Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Självklart är det skillnad mellan olika jobb, men de slår åt olika håll. Det är olika fördelar och nackdelar med olika jobb.
Jag tycker iallafall att det är rimligt att ta bort karensdagen.

Minns när jag jobbade som personlig assistent och fick vara tacksam för närcde ändrade till att man inte förlorade hela passet som karens, utan bara 8 timmar. Skönt när man jobbade 16-timmarsapass.

Som en av dem som kommer att jobba mer när andra jobbar mindre så tycker jag att det är lika viktigt att upprätthålla en schysst arbetsfördelning bland kollegorna, som att minska sjuknärvaron. Jag håller med om att det är viktigt att minska frisknärvaron, men jag vill inte att det ska ske genom att det samtidigt blir en ojämnare arbetsfördelning.

Förstadagsintyg måste man väl ha särskilda skäl till att kräva in, och det måste gå ett tag för att arbetsgivaren ska kunna motivera det. Samt att det kommer att belasta vården ytterligare med alla intyg som ska skrivas, om det skulle bli vanligt.

Fast det där är ett ledningsproblem, äpplen och päron. Problemet upprätthålls av att medarbetare jobbar när de borde vara sjuka och som jobbar in tid de varit sjuka. Det är verkligen inte ett argument emot slopad karensdag vilket gjort möjligheterna till att faktiskt jobba mer rättvisa som @parellikusken så väl beskriver.

Jag tycker iallafall att det är rimligt att ta bort karensdagen.

Minns när jag jobbade som personlig assistent och fick vara tacksam för närcde ändrade till att man inte förlorade hela passet som karens, utan bara 8 timmar. Skönt när man jobbade 16-timmarsapass.

Inom PA kan det väl iofs också vara svårt att hitta ersättare med kort varsel, och det kan ju bli en svårighet.

Du får gärna tycka att man ska få lön även när man stannar hemma, det är som bekant många som tycker :) Jag gillar bara inte när man ställer olika yrkesgrupper mot varandra, som att vissa är det såå synd om och andra har det såå bra. I praktiken finns det oftast olika fördelar och nackdelar med alla typer av jobb.

Fast det där är ett ledningsproblem, äpplen och päron. Problemet upprätthålls av att medarbetare jobbar när de borde vara sjuka och som jobbar in tid de varit sjuka. Det är verkligen inte ett argument emot slopad karensdag vilket gjort möjligheterna till att faktiskt jobba mer rättvisa som @parellikusken så väl beskriver.

Nja, om det inte finns någon på plats så finns det ingen att arbetsleda ;) Då får de som är där göra jobbet helt enkelt, det är så det funkar. Särskilt med oplanerade enstaka sjukdagar, som är det som karensdagen motverkar ("känner mig trött idag, men kommer imorgon").

Som PA behöver du kanske i alla fall inte jobba igen tiden du tog ut karensdag för, dvs jobba extra gratis om du blir sjuk?
Mitt jobb är sådant att jag i praktiken jobbar igen min sjukfrånvaro. Men det är ju ett problem i arbetsplatsens organisation. Det har inget med karensdagens vara eller icke vara att göra. Men man kan ju säga att det är ganska dåligt för sjukskrivningsmoralen att sjukskrivning inte gör att men "slipper" arbete, bara att man skjuter upp det och samtidigt får en kostnad för det.

När jag jobbade som lärare var det ännu mer kul. Ingen karensdag, ingen möjlighet att jobba hemifrån och en skyldighet att göra allt jobb som inte var 'befinn dig i klassrummet'. Jag kan lova att vikarieinstruktioner som skrivs med 40 graders feber inte alltid blir... bra...

I dagsläget har jag annat jobb. Kan fortfarande inte jobba hemifrån och även om jag inte behöver 'ta igen' jobb, så behöver jag (under driftsäsong) ersättas. Någon av mina kollegor behöver jobba extra om jag är borta. Blev speciellt kul förra våren när en kollega som 'inte hade råd att vara hemma (pga karens)' smittade 4 av 5 personer i min grupp och alla behövde ersättas i 6 dagar.

Där kan man snacka om att karensdagen hade sparat sjukt mkt pengar och resurser om den funnits.

Tycker för övrigt att det är sjukt (ha!) att de som skall bestämma över karensdagens vara eller icke vara aldrig sjukar sig själva... trots att de inte är på plats.

Eller hur, på samma sätt som att våra riksdagsledamöter blir avskedade på löpande band för det de inte har karensavdrag...
Du tror att de är lediga när de är sjuka? Det tror inte jag utan de blir nog kontaktade hela tiden ändå precis som de flesta andra med lite högre positioner. Däremot så borde det så klart vara obligatorisk närvaro vid omröstningar.
Det finns möjlighet att kräva förstadagsintyg för personer med hög sjukfrånvaro. Men överlag kan det nog vara bättre på populationsnivå att man minskar sjuknärvaron.
Förstadagsintyg är enkelt att få till ja, men det är ju oftast en tjänst som köps in från Företagshälsan och är inte gratis för företag det heller. Vissa med hög sjukfrånvaro har bra orsaker absolut, men det finns redan möjligheten att via medicinskt utlåtande få slopat karensavdrag vid hög frånvaro.

De flesta som är sjuka runt mig pratar väldigt ofta om samtidigt sjuka familjemedlemmar. Det skulle bli helt ohållbart om ingen får gå till skola och jobb utan att vara totalt frisk.
Och vart har de sjuka familjemedlemmarna blivit smittade?
Det fungerade utmärkt under pandemin. Jag har aldrig varit så frisk som då.

Och vart har de sjuka familjemedlemmarna blivit smittade?
Det fungerade utmärkt under pandemin. Jag har aldrig varit så frisk som då.

Skola, förskola, kollektivtrafik, när de hänger med kompisar.

Total karantän så länge någon i familjen är sjuk minskar smittspridning, men det kommer med andra konsekvenser. Många mådde väldigt dåligt under pandemin, så den tiden är inget vi borde göra till normaltillstånd.

Skola, förskola, kollektivtrafik, när de hänger med kompisar.

Total karantän så länge någon i familjen är sjuk minskar smittspridning, men det kommer med andra konsekvenser. Många mådde väldigt dåligt under pandemin, så den tiden är inget vi borde göra till normaltillstånd.
Fast det berodde nog mer på att man var hemma konstant i många fall. Inte att man var hemma när man var sjuk. Och ingen har pratat om total karantän. Men om folk var hemma just när de var sjuka, alltså inte var på skola, förskola, åkte kollektivtrafik eller hängde med kompisar så skulle smittspridningen minskas massor.

Fast det berodde nog mer på att man var hemma konstant i många fall. Inte att man var hemma när man var sjuk. Och ingen har pratat om total karantän. Men om folk var hemma just när de var sjuka, alltså inte var på skola, förskola, åkte kollektivtrafik eller hängde med kompisar så skulle smittspridningen minskas massor.

Man bär på smitta långt mer än de dagar man ligger i sängen, så för att det ska vara effektivt för att smitta inte ska spridas alls så behöver ju alla i familjen vara hemma när någon är sjuk. Det får jättestora konsekvenser.

Jag tror att känsligheten för att bli smittad och hur sjuk man blir av en smitta har mycket större betydelse, samt hur arbetsplatsen är utformad, än huruvida någon som har ett förkylt barn hemma är på jobbet eller inte. Har man eget rum och inte är nära andra, eller jobbar utomhus, så är det ju stor skillnad mot när man jobbar i fysisk närhet till andra människor.

Jag tycker absolut att man ska vara hemma när man är sjuk men att vara hemma vid minsta lilla förkylning som under pandemin tror jag skulle bli ohållbart. Mina barn är lite snoriga ungefär fem månader om året, det hade inte blivit mycket jobb för mig om jag skulle vara hemma med dem varje gång näsan rann lite.

Mitt jobb är sådant att jag i praktiken jobbar igen min sjukfrånvaro. Men det är ju ett problem i arbetsplatsens organisation. Det har inget med karensdagens vara eller icke vara att göra. Men man kan ju säga att det är ganska dåligt för sjukskrivningsmoralen att sjukskrivning inte gör att men "slipper" arbete, bara att man skjuter upp det och samtidigt får en kostnad för det.

Precis, ur mitt perspektiv så är det "lyxigt" med jobb där jobbet blir gjort medan jag är sjuk och inte läggs på hög. Medan själv får jag dels ingen lön den dagen, men får ändå jobba ikapp någon annan tid. Ändå sticker det i ögonen på andra att jag kan jobba hemifrån när de inte kan det, och det anses "lyxigt" att kunna jobba alla dagar i veckan, kvällar och helger. Ja, det är en lyx ur ett perspektiv. Ur ett annat perspektiv så är det lyxigt att inte ha det så.

Jag tror inte att det kommer något gott ur att dra igång diskussionen om "vem som har det värst på jobbet", som det så ofta blir när karensdag kommer upp.

Jag tycker absolut att man ska vara hemma när man är sjuk men att vara hemma vid minsta lilla förkylning som under pandemin tror jag skulle bli ohållbart. Mina barn är lite snoriga ungefär fem månader om året, det hade inte blivit mycket jobb för mig om jag skulle vara hemma med dem varje gång näsan rann lite.
Poängen är ju att de inte hade varit det om folk hade varit hemma när de är sjuka.
Man bär på smitta långt mer än de dagar man ligger i sängen, så för att det ska vara effektivt för att smitta inte ska spridas alls så behöver ju alla i familjen vara hemma när någon är sjuk. Det får jättestora konsekvenser.

Jag tror att känsligheten för att bli smittad och hur sjuk man blir av en smitta har mycket större betydelse, samt hur arbetsplatsen är utformad, än huruvida någon som har ett förkylt barn hemma är på jobbet eller inte. Har man eget rum och inte är nära andra, eller jobbar utomhus, så är det ju stor skillnad mot när man jobbar i fysisk närhet till andra människor.
Jag är fullt medveten om det. Men man minskar ändå smittspridningen om man är hemma när man är sjuk. Jag säger inte att vi får bort smittor helt men vi minskar ändå andelen smittsamma virus i omlopp. Blir man ändå smittad så är det då troligen av mindre antal virus och blir potentiellt mindre sjuk.

Nej hela familjen behöver inte vara hemma. Det är inte alls säkert att man blir sjuk för att barnen är sjuka liksom.

Precis, ur mitt perspektiv så är det "lyxigt" med jobb där jobbet blir gjort medan jag är sjuk och inte läggs på hög. Medan själv får jag dels ingen lön den dagen, men får ändå jobba ikapp någon annan tid. Ändå sticker det i ögonen på andra att jag kan jobba hemifrån när de inte kan det, och det anses "lyxigt" att kunna jobba alla dagar i veckan, kvällar och helger. Ja, det är en lyx ur ett perspektiv. Ur ett annat perspektiv så är det lyxigt att inte ha det så.

Jag tror inte att det kommer något gott ur att dra igång diskussionen om "vem som har det värst på jobbet", som det så ofta blir när karensdag kommer upp.
Men du kan ju inte mena att du arbetar gratis när du arbetar ikapp efter att ha varit sjuk? Då får du väll ändå övertid alt. flextid?

Eller så minskar sjukfrånvaron drastiskt eftersom folk inte längre går till jobbet när de är sjuka och då smittar ner sina kollegor.
Många sjukdomar är åtminstone nästan lika smittsamma under inkubationsfasen som efter att de första symptomen brutit ut så det finns inget större forskningsstöd för att det skulle hjälpa i någon större utsträckning. Att däremot se till att folk tvättar händerna och inte tar sig i ansiktet däremot 👍

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka