valpvälling

M

Muminros

HEJ!
Min lilla vovve har fått 5 valpar och de är lite över 2 veckor så snart ska de börja äta någon typ av valpvälling/valpgröt innan den uppblötta hundmaten. Någon som har förslag på recept till denna välling/gröt?
MVH Sara :banana:
 
Sv: valpvälling

5 dl standardmjölk
3 msk majsstärkelse
3 äggulor
1 2/3 dl gräddfil
1/2 tsk askorbinsyra
2 tsk druvsocker
Kafomavit stött till pulver

Värm mjölken i micron, spara 1/2 dl som du rör ut majsstärkelsen i. Tillsätt stärkelseröran under vispning och kör i micron tills det tjocknat ordentligt. Vispa ner äggulor, gräddfil och övriga ingredienser. Håller sig bra 2 dygn i kylskåp, men serveras rums- till kroppstempererad.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Glömde att säga:
Denna välling blir ganska tjock för att valparna lätt skall kunna få i sig den.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Tack så jättemycket :D
Tänkte fråga hur mycket varje valp ska ha?
/sara
 
Sv: valpvälling

Trodde de flesta gått ifrån att ge valpar välling. Själv kommer jag att börja med smakportioner av tex rå nötfärs när de framtida valparna blir runt 3 v. Jag kommer inte att ge dem välling! De går direkt på väldigt uppblött/uppmjukat torrfoder + rått kött (malet). Tror snarare att torrfoder"gröt" är mer lämpat ur näringssynpunkt än vad välling är, torrfodret innehåller ju balanserat med vitaminer och mineraler dessutom och man behöver inte tillsätta någonting.

Ang portioner så får de väl fri tillgång? Precis som i "mjölkbaren" hos tiken. Det blir ju inte så mycket när de bara är ca 3 v gamla, men det ökar ju äldre de blir. Vid 8 v ålder ska de ju helst kunna försörja sig själv med tex uppmjukat torrfoder.
 
Sv: valpvälling

Jag ger klass som första smakmat, och sedan allteftersom de de äter mer vanlig mat kommer vällingen in.

Jag ger valpar välling ända upp till 4 mån. Det ger god näring, är milt mot magen & befrämjar matsmältningen. Dessutom fullkomligt älskar valparna vällingen, det brukar alltid vara favoritmålen.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Ser ingen anledning att ge välling. Att valparna tycker om det betyder ju inte automatiskt att det är det bästa! Varför inte fortsätta med klassen? Och möjligtvis spä ut den lite om den är för tjock i konsistensen? Eller väldigt uppblött torrfoder som lös gröt...betydligt bättre för valparna än välling.

Förr körde alla med välling till valpar, men de allra flesta har faktiskt gått ifrån det. Numera finns det ju så otroligt bra färdigmat till hundar, att det knappast behövs välling som övergångsföda. Alla valpar tål dessutom inte vanlig mjölk, den har knappast samma sammansättning som tikmjölk.

Alla gör ju naturligtvis som de själva vill och tror på! Men själv kommer jag aldrig att föda upp valpar med välling och kommer aldrig att rekommendera det heller! Inte med all den kunskap och alla bra helfoder det finns nuförtiden.
 
Sv: valpvälling

De får klass från 3 veckors ålder + välling + ett torrfoder. Vällingen är i sin sammansättning en god måltid och dessutom snäll mot magen och smaklig. Jag ger klass eftersom jag ser det som ett bättre foder än torrfoder. Till det ger jag även ett torrfoder eftersom jag är fullt medveten om att inte alla kan och vill fodra med färskfoder. Det ger valparna en bra start i livet, och valpköparna kan välja vilket foder som passar dem bäst utan att valpen får en stor omställning när den lämnar mig.

Om du inte tycker att välling är nödvändigt så är det upp till dig. Att komjölk inte är som tikmjölk är självklart, men tål inte valpen vällingen är det något fel på den. Var det flera skulle jag se till min avel och inte avla på dåligt material. Hittills har ingen valp som jag känner till varit överkänslig mot detta recept, tvärtom har oroliga magar blivit bra.

Jag rekomenderar gärna välling även om inte du gör det.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Jag ger rå köttfärs som första mat till valparna bara för att dom ska fatta tycke för mat. Sedan övergår jag till torrfoder (valpfoder). Dom får även en skål majsvälling varje dag men det är egentligen ganska onödigt...
 
Sv: valpvälling

Där håller jag inte med dig! Valpar som inte tål komjölk är verkligen inte något fel! Vare sig på valpen eller föräldrarna och det handlar knappast om dåligt avelsmaterial. Komjölk är starkt/kraftigt och egentligen bara avsett för kalvar. Getmjölk däremot är otroligt lättsmält och det kan man ge t.o.m. till nyfödda bebisar. Även valpar och föl om det skulle vara så, rätt upp och ner. Om man tvunget ska ge välling till valpar (som är helt onödigt fö) så är det betydligt bättre att göra det på getmjölk i så fall.

Varför krångla till det för dig själv och valpköparna? Skippa vällingen och ge färskfoder + uppblött torrfoder så ska du se att dina valpar fortsätter vara jättefina i både magar och pälsar. Plus att du slipper kladdandet.
 
Sv: valpvälling

Jösses människa, lev och låt leva! Jag ger valparna välling för att de mår bra av och tycker om det. Därmed inte sagt att du och andra inte kan och får göra på annat vis, det lägger inte jag mig i.

Vad det gäller intolerans för komjölk tycker jag att det är en defekt om det inte gäller mycket små valpar. Fast när jag ibland måste ge tillägg använder jag komjölk, och ingen valp har mått dåligt av det. Om du tycker att intolerans mot komjölk är OK får det stå för dig.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Men snälla nån då! Jag trodde vi hade en intressant diskussion, men jag misstog mig visst.

Ang komjölkintolerans ser jag inte konstigt i det, då det är väldigt onaturligt för andra djur än kalvar att dricka komjölk. Det är heller inget jag skulle få för mig att ge min vuxna hund som foder, hon har aldrig fått komjölk öht, vare sig av sin uppfödare (som inte ger välling åt valparna) eller av mig. Jag tipsade om getmjölk pga dess lättsmälthet, om man nu tvunget vill ge mjölk till sina hundar och valpar.

Såvitt jag vet finns det inget foder som innehåller komjölk, så vad du anser vara en defekt får stå för dig själv. Komjölksintolerans står knappast på någon defektlista rent allmänt.

Brukar du ge dina vuxna hundar komjölk? Bara nyfiken... Antar att hundar kan bygga upp en tolerans för mjölk om de får det regelbundet sen de är unga valpar, men det är inget man brukar ge till hundar rent allmänt. Det finns ju bättre och mer lämpade hundfoder...
 
Sv: valpvälling

Duvan skrev:
Jösses människa, lev och låt leva! Jag ger valparna välling för att de mår bra av och tycker om det. Därmed inte sagt att du och andra inte kan och får göra på annat vis, det lägger inte jag mig i.

Vad det gäller intolerans för komjölk tycker jag att det är en defekt om det inte gäller mycket små valpar. Fast när jag ibland måste ge tillägg använder jag komjölk, och ingen valp har mått dåligt av det. Om du tycker att intolerans mot komjölk är OK får det stå för dig.

Mvh,
Duvan

Nej, för det är givetvis helt naturligt för en HUND att dricka mjölk från KOSSOR! Välling får det vara hur det vill med, men det är inget fel på djur som inte tål komjölk såvida djuret ifråga inte tillhör den arten.

Komjölk innehåller mer laktos (nästan dubbelt så mycket som tikmjölk) och mindre fett än tikmjölk så det är stor skillnad mellan mjölk och mjölk. Tikens mjölk är inte heller pastöriserad som komjölken ute i butikerna är.

När det gäller katter är det allmänt känt OCH accepterat att intolerans mot komjölk är ett normaltillstånd hos katt, mer eller mindre. Ett fåtal katter tål den mjölken, men de flesta inte. Detta pga. komjölkens höga laktoshalt. Kattmjölk innehåller mer laktos än tikmjölk så det är absolut inget konstigt med hundar som inte tål komjölk.

Du ratar säkert en hel del fint avelsmaterial med att klassificera dessa hundar som defekta.
 
Sv: valpvälling

Tack för alla svar :D
Har bestämt mig för att ge valparna välling i några dagar sen sakta övergå till små bitar köttfärsh sedan sakta övergå till uppblött torrfoder. :cool:
Har läst detta i massor av böcker och jag tycker personligen att den mjukaste övergången blir från tikens mjölk till annan mjölk. MVH Sara
 
Sv: valpvälling

Eftersom det aldrig har hänt att valparna inte har tålt välling har jag inte behövt rata något avelsmaterial på den grunden. Visst har komjölk en helt annan sammansättning än tikmjölk, men det brukar inte vara ett problem. Dock, om jag fick flera laktosintoleranta valpar skulle jag starkt misstänka en försvagning även vad det gäller övriga fodermedel.

I det så prisade (av Francess) färdigfodret finns också massor av ingridienser som hunden inte äter naturligt. Jag anser att komjölk varken är bättre eller sämre än färdigfoder på den punkten. Allergier och intoleranser tycker jag är viktigt att inte avla på, eftersom det ställer till stora problem för både hundar och ägare. Kanske skulle vi inte se lika många allergihundar om fler sorterade hårdare i avelsmaterialet. Ingen hund är så bra att den är oumbärlig i aveln.

Mvh,
Duvan
 
Sv: valpvälling

Francess skrev:
Getmjölk däremot är otroligt lättsmält och det kan man ge t.o.m. till nyfödda bebisar. Även valpar och föl om det skulle vara så, rätt upp och ner. Om man tvunget ska ge välling till valpar (som är helt onödigt fö) så är det betydligt bättre att göra det på getmjölk i så fall.

Varför krångla till det för dig själv och valpköparna? Skippa vällingen och ge färskfoder + uppblött torrfoder så ska du se att dina valpar fortsätter vara jättefina i både magar och pälsar. Plus att du slipper kladdandet.

En rent allmän diskussion gillar jag, det jag vänder mig mot är att du försöker lösa problem åt mig som jag inte har. Att vi har olika inställning till hur valpar skall utfodras är väl inte så konstigt, det finns lika många sätt som det finns uppfödare. Jag har hittat mitt sätt, och det fungerar bra. Andra uppfödare gör på annat vis och det fungerar säkert också bra. Livet är inte svart eller vitt och det finns inte bara ett sätt som är rätt.

Jag har goda erfarenheter av att ge välling, både som normal valpmat och i maglungnande syfte. Det är de erfarenheterna jag delar med mig av. Har du andra erfarenheter är det väl bra att du delar med dig av dem, det ger ju en fylligare blid så att folk kan bilda sig en egen uppfattning om hur de tycker blir bäst. Var bara snäll och låt bli att tala om för mig att jag skall ändra på något som fungerar alldeles utmärkt för mig.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
162
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp