Valpfoder eller inte..?

movi

Trådstartare
Man får så mycket olika svar.. En del säger att man ska ge valpfoder, medan andra säger "ge inte valpfoder till en storväxande hund"

Hur gör ni som har hundar som blir stora?

Ger ni valpfoder eller vuxenfoder?

Min lille är nu 15v schäfer och går på valpfoder, men man blir ju helt förvirrad av allt man hör "herregud ge honom inte valpfoder, han kommer att växa för fort" eller "jo men dom ska ha valpfoder, får absolut inte gå på vuxenfoder"

Sv: Valpfoder eller inte..?

Jag har inte haft en såå stor hund, men jag har hört att man inte ska ge valpfoder till dem för att de inte ska växa för fort, och få problem med kroppen, antingen växtvärk(kan de väl iof få ändå) eller andra senare problem när leder och sånt inte har hunnit med.
Men.. Jag vet inte om jag räknar schäfer till den Stoooora gruppen..
Min är väl strax under schäfermåttet(u vizsla) och han fick valpfoder, första säcken, sedan gick jag över till vuxenfoder till honom.

Buden är mååånga..
Lycka till med puppisen!

Tänk. När min hund var valp skapade jag en liknande tråd:D

Och jag gav min valpfoder för storväxande hundar. Från kenneln åt han vom og hundemat + torrfodret. Ganska snabbt fortsatte jag också med färskfodret då jag insåg fördelarna med det till min hund som inte var matglad som valp. Och inte är det nu heller iofs.

Torrfoder till stora valpar som det var för ett par år sedan var inte direkt bra att ge, de gjorde att de flesta stora valpar bler för stora, dagens valpfoder ligger det mer forskning hos och ska göra att valpen växer mer normalt, nu är det snarare "ge inte vuxenfoder - då växer valpen för fort". Ge ett bra valpfoder för stora hundar med bra ingredienser.

Köper man hund från en bra uppfödare som man litar på (vilket jag såklart förutsätter att man gör :)) så tycker jag att man ska följa uppfödarens rekommendationer.

(själv ger jag valpfoder till valpen är ungefär 9-10 veckor därefter vuxenfoder och ger utöver det lite andra saker)

Saxat från Marie Sallanders hemsida:

Varför kan man inte ge vuxenfoder till valpen?

Valpfoder är speciellt anpassat för valpar avseende ingredienser och näringsinnehåll och är därför det som man oftast kan rekommendera för valpar. Vissa vuxenfoder står att de kan ges till "alla livsstadier" eller till "alla hundar", vilket betyder att de även kan ges till valpar. MEN vid analyser av 50 av Sveriges vanligaste hundfoder för ca 10 år sen visade jag att många av dessa sk vuxenfoder ej höll måttet för valpar, men gjorde det för vuxna. Så jag rekommenderar att man ger valpfoder för valpar.

http://www.sallanderconsulting.com/text2_15.html

Marie är utbildad husdjursagronom, hundinstruktör och forskare. Hon har forskat inom hundutfodring och har även skrivit boken Hundmat som SKK använder i sina utbildningar.

Man får så mycket olika svar.. En del säger att man ska ge valpfoder, medan andra säger "ge inte valpfoder till en storväxande hund"

Hur gör ni som har hundar som blir stora?

Ger ni valpfoder eller vuxenfoder?

Min lille är nu 15v schäfer och går på valpfoder, men man blir ju helt förvirrad av allt man hör "herregud ge honom inte valpfoder, han kommer att växa för fort" eller "jo men dom ska ha valpfoder, får absolut inte gå på vuxenfoder"
Jag har haft stora hundar i många, många år, rottisar, varghund och nu bullmastiff. Så länge valpfoder har funnits har de fått valpfoder t.o.m. sin 4e levnadsmånad. Därefter juniorfoder minst t.o.m. sina 1a levnadsår.

Jag har alltid varit mycket noga första året för att de ska få ett bra och starkt skelett och har aldrig haft några ledfel (eller andra fel).

Som veterinär och hästuppfödare har jag tagit till mig en kollegas kloka ord som jag ber att få citera, och fodrat mina hundar enligt samma princip. Vid hästuppfödning och för den delen hund-, är ju hållbarheten viktig.
Jag citerar min kollega:
"Proteinet bildar byggstenarna. Med för lite protein blir byggstenarna av dålig kvalitet, hästen växer visserligen, men blir av dålig kvalitet och dålig hållbarhet."
Unghästar bör därför alltid få extra proteinrikt foder och det får de av seriösa uppfödare.

Det tycks ju mycket om dessa foder men ett faktum är att t.ex. en del s.k. sjukfoder faktiskt fungerar på en del individer, njursjuka, diabetiker etc och jag inbillar mig att dessa människor som forskar på och ger upphov till olika typer av foder – inte alla är ute efter att bedra mänskligheten. Det borde väl ha märkts vid det här laget, kan man tycka. Åtminstone har jag resonerat så och med bra resultat på mina djur.

När jag köpte min senaste valp sa min uppfödare: foder x får du absolut inte ge, de blir halta av det. Nu har min älskling ätit foder x i 15 månader och inte varit halt en enda dag.

Jag gav valpfoder till min och sedan juniorfoder, han är gigantisk men det skulle han nog ha blivit ändå (arv). Han växte väldigt fort då höjden ökad många cm:rar i månaden men han hade aldrig sk växtvärk. Är glad att jag gav valpfoder så han fick det han skulle under denna period när han växte som mest, nu är han muskulös men han var otroligt gänglig när han växte.
(Han är stor som en leonberger i skelettet)

Tiken köpte jag som unghund och jag kommer inte ihåg vad jag fick med för foder till henne, jag använde den säcken sen fasade jag över på färskfoder. Jag vet att uppfödaren använde valpfoder när hon var liten.

Det bästa är att höra med uppfödaren vad denne rekomenderar.

När min var yngre funderade jag i samma banor. Vad jag kom fram till var att de flesta anser att hunden växer som den gör - oavsett. Man kan inte fodra på ett sätt som gör att hunden växer fortare än den annars skulle gjort.
Däremot så har valpar och vuxna hundar olika näringsbehov och därför bör självklart fodret anpassas därefter.
Det man ska vara noga med är att hunden inte blir tjock då det finns samband mellan fetma och ledproblem vilket förmodligen beror på belastningen som fetma innebär (samma belastning man pratar om när man ska undvika att de springer i trappor eller motioneras allt för hårt).

Så, ge åldersanpassat foder men var noga med fysisk belastning.

Min valp åt två säckar valpfoder, men blev så jäklarns tunn i hullet så hon började få av storebrorsans mat eftersom den innehåller mer fett än vad valpfodret gör.

Hon är fortfarande rätt 'tunn' jämfört med andra i hennes ålder, men jag vet ju exakt vad hon får i sig, och jag kan lova att hon äter mer och av ett väldigt innehållsrikt foder än vad många andra i hennes ålder gör.
Kan ju erkänna att hon nog får betydligt mer motion än andra i hennes ålder också, så det är egentligen inte så konstigt att hon äter mer och fortfarande inte är tjock..

Jag har heller inga planer på att hon ska lägga på sig så att hon blir 'valprultig', jag vill hålla henne hyfsat slim, så för mig känns det väldigt bra att hon än så länge håller vikten trots att hon äter mycket.

13 v
DaSC09900.jpg

5 månader
149645_457807127772_719487772_5595304_3229813_n.jpg

När Kiera kom så fick hon äta en säck valpfoder, en säck juniorfoder sedan blev det vuxenfoder..
Hon är schäfer och friröntgad:)

Jag har alltid gett mina storväxande rottweiler valp foder.
De haf fått valpfoder till ca 7 mån. Så därefter junior foder.Vill ge hundarna en bra start i sitt liv.

Min far hämtar en schäfer hane nästa helg.
Han skall ge ebbafarmens frysta helfoder i 1 år

Dagens valpfoder är anpassade för den växande hundens behov.
Protein/energi och mineralbehov är inte desamma för vuxna och växande hundar. Speciellt viktigt är det då man har hundar av storvuxna raser.

Ger man vuxenfoder så får man ofta ge större mängd för att valpens behov ska tillgodoses och då blir mineralintaget helt fel.

Den forskning som man hänvisade till när man tidigare sa att valpar skulle äta vuxenfoder är idag överbevisad. Det var Åke Hedhammar som utfodrade ett gäng grandisar med olika foder och menade att det var de hundar som fått mycket protein som fick tillväxtrubbningar. Idag har forskning visat att det har större betydelse med calciumhalten. Man kan genom att överutfodra calcium framkalla sk rokokoben. Det var det Hedhammar gjorde.

Idag rekommenderar man att man ska ge valpfoder för storvuxna hundar till alla hundar med en beräknad vuxenvikt på 20 kg och över.
Ett valpfoder för storvuxna hundar ska ha en energinivå som begränsar tillväxten (som ändå styrs mest av arv), en proteinnivå som främjar uppbyggnad av muskler, senor och skelett och en anpassat mineralinnehåll.

Och glöm inte motionen. Växande djur ska röra på sig för att kunna bygga sin kropp. Jag tror inte nån på det här forumet skulle stänga in sin fölunge i box, men fortfarande finns det uppfödare som hävdar att deras ras inte ska röra på sig under uppväxten. Jag har sett många hundar av jätteras som är i princip utan muskler. Och med motion menar jag inte att hunden ska tränas, men de måste få röra på sig.

Senast ändrad:

|kl|

Om man inte ger valpfoder till valpar, vem skall man då ge fodret till? :confused:

Jag håller med Marna, man kan inte utgå ifrån att alla tillverkare vill sina kunder illa. Vidare så är valpfoder oftast tillverkat med en hög proteinhalt, i syfte att ge hunden det extra protein den behöver för att växa upp.

Huruvida hunden blir stor eller ej har i första hand med generna att göra, en storvuxen hund lär bli stor oavsett - och fodret är därmed bara en grund för vettig fysisk uppväxt. Antingen växer hunden upp med undermåliga "byggstenar" eller med en gedigen grund. Resultatet kan i vuxen ålder variera mycket.

Jämför med hur barn i fattiga länder blir när deras kost är undermålig.

Vi har alltid gett våra hundar valpfoder till ca sju månaders ålder. Det har varit både små och storvuxna hundar. Kanske har det inte berott på fodret, och vi kan ha haft tur - men ingen hund har varit sjuklig utan tvärtemot friska under både uppväxt och levnadstid totalt.

Jag tänker kring hundfoder som när man fodrar hästar - det är sammansättningen av kvalité på foder, rutiner, aktivitet och allmänt välbefinnande som är nyckeln.

Så, TS - jag hade gett hunden valpfoder nu och sonderat terräng för att hitta ett bra vuxenfoder som passar schäfrar.

kl

Svarar alla

Jo, lilleman här äter valpfoder, ett foder som är rekommenderat av uppfödaren.

Men man blir både fundersam och kluven när man får höra allt om valpfoder/vuxenfoder... Inte ge det, och inte ge det, men ge det.. Ja, hjärnan snurrar som på en duracellkanin:D

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
548
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 514
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Atletix