Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?
Jag älskar hästar men gah, vad jag
hatar ouppfostrade hästar! Haha ett lite motsägelsefullt påstående kanske...
Med ouppfostrade hästar menar jag "brötiga" hästar, usch jag har träffat på alldeles för många, i alla olika storlekar. Hästar som absolut inte har någon respekt för människor, hästar som blir jobbiga att hantera i vanliga vardagssituationer. Jag kräver absolut inte att de ska kunna stanna i boxen med vidöppen dörr, men det är trevligt när de går att leda.
Usch och fy jag hatar verkligen när hästar GÅR på en när man leder dem, inte utav misstag utan hela tiden och helt utan att reagera när man puttar undan dem. Eller när de dänger till huvudet i ens haka eller när de sparkar och slår och hugger i boxen i väntan på mat. Det sistnämnda är ju ganska vanligt, klart att de kan skrapa lite och kanske studsa lite om de får sist eller nåt, men en hästjäkel i stallet slår ju nästan ut hela dörren varje kväll!

Det går liksom aldrig fort nog, hon får ändå mat först men det tar ju en liten stund från det att man kommer in genom stalldörren till det att hennes mat landat i krubban. Eller hästar som studsar omkring och som står och slår med bakbenen när man tar på och av täcken! Eller när de är jobbiga att hämta och lämna i hagen, vägrar få på sig grimman, springer iväg så fort man släppt dem... Åh så arg jag blir! Kanske inte just på hästarna i sig, utan på hästägarna. Hästarna i fråga är ju precis lika brötiga mot hästägarna och jag tycker att ansvaret ligger hos dem att uppfostra sina hästar, men istället daltar de bara med dem.
Hm ja det blev en lång utläggning... något jag stört mig på länge och mycket med andra ord!
Alltså jag tycker att de flesta hästar är något mellanting mellan ouppfostrade och väluppfostrade... bara... uppfostrade, helt enkelt? Hästar som hanteras utan problem i vardagen.
Väluppfostrade hästar däremot, de hanteras problemfritt och enkelt av "vem som helst" (såklart undantag om hästen blir skrämd eller retad o.s.v.). De har respekt för människor och de väntar när de får mat, sänker huvudet när man tar på dem grimman, står kvar i boxen med öppen dörr (kortare stunder medan man håller ett öga på dem såklart), väntar med god marginal tills man släppt dem helt i hagen, lyfter hovar utan att tjafsa, står still när man spolar benen, går på transporten själva o.s.v. o.s.v.