Valpfoder?

U

ungochgalen

Kan man ge en vuxen hund valpfoder?
Eller är det helt fel näringsämnen i det för en vuxen?

Min vovve som är lite äldre (fyller 9 i höst) har börjat magra av på det "vuxenfoder" hon har fått hittills (trots att jag ökade givan), och så testade jag att ge henne av valpens mat och då gick hon upp igen.
Kan man fortsätta att ge henne det? :confused:
 
Valpfoder brukar vara jättedyrt! Varför inte prova med nåt av högenergifoderna som finns? Tror de blir billigare i längden och så blir mineralbalanser rätt. Men annars kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt på något sätt!
 
Valpfoder är inte dyrare än annan mat, om man väljer ett kvalitetsmärke. Där håller sig alla foder på ungefär samma prisnivå om det inte är något specialfoder.

Och det går bra att ge det till vuxna hundar, men som sagt kan det bli lite fel med exempelvis Kalciumet och andra vitaminer/mineraler.

Jag PM'ar dig med lite info :)
 
Köp ett kvalitetsfoder för äldre hundar tex Royal Canins foder för äldre hundar(se hemsidan)...det innehåller bra lättsmälta produkter för en äldre hund samt rätt kvot med kalcium och mineraler.Eller något annat bra foder för äldre hundar...satsa på kvalitetsfoder.

Ett valpfoder innehåller ofta ganska hög protein-nivå...för hög proteinhalt till en äldre hund kan betyda att proteinet inte kan plockas upp och utnyttjas på rätt sätt och detta kan köra slut på njurarna i förväg.
 
Tack Bebben! Jag har PM:at dig nu.

Jag ger Nutro till mina båda hundar, priset är ungefär detsamma på valpfodret och vuxenfodret, skiljer kanske någon hundring (om man köper en 15 kg säck).
Är inte Nutro ett högkvalitetsfoder? Det var vad de sa i butiken iallafall. :confused:
Jag är inte så hemma på det här med hundfoder, är mycket bättre på hästfoder, så jag litar ju på vad de säger i butiken.
Jag har fått för mig att seniorfodret innehåller mindre fett, och då kanske hon blir ännu smalare, eller har jag fel? :confused:
Tack för hjälpen! :)
 
Det finns mängder av olika foder, allt från valpar till gamla hundar och så olika veterinärfoder för hundar med allt från magproblem till hudproblem.
Att ge en vuxen hund valpfoder är väl inte att rekommendera. Hör med nån hundbutik som säljer foder eller en veterinär vad som rekommenderas för din hund!
 
Min hund får också Nutro Choice och det ska vara ett kvalitetsfoder. Jag tittade nyss på nutros hemsida (nutroproducts.com) och kollade in fettprocenten på några olika sorter: Valpfodret 12%, Seniorfoder 10%, Vuxenfoder 12%, "högpresterandefoder" 20%. Så det är ingen direkt skillnad i fettprocenten på valpfoder och vanligt (med kraftigt undantag av högprest. då).

Vad tror du annars om att ge ditt vanliga Nutrofoder och blanda i t.ex. en äggula om dagen eller ngt annat animaliskt fett?
 
Jag tycker att du ska ge senior foder i stället. Det är ju gjort för äldre hundar.
Valp fodret är juh till för valpar och dräktiga tikar.
 
Kan ju vara så att din hund behöver mer fett än vad som finns i fodret.Du kan prova en skvätt rapsolja i maten under en period och se...men det tar nog ca 14 dagar innan du märker skillnaden skulle jag tro.
 
Seniorfoder har oftast både lägre protein och fett, eftersom majoriteten av äldre hundar oftast lägger på sig istället för smalnar av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 197
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: AnneB
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp