Sv: Valpkull

Överdrev väl lite, men det blev väldigt blodigt!!!
Har bäddat rent nu och nu kommer det nog inga fler De sista kom med en kvarts mellanrum och nu ligger alla sex torra och fina och snuttar som sjutton. Har varit ute med chiquita oxå som var kissnödig.Har tänkt att "spola" av henne lite senare då hon är blodig. Hon mår bra och valparna ser välmående och friska ut. Det ser ut som det blev fem tjejer och en kille och han är störst. Chiquita har varit så duktig och allt gick så bra och snabbt tycker jag förtsa gången för henne. två och en halv timme !

Nu återstår att hitta bra köpare till fem av dom!

Nej så värst blodigt brukar det väl inte bli, lite droppar här och där kanske, men lätt att torka upp med en trasa..

Arbetsmyran, har du varit med vid valpning innan?
Känns som i din text att du är oerfaren?
Blöder tiken från vulvan? I så fall ska du nog åka till vet omgående...

Förlåt, jag retar mig lite, spola av tiken?
Varför inte duscha av henne med varmt vatten och mild tvål, då hon med största säkerhet är lite öm. (spola lät så , barskt?)
Själv torkar jag bara av dem med handduk, de får duscha när de är lite piggare, inte direkt efter valpningen.

lycka till med de små, och bilder vi vi ju så klart se. :laugh:

Igår var det tre hängningar och en idag på morgonen (undrar om det är kaniner jag har här hemma egentligen:angel:) Men nu vill inte tiken mer så u är det vääääntan på de första tecknen som gäller :banana:

Jo, jag har varit med om valpning tidigare. Tiken som valpade nu är en av mina egna uppfödningar.
Den gången blev dom två och det är en viss skillnad....
Klart att det blir blodigt och smetigt efter varje valp!?
Jag lovar dig att jag inte spolar av henne(låter värre än det var) och till vet behöver jag inte åka då både Mor och valpar mår förträffligt bra!
Tyckte det var kul att ngn startade denna tråd så vi kan glädjas med varann!!Men det finns ju alltid ngn "bessewisser" bland trådarna.
Till er andra säger jag bara lycka till med era tikar och valpningarna!

Vad bra att du har varit med innan, inte lätt för mig att veta.
Jag ville bara vara snäll, för blöder tiken från vulva kan det vara farligt, bara omtanke om tiken.

Njae, jag tycker inte att det blir så värst blodigt, jag har väl inte jätte många kullar i bagaget, men tillräckligt iaf för att inte tycka att det blir jätte blodigt.
Möjligtvis kletigt om tiken krossar en moderkaka och slevar runt med den..
Men som sagt inte värre än att man kan torka upp med en trasa.

Och bara för att jag frågar och har omtanke om tiken, är jag då en besserwisser ?:confused:

Får man se bilder på dessa små änglar eller ska du hålla inne med dem?:D

Jag har heller det inte blodigt i valplådan, under valpningar. Nu sist så kom det 11 st på 4 timmar och det enda blodet som kom var ju från navelsträngarna som klipptes, och det är rätt minimalt. I övrigt var där mest fostervatten från blåsorna, och lite slem som kom ur vulvan strax före varje valp, själva moderkakorna var alla hela och efterlämnade inget direkt efter sig.. Jag behövde göra rent efter varannan valp (Hann inte oftare helt enkelt, det gick som sagt rätt fort), eftersom jag inte vill att tiken ska behöva ligga på blött underlag såklart. Då handlade det om att dra undan en stor handduk från Bia-madrassen, och lägga dit en ny - och vips så var det torrt och fint igen.
Inte ett enda stänk på valplådans väggar eller liknande.

Grattis till valpsingar!

Väntar med spänning på att fler ska valpa

Det här är helt klart bukes messt spännande och glädjande tråd!
Hoppas den fortsätter med det;)

Menade inget illa jag heller! Missförstod dig kanske. Mkt blod blev det ,droppade ur tiken och sen var det från moderkakor och slemmet osv....
Alla mår prima och jag har en vän som är vet och hon tyckte allt var normalt!
Självklart ska jag lägga ut bilder(behöver lite hjälp bara från maken som får göra det imorgon). Dom är självklart gudomliga som alla sm valpar är. Hoppas på att hitta bra familjer till dom nu,vi behåller en själva och förhoppningsvis kan hanens ägare ta en oxå!
hur går det för er andra?

Missförstånd sker lätt när vi skriver olika och tolkar text olika.
Själv är jag urkass på att förklara mig hur jag tänker, och avstår faktiskt många gånger att svara i trådar pga detta för jag vill inte bli missförstådd. :crazy:

Okej, bra att tiken mår prima iaf!
Men håll ett vakade öga på henne och tempa, för blod ur vulva ÄR inte bra.
Endast omtanke om tiken!:)

Tiken min har ökat nästan 1 kg i vikt, men det kan också vara pga att hon har jaktstopp och därmed lagt på sig lite mer hull. Jagar ju aldrig någonsin med tikarna under löpet, så hon är inte direkt i tiptop jaktkondition efter 5½ vecka utan jakt :)

Fast alla mina tikar genom åren har haft blodiga avslag och det är ju faktiskt helt normal med det i någon/några veckor efter valpning :p

Ja, det var ju en lämplig tråd att hitta just nu :D Väntar på två tikar som ska ha valpar nästan samtidigt, den ena var beräknad till igår 22/10 (första gången jag har en som går över!) och den andra till 26/10. Dom är enorma båda två. Den som skulle haft igår, en Grand basset griffon Vendéen fick 10 valpar förra gången så jag räknar kallt med att hon får många nu med. Den andra tiken en golden är det första gången för, men föddes själv i en kull av 12! Men hoppas vi inte får så många!

Okejdå...

tik1-2v.jpg

Det är en flickorna som jag funderar på att spara. Jag har några stycken som blev favoriter direkt :) Sen återstår såklart att utvärdera dom vid högre ålder, men endast baserat på det som man kan se nu så är detta en av dom då.

Fast alla mina tikar genom åren har haft blodiga avslag och det är ju faktiskt helt normal med det i någon/några veckor efter valpning :p

Kanske skulle starta en egen tråd om detta?:p

Jao, lite kommer det väl, men inte droppandes.. ?

Strunt samma! En anan tråd, en annan gång, ska sluta förstöra denna tråden. :D

Naww nu börjar dom ju se ut som hundar. :love:

Underbart söt!

Hur tänker du när du ska välja valp?
Vad kikar du på redan nu i deras kroppsbyggnad?

Själv, går jag på känsla, kikar på rygglinje, huvudform, förbröst.
Sen när de börjar ranta omkring, benställningar och rörelser.

är så kass på det här med foto överföring till datorn så gubben fixar det ikväll så ni får se dom små liven!inte mkt sömn inatt då jag ligger i samma rum och dom piper och gnyr värre än spädbarn! men så underbart söta . ska behålla en mn har inte bestämt vem ännu! det blir en tik iallafall och gubben tycker att vi ska behålla den som är mammigast! inbillat sig att dom är lättast att ha att göra med? helst skulle man ju vilja behålla alla! inget mer blod och tiken mår prima!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 084
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: dobbis
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka