Bukefalos 28 år!

Valppris på labradoodles - jisses?

Labradoodle-heten uppkommer väl inte förrän i andra generationen? :p eftersom det är den lockiga pälsen man vill åt och den krävs i dubbel upplaga för att det ska bli några att tala om. Har jättemycket för mig att han som skapade den första labradoodle kullen med uppkomst av namn och allt ångrar sig bittert och att av de valparna i den kullen var det bara någon som faktiskt var allergifri, medan resten hade utseendet men inte låg allergen.
 
Finns inga allergifria
Labradoodle-heten uppkommer väl inte förrän i andra generationen? :p eftersom det är den lockiga pälsen man vill åt och den krävs i dubbel upplaga för att det ska bli några att tala om. Har jättemycket för mig att han som skapade den första labradoodle kullen med uppkomst av namn och allt ångrar sig bittert och att av de valparna i den kullen var det bara någon som faktiskt var allergifri, medan resten hade utseendet men inte låg allergen.
Det finns inga allergifria hundar. Det där är bara bluff. Kan sätta mitt liv på att min bror inte hade tålt en enda labbepudelmix....

Sen att vissa raser funkar bättre är en annan sak men låååångt ifrån garanti
 
KL

Jag har en bekant som har en blandras mellan mellanpudel och cockerspaniel. Det är en förtjusande hund.

Sedan att det går mode i pudelkorsningar kanske inte är så konstigt? Pudeln är en ras som många kan tilltalas av både utifrån temperament och skötsel.
 
... och det är fortfarande ingen ras, hundskolan lade ner sitt experiment pga de dåliga höfterna, något som blandisar aaaldrig får. ;)
Mig veterligen var det aldrig meningen att avla vidare på hundarna, meningen var att få fram bra individer till tjänst o service, dvs samma anledning som kenneln som fått grönt ljus från SKK att ta fram en kull schä/mall valpar.
 
Vad är det man vill ha av en labrador/pudelmix?
Varför är de trendiga?
Har bara förstått att de är för allergiker? men pudel är ju redan känd för att fungera för vissa allergiska personer?
Labradorer är väl allt annat än allegivänliga...
Hur ska korsningen av dessa raser önskas bli enligt "uppfödarna?
Både pudel och labrador är ju trevliga raser, duger inte den ena eller den andra, om de försöker få labradoodlesen krulliga varför inte bara ha en renrasig pudel?
 
Vad är det man vill ha av en labrador/pudelmix?
Varför är de trendiga?
Har bara förstått att de är för allergiker? men pudel är ju redan känd för att fungera för vissa allergiska personer?
Labradorer är väl allt annat än allegivänliga...
Hur ska korsningen av dessa raser önskas bli enligt "uppfödarna?
Både pudel och labrador är ju trevliga raser, duger inte den ena eller den andra, om de försöker få labradoodlesen krulliga varför inte bara ha en renrasig pudel?
Jag är uppfödd med labradorer, som vi fick göra oss av med för min lillebror blev döallergisk emot dom.
Han fixade inte kompisens dvärgpudel heller. Enda hund han inte reagerat på....eller enda pälsdjur öht är en "Softis" som farmor och farfar hade.
 
Vad är det man vill ha av en labrador/pudelmix?
Varför är de trendiga?
Har bara förstått att de är för allergiker? men pudel är ju redan känd för att fungera för vissa allergiska personer?
Labradorer är väl allt annat än allegivänliga...
Hur ska korsningen av dessa raser önskas bli enligt "uppfödarna?
Både pudel och labrador är ju trevliga raser, duger inte den ena eller den andra, om de försöker få labradoodlesen krulliga varför inte bara ha en renrasig pudel?

Jamen du får ju superb hälsa eftersom det är en korsning vet du! Stamtavlor och avelskontroll är sådant där larv som utställningsfolk håller på med :banghead:
 
Fast det FINNS nåt som heter heterosiseffekt. Det ska man inte blunda för.

I detta fall tror jag vi kan vara blinda för den :meh: korsar man skit med skit finns det inget som räddar det hela. Bedriver man korsningsavel a la Blocket är inte djurens hälsa det första man tänker på.

Jag har egen erfarenhet av det, min arab/nsv togs bort pga ringkota som finns ärftligt i allra högsta grad hos nsv men som jag under över 30 år med araber aldrig hört talas om hos dem.
 
I detta fall tror jag vi kan vara blinda för den :meh: korsar man skit med skit finns det inget som räddar det hela. Bedriver man korsningsavel a la Blocket är inte djurens hälsa det första man tänker på.

Jag har egen erfarenhet av det, min arab/nsv togs bort pga ringkota som finns ärftligt i allra högsta grad hos nsv men som jag under över 30 år med araber aldrig hört talas om hos dem.

Ja det är såklart sällan det är seriösa människor. Men det betyder ändå inte att de har fel vad gäller vissa genetiska aspekter.
 
Ja det är såklart sällan det är seriösa människor. Men det betyder ändå inte att de har fel vad gäller vissa genetiska aspekter.

Heterosiseffekten är störst i gen 1 och finns i gen 2 också. Bäst utforskat resultat, mig veterligen, har man sett bland grisar (Piggham, 2:a generationskorsning) och köttdjur. Dessa djur är en slutprodukt, man avlar inte på en Piggham-gris. Då förutsätter vi också att de ingående raserna inte har gemensamma genetiskt bundna sjukdomar som tex dåliga höfter, finns det hos båda föräldradjuren kvittar det att det är olika raser.

Att vifta med heterosiseffekten hos rondellblandisar håller inte för de är för långt ifrån gen 1 för att man ska ha någon effekt av den.

Jag är dessutom en cynisk kärring så jag tror att de flesta som avlar Blocket-korsningar inte har en susning om vad heterosiseffekt innebär men att det är något man slänger ur sig när man blir ifrågasatt varför man parat sin schadobvalljämte-tik med en pomchilabradoodle-hanne.
 
Självklart hjälper inte korsning om man har exakt samma genetiska effekt i båda raserna, men rimligtvis skiljer det mer om man korsar två raser än om man avlar renrasigt.

Vad gäller labradoodle så skriver i alla fall några av uppfödarna att valppriset beror på att man utför div hälsokontroller och inte skattefuskar. Det borde väl vara väldigt positivt för seriösa avlare om man lyckas få fram den infon till så många valpköpare som möjligt? Jag ser i alla fall hellre blandisar för 25.000 än 5.000.
 
Det är ju inte meningen att säga emot det du säger @athena_arabians , jag vänder mig bara mot att man raljerar över ett vetenskapligt begrepp.

Jag raljerar inte över ett vetenskapligt begrepp men att tala om heterosiseffekten när det gäller den här typen av avel anser jag är absurt. Jag vägrar tro på att det finns en majoritet av de som producerar blandisar (avel vill jag inte kalla det) gör det så medvetet att man kan tala om att de är ute efter heterosis. Seriös blandisavel är det exempel som @vallhund tog upp som görs kontrollerat med speciellt utvalda individer med ett specifikt syfte (jämförbart med Pigghamgrisen).
 
Självklart hjälper inte korsning om man har exakt samma genetiska effekt i båda raserna, men rimligtvis skiljer det mer om man korsar två raser än om man avlar renrasigt.

Vad gäller labradoodle så skriver i alla fall några av uppfödarna att valppriset beror på att man utför div hälsokontroller och inte skattefuskar. Det borde väl vara väldigt positivt för seriösa avlare om man lyckas få fram den infon till så många valpköpare som möjligt? Jag ser i alla fall hellre blandisar för 25.000 än 5.000.
Öh, de flesta renrasiga valpar av seriösa uppfödare kostar då verkligen inte 25000! Varför i hela friden skulle det vara så mycket dyrare med en labradoodle?
 
Självklart hjälper inte korsning om man har exakt samma genetiska effekt i båda raserna, men rimligtvis skiljer det mer om man korsar två raser än om man avlar renrasigt.

Vad gäller labradoodle så skriver i alla fall några av uppfödarna att valppriset beror på att man utför div hälsokontroller och inte skattefuskar. Det borde väl vara väldigt positivt för seriösa avlare om man lyckas få fram den infon till så många valpköpare som möjligt? Jag ser i alla fall hellre blandisar för 25.000 än 5.000.

När det gäller labradoodeln specifikt ser jag fortfarande ingen poäng med att avla fram den.

Vad gäller hälsokontroller och att inte vara skattesmitare så tror jag på det om jag får se ordentlig dokumentation. Något säger mig att det inte är speciellt vanligt med vita intäkter från den här typen av avel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp