Sablar22

Trådstartare
Vad ger ni era småttingar för valpfoder?

Fodret som uppfödaren skickade med börjar
sina, (Iams)
veterinären skickade med en förpackning Specific
i samband med vaccineringen.
Men det är knöligt att få tag i både Iams och Specific här,
så jag är på jakt efter ett bra foder som finns antingen i
mataffär eller hos Granngården.

Hönsmamman har börjat vakna i mig och vill såklart
att Vilja Rackarunge ska få det bästa.
Men det tar emot att åka 12 mil ToR för att köpa foder.

Det ligger iofs 4kg Nordic färskfoder i frysen sen Nellie åt det,
kan det funka eller blir det för kraftigt?
Nellie blev otroligt fin i pälsen..men hullet ökade lavinartat trots
att fodergivan låg under den rekomenderade.

(Vilja är en Jämthundsvalp)

Sv: Valpfoder

Jag gav inte valpfoder alls. Jag gav ett bra vuxenfoder(från granngården), samma som han äter idag. Valpfoder är ofta för kraftigt och valparna växer för fort.
(Fast jag måste säga att detta är hörsägen som jag följt, många av de som hållt på länge med hundar som jag känner har sagt detta, och jag valde följa det rådet. Min hund har mått bra hela tiden, varit bra i magen och vuxit med lagom fart, aldrig haft problem med växtvärk el liknande.)

Min lille plutt får egenblandat med magnussons... tjock, go, pigg, helt normal valp... Sista valpkullen är även uppfödda på det.. De blev tjockare och piggare än de andra kullarna... :D

Mina fick med sig juniorfoder från uppfödaren, Royal Canin Mini Junior, det fick de äta så länge de inte krånglade med maten/mådde bra av det.

Våran äter Royal Canin junior just nu,det hade han börjat med när vi hämtade honom som 8 veckors valp och nu är han 6 mån, som jag har skrivit i en annan tråd så funderar jag på att byta till vuxenfoder av samma, men velar fortfarande, och eftersom jag har en nästan nyöppnad juniorsäck hemma så bråskar det inte än att ta något beslut... :D Det finns på granngården/odal/lantmännen/eller vad de nu heter här ialla fall... Jag har hört flera med jakthundar som använder det, men sen är det ju en djungel ialla fall...:crazy:

Ja den här djungeln är snårig och svår tycker jag!
Sen vore det ju kanon att ha ett foder som passar
både Nellie och Vilja framöver.
(drömma går ju :p)

Nellie blir tjock bara av att man stavar M a t,
Vilja Rackarunge är ju full av energi just nu som
9v valp men hur det blir sen vet man ju inte.
Hon kanske har läst rasbeskrivningen dåligt och blir
en lugn soffpotatis :D

Nellie tex är lika fin på Axess som på Pro Plan,
så enkelt det vore om man visste att ett dyrare
foder var det bästa. :crazy:

Det värsta är att ju fler man frågar, desto fler olika svar får man... :crazy: Tänk vad enkelt det vore om det dyraste fodret var det bästa, oavsett... :D

Som den amatör jag är har jag snappat upp att alla torrfoder på marknaden i sverige idag ska vara tillräckligt bra för att alla hundar i stort sett ska klara sig på det. Sen finns det alltid undantag självklart, men på det stora hela, sen beroende på aktivitet så ska man titta efter mer fett, ju mer de rör sig. Till våran förra bytte vi i ett par omgångar av olika andledningar och jag märkte aldrig någon skillnad på honom, förutom att han magrade ur på något, varpå vi bytte till något med mer fett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka