gulapelsin

Trådstartare
Hej! Skulle hemskt gärna få lite tips och synpunkter kring valpfoder.

Jag har en 4månaders LH collie/labbe valp med goooood aptit. Har än så länge fortsatt med uppfödarens Pure Natural Puppy Large då det sas vara bra. Hon får 6 dl/dag och är fin i hull och päls. 12 kg kostar ca 570kr om jag inte minns fel.

Vad säger ni om detta foder och rekommenderar ni något bättre/mer prisvärt alternativ? Ett foder med lägre energiinnehåll hade jag väl kunnat ge henne mer av vilket kanske hade stillat känslan av att hon alltid är så himla hungrig? Gärna så billigt som möjligt men såklart inte på bekostnad av valpens hälsa eller tillväxt. Hur fungerar färskfoder, vad är det och kostar det mer att utfodra med?

Tar tacksamt emot alla råd!
 
Nu är jag inte så kunnig inom hundfoder men jag förstår inte riktigt varför du vill byta om det du har fungerar bra? Färskfoder är generellt väldigt bra, men tyvärr dyrare än torrfoder. Kan också tipsa om att det finns en generell tråd här på forumet som handlar om foder, stora fodertråden har jag för mig att den heter. Där står det mycket matnyttigt om olika foder.
 
Till lättfödda och hungriga hundar så har jag fasat ut valpfodret ganska snabbt, det sista man vill ha är en hungrig hund i överhull och svårfödda hundar har fått äta valpfoder desto längre. Sen har jag oftast bara torrfoder som "bas" och ger dem utöver det färskfoder och kycklinglever, färs, hjärta, tunga beroende på vad jag hittar billigt, riv med fördel i morötter för att mätta lite mer utan för mycket energi. Kolla i fodertråden som redan finns för tips.
 
Till lättfödda och hungriga hundar så har jag fasat ut valpfodret ganska snabbt, det sista man vill ha är en hungrig hund i överhull och svårfödda hundar har fått äta valpfoder desto längre. Sen har jag oftast bara torrfoder som "bas" och ger dem utöver det färskfoder och kycklinglever, färs, hjärta, tunga beroende på vad jag hittar billigt, riv med fördel i morötter för att mätta lite mer utan för mycket energi. Kolla i fodertråden som redan finns för tips.
Finstrimlad vit o rödkål är också bra utfyllnad för hungriga hundar.
 
Jag var galet noggrann innan anorektikern. Efter att jag haft henne och märkt att det blev en jäkla fin hund av henne trots att hon åt typ inget eller en massa skit (RC exigent) så tar jag det med ro.

Nya valpen äter nåt valpfoder, men jag blandar med en massa kött och lite smakbitar av andra torrfoder lite hipp som happ.

Med en vuxen hund i tävlinskondition är jag väldigt nogam
 
Jag vill inte ge foder som innehåller ris (pga det höga arsenikinnehållet) och jag vill ha högt köttinnehåll. Jag vill också ha svenskt kött och svenska råvaror i övrigt så mitt val föll på magnussons meat & biscuit grainfree. Ditt foder innehåller 28% protein och 14% fett och innehåller 350 kcal/100 gram. Magnussons meat & biscuit grainfree innehåller 24% protein och 12% fett och innehåller ca 340 kcal/100 gram.

Det är inget måste att ge valpfoder utan du kan fasa över till ett vuxenfoder redan nu.
 
Nu är jag inte så kunnig inom hundfoder men jag förstår inte riktigt varför du vill byta om det du har fungerar bra? Färskfoder är generellt väldigt bra, men tyvärr dyrare än torrfoder. Kan också tipsa om att det finns en generell tråd här på forumet som handlar om foder, stora fodertråden har jag för mig att den heter. Där står det mycket matnyttigt om olika foder.

För mig är det billigare med färskfoder än torrfoder då de behöver äta så mycket torrfoder.
 
Jag vill inte ge foder som innehåller ris (pga det höga arsenikinnehållet) och jag vill ha högt köttinnehåll. Jag vill också ha svenskt kött och svenska råvaror i övrigt så mitt val föll på magnussons meat & biscuit grainfree. Ditt foder innehåller 28% protein och 14% fett och innehåller 350 kcal/100 gram. Magnussons meat & biscuit grainfree innehåller 24% protein och 12% fett och innehåller ca 340 kcal/100 gram.

Det är inget måste att ge valpfoder utan du kan fasa över till ett vuxenfoder redan nu.
En valp av den storleken hade jag inte lagt över på vuxenfoder redan nu. Mineralbalansen är det största bekymret och det som kan ge tillväxtrubbningar.
 
Tusen tack för alla svar, jag tar till mig! Har köpt en påse Magnussons Grainfree som också rekommenderades här i tråden, när hennes nuvarande foder börjar ta slut ska vi fasa över och se hur det fungerar. Att det endast är svenskt kött tycker jag är toppen och när de dessutom hade det på min vanliga mataffär (och det är mer än 10kr billigare/kg!) blev det en bra lösning. Blir det en försämring byter vi tillbaka eller provar annat. Tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren). Vi vill helst ge...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Tibialis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp