Bukefalos 28 år!

Valppris på labradoodles - jisses?

....
Grejen är nog mer att folk inte ens ids försöka utan tar för givet att allt sks va bra bara för det finns en stamtavla. Men oseriösa uppfödare finns även inom renras. Men det är svårare att fuska om valpköparna gör lite bakgrundskoll.

Det här förstår jag inte. Om jag ska köpa en bil, eller telefon eller något annat jag har dålig koll på, inte tusan köper jag då första bästa?! Jag frågar någon jag litar på om vad de olika sakerna betyder, googlar och lär mig.
Varför är det så låg status på att köpa ett djur att man inte ens gör en vettig bakgrundskontroll, medan man kan kassera en i övrigt fullgod och välskött bil till rimligt pris för att det är en spricka i ett blinkersglas?

Det här börjar kännas som att tråden mer och mer går över i "oseriös avel"-tråden :)
 
Ja, 25% var moms. Enligt de själva har de importerat föräldradjuren, dvs inte själva korsat, hundarna som importeras ska tydligen kosta massor. Undrar varför blandraser som importeras kostar mer då än renraser, för de är knappast ensamma om att importera.
Hej! Har bott utomlands i en massa år och kommit tillbaka till Sverige och velat skaffa mej en pudel. Oj vad förvånad jag blev av priserna!!!! 14-18'000 kronor.....Varför det? Jag har bott i Frankrike, nära Geneve (Schweiz) och där betalar man för en fin championvalp inskriven i LOF (som SKK) runt 5000 kr. Så inte kostar dom mer utomlands. Tvärtom. Hade med mej en blandras pudel/Jack Russell, som jag tagit hand om som omplaceringshund, hon kostade mej 1'400 kr(allt inräknat) och var 6 månader otroligt gullig, svartlockig liten busvovve. Nu vill jag gärna skaffa en liten pudel igen då hon gått bort pga sjukdom (11 år gammal), men hur ska jag ha råd? Vill ju gärna ha just denna ras som jag uppskattar så mycket. Då får jag väl svaret att köpa en i Frankrike.... visst men då måste hunden vaccineras mot rabies, testas och skaffa pass etc och det tar lång tid. Kollar varje dag om jag kan hitta en tik på blocket, som inte kostar skjortan, som är fin ändå, men jag tror att jag drömmer.
 
Hej! Har bott utomlands i en massa år och kommit tillbaka till Sverige och velat skaffa mej en pudel. Oj vad förvånad jag blev av priserna!!!! 14-18'000 kronor.....Varför det? Jag har bott i Frankrike, nära Geneve (Schweiz) och där betalar man för en fin championvalp inskriven i LOF (som SKK) runt 5000 kr. Så inte kostar dom mer utomlands. Tvärtom. Hade med mej en blandras pudel/Jack Russell, som jag tagit hand om som omplaceringshund, hon kostade mej 1'400 kr(allt inräknat) och var 6 månader otroligt gullig, svartlockig liten busvovve. Nu vill jag gärna skaffa en liten pudel igen då hon gått bort pga sjukdom (11 år gammal), men hur ska jag ha råd? Vill ju gärna ha just denna ras som jag uppskattar så mycket. Då får jag väl svaret att köpa en i Frankrike.... visst men då måste hunden vaccineras mot rabies, testas och skaffa pass etc och det tar lång tid. Kollar varje dag om jag kan hitta en tik på blocket, som inte kostar skjortan, som är fin ändå, men jag tror att jag drömmer.
Personligen så tycker jag priset på en renrasig hund med alla kontroller av föräldrar, släktled, valp mm är fullt rimligt från 10.000 och uppåt.
Som uppfödare kan jag säga att det skulle inte gå att utföra en seriös avel utan att gå back om man sålde valpar för 5000:-.

Vi tar 12500:- ( då ingår iofs en 15 kg säck valpfoder) Vi behöver minst tre valpar, ibland fyra....innan vi kan börja se pengar komma in. Men eftersom vi också brukar vilja ha ut en fodervalp ( i nästa kull tänker vi ta ut två fodertikar) så blir det ännu fler valpar att räkna bort.
Så hoppas verkligen att kullen blir på 6 valpar och gärna någon mer.....
 
Hej! Har bott utomlands i en massa år och kommit tillbaka till Sverige och velat skaffa mej en pudel. Oj vad förvånad jag blev av priserna!!!! 14-18'000 kronor.....Varför det? Jag har bott i Frankrike, nära Geneve (Schweiz) och där betalar man för en fin championvalp inskriven i LOF (som SKK) runt 5000 kr. Så inte kostar dom mer utomlands. Tvärtom. Hade med mej en blandras pudel/Jack Russell, som jag tagit hand om som omplaceringshund, hon kostade mej 1'400 kr(allt inräknat) och var 6 månader otroligt gullig, svartlockig liten busvovve. Nu vill jag gärna skaffa en liten pudel igen då hon gått bort pga sjukdom (11 år gammal), men hur ska jag ha råd? Vill ju gärna ha just denna ras som jag uppskattar så mycket. Då får jag väl svaret att köpa en i Frankrike.... visst men då måste hunden vaccineras mot rabies, testas och skaffa pass etc och det tar lång tid. Kollar varje dag om jag kan hitta en tik på blocket, som inte kostar skjortan, som är fin ändå, men jag tror att jag drömmer.
Tips om du vill ha en renrasig hund och inte har råd....kontakta uppfödare för foderhund eller omplacering. Gå till rasklubbens hemsida för den ras du önskar. Där hittar du uppfödare och oftast även omplaceringar.
Blocket har ju sällan de mest seriösa uppfödningarna precis även om det finns en å annan bra hund/uppfödare med. Men de är få i förhållande till de som vill sko sig på uppfödning allternativt dumpa hundar de tröttnat på.
Seriöst uppfödda hundar som ska omplaceras av någon anledning brukar gå genom uppfödare/rasklubb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp