Välta vall

Sv: Välta vall

gylle skrev:
Nej nu :devil:

Skåningar kan visst prata ! Det heter välta även här nere, har aldrig hört någon som säger vältra, är nog Krypto som fått jord i öronen när hon hörde det första gången :angel: .

Så vi kan faktiskt visst de lika bra som er :p så de såååååå.....:D
*Skyndar till Gylles undsättning*
VÄLTA heter det för man gör det ju med en vält och inte en vältr. Sen håller jag som utvandrad Hälsing (sen 84) med om att det läggs till friskt här nere. Det är baler och sadlen och man hugger stycket och hö är lika med klöver....:confused:

Sv: Välta vall

Gisburne skrev:
Inget ont om skåningar, men nog händer det rätt ofta att de (ni?) lägger in både konsonanter och vokaler i orden, som inte finns där i den "rikssvenska" stavningen; Sadelen, tygelen, selasticka... Så att det heter vältra neråt landet och inte längre upp förvånar mig inte alls. Brukar bli så med dialekt.

Det där var väl inte riktat till mig va??;) ;)

Jag har inte gått på skånskakurs....

AM

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 380
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund