mår bra av det. Hoppas den här familjen aldrig nånsin köper valp igen så inte en till riskerar att tas bort pga att den inte passar in.
 
Ja eller så tar ts sitt ansvar för hunden och delar upp huset och tiden mellan barn och hund tills rätt hem dyker upp.
Är det det nya hundägaresverige vi köpte fel hund därför avlivar vi den?
Jag hade först gjort en noggrann veterinärkoll av hunden. Har den E-höfter och ständigt ont?! Jag känner till en hund med liknande beteende vars höfter var fruktansvärda, den fick somna in då det inte fanns nåt annat att göra. Har ts möjlighet att avgränsa huset som du säger så kan det fungera, medan hon letar jourhem eller nytt hem. Men leta ytterst noggrant! Jag vet uppriktigt sagt inte hur det går till, när Hundstallet etc inte kan hjälpa till.
 
Finns gott om omplaceringsgrupper på Facebook, även för akuta omplaceringar.

Man kanske i alla fall kan hitta ett jourhem under tiden - att avliva en 5 månader gammal valp för att det inte funkar i det nuvarande hemmet känns helt galet i min värld (förutsatt naturligtvis att det inte är något allvarligt fysiskt fel på valpen som gör att den beter sig så här).
 
Jag hade först gjort en noggrann veterinärkoll av hunden. Har den E-höfter och ständigt ont?! Jag känner till en hund med liknande beteende vars höfter var fruktansvärda, den fick somna in då det inte fanns nåt annat att göra. Har ts möjlighet att avgränsa huset som du säger så kan det fungera, medan hon letar jourhem eller nytt hem. Men leta ytterst noggrant! Jag vet uppriktigt sagt inte hur det går till, när Hundstallet etc inte kan hjälpa till.
Ja skulle den vara så sjuk så tar man självklart bort den men inte för den är lös i magen och inte trivs i barnfamilj?
Klart det går att hitta ett bra hem om man har lite tålamod även utan hundstallets hjälp.
 
Finns gott om omplaceringsgrupper på Facebook, även för akuta omplaceringar.

Man kanske i alla fall kan hitta ett jourhem under tiden - att avliva en 5 månader gammal valp för att det inte funkar i det nuvarande hemmet känns helt galet i min värld (förutsatt naturligtvis att det inte är något allvarligt fysiskt fel på valpen som gör att den beter sig så här).
Kan man tipsa ts här om bra grupper? Jag får intrycket att det är akut och bråttom tyvärr.
 
Det är så fel och orättvist mot denna stackars stressade valp. Den har inte något konstigt beteende alls, alla valpar som inte klarar av familjeliv som kräver mycket av en hund är inte problemhundar liksom. Att ta sig rätt att kasta bort en liten valps liv innan valpen ens fått en chans till ett bra liv och få känna glädje och trygghet så ska den tas bort för att familjen inte orkar med den.

Har man det tankesättet ska man aldrig skaffa valpar, då bör man ta vuxna omplaceringar som man vet passar in i ett familjeliv och mår bra av det. Hoppas den här familjen aldrig nånsin köper valp igen så inte en till riskerar att tas bort pga att den inte passar in.
Det som är synd här är att den öht sattes till världen.
Det är då själva fan att folk parar allt på fyra ben för att dryga ut kassan eller för att det är kul och gulligt.

Vi vet ingenting om denna valp. Den kan mycket väl vara av så kass mentaliteten pga arv att en spruta är det mest humana. Jag tycker inte vi ska skuldbelägga ägaren som redan mår dåligt och försöker göra rätt. Hen erbjuder veterinärvård/undersökning, omplacering och avgränsning i huset. Vad mer kan hen göra?

Det är inte så himla ovanligt att även rutinerade djurägare får hem ett djur som sen visar sig vara helt fel matchning. Är det hästar det gäller så är det helt ok att den säljs igen men när det kommer till hundar så är det väldigt nono att ge upp. Då är man en dålig, lat och ansvarslös hundägare som inte borde få skaffa en valp.

Även hundar kan råka ut för fosterskador, förlossningsskador, nanosekundkorta EP-anfall mm som kan göra även en söt valp till oberäknig.
 
Det är så fel och orättvist mot denna stackars stressade valp. Den har inte något konstigt beteende alls, alla valpar som inte klarar av familjeliv som kräver mycket av en hund är inte problemhundar liksom. Att ta sig rätt att kasta bort en liten valps liv innan valpen ens fått en chans till ett bra liv och få känna glädje och trygghet så ska den tas bort för att familjen inte orkar med den.

Har man det tankesättet ska man aldrig skaffa valpar, då bör man ta vuxna omplaceringar som man vet passar in i ett familjeliv och mår bra av det. Hoppas den här familjen aldrig nånsin köper valp igen så inte en till riskerar att tas bort pga att den inte passar in.

Jag håller med. Och sen vet vi ju inte hur mycket barnen stressar valpen genom att stissa upp den. TS säger att barnen är hundvana. Men hundar är olika och vad som funkar med en eller några hundar kan stressa en annan utan att det är nåt fel på den.

Ett exempel: Jag var ute och red. Jag red förbi ett hus där några barn lekte. Barnen såg oss och kom springande och skrek "Häst!!". Min häst blev rädd och steppade runt men barnen stannade inte. Jag fick skrika högt flera gånger till barnen innan de stannade och blev tysta. De här barnen har stall hemma med två hästar i familjen (varav en är deras ponny som de rider). Mamman bad om ursäkt och sa att barnen har svårt att förstå att alla hästar inte är som deras egna. Samma kan jag se hända med hundvana barn. Barn som är vana vid tåliga och lugna hundar vet inte per automatik hur man beter sig mot en känsligare hund.
 
Det som är synd här är att den öht sattes till världen.
Det är då själva fan att folk parar allt på fyra ben för att dryga ut kassan eller för att det är kul och gulligt.

Vi vet ingenting om denna valp. Den kan mycket väl vara av så kass mentaliteten pga arv att en spruta är det mest humana. Jag tycker inte vi ska skuldbelägga ägaren som redan mår dåligt och försöker göra rätt. Hen erbjuder veterinärvård/undersökning, omplacering och avgränsning i huset. Vad mer kan hen göra?

Det är inte så himla ovanligt att även rutinerade djurägare får hem ett djur som sen visar sig vara helt fel matchning. Är det hästar det gäller så är det helt ok att den säljs igen men när det kommer till hundar så är det väldigt nono att ge upp. Då är man en dålig, lat och ansvarslös hundägare som inte borde få skaffa en valp.

Även hundar kan råka ut för fosterskador, förlossningsskador, nanosekundkorta EP-anfall mm som kan göra även en söt valp till oberäknig.
Absolut kan det vara som du säger men det kan lika gärna bara vara att hunden inte trivs i det hemmet det är inte så ovanligt som man tror.
Katter tex kissar ofta inne och beter sig illa i fel hem.
 
Att hunden mår dåligt är redan konstaterat. Tyvärr finns ju dåliga magar hos schäfer efter vad jag förstått från folk som sysslar med tjänstehundar och slickandet/bitandet på magen tyder ju även det på att något är fel. Ja, det är en unghund, en unghund som inte ens hunnit in i spökåldern ännu men som det redan är stora problem med.

Jag kan inte uttala mig om det är både fysiskt och psykiskt eller om det är det ena som ger det andra, men situationen som den är, är ohållbar både för hunden och familjen. Som jag ser det är risken mycket stor att någon med större hjärta än kunskap/förmåga ska rädda den, misslyckas och så är cirkusen igång med "plötslig allergi" eller "ändrade hemförhållanden" så den behöver ett nytt hem, igen.

Jag hade inte tagit en sån omplacering, en död hund lider inte hur hårt det än låter. TS tar sitt ansvar och det är aldrig något lätt beslut att avliva ett djur. 💔
 
Problemet här är väl inte minst att situationen är akut pga barnen. En omplacering måste hittas rätt omgående. Jag hade forskat och letat både länge och väl för att hitta ett lämpligt nytt hem åt hunden, och det är inte det lättaste med en problemhund. Den kunde mycket väl gå ner i stress hos ett riktigt lugnt hem hos en kunnig person, men hur hittar man det hemmet? Snabbt? En jättejobbig situation för alla. Jag vet inte.
Jag tycker den förtjänar att få en second opinion på om det är en "problemhund" innan avlivning åtminstone.
 
Jag tycker faktiskt att det inte är upp till oss att misstro TS slutsats och kunskap och sitta och gissa oss till andra senarium.
Då kanske man ska lägga ner hela forumgrejen.
Personligen skulle jag aldrig omplacera en problemhund genom Fb-grupper. Det verkligen kryllar av okunniga och oseriösa folk som skriver på massor av anonserna. Då kan man lika gärna lägga ut den på Blocket också.
Fast det finns gott om bra hundägare som köper hund även på blocket och Facebook.
Tycker det är lite väl dömmande ibland det här att det enbart är rasklubbar som gäller.
 
Jag tycker faktiskt att det inte är upp till oss att misstro TS slutsats och kunskap och sitta och gissa oss till andra senarium.
Med tanke på vad som skrivs tycker jag definitivt det finns utrymme för att ifrågasätta kunskapen. Bara som en sådan sak att gå ut med hunden och vända och byta väg och hit och dit såfort man ser någon, självklart snappar hunden upp osäkerheten och blir värre pga det. Dom flesta hundar blir stressade och agerar när människan som håller i kopplet agerar på det sättet.

Eller som att trots att hunden inte kan visa tydligare hur obekväm den är med barnen och trots vetskapen om så släpper dom fram ett barn som ska få klappa hunden och hunden reagerar precis som förväntat av en osäker rädd och stressad hund och sen skyller på hunden att den hugger osv.

Av inläggen att döma så är det inte mycket som är hanterat på rätt sätt för den här valpen så det inte är inte alls konstigt att situationen eskalerat såpass fort.
 
Med tanke på vad som skrivs tycker jag definitivt det finns utrymme för att ifrågasätta kunskapen. Bara som en sådan sak att gå ut med hunden och vända och byta väg och hit och dit såfort man ser någon, självklart snappar hunden upp osäkerheten och blir värre pga det. Dom flesta hundar blir stressade och agerar när människan som håller i kopplet agerar på det sättet.

Eller som att trots att hunden inte kan visa tydligare hur obekväm den är med barnen och trots vetskapen om så släpper dom fram ett barn som ska få klappa hunden och hunden reagerar precis som förväntat av en osäker rädd och stressad hund och sen skyller på hunden att den hugger osv.

Av inläggen att döma så är det inte mycket som är hanterat på rätt sätt för den här valpen så det inte är inte alls konstigt att situationen eskalerat såpass fort.
Exakt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 589
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 402
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 726
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp