Bukefalos 28 år!

Valptänder vs permanenttänder...

Laa

Trådstartare
Valpen jag vill köpa har visat sig bara ha fyra framtänder (valptänder) i underkäken.
Vad är era erfarenheter när valptänder saknas? Brukar det bli för få permanenttänder också, eller är det vanligare att det faktiskt blir korrekt antal som vuxna?
Sprider frågan lite här och var i olika forum, hoppas på att få höra lite olika erfarenheter (ffa att de får ett perfekt bett som vuxna ;) ).
 
Vid 12 veckorssprutan sa min vet att valpen inte hade alla valptänder. Själv har jag aldrig kollat mina valpars valptänder om jag ska vara ärlig...

Vetten sa att det sällan finns någon korrelation mellan antal valptänder och antal riktiga tänder.
Det kan vara fullt med valptänder och många tandförluster i slutänden och tvärtom.
 
Jag tror att min var fulltandad som valp men saknar två permanenta P1.or. Vet inte om det är samma för människor men både jag och min mamma hade fullt antal mjölktänder men hon saknar två permanenta och jag en. Jag gissar att det kan bli lite trångt i munnen och risk för sneda tänder om de har ont om mjölktänder men alla permenenta kommer upp? Såvida det inte är en rejäl glugg då så den nya tanden får plats, eller det är de pluttiga premolarerna som ändå sitter ganska glest.
 
Min erfarenhet är att saknas valptänder så saknas de även som permanenta. Jag skulle inte köpa en sådan valp om jag var intresserad av avel eller utställning och har redan valt bort en sådan valp en gång. Men det går ju att röntga för att se anlagen och är du riktigt intresserad och det är en enastående hund i övrigt kan det ju vara värt att göra det?
 
Tack för era svar :)
Uppfödaren kommer inte att sälja valpen till mig om hon inte är fulltandad, så där har jag inget val ens en gång.
Jag hoppas bara på att det dyker upp fler mjölktänder (verkar som att det kan komma mjölktänder fram till 3 månaders ålder, hon är 8v nu) eller att det kommer rätt antal permanenttänder, men det känns ju lite pessimistiskt just nu. *suck*
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: tanten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 739
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: yennork
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 416
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp