Sv: Valpfoder eller inte..?
Man får så mycket olika svar.. En del säger att man ska ge valpfoder, medan andra säger "ge inte valpfoder till en storväxande hund"
Hur gör ni som har hundar som blir stora?
Ger ni valpfoder eller vuxenfoder?
Min lille är nu 15v schäfer och går på valpfoder, men man blir ju helt förvirrad av allt man hör "herregud ge honom inte valpfoder, han kommer att växa för fort" eller "jo men dom ska ha valpfoder, får absolut inte gå på vuxenfoder"
Jag har haft stora hundar i många, många år, rottisar, varghund och nu bullmastiff. Så länge valpfoder har funnits har de fått valpfoder t.o.m. sin 4e levnadsmånad. Därefter juniorfoder minst t.o.m. sina 1a levnadsår.
Jag har alltid varit mycket noga första året för att de ska få ett bra och starkt skelett och har aldrig haft några ledfel (eller andra fel).
Som veterinär och hästuppfödare har jag tagit till mig en kollegas kloka ord som jag ber att få citera, och fodrat mina hundar enligt samma princip. Vid hästuppfödning och för den delen hund-, är ju hållbarheten viktig.
Jag citerar min kollega:
"Proteinet bildar byggstenarna. Med för lite protein blir byggstenarna av dålig kvalitet, hästen växer visserligen, men blir av dålig kvalitet och dålig hållbarhet."
Unghästar bör därför alltid få extra proteinrikt foder och det får de av seriösa uppfödare.
Det tycks ju mycket om dessa foder men ett faktum är att t.ex. en del s.k. sjukfoder faktiskt fungerar på en del individer, njursjuka, diabetiker etc och jag inbillar mig att dessa människor som forskar på och ger upphov till olika typer av foder –
inte alla är ute efter att bedra mänskligheten. Det borde väl ha märkts vid det här laget, kan man tycka. Åtminstone har jag resonerat så och med bra resultat på mina djur.
När jag köpte min senaste valp sa min uppfödare: foder x får du absolut inte ge, de blir halta av det. Nu har min älskling ätit foder x i 15 månader och inte varit halt en enda dag.